LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TNT & invoerheffingen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Onlangs een pakketje ter waarde van 35 euro uit Amerika laten komen. Bij invoer is daar keurig 19% BTW (6,65) op geheven, geen probleem.
Wat ik wel een probleem vind is dat TNT daar nog eens 36% (12,50) bovenop gooit onder het mom van "inklaringskosten". Hiermee ontstaat een de facto tariefmuur van ruim 55%.

TNT maakt hier handig misbruik van het gegeven dat je geen kant opkunt als ze aan de deur staan (lokaal monopolie). Het enige alternatief dat je hebt is de zending laten terugsturen vaar de afzender.

De "kosten" worden alleen in algemene termen verantwoord. Het merkwaardige is, dat bijvoorbeeld UPS zulke kosten niet hoeft te maken. Dit lijkt toch wel erg dicht tegen afpersing aan te zitten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

Hoezo eigenlijk "onder het mom van inklaringskosten", dat zijn het toch ook? Als het ingeklaard is, dan heeft TNT dat toch moeten doen? Ze moeten een elektronische inlaring verzenden, op antwoord van de douane wachten en dit antwoord verwerken. Bovendien moeten ze u faktureren voor de BTW. Dat alles kost tijd en daar betaal je voor, dat lijkt me zo klaar als een klontje!

Ze geven toch ook keurig aan op hun website:

Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Hoeveel belastingen (invoerrechten, btw en accijns) moeten worden betaald, verschilt per goederensoort. De belastingen die moeten worden betaald zijn meestal:

Omzetbelasting (19%, 6% of 0% over de waarde van de goederen)
Douanerechten, dit varieert per goederensoort. (Er gelden bijvoorbeeld verschillende tarieven voor de douanerechten van spijkerbroeken, cd's en boeken)
Accijnzen (alleen voor goederen waarover accijns moet worden betaald, zoals whisky en wijn)


De Douane kan u precies informeren voor welke goederen dit geldt. Meer informatie vindt u op www.douane.nl of via telefoonnummer 0800-0143.

U betaalt vervolgens, buiten de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen, een bijdrage in de kosten voor het inklaren. Dit zijn de inklaringskosten.

Hoeveel bedragen deze extra kosten?
De wettelijke geldende inklaringsprocedures verschillen voor EMS en overige postzendingen. Dit brengt verschillende kosten met zich mee. Voor EMS-zendingen bedragen de inklaringskosten € 17,-. De inklaringskosten voor overige postzendingen bedragen € 12,50.

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

barcode inpiepen, twee getallen invoeren, enter.. Twaalfvijftig gauw verdiend.

Bij UPS werken de mensen dan zeker voor niks?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

baal schreef:barcode inpiepen, twee getallen invoeren, enter.. Twaalfvijftig gauw verdiend.

Bij UPS werken de mensen dan zeker voor niks?

UPS rekent 15 Euro tenzij de douane aangeeft dat een inlaring niet nodig is. Eigenlijk zitten TNT, FEDEX, UPS DHL, DPD allemaal ongeveer rond hetzelfde bedrag en werken met dezelfde douaneregeling.

Wat doe je zelf voor werk? Zal ook wel niet veel zijn...kost ook niks zeker?

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Als ik 12,50 per toetsklik kreeg zou ik inderdaad niet veel meer doen.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door Rebellian »

baal schreef:Als ik 12,50 per toetsklik kreeg zou ik inderdaad niet veel meer doen.
Een inklaring wordt overzien door een declarant, deze opleiding kost circa 2500 tot 3000 EUR, assistent declarant kost circa 1000 EUR. Dat is dan per medewerker. Daarnaast moet er een aansluiting op het douane systeem betaald worden en betaal je per opgestuurde aangifte aan de douane en dien je als bedrijf bewijslast te bewaren en ben je verantwoordelijk voor de door jou gemaakte aangifte op juistheid. Dus als u liegt over de inhoud krijgt TNT de boete als de Douane daar achter komt. Vaak niet te verhalen. Daarnaast kost het invullen van een aangifte circa 5-10 minuten inclusief uitzoeken welke goederencode bij de zending past.

12,50 EUR is eigenlijk heel goedkoop, een normale aangifte voor vracht kost circa 75,00 EUR in de haven van Rotterdam.

