LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Valkje1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:26

Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Valkje1978 »

Hallo allemaal,

Grijze haren krijg ik ervan. In 2012 heb ik het eerste half jaar een eenmanszaakje gehad, dit is beeindigd omdat het niet liep. Ik had een boekhoudster die me beloofde uitstel van aangifte gedaan, in juni 2012 kreeg ik echter een brief van de belastingdienst waaruit bleek dat ze geen uitstel had aangevraagd. Diezelfde boekhoudster heeft toen begin juni alsnog onze aangifte gedaan. Dat even in het kort.

Nu krijgen we ruim 3000 euro aan toeslagen nog terug van 2012 en na herhaaldelijk telefoon aan de belastingdienst blijkt dat dit gewoon nog veel langer kan duren. Niemand kan ons antwoord geven, waarom moet dit zo lang duren? Is dit normaal? En is er iets waardoor dit proces kan versnellen?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Valkje1978 schreef:Hallo allemaal,
Nu krijgen we ruim 3000 euro aan toeslagen nog terug van 2012 en na herhaaldelijk telefoon aan de belastingdienst blijkt dat dit gewoon nog veel langer kan duren. Niemand kan ons antwoord geven, waarom moet dit zo lang duren? Is dit normaal? En is er iets waardoor dit proces kan versnellen?
Toeslagen terug krijgen duidt op dat u deze eerst betaald heeft. Volgens mij kunnen toeslagen alleen moeten worden terug betaald.
En ja, als u de aangifte te laat heeft ingediend, duurt de verwerking hiervan ook langer, zeker als het om een niet standaard aangifte gaat.

Valkje1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:26

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Valkje1978 »

Toeslagen betaal je toch niet eerst? Het gaat om zorgtoeslag en kindgebonden budget.... Ik heb het ook een beetje raar omschreven zie ik, ik heb gewoon recht op bovengenoemde in 2012. Ik heb 2013 al ontvangen en nu in 2014 krijg ik het maandelijks.

Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn belasting maar ik heb destijds gebruik gemaakt van de diensten van een boekhoudster. Zij heeft mij gezegd uitstel gevraagd te hebben wat ze achteraf gewoon niet heeft gedaan, dus ja ik was te laat. Ik vind alleen dat we enorm worden gestraft voor het feit dat die boekhoudster zo laks met onze belastingaangifte is omgegaan.
Als we bellen met de belastingtelefoon hebben ze meestal alle begrip voor de situatie maar niemand kan me vertellen wanneer dit nou uitgekeerd gaat worden.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door fisbel »

Jantje7 schreef:
Valkje1978 schreef:Hallo allemaal,
Nu krijgen we ruim 3000 euro aan toeslagen nog terug van 2012 en na herhaaldelijk telefoon aan de belastingdienst blijkt dat dit gewoon nog veel langer kan duren. Niemand kan ons antwoord geven, waarom moet dit zo lang duren? Is dit normaal? En is er iets waardoor dit proces kan versnellen?
Toeslagen terug krijgen duidt op dat u deze eerst betaald heeft. Volgens mij kunnen toeslagen alleen moeten worden terug betaald.
En ja, als u de aangifte te laat heeft ingediend, duurt de verwerking hiervan ook langer, zeker als het om een niet standaard aangifte gaat.
U maakt het wel erg bont met uw antwoord. Toeslagen kunnen pas worden teruggekregen als ze eerst zijn betaald??? Toeslagen krijg je - precies het bedrag waarop je recht hebt óf je moet terugbetalen omdat het inkomen (of vermogen) te hoogd is geschat óf het inkomen is te laag geschat en je krijgt het ontbrekende deel waarop je rech hebt.
Een bedrag van een paar duizend euro achteraf krijgen is goed mogelijk.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@fisbel,
Het gaat mij enkel over de zinsnede "toeslagen terug te krijgen". TS heeft al opgemerkt dat dit inderdaad merkwaardig is omschreven.
Daar ik uw reacties altijd zorgvuldig lees, had ik een iets meer toevoegende reactie van u verwacht.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door ArneLH »

Omdat het geheel onduidelijk is over welke toeslag het gaat of of het uberhaupt wel over toeslagen gaat een nogal vaag antwoord: veel besluiten dienen binnen een bepaalde termijn te worden genomen, wordt die termijn overschreden, dan staat voor belanghebbenden beroep wegens niet tijdig beslissen open bij de bestuursrechter.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Valkje1978 schreef: Hallo allemaal,

Grijze haren krijg ik ervan. In 2012 heb ik het eerste half jaar een eenmanszaakje gehad, dit is beeindigd omdat het niet liep. Ik had een boekhoudster die me beloofde uitstel van aangifte gedaan, in juni 2012 kreeg ik echter een brief van de belastingdienst waaruit bleek dat ze geen uitstel had aangevraagd. Diezelfde boekhoudster heeft toen begin juni alsnog onze aangifte gedaan. Dat even in het kort.
Dit begrijp ik niet: je kunt niet in juni 2012 al aangifte doen over 2012. Je weet immers pas na afloop van het kalenderjaar welke gegevens je moet invullen.
Valkje1978 schreef: Nu krijgen we ruim 3000 euro aan toeslagen nog terug van 2012 en na herhaaldelijk telefoon aan de belastingdienst blijkt dat dit gewoon nog veel langer kan duren. Niemand kan ons antwoord geven, waarom moet dit zo lang duren? Is dit normaal? En is er iets waardoor dit proces kan versnellen?
De definitieve berekening van toeslagen gebeurt in de regel pas nadat het inkomen definitief is vastgesteld. Als je niet binnen de door de belastingdienst gestelde termijn aangifte hebt ingediend (en dat begrijp ik uit je verhaal) kan het nog wel een hele tijd duren voor je inkomen definitief is vastgesteld en vervolgens ook de toeslagen waar je recht op hebt definitief worden berekend.

Je had dit kunnen voorkomen door zelf tijdig (voor 1 april - tegenwoordig voor 1 september) volgende op het kalenderjaar alsnog een wijziging in te dienen, dan zou je een nieuwe voorschotberekening hebben gekregen.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Blijkbaar red u het ook zonder toeslagen...

Valkje1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:26

Re: Toeslagen 2012.... we wachten nog steeds

Ongelezen bericht door Valkje1978 »

Annikaatje schreef:Blijkbaar red u het ook zonder toeslagen...
Nou helaas niet dus.... Gevolg hiervan is dat we enorm in de problemen zitten.

Inkomen is al vastgesteld, daarom vragen wij ons af waarom het zo lang duurt.

Gesloten