LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Ongelezen bericht door k2p »

Hoi, misschien een domme korte vraag. Ik heb 2002-2011 voornamelijk als zzp'er gewerkt, en heb geen pensioen opgebouwd. Sinds 2011 voornamelijk in loondienst gewerkt (zzp op papier loopt door zonder omzet) en heb wél pensioen opgebouwd.

Kan ik nu nog voor het 'gat' dat ik heb van 2002-2011 nog iets aanvullen bij het pensioen, met fiscale voordeel?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ben geen fiscalist maar dat lijkt me niet mogelijk.
A u was zzp'er en B het is wel erg lang terug. C fiscale voordelen.........bijna ondenkbaar.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Ongelezen bericht door Mk »

Nee. Dat kan tot 7 jaar terug.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Ongelezen bericht door sjohie »

Een van de voordelen als zelfstandige zonder personeel is dat je verantwoordelijk bent voor de financiën en het HR beleid, en een van de nadelen van het zijn van een zelfstandige zonder personeel, is dat je verantwoordelijk bent voor de financiën en het HR beleid. :wink:

Maar goed, die open deur terzijde, ik denk dat dit onder "reserveringsruimte" valt bij de belastingdienst, en hoe eea werkt kan je hier lezen. (ook de hierboven al eerder genoemde 7 jaar staat hier vermeld)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: terugwerkende kracht pensioen opbouwen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een pensioen tekort mag je zelf bij sparen, maar kijk even naar het laatste nieuws waar ze geen bedragen garanderen.
Een geblokkeerde beleggingspolis als basis zelf houden lijkt me minst slechte en hoeveel jaren heb je nog te gaan?

Aandelen moet je op langere termijn nemen in een algemeen beleggingsfonds naar jou keuze.
Ik ben tevreden met advies van Robeco en geniet er nu van en mag 't ooit weg gelegde geld nu opmaken!
Dat is nog hele klus wegens de soms extreme hoge jaren uit eind vorige eeuw en tijdig wisselen wat mag binnen 1 portefeuille.

Maar er zaten ook vele zeer slechte jaren tussen helaas....
Bij een Crisis instappen op dieptepunt zoals het nu op lijkt is prima tijd ervoor is mijn ervaring.
Nu niemand meer een olie firma wil zolang olie leveren juist geld kost om er vanaf te komen is de ideale tijd hiervoor!
Lager en meer geld toe betalen, beter instap moment kan ik niet bedenken.

Gesloten