LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Cdhaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2018 13:50

Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Cdhaas »

Hallo,

In 2016 ben ik gaan samenwonen met mijn vriend en hebben wij huurtoeslag aangevraagd. (Op zijn naam.) Hij werkte en ik studeerde toen. Mijn studiefinanciering werd niet geteld als inkomen en het inkomen van mijn vriend hebben wij destijds correct doorgegeven.
In juli 2017 zijn wij uit elkaar gegaan. Hij is verhuisd en heeft zich ingeschreven op zijn nieuwe adres. Een vriendin is bij mij komen wonen omdat ik de huur niet alleen kon betalen.
Nu wil het geval dat ik rond mei 2017 erg ziek ben geworden en tijdelijk ben moeten stoppen met mijn opleiding. In augustus voelde ik mij al iets sterker en heb een baantje genomen.
Een korte tijd geleden kreeg mijn ex een brief op de deurmat met de mededeling dat wij het volledige bedrag dat wij aan huurtoeslag hebben ontvangen ( januari t/m juli) dienen terug te betalen. Duidelijk werd dat ik met de 3.500 euro die ik in heel 2017 heb verdiend ervoor heb gezorgd dat we nog geen 100 euro boven de grens voor huurtoeslag terecht zijn gekomen..
Nu is mij duidelijk dat huurtoeslag slechts een voorschot is en dat het terugbetaald dient te worden op het moment dat de financiële situatie dat toestaat. Begrijpelijk. Echter, mijn vriend en ik zijn uit elkaar gegaan en hebben sinds juli niets met elkaar te maken gehad. Wij betalen niet langer samen de huur en onze financiële situaties zijn sinds juli 2017 net zo min met elkaar verbonden als mijn financiële situatie verbonden is met ieder ander.
Het terug te betalen bedrag is bijna 2500 euro. Hoewel de huurtoeslag op naam van mijn ex stond heb ik al die tijd wel geprofiteerd van dit geld. Hij vindt het dan ook redelijk als ik de helft betaal. Dat vind ik eigenlijk ook.
Komende september was ik van plan weer te starten met mijn opleiding. Duidelijk is dus dat ik echt niet de middelen heb om dit bedrag te kunnen betalen.
Ik heb vele fora afgespeurd naar vergelijkbare situaties en deze gevonden. Overal werd mij duidelijk dat "het nu eenmaal zo is". Bezwaar gaat geen verschil maken.
Ik zit met mijn handen in het haar. Is er dan niets dat ik hier aan kan doen? Deze situatie voelt zo bizar en onredelijk. Zie ik iets enorm over het hoofd?

- wij hadden geen samenlevingscontract o.i.d.
- is er een kans op een 10 procent regeling? Mijn inkomen in 2017 is verdubbeld in vergelijking met 2016.
- momenteel woon ik alleen maar ga mijn huis delen met een vriendin in oktober. Moet ik dan uitkijken voor eenzelfde situatie en hoe kan ik dit voorkomen? ( ga ik mijn huurtoeslag over de tijd dat ik alleen woonde deels moeten terugbetalen omdat haar inkomen bij dat van mij wordt opgeteld?)

Bij voorbaat dank

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door fisbel »

De 10% regeling golf nog niet in 2017. Pas m.i.v. 2018 dus. IN 2017 was u medebewoner. Uw jaarinkomen telde mee voor de huurtoeslag voor de eerste helft van 2017.

In oktober 2018 komt een vriendin bij u inwonen. Voor de eerste 9 of 10 maanden telt alleen uw inkomen voor het recht op huurtoeslag. Voor de laatste 2 of 3 maanden telt het (jaar)inkomen van u én uw vriendin samen

stofzuigertje

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In de voorwaarde staat dat je elke wijziging moet doorgeven.

Dus vriend weg en niets gemeld en geld opgemaakt.
Maar ook nu, nieuwe situatie en de oude aanvraag is vervallen.
Wel kun je kijken of je nu weer wel in aanmerking komt met invullen nieuwe aanvraag, en gelijk berekenen hoeveel je eventueel kreeg.

Ook moet je voor je gaat werken en hoger inkomen kreeg altijd kijken naar dit soort Subsidie grenzen....
Een beetje minder werk kan netto veel opleveren!
Vooral omdat je naast huursubsidie ook zorg toeslag hebt ontvangen dus kijk eerst naar de grenzen en dan pas gaan werken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door tttlocke »

