LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mel47
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2017 23:02

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Mel47 »

Ik ben 1 april 2014 gaan samenwonen beiden waren we ZZP dus ook een boekhouder die alles invult voor ons, 1 mei 2015 mocht ik de belasting € 3586,-- euro terug gaan betalen voor kindgebonden budget en zorgtoeslag, de belasting had eerst 7maanden daarvoor beide budgetten verdubbeld, van 175,-- naar 350,--. Dan vraag ik me af waar het mis? Heeft iemand ook zo,n voorbeeld of weet iemand hoe dit werkt?

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Mel47 schreef:Ik ben 1 april 2014 gaan samenwonen beiden waren we ZZP dus ook een boekhouder die alles invult voor ons, 1 mei 2015 mocht ik de belasting € 3586,-- euro terug gaan betalen voor kindgebonden budget en zorgtoeslag, de belasting had eerst 7maanden daarvoor beide budgetten verdubbeld, van 175,-- naar 350,--. Dan vraag ik me af waar het mis? Heeft iemand ook zo,n voorbeeld of weet iemand hoe dit werkt?

Heb je zelf wel een wijziging doorgegeven dat je per 1 april 2014 een toeslagpartner kreeg? Want ik lees dat je kindgebonden budget ontving dus ga ik ervan uit dat er een kind in het huishouden aanwezig was? Daarom werd je vriend automatisch toeslagpartner en heb je minder of geen recht op kindgebonden budget (KGB) . Ook voor de zorgtoeslag werden jullie per 1 april 2014 toeslagpartner. En is er minder of geen recht op zorgtoeslag.

Dat je een boekhouder hebt, zegt mij niet veel behalve dan dat je aangiftes gedaan werden. Maar een boekhouder heeft normaal gesproken geen taak als het gaat om een wijziging invoeren voor de belastingdienst Toeslagen. Belastingdienst Toeslagen en Inkomstenbelasting zijn 2 aparte dienstonderdelen. Deze denkfout maken veel mensen met een boekhouder. "De boekhouder regelt het wel want hij doet de (kwartaal)aangifte". Een boekhouder heeft over het algemeen geen enkele kennis van toeslagen.

Heb ik de juiste aanname als ik denk dat je verwachte dat de boekhouder de toeslagen zou regelen? Staat dat ook in zijn/haar werkomschrijving?

M&L
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2017 15:49

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door M&L »

Hallo dani75

Ik zit de berichten te lezen omdat ik denk at mijn nieuwe vriendin in een soortgelijke situatie terecht is gekomen.

In oktober dit jaar zijn wij gaan samen wonen. Mijn vriendin ontvangt kinderbijslag en kindgebonden budget voor haar kinderen. Ik ontvang alleen de kinderbijslag omdat mijn inkomen te hoog is.

Nu zijn wij in oktober gaan samenwonen en we zagen vorige week een uitzending van Radar waarin mensen een heel jaar terug moesten betalen na trouwen.

Nu weet ik niet of wij ons in eenzelfde positie begeven als deze mensen aangezien wij geen geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. Na de verkoop van mijn huis ben ik bij haar ingetrokken en verders is er niets vastgelegd (wel netjes doorgegeven)

Ik kan mij voorstellen dat wij in de knip regeling vallen welke als ik het goed begrijp inhoudt dat wij vanaf de periode van samenwonen (omdat het verzamelinkomen nu te hoog is) geen recht hebben op het kindgebonden budget (logisch)

Echter in de maanden voor oktober januari - september had mijn vriendin hier wel recht op en hoeft deze ook niet te worden terug betaald. Dit had anders geweest als ik alleen de eerste drie maanden had samen gewoond en de laatste 9 niet, dan had zij het gehele jaar geen recht gehad op de extra toelage.

Klopt dat zo of??

grt Marco

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@marco
Hier kunt u er alles over lezen, met voorbeelden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

U bent gaan samenwonen in oktober 2017. Als dat ná 1 oktober is geweest, is er toeslagpartnerschap vanaf 1 november 2017. Er is dus een knip in het jaar omdat u op 1 januari 2017 niet samenwoonde.

Als u met uw vriendin per 1 januari 2017 samen had gewoond en bijvoorbeeld gedurende mei tot oktober niet, zijn er 2 knippen in het jaar. Maar dat is allemaal theoretisch. Het halfjaar principe bij de toeslagen geldt al niet meer vanaf 2013.

Acefolder
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2017 19:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Acefolder »

Hallo,

Mijn vriendin heeft 3 kinderen, woont in een huurhuis en ontvangt huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Ik woon niet op hetzelfde adres. Ik had heel 2017 een koopappartement en deze is per 1 december verkocht.
Ik woon nu zolang bij kennissen. (ingeschreven bij gemeente)
Mijn vriendin en ik hebben in september samen een huis gekocht en we krijgen 27 december de sleutel.
Ik schrijf me half januari op het nieuwe adres in en mijn vriendin blijft tot 1 maart gehuurd zitten. Per 1 maart schrijft ze zich dan ook bij mij in in ons nieuwe huis met haar 3 kinderen.