Kortom, een paar toetsen indrukken gaat niet op.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

Rebellian schreef:
baal schreef:Als ik 12,50 per toetsklik kreeg zou ik inderdaad niet veel meer doen.
Een inklaring wordt overzien door een declarant, deze opleiding kost circa 2500 tot 3000 EUR, assistent declarant kost circa 1000 EUR. Dat is dan per medewerker. Daarnaast moet er een aansluiting op het douane systeem betaald worden en betaal je per opgestuurde aangifte aan de douane en dien je als bedrijf bewijslast te bewaren en ben je verantwoordelijk voor de door jou gemaakte aangifte op juistheid. Dus als u liegt over de inhoud krijgt TNT de boete als de Douane daar achter komt. Vaak niet te verhalen. Daarnaast kost het invullen van een aangifte circa 5-10 minuten inclusief uitzoeken welke goederencode bij de zending past.

12,50 EUR is eigenlijk heel goedkoop, een normale aangifte voor vracht kost circa 75,00 EUR in de haven van Rotterdam.

Kortom, een paar toetsen indrukken gaat niet op.
Ha! Een vakgenoot...

Helemaal mee eens, woord voor woord. Niet te vergeten dat je met een heleboel concurrenten vecht over een beperkt aantal gediplomeerde declaranten die er zijn - zo'n declarant is dus niet echt de goedkoopste arbeidskracht van het bedrijf en zònder mag (en kan) je niet werken.

Het eerste wat ik, als klant van deze bedrijven, check is of ze wel gediplomeerde declaranten hebben. Zo niet, dan doe ik géén zaken met ze.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leuk te lezen dat jullie 2 precies weten hoe een ander werkt in vervoerders en douaneland ivm jullie zakelijke werk waar jullie ongtwijfeld voor zijn opgeleid, getrained en uptodate worden gehouden.

Dit is een consumentenforum waarbij de consument tegen zaken aanloopt welke jullie vanuit je beroep weten.

Ik vindt jullie nogal denigrerend overkomen dat de consument dit allemaal maar moet weten. Jullie werken er dagelijks mee, diverse consumenten niet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

Teunbosseman schreef:Leuk te lezen dat jullie 2 precies weten hoe een ander werkt in vervoerders en douaneland ivm jullie zakelijke werk waar jullie ongtwijfeld voor zijn opgeleid, getrained en uptodate worden gehouden.

Dit is een consumentenforum waarbij de consument tegen zaken aanloopt welke jullie vanuit je beroep weten.

Ik vindt jullie nogal denigrerend overkomen dat de consument dit allemaal maar moet weten. Jullie werken er dagelijks mee, diverse consumenten niet.
Ik ben behalve beroepsmatig opgeleid ook een bewust consument en als zodanig weet ik dat je niets voor niets krijgt. Voor elke administratieve handeling moet betaald worden.

Het verbaast mij dagelijks dat mensen die zelf ook werken voor een inkomen er van uit gaan dat anderen voor niets zouden werken. Of je nu online een produkt of een reis koopt en bestel- of boekingskosten betaalt, bij een reisburo dossierkosten afdraagt, bij het stadskantoor leges betaalt of bij de aannemer kosten voor een bouwvergunningaanvraag - het zou toch redelijk bekend moeten zijn dat je voor verleende diensten betaalt. TANSTAAFL (There ain't no such thing as a free lunch) maar op dit forum zijn toch nog dagelijks mensen die zo'n "free lunch" menen op te kunnen eisen. Lukt dat niet, dan ligt het voorin de mond om met kreten als "oplichting" of "afpersing" te komen.

U stelt dat u het denigrerend vindt dat ik aannneem dat u dit zou moeten weten - niets is minder waar. U hoeft dit helemaal niet te weten, u heeft echter wel een eigen verantwoordelijkheid om inlichtingen in te winnen.

Net zoals je bij een echte winkel afgaat op de ervaring van anderen, bij een webwinkel op reviews en sites zoals deze, kun je je natuurlijk ook afvragen "wat kost dat nou, zo'n pakketje met UPS laten inklaren?". Ga je eenmaal zoeken dan is daar genoeg informatie over beschikbaar.

Er wordt toch héél erg vaak gewaarschuwd dat er bijkomende kosten zijn als je zaken van buiten de EU invoert. Daar hou je dan rekening mee, of je kiest een webshop in één van de omringende landen.