De in en outs van uw zaak kan ik niet direct beoordelen. Een nuttige reactie is al gegeven door fisbel.
Cdhaas schreef:...
Het terug te betalen bedrag is bijna 2500 euro. Hoewel de huurtoeslag op naam van mijn ex stond heb ik al die tijd wel geprofiteerd van dit geld. Hij vindt het dan ook redelijk als ik de helft betaal. Dat vind ik eigenlijk ook.
Komende september was ik van plan weer te starten met mijn opleiding. Duidelijk is dus dat ik echt niet de middelen heb om dit bedrag te kunnen betalen.
Ik heb vele fora afgespeurd naar vergelijkbare situaties en deze gevonden. Overal werd mij duidelijk dat "het nu eenmaal zo is". Bezwaar gaat geen verschil maken.
Ik zit met mijn handen in het haar. Is er dan niets dat ik hier aan kan doen? Deze situatie voelt zo bizar en onredelijk. Zie ik iets enorm over het hoofd?
...
Een nuttige reactie is al gegeven door fisbel. De in en outs van uw zaak kan ik niet zo snel beoordelen.
De terugbetaling (be)treft zo te zien alleen uw ex-vriend. U wilt, heel netjes, uw steentje bijdrage. Dat is echter een zaak tussen u en uw ex-vriend. Met de belastingdienst heeft u niets te maken. Als u het geld nu niet kunt missen, kunt u met uw ex-vriend afspreken op welke wijze en wanneer u uw bijdrage zult leveren. Misschien kunt u dat in termijnen doen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door jonis »

Het terug te betalen bedrag is bijna 2500 euro. Hoewel de huurtoeslag op naam van mijn ex stond heb ik al die tijd wel geprofiteerd van dit geld. Hij vindt het dan ook redelijk als ik de helft betaal. Dat vind ik eigenlijk ook.
Heb je met je studiefinanciering destijds ook de helft van de alle overige lasten kunnen dragen? Huur, gas, water, licht, eten, drinken, vermaak, kleding, belastingen , verzekeringen, vervoer etc ? ...... ga je daar ook de helft van terugbetalen omdat je daar van hebt geprofiteerd?
Als je het redelijk vind om een steentje bij te dragen kun je dat naar rato inkomen verdelen.
Daarbij zou je met een bestaansminimum voor huidig inkomen kunnen rekening houden ... en dan afdragen naar wat je kunt als het niet als spaargeld voorhanden is.
Dus hij verdiende bijv 4x zoveel als jij met studiefinanciering destijds.
Betekent; dat jij 500,- gaat terugbetalen en hij 2000,-
Die 500 betaal je bijv met 200,- spaargeld ineens en de rest in bijv 15 maandelijkse termijnen van 20,- ..... of 50 van 10,- als je hem echt niet meer leuk vind. :wink:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Huurtoeslag staat uiteraard maar op éen naam en wel van degene die het aanvraagt. En als een stel uit elkaar gaat en er om wat voor reden dan ook een deel of geheel moet worden terugbetaald, is het wel zo netjes om daar beiden voor te zorgen.

Als u de helft nu niet in één keer kunt missen, moet u wat met ex regelen.

Stel dat u de huurtoeslag op uw naam had aangevraagd, dan zou u het toch logisch vinden dat ex ook de helft betaalde?

A3o
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2009 16:28

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door A3o »

Cdhaas schreef:
- momenteel woon ik alleen maar ga mijn huis delen met een vriendin in oktober. Moet ik dan uitkijken voor eenzelfde situatie en hoe kan ik dit voorkomen? ( ga ik mijn huurtoeslag over de tijd dat ik alleen woonde deels moeten terugbetalen omdat haar inkomen bij dat van mij wordt opgeteld?)
Als jullie geen gezamenlijke huishouding voeren kun je voorkomen dat jullie 'toeslagpartners' worden door je vriendin een 'kamerhuurder'-contract te laten tekenen en huur te laten betalen. Op die manier houden jullie, jullie financiële zaken gescheiden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De vraag is natuurlijk of de huisbaas kamerverhuur toestaat.

GeertV1
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2018 11:40

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door GeertV1 »

Ik kan en ga niet oordelen over wel of niet terecht... Vaak is het schrijnend en Bdienst verstopt zich achter de wettelijke regeltjes.. Echter ik bespeur menselijke trekjes... (Vaak zit er al een voorgestelde betalingsregeling bij , want mensen gaan toch bellen)
Mijn tip is doe een verzoek voor een 'persoonlijke regeling' als de betalingsregeling niet haalbaar voor je is. Is er geen voorgestelde betalingsregeling! Bel dan en verzoek er om. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gsregeling
En doe hier je eigen persoonlijke verhaal bij , desnoods met bewijzen... ( ook omdat je nu een baan hebt de kans groter is dat je ook daadwerkelijk betaalt en aande afspraken houdt.. én juist dat je omdat je nu een baan hebt .. je je weg weer terugvindt in de maatschappij en onredelijk voorstel je anders weer terugwerpt..
Al met al, Wees geduldig aan de telefoon, beleefd en ipv er tegenin te gaan ... vragen of ze mee willen denken aan een oplossing voor beide partijen. De mensen aan de andere kant vande lijn zijn soms gefrustreerd, dienen de regels te volgen... dus probeer ze mee te laten deinen in de flow van positieve en liefdevolle energie....