Nu heb ik de volgende vragen.
1. Zijn wij per 27 december (sleuteloverdracht) fiscaal- en dus toeslagpartner?
2. Moet mijn vriendin toeslagen over 2017 terug betalen?
3. Heeft mijn vriendin nog recht op deze toeslagen tot 1 maart nadat we het huis hebben gekocht en we niet allebei tegelijk in het nieuwe huis staan in geschreven?
4. Omdat wij per 1 maart (of wellicht per 27 december??) fiscaal- en dus toeslagpartner worden, moeten de toeslagen van januari en februari 2018 dan worden terugbetaald?

Alvast bedankt.

Miesje91
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2017 09:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Miesje91 »

Sinds 30 december 2013 wonen mijn zus en ik samen. Op 31 december 2013 hebben wij een samenlevingscontract ondertekend. Dit was praktischer omdat we samen een huis hebben gekocht. In 2015 kreeg ik ineens brieven van de belastingdienst dat ik mijn zorgtoeslag van 2013 en 2014 moest terug betalen omdat wij financieel partners van elkaar zijn geworden. Het vreemde is alleen dat mijn zus in die tijd ook zorgtoeslag ontving maar dat zij nooit iets heeft gehoord van de belastingdienst.
Waarom ik wel maar zij niet?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Miesje91:
U werd in 2013 met terugwerkende kracht toeslagpartners van elkaar. Het maximuminkomen zorgtoeslag toeslagpartners was in 2013 €42438 per jaar. Als uw gezamenlijk inkomen lager was dan dit bedrag en uw zus als aanvrager werd beschouwd heeft er een verrekening plaatsgevonden met haar individuele zorgtoeslag. Uw zus kreeg voor dit jaar aanvankelijk de zorgtoeslag voor haar alleen. Achteraf kreeg zij de zorgtoeslag voor toeslagpartners. Die toeslag kan zelfs vrijwel het dubbele bedragen van de zorgtoeslag voor een alleenstaande.

Feitelijk had uw zuster haar zorgtoeslag 2013 dus eigenlijk naar rato met u kunnen verdelen. In elk geval was u in 2013, zo lijkt het, de toeslagpartner. Die krijgt de zorgtoeslag niet uitgekeerd. Dat is de aanvrager. Deze is echter ook verantwoordelijk als er toeslag moet worden terugbetaald.

N.B: uw zus kan in mijntoeslagen zien hoeveel zorgtoeslag 2013 zij aanvankelijk als alleenstaande kreeg en hoeveel zorgtoeslag er achteraf voor uw samen is toegekend. ALS er alsnog verrekening zou plaatsvinden kan dat bijvoorbeeld zo:
Voorbeeld: Terugbetaling toeslagpartner (u): € 800. Zorgtoeslag zus bijv. € 800, later opgehoogd naar € 1000. Ieder dus € 500 zorgtoeslag. Uw zus betaalt de helft van de terugbetaling, dus € 400. Totaal betaalt uw zus u € 500 + € 400 uit: de 'schade' van het toeslagpartnerschap.
Laatst gewijzigd door fisbel op 09 dec 2017 01:11, 2 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Acefolder schreef:Hallo,

Mijn vriendin heeft 3 kinderen, woont in een huurhuis en ontvangt huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Ik woon niet op hetzelfde adres. Ik had heel 2017 een koopappartement en deze is per 1 december verkocht.
Ik woon nu zolang bij kennissen. (ingeschreven bij gemeente)
Mijn vriendin en ik hebben in september samen een huis gekocht en we krijgen 27 december de sleutel.
Ik schrijf me half januari op het nieuwe adres in en mijn vriendin blijft tot 1 maart gehuurd zitten. Per 1 maart schrijft ze zich dan ook bij mij in in ons nieuwe huis met haar 3 kinderen.

Nu heb ik de volgende vragen.
1. Zijn wij per 27 december (sleuteloverdracht) fiscaal- en dus toeslagpartner?
2. Moet mijn vriendin toeslagen over 2017 terug betalen?
3. Heeft mijn vriendin nog recht op deze toeslagen tot 1 maart nadat we het huis hebben gekocht en we niet allebei tegelijk in het nieuwe huis staan in geschreven?
4. Omdat wij per 1 maart (of wellicht per 27 december??) fiscaal- en dus toeslagpartner worden, moeten de toeslagen van januari en februari 2018 dan worden terugbetaald?

