LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Cdhaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:50

Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Cdhaas »

Hallo,

In 2016 ben ik gaan samenwonen met mijn vriend en hebben wij huurtoeslag aangevraagd. (Op zijn naam.) Hij werkte en ik studeerde toen. Mijn studiefinanciering werd niet geteld als inkomen en het inkomen van mijn vriend hebben wij destijds correct doorgegeven.
In juli 2017 zijn wij uit elkaar gegaan. Hij is verhuisd en heeft zich ingeschreven op zijn nieuwe adres. Een vriendin is bij mij komen wonen omdat ik de huur niet alleen kon betalen.
Nu wil het geval dat ik rond mei 2017 erg ziek ben geworden en tijdelijk ben moeten stoppen met mijn opleiding. In augustus voelde ik mij al iets sterker en heb een baantje genomen.
Een korte tijd geleden kreeg mijn ex een brief op de deurmat met de mededeling dat wij het volledige bedrag dat wij aan huurtoeslag hebben ontvangen ( januari t/m juli) dienen terug te betalen. Duidelijk werd dat ik met de 3.500 euro die ik in heel 2017 heb verdiend ervoor heb gezorgd dat we nog geen 100 euro boven de grens voor huurtoeslag terecht zijn gekomen..
Nu is mij duidelijk dat huurtoeslag slechts een voorschot is en dat het terugbetaald dient te worden op het moment dat de financiële situatie dat toestaat. Begrijpelijk. Echter, mijn vriend en ik zijn uit elkaar gegaan en hebben sinds juli niets met elkaar te maken gehad. Wij betalen niet langer samen de huur en onze financiële situaties zijn sinds juli 2017 net zo min met elkaar verbonden als mijn financiële situatie verbonden is met ieder ander.