Elders op dit forum iemand die zich ongelofelijk opwindt dat hij BTW moet betalen over een pakketje uit Jersey. Hij dacht dat dit hetzelfde was als Engeland. Ik zou dan kunnen roepen dat Jersey één van de kanaaleilanden zijn die bij Engeland horen maar niet fiscaal bij de EU, net zoals de Canarische Eilanden bij Spanje horen maar niet fiscaal bij de EU. Kan me levendig voorstellen dat iemand dit niet bij aardrijkskunde of economie heeft geleerd, maar de informatie is wel gewoon toegankelijk.

Denigrerend was het antwoord zeker niet bedoeld, maar het volledig van je afschuiven van elke vorm van verantwoordelijkheid gaat mij soms véél te ver hier. Als ik op straat een abonnement aanschaf, zet ik zelf m'n handtekening en moet ik me niet aanstellen als blijkt dat ik aan iets vast zit zonder het te weten. Als ik me een "extra verzekering" laat aansmeren of een "zeer aantrekkelijke aandelenlease" of een "hypotheek waar ik rijk van wordt" geldt dat toch ook?

Klaag erover, informeer anderen wat je overkomen is en wat het je gekost heeft, maar ga niet bij voorbaat met termen als oplichting en afzetterij strooien alleen omdat je zelf je huiswerk niet gedaan hebt.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door Rebellian »

Sluit mij aan met bovenstaande uitleg, ik informeer mij ook altijd voor ik iets koop of er bijkomende kosten zullen ontstaan. Je kunt er niet van uitgaan dat een leverancier precies weet welke regels voor welk land leven. Ik bestel regelmatig uit China omdat ik de weg ken maar leveranciers in China weten echt niet dat je in Nederland ook nog iets moet betalen hoor. Zal ze ook niet interesseren.
Teunbosseman schreef:Dit is een consumentenforum waarbij de consument tegen zaken aanloopt welke jullie vanuit je beroep weten.

Ik vindt jullie nogal denigrerend overkomen dat de consument dit allemaal maar moet weten. Jullie werken er dagelijks mee, diverse consumenten niet.
Daarom leg ik het ook uit! Is niet denigrerend is juist informatief?

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Ten eerste (van de UPS-website): "UPS douaneservices zijn voor routinematige inklaringsprocedures geheel gratis." Alleen als je iets bijzonders wilt betaal je extra.

Verder: Ik wil best geloven dat er zendingen zijn waar je even op moet puzzelen, maar als je met elk ingevoerd cd-tje vijf tot tien minuten bezig bent, ben je gewoon niet efficiënt bezig de honderduizend pakjes per dag af te handelen. Daar geloof ik dus geen flikker van.

Nou zou het me verder een biet wezen hoeveel kosten jullie maken, ware het niet dat ik niks te kiezen heb en er geen mogelijkheid bestaat om naar de concurrentie over te stappen. Dat is gedwongen winkelnering.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

baal schreef:Ten eerste (van de UPS-website): "UPS douaneservices zijn voor routinematige inklaringsprocedures geheel gratis." Alleen als je iets bijzonders wilt betaal je extra.

Verder: Ik wil best geloven dat er zendingen zijn waar je even op moet puzzelen, maar als je met elk ingevoerd cd-tje vijf tot tien minuten bezig bent, ben je gewoon niet efficiënt bezig de honderduizend pakjes per dag af te handelen. Daar geloof ik dus geen flikker van.

Nou zou het me verder een biet wezen hoeveel kosten jullie maken, ware het niet dat ik niks te kiezen heb en er geen mogelijkheid bestaat om naar de concurrentie over te stappen. Dat is gedwongen winkelnering.

Hoezo "jullie"? Ik werk niet voor UPS of voor welke andere koerier, douane, agent of expediteur dan ook. Ben je nou van nature zo onbeschoft of lijkt dat maar zo?

Natuurlijk bestaat de mogelijkheid te kiezen om naar de concurrentie over te stappen: leg voor aankomst bij UPS vast dat de zending overgedragen moet worden aan een dienstverlener/agent naar keuze. Nog een alternatief: zeg dat je zelf langskomt om de inklaring te regelen.

Overdrachtskosten naar andere douaneafhandelaar (UPS Broker of Choice®) €37.50

Zelf inklaren waarschijnlijk alleen reiskosten, vrije tijd en enige formulierenfrustratie.