Alvast bedankt.
1. Nee, u woont nog niet samen op 27 december. De oude situatie blijft van kracht.
2. Nee, zie 1.
3. Ja, uw vriendin heeft nog recht op haar 'oude' toeslagen. Die zijn immers gebaseerd op haar inkomen als alleenstaande ouder. Het zou voor uw vrieindin te overwegen zijn om pas per 2 maart 2018 of in de loop van maart zich bij u te laten inschrijven. De wijziging in toeslagen gaat dan niet in per 1 maart 2018, maar per 1 april 2018. Dat scheelt waarschijnlijk een heleboel toeslaggeld. Vooral het kindgebondenbudget maar ook de huurtoeslag kan veel toeslaggeld opleveren. U kunt het een en ander onderzoeken door een proefberekening toeslagen te maken. Lees hier
4. De toeslagen januari en februari en mogelijk de toeslagen gedurende de eerste drie maanden (zie 3) hoeven niet terugbetaald te worden. Er is zoals in dit item duidelijk is, een knip in uw toeslagen. Die knip is per 1 maart of per 1 april. De periode vanaf 1 maart of 1 april 2018 telt voor het recht op toeslagen uw beider jaarinkomen. In de eerste maanden telt uw jaarinkomen als alleenstaande.

Acefolder
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2017 19:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Acefolder »

fisbel schreef:
Acefolder schreef:Hallo,

Mijn vriendin heeft 3 kinderen, woont in een huurhuis en ontvangt huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Ik woon niet op hetzelfde adres. Ik had heel 2017 een koopappartement en deze is per 1 december verkocht.
Ik woon nu zolang bij kennissen. (ingeschreven bij gemeente)
Mijn vriendin en ik hebben in september samen een huis gekocht en we krijgen 27 december de sleutel.
Ik schrijf me half januari op het nieuwe adres in en mijn vriendin blijft tot 1 maart gehuurd zitten. Per 1 maart schrijft ze zich dan ook bij mij in in ons nieuwe huis met haar 3 kinderen.

Nu heb ik de volgende vragen.
1. Zijn wij per 27 december (sleuteloverdracht) fiscaal- en dus toeslagpartner?
2. Moet mijn vriendin toeslagen over 2017 terug betalen?
3. Heeft mijn vriendin nog recht op deze toeslagen tot 1 maart nadat we het huis hebben gekocht en we niet allebei tegelijk in het nieuwe huis staan in geschreven?
4. Omdat wij per 1 maart (of wellicht per 27 december??) fiscaal- en dus toeslagpartner worden, moeten de toeslagen van januari en februari 2018 dan worden terugbetaald?

Alvast bedankt.
1. Nee, u woont nog niet samen op 27 december. De oude situatie blijft van kracht.
2. Nee, zie 1.
3. Ja, uw vriendin heeft nog recht op haar 'oude' toeslagen. Die zijn immers gebaseerd op haar inkomen als alleenstaande ouder. Het zou voor uw vrieindin te overwegen zijn om pas per 2 maart 2018 of in de loop van maart zich bij u te laten inschrijven. De wijziging in toeslagen gaat dan niet in per 1 maart 2018, maar per 1 april 2018. Dat scheelt waarschijnlijk een heleboel toeslaggeld. Vooral het kindgebondenbudget maar ook de huurtoeslag kan veel toeslaggeld opleveren. U kunt het een en ander onderzoeken door een proefberekening toeslagen te maken. Lees hier
4. De toeslagen januari en februari en mogelijk de toeslagen gedurende de eerste drie maanden (zie 3) hoeven niet terugbetaald te worden. Er is zoals in dit item duidelijk is, een knip in uw toeslagen. Die knip is per 1 maart of per 1 april. De periode vanaf 1 maart of 1 april 2018 telt voor het recht op toeslagen uw beider jaarinkomen. In de eerste maanden telt uw jaarinkomen als alleenstaande.
Hallo Fisbel,

Allereerst bedankt voor de heldere uitleg.

Nu heb ik nog wel een vraag over wanneer je toeslagpartner bent.
Ik lees op de belastingdienst dat je ook toeslagpartner wordt als je samen een huis koopt?
U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerde partner bent. Of vanaf het moment dat u om een andere reden toeslagpartner wordt. Bijvoorbeeld als u een samenlevingscontract tekent of samen een huis koopt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Dan zou mijn vriendin vanaf 27 december toch geen recht meer hebben op het kindgebonden budget en zorgtoeslag?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Fiscaal partner en toeslagpartner ben je vanaf het moment van samenwonen. U krijgt op 27 december 2017 de sleutel van uw (gezamenlijke) woning. Maar u woont hier nog niet. U bent voornemens om half januari zich te laten inschrijven op het adres van uw nieuwe woning. En stel dat uw vriendin zich in de eerste week van maart 2018 laat inschrijven op dit adres, dan gaat de wijziging toeslagen in per 1 april 2018.

