toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door k2p »

Voor een ouder echtpaar (74 en 66 jaar) speelt over 2020 het volgende:

De 66 jarige ontving dat jaar een kleine 5400 bruto aan afkoop pensioen, terwijl zij doorgaans nooit inkomen heeft.
En van september tot en met december woont een kleinkind (21 jaar) in dat net voor het eerst was begonnen met werken.
Het inkomen van het kleinkind was in 2020 rond de 12000 euro, terwijl het jaar ervoor het inkomen rond de 2000 was, en het jaar daarvoor weer geen 200 euro was.

Door de afkoop pensioen blijkt dat het echtpaar per maand 147 euro huursubsidie en 61 euro zorgtoeslag moet terugbetalen.
En van september tot en met december moet het echtpaar de rest van de huursubsidie, 101 euro, ook terugbetalen.
Dus over 2020 moet het echtpaar in totaal 2900 euro (exclusief rente) terugbetalen, wat voor hen best veel geld is..

Zijn er mogelijkheden om hen hierin te helpen? Kan bijvoorbeeld het inkomen van de 66 jarige en het kleinkind worden gemiddeld?
Of zijn er andere oplossingen die iemand misschien kan aandragen?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door k2p

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

door Lady1234 » 23 jan 2022 19:07

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door riddert »

Vraag het aan je belastingadviseur die de inkomstenbelasting aangifte afhandelt. Dat is degene met de actuele kennis van zaken.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door k2p »

Helaas is er geen belastingadviseur.

En ik heb trouwens een verkeerd bedrag opgegeven wat betreft afkoop pensioen.
Het is geen kleine 5400 euro -excuus-, maar 3725 euro bruto. En hiervan is netto maar 3001 uitgekeerd.
En door die 3001 euro mag er dus 2496 euro worden terugbetaald aan toeslagen.
Bijna heel het pensioen (maar liefst 83%) gaat in rook op, omdat het in mindering wordt gebracht aan huur- en zorgtoeslag.
Ik vind dit echt héél gortig.

Daar bovenop komt nog wat er terugbetaald moet worden ivm het kleinkind.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om maar met de laatste vraag te beginnen, middelen heeft geen zin voor de toeslagen.

Het inkomen van kleinkind heeft geen effect op de zorgtoeslag van opa en oma. Die afkoop pensioen wel.

Voor wat betreft de huurtoeslag geldt het volgende. Bij de afdeling toeslagen kan gevraagd worden om de afkoop van het pensioen buiten beschouwing te laten bij het vaststellen van het toetsingsinkomen.

Dat verzoek moet uiteraard schriftelijk gedaan worden.

Het inkomen van kleinkind telt voor de huurtoeslag wel mee, want hij is medebewoner.

En zo gortig is het niet. Er waren in dat jaar drie inkomens in dat huishouden. Mevrouw zal ongetwijfeld de ingehouden loonheffing teruggekregen hebben van de belastingdienst nadat zij aangifte gedaan heeft.


k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door k2p »

Ik was toevallig al aan het lezen over niet meetellen van inkomen, op de link die je deelt.

Gortig is het wel, omdat wanneer je het kleinkind buiten beschouwing laat, er dus 2496 euro moet worden terugbetaald omdat er een pensioenafkoop van 3725 - 724 = 3001 euro in het spel was. Al zou ze de 724 ingehouden loonheffing volledig terugkrijgen (moet ik nog uitzoeken), dan wordt er nog steeds 67% van de pensioenafkoop terugbetaald in toeslagen. Dat van het kleinkind vind ik niet gortig.

Ik kan op mijnpensioenoverzicht.nl het uitbetaalde pensioenafkoop niet terugvinden. Dat is jammer, want ik ben benieuwd hoeveel pensioen dat oorspronkelijk per maand was, en of dat dus over de 2020 grens van 497,27 euro per jaar per pensioen gaat. Ik moet denk ik in hun administratie gaan wroeten, wat geen pretje is.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bruto pensioen van € 3.725 is minder dan € 497,27 per jaar. Dus wroeten is niet nodig.