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

GeertV1 schreef:Ik kan en ga niet oordelen over wel of niet terecht... Vaak is het schrijnend en Bdienst verstopt zich achter de wettelijke regeltjes.. Echter ik bespeur menselijke trekjes... (Vaak zit er al een voorgestelde betalingsregeling bij , want mensen gaan toch bellen)
Mijn tip is doe een verzoek voor een 'persoonlijke regeling' als de betalingsregeling niet haalbaar voor je is. Is er geen voorgestelde betalingsregeling! Bel dan en verzoek er om. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gsregeling
En doe hier je eigen persoonlijke verhaal bij , desnoods met bewijzen... ( ook omdat je nu een baan hebt de kans groter is dat je ook daadwerkelijk betaalt en aande afspraken houdt.. én juist dat je omdat je nu een baan hebt .. je je weg weer terugvindt in de maatschappij en onredelijk voorstel je anders weer terugwerpt..
Al met al, Wees geduldig aan de telefoon, beleefd en ipv er tegenin te gaan ... vragen of ze mee willen denken aan een oplossing voor beide partijen. De mensen aan de andere kant vande lijn zijn soms gefrustreerd, dienen de regels te volgen... dus probeer ze mee te laten deinen in de flow van positieve en liefdevolle energie....
Uiteraard houdt de belastingdienst zich aan de regels en verstopt zich daar zeker niet achter.
Afgezien daarvan hoeft de Ts helemaal geen betalingsregeling te treffen met de belastingdienst, want die aanslag staat niet op naam van de Ts.

Die betalingsregeling moet eventueel getroffen worden met de ex.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Er zijn in 2016 uitspraken geweest van de Raad van State over vergelijkbare gevallen waarbij de aanvrager van de toeslag in het gelijk is gesteld. Dit heeft tot het opnieuw opnemen van de regeling in de wetgeving. In de praktijk worden verzoeken over eerdere jaren dan 2018 wel in behandeling genomen. Ofwel niet geschoten is altijd mis.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet dat maar, want de Ts had inkomen en haar ex ook. En samen teveel

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:Vergeet dat maar, want de Ts had inkomen en haar ex ook. En samen teveel
De reactie is algemeen bedoeld ter aanvulling van wat in een eerdere resolute reactie werd gesteld.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:Vergeet dat maar, want de Ts had inkomen en haar ex ook. En samen teveel
De reactie is algemeen bedoeld ter aanvulling van wat in een eerdere resolute reactie werd gesteld.
Welke eerdere resolute reactie?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:
zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:Vergeet dat maar, want de Ts had inkomen en haar ex ook. En samen teveel
De reactie is algemeen bedoeld ter aanvulling van wat in een eerdere resolute reactie werd gesteld.
Welke eerdere resolute reactie?
Dat de regeling voor jaren voor 2018 niet werd toegepast.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@zalmmetwijn

Plaats dan eens zo’n uitspraak over een eerder jaar dan 2018 van eenzelfde situatie, waarbij de gunstiger regeling van 2018 wel werd toegepast?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:@zalmmetwijn

Plaats dan eens zo’n uitspraak over een eerder jaar dan 2018 van eenzelfde situatie, waarbij de gunstiger regeling van 2018 wel werd toegepast?
Google is your friend.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:@zalmmetwijn

Plaats dan eens zo’n uitspraak over een eerder jaar dan 2018 van eenzelfde situatie, waarbij de gunstiger regeling van 2018 wel werd toegepast?
Google is your friend.

U beweert hier stelling dat er in 2016 uitspraken zijn gedaan die dus veel gunstiger uitpakken. Dan kunt u toch simpel een verwijzing naar zo’n uitspraak neerzetten?

Want nu is het niets anders dan een sprookje.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:
zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:@zalmmetwijn

Plaats dan eens zo’n uitspraak over een eerder jaar dan 2018 van eenzelfde situatie, waarbij de gunstiger regeling van 2018 wel werd toegepast?
Google is your friend.

U beweert hier stelling dat er in 2016 uitspraken zijn gedaan die dus veel gunstiger uitpakken. Dan kunt u toch simpel een verwijzing naar zo’n uitspraak neerzetten?

Want nu is het niets anders dan een sprookje.
Je mag zelf geloven wat waar is en wat niet. Het is zeer eenvoudig te vinden zoals eerder aangegeven.

https://www.google.nl/search?ei=bG1cW-m ... 6OLm7_JnpQ

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen huurtoeslag na uit elkaar gaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@zal metwijn

Gelezen en bedankt. Dan moet ex dus maar gaan procederen.

Gesloten