Wat was ook alweer de voorschotprovisie waar u problemen mee had? €10.50 toch?

[EDIT] verward met andere klacht over UPS die ook al niet gratis was (surprise!!!)

Hetzelfde geldt echter voor elke afhandelaar:
-Overdrachten brengen administratieve rompslomp met zich mee en kosten dus geld
-Het zeker stellen en voorschieten van BTW (en indien van toepassing invoerrechten) kost douane agenten geld (rente over geleende tegoeden) en daar betaal je een vergoeding voor. Dit kan bij de grotere bedrijven oplopen to meerdere miljoenen per maand bij de Nationale Borg of een ander financieel instituut.
-Koeriers beperken de kosten door de inklaring en masse te doen. Als je je zending uit die stroom haalt en apart laat behandelen kost het meer.
-Echte expediteurs rekenen tot €125 voor een aangifte PLUS voorschotprovisie

Als het u "verder een biet zal wezen" wat het echt kost maar zelf niet wilt betalen, doe het dan ook gewoon niet! Lekker weigeren en laten terugsturen. Krijgt de afzender een vette rekening. Laten we na een paar keer eens kijken wie dan nog zaken met u wil doen.

Of natuurlijk gewoon niet in de VS/China goedkope spulletjes kopen. Stoot u ook het brood van eerlijke hardwerkende Nederlandse winkeliers niet uit de mond toch? Dat zal een goed gevoel geven!

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Of natuurlijk gewoon niet in de VS/China goedkope spulletjes kopen. Stoot u ook het brood van eerlijke hardwerkende Nederlandse winkeliers niet uit de mond toch? Dat zal een goed gevoel geven!
Dat zou inderdaad wel de reden kunnen zijn dat dit is blijven voortbestaan, ja.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

baal schreef:
Of natuurlijk gewoon niet in de VS/China goedkope spulletjes kopen. Stoot u ook het brood van eerlijke hardwerkende Nederlandse winkeliers niet uit de mond toch? Dat zal een goed gevoel geven!
Dat zou inderdaad wel de reden kunnen zijn dat dit is blijven voortbestaan, ja.
Hoezo? U betaalt hier toch ook gewoon BTW in de winkel? Die winkelier moet toch ook een importeur betalen? Die importeur betaalt zich toch ook blauw aan inklaringskosten, douane-audits etc. Dacht u eigenlijk dat dit speciaal was opgezet voor de particulier, u dus?

U betaalde géén invoerrechten over uw pakketje van €35, die importeur wel aangezien die een container met 1000 van die pakketjes importeert en het werk doet om ze uiteindelijk in de winkel te krijgen.

Wat voor werk doet u? Zou u het op prijs stellen als we hier een stichting opzetten die uw werk doet, maar dan gratis? Hoe lang zou u nog een job hebben?

Denk toch eens een beetje na/door inplaats van te lopen mekkeren over €12.50 alsof het de grootste fraude van de wereld is.

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Pardon? Hoezo betaal ik geen invoerrechten? Even teruglezen wat er staat: 19%, 6,65, geen probleem.

Belasting betalen is een kwestie van beschaving. Betalen om je belasting te mogen betalen is een heel andere zaak.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

baal schreef:Pardon? Hoezo betaal ik geen invoerrechten? Even teruglezen wat er staat: 19%, 6,65, geen probleem.
Goed gelezen: 19% €6.65 is de BTW - U heeft géén cent invoerrechten betaald en dat is correct. De Douane website zegt:

"U ontvangt goederen uit het buitenland? En u wilt weten wanneer u geen douanerechten en/of geen omzetbelasting hoeft te betalen? Kijk dan in de tabel hieronder.

Uit een niet-EU-land
Tot € 22
Geen douanerechten
Geen omzetbelasting

Van € 22 tot € 150
Geen douanerechten
Wel omzetbelasting
Belasting betalen is een kwestie van beschaving. Betalen om je belasting te mogen betalen is een heel andere zaak.
U betaalt om geld te lenen van een derde partij die de belasting voor u voorschiet zodat u de spullen sneller in huis heeft.

Maar goed, u wilt het niet begrijpen of kunt het niet begrijpen. Het onderwerp is m.i. voldoende uitgemolken. U blijft een beetje boos en dat is uw probleem. Een bedrijf van afpersing beschuldigen zonder enige basis is uw manier om dat af te reageren, het zij zo.