Wat er maandelijks wordt uitgekeerd is slechts een voorschot. Afgezien daarvan wordt er met bruto bedragen gerekend bij het vaststellen van het toetsingsinkomen. Ook telt u twee toeslagen bij elkaar op. Ook is het nog maar de vraag of het helemaal aan dat pensioentje ligt.
Als u zin hebt kunt u een proefberekening maken over 2020 zonder pensioen en zonder kleinkind, dan weet u het echte verschil.

Als de wijziging in het inkomen direct was doorgegeven, dus inkomen kleinkind, en pensioen, had direct gevraagd kunnen kunnen om dat pensioen niet mee te tellen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door k2p »

Bedankt voor het meedenken. De proefberekeningen had ik al gemaakt voordat ik had gepost. Ik zal morgen contact hebben met Toeslagen en het in werking zetten om het pensioen niet mee te tellen voor de huursubsidie.

Dat scheelt dan 147 euro keer 8 maanden = 1176 euro minder terug te betalen. (De overige 4 maanden zal de mindering opgesoupeerd worden door het aandeel van het kleinkind dat dan groeit, want die 4 maanden hebben ze door het inkomen van het kleinkind gewoon geen recht op huursubsidie.)
Dat is toch een slok op een borrel er af.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou ook maar even controleren of mevrouw wel aangifte gedaan heeft waardoor ze wellicht een deel van de ingehouden loonheffing terug kan krijgen.
En als zij nu 66 is heeft ze ook nog recht op een beetje korting, net als in 2021.

Even off topic.
Heeft kleinzoon wel zorgtoeslag aangevraagd?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door k2p »

Ik weet niet of er al aangifte is gedaan voor 2020. En het kleinkind heeft inderdaad wel zorgtoeslag.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gezien de terugvorderingen van de toeslagen moet er al iets definitiefs zijn over dat jaar. Meneer heeft ongetwijfeld AOW en een pensioen, waaruit volgt dat hij een aangiftebiljet heeft gekregen, en aangifte heeft moeten doen. Maar mevrouw?

Als nu pas de toeslagen definitief zijn vastgesteld, zullen er, door het inkomen van kleinkind over het jaar 2021 ook wel terugvorderingen volgen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kleinkind kan sowieso middeling aanvragen over het eigen inkomen van de drie afgelopen jaren, los van de toeslagenvraag.
Het is wel van belang om even te bekijken of het meer oplevert om het inkomen van 2019, 2020 en 2021 daarvoor te nemen i.p.v. 2018, 2019 en 2020. De aanvraag moet binnen drie jaar nadat de laatste van de 3 definitief is vastgesteld.
https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Middelen over 2018, 2019 en 2020 is compleet zinloos.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Heb een leuke website gevonden, mogelijk staat hier de oplossing hiervoor op:

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... p-pensioen

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die oplossing is al gegeven en als je te laat bent, kan je om ambtshalve herziening van die beschikking vragen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Inwonend Kleinkind kan van 1000/mnd inkomen ook wel een beetje kostgeld betalen. Met €250/mnd bent u schadeloos gesteld. En samen wordt u er dan toch 7000/j wijzer van.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: toeslagen terugbetalen door hoger inkomen

Ongelezen bericht door fisbel »

Hierboven is door Lady1234 al aangegeven hoe dit eenmalige bijzondere inkomen vrijgesteld kan worden voor de huurtoeslag. Eind 2020 heeft de Belastingdienst de bezwaartermijn definitieve beschikking huurtoeslag uitgebreid van 6 weken tot 5 jaar. M.a.w.: ook hier is reparatie nog mogelijk.

Op het in 2021 geopende Kennisnetwerk van de Belastingdienst is onder Nieuws deze wijziging te vinden. Zie link hieronder. Het Kennisnetwerk is het kleine digitale broertje van de Belastingtelefoon. Behalve kennis opdoen, bijscholing / toetsing kunnen op het forum vragen worden gesteld. (hiervoor is het maken van een account noodzakelijk.
Antwoorden zijn er van intermediairs, deskundige belastinginvullers. De kwaliteit van het forum wordt in de gaten gehouden door de moderators - werkzaam bij de Belastingdienst. Een aanrader voor iedereen met affiniteit tot belastingen.
Zie: https://portaal.belastingdienst.nl/wps/ ... uwsbericht

Gesloten