N.B: Vanaf de maand dat u toeslagpartners bent van elkaar zult er veel minder aan toeslagen binnenkomen. De grens inkomen voor het kindgebonden budget toeslagpartners voor 2018 is ruim € 37.000 U kunt dat nagaan door een proefberekening toeslagen te maken: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Acefolder
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2017 19:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Acefolder »

Dank je wel!

Wij zitten gezamenlijk ruim boven die grens van 37.000, dus dan gaan alle toeslagen vanaf 1 april stoppen. Maar gelukkig hoeven we dus niks terug te betalen.

Django1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:05

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Django1 »

Hallo
Zorg en huur toeslag gaan ze dus uit van het inkomen van het hele jaar,maar geld dit niet voor kind gebonden budget kijken ze daar niet het hele jaar naar maar per maand?
Mijn situatie is dat ik met mijn kind wil gaan samen wonen met mijn vriend (wij wonen nu nog apart) die ook inkomen heeft.wij komen dan boven de grens voor zorgtoeslag en kinds gebonden budget wat ik nu wel heb nu we nog niet samen wonen.kunnen we dan niet beter wachten met samen wonen tot januari zodat we over 2019 geen toeslag hoeven terug tebetalen?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor ALLE toeslagen wordt er gekeken naar de startdatum van samenwonen. Als u dat bijvoorbeeld op 2 september gaat doen, wordt er gerekend vanaf 1 oktober.

U hoeft de ontvangen toeslagen over de periode daarvoor niet terug te betalen door het hogere inkomen van samen. En dat geldt voor elke toeslag.

Lees het topic nog eens door. Met name de reacties van @fisbel.

Django1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:05

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Django1 »

Lady 1234
Nu snap ik er helemaal niks meer van,ik heb gisteren naar de belasting telefoon gebeld.zij gaven aan dat er bij gaan samen wonen in mijn geval er inderdaad naar het gezamelijk inkomen wordt gekeken over het hele jaar 2019 voor zorg en huur toeslag als we bv nu gaan samen wonen,en de zorgtoeslag van jan tot nu komen aan terug betalen.toen vroeg ik de belasting adviseur of het dan niet beter was om tot jan 2020 tewachten met samen wonen waarop die aanwoorde daar mag ik geen uitkomst op geven maar dat is geen slecht idee kreeg ik als antwoord.
Gr django

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of samenwonen wel of niet een slecht idee is, kan ik niet beoordelen, want ik ken u niet.

Maar uw vraag gaat over de fiscale gevolgen van eventueel samenwonen.

Uiteraard wordt er naar het inkomen in het hele jaar gekeken.

Maar, slechts als voorbeeld: Stel, uw inkomen over het hele jaar 2019 zal € 18.000 zijn, waardoor u recht hebt op toeslagen. Huur, zorg, KGB.

Stel, u gaat op 2 oktober samenwonen met uw vriend, en hij heeft een jaarinkomen van € 30.000. Dus samen per jaar € 48.000. Dan hebt u dus over de samenwoonperiode geen recht meer op toeslagen.

Maar u hoeft de ontvangen toeslagen over januari tot en met oktober niet terug te betalen.

Gaat u IN de maand december samenwonen, dan hebt u recht over het hele jaar aan toeslagen.

Zou u zelf in november en december, tijdens het samenwonen, ineens veel meer gaan verdienen, zodat UW JAAR inkomen veel hoger wordt, dan heeft dat wel invloed op de eerder ontvangen toeslagen.

Als u gaat samenwonen wordt u VANAF het moment van samenwonen, vanaf de eerste volle maand, toeslagpartners omdat u een kind hebt.

Wellicht hebt u uw vraag niet goed gesteld, wellicht hebt u het antwoord niet begrepen, of heeft de belastingdienst uw vraag niet goed begrepen, of hebben zij het niet goed uitgelegd.

Maar u hoeft dus enkel door het samenwonen NIETS over de voorgaande periode terug te betalen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u de reacties van @fisbel gelezen hebt in dit topic. Die kan het veel beter uitleggen dan ik. U hoeft zich dus geen zorgen te maken.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het allemaal zo lees kruip ik liever in een woning met een huur die ik zonder huurtoeslag kan betalen, alvorens een relatie te beginnen.

Wat overigens sowieso mijn voorkeur heeft, maar dat is niet meer te vinden, helaas.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar @django1 wil intrekken bij vriend en die zal geen huurtoeslag hebben. Het gaat ook over de KGB en zorgtoeslag.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Kijk hier even.. Dan kan je zien of zijn inkomen met terugwerkende kracht meetelt

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners

Gesloten