Bert2004
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2011 08:32

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door Bert2004 »

Ik heb het niet in het leven geroepen en dat je invoerrechten betaalt allaa, maar diefstal van TNT zit ik niet op te wachten.
mijn eerste pakketje kwam er toch ook doorheen, waarom moet er ineens scherp opgelet worden, geld te kort misschien of wil men de uitgave van het nieuwe vignet op ons verhalen?
€12,50 is inderdaad een vorm van diefstal en opgeleide mensen zijn niet nodig als je gewoon wat invoer. Misschien zou Nederland wat goedkoper moeten worden op dit vlak.
Waarom zou ik €ruim 100,00 betalen als ik hem ook voor veel minder in het buitenland kan halen.
Laat me even voorrekenen: laptop accu €30,00 daarop BTW bij invoer en daar weer op de standaard €12,50 van TNT.
dus even een 18,20 totaal boven op de €30,00, vind ik een hoop geld.
Misschien is het wat voor TNT om ook procentgewijs te werken.

drksecret
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2011 13:53

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door drksecret »

Hierdoor ga ik alle artikelen stuk voor stuk bestellen zodat ze onder de 22 euro vallen. Kost het mij niets, maar meer werk voor inklaring, is toch ook niet goed?

En ik wil best hier in Nederland kopen maar waar ik in China een paar euro betaal met gratis verzenden, betaal ik hier in Nederland voor EXACT hetzelfde artikel 19 euro met daar bovenop nog verzenden....sorry maar dit heeft niets meer met steunen van Nederlandse commercie te maken!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door newmikey »

drksecret schreef:Hierdoor ga ik alle artikelen stuk voor stuk bestellen zodat ze onder de 22 euro vallen. Kost het mij niets, maar meer werk voor inklaring, is toch ook niet goed?
Artikelen onder de €22 hoeven niet ingeklaard te worden, de vervoerder mag ze zonder verdere formaliteiten door laten gaan (als die waarde tenminste niet betwijfeld wordt door de douane). U betaalt in die gevallen dan ook géén inklaringskosten.

Als echter de Douane vermoedt dat u meerdere zendingen importeert van dezelfde verscheper met als vooropgezet doel belastingheffing te voorkomen, kunnen daar nadelige gevolgen aan verbonden zijn.
En ik wil best hier in Nederland kopen maar waar ik in China een paar euro betaal met gratis verzenden, betaal ik hier in Nederland voor EXACT hetzelfde artikel 19 euro met daar bovenop nog verzenden....sorry maar dit heeft niets meer met steunen van Nederlandse commercie te maken!
Inklaringskosten hebben niets met het "steunen van Nederlandse commercie" te maken, het zijn belastingen noch overheidsheffingen. Het zijn extra kosten die u in rekening worden gebracht door de vervoerder voor het werk wat hij hier moet doen.

Rechten bij invoer, als die al geheven worden hebben ook al niets met "steunen van Nederlandse commercie" te maken, die komen namelijk ten goede direct aan Brussel en vormen de inkomsten waarmee bijvoorbeeld de EU subsidies mee bekostigd worden.

Omzetbelasting, ook wel BTW geheten, is de enige heffing die bij de Nederlandse overheid terecht komt. Dit is echter een belasting die niet discrimineert tussen binnenlandse of buitenlandse aankoop - deze geldt voor beide.

baal
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2011 11:40

Re: TNT & invoerheffingen

Ongelezen bericht door baal »

Rechten bij invoer, als die al geheven worden hebben ook al niets met "steunen van Nederlandse commercie" te maken, die komen namelijk ten goede direct aan Brussel en vormen de inkomsten waarmee bijvoorbeeld de EU subsidies mee bekostigd worden.
Invoerheffingen vormen een klassiek mechanisme om de eigen markt te beschermen. Nu meen ik wel dat de EU daar terughoudend mee is, dus je conclusie onderschrijf ik wel, maar het blote feit de de opbrengsten van een heffing elders besteed worden zegt niets over de bedoeling van de heffing. De argumentatie is dus niet terzake.

Verder: als de werkelijke kosten van de inklaring aanzienlijk hoger liggen dan de opbrengsten van heffingen en belastingen dan klopt er iets niet.

Gesloten