LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Amsterdam1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2016 18:59

Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Amsterdam1978 »

Dag allemaal,

Ik heb een vraag, ik heb een zoontje van 8 jaar en wij wonen samen op 1 adres. Ik krijg nu kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.

Ik heb echter ook een vriend en wij willen gaan samenwonen, we willen samen een huis kopen, hij is echter niet de vader van mijn zoon. Als ik ga samenwonen, vervallen mijn toeslagen grotendeels, dat heb ik berekend. Hij verdient veel meer dan ik. Maar mijn vraag gaat over de periode totdat ik ga samenwonen.

Klopt het dat ik toeslagpartner ben met hem zodra wij samenwonen? En dat dus de periode daarvoor ik gewoon mijn toeslagen krijg en niet hoef terug te betalen? Dus stel we gaan samenwonen per 1 mei, dat ik de eerste 4 maanden wel toeslagen krijg en mag houden? Ik heb dan nl ook gewoon mijn kosten voor het huis en de kinderopvang.

Ik heb ook gelezen dat het per half jaar gaat, is er dan een voordeel als ik bv per 2 juli met hem ga samenwonen?

Mijn grootste zorg is echter dat ik alle toeslagen moet gaan terugbetalen over het hele jaar omdat hij zoveel meer verdient en het over het hele jaar zou gaan. Wie is hier bekend mee?? Dank alvast!

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Vanaf het moment van samenwonen , dus 1 mei als voorbeeld, is uw vriend uw toeslagpartner. Vanaf die datum zal vermoedelijk de Kindgebonden budget stoppen en zal ook de kinderopvangtoeslag minder worden.
Voor de toeslagen voor 1 mei heeft het geen gevolgen omdat u dan nog als alleenstaande zonder toeslagpartner wordt beschouwd en zijn inkomen voor 1 mei niet mee wordt berekend.

Houdt u er rekening mee dat het tot 6 weken kan duren voor een wijziging is verwerkt dus geef op tijd de nieuwe stand van zaken door. U ontvangt dan vanzelf een nieuwe beschikking voor beide toeslagen.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Franskia »

Je bent niet automatisch toeslagpartner als je gaat samenwonen. Kijk hiervoor op de site van de Belastingdienst. Daar kun je aan de hand van een vragenlijst zien of je toeslagpartner bent.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Franskia schreef:Je bent niet automatisch toeslagpartner als je gaat samenwonen. Kijk hiervoor op de site van de Belastingdienst. Daar kun je aan de hand van een vragenlijst zien of je toeslagpartner bent.
Nee, je bent niet automatisch toeslagpartner. Maar in dit geval wel. Ts heeft een minderjarig kind en gaat samenwonen. Zodra er een minderjarig kind staat ingeschreven op het woonadres ben je automatisch toeslagpartner. (Omsigt Wet vanaf 01-01-2013 )

Zie artikel 3 lid 2 onder e AWIR.

2 In aanvulling op het eerste lid wordt voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen onder partner mede verstaan degene die als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende en:
e.
die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander;

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vergis je niet, huurtoeslag en zorgtoeslag moet je wel degelijk terugbetalen, dan neemt men het inkomen over het volledige jaar...

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Hawk-Eye schreef:vergis je niet, huurtoeslag en zorgtoeslag moet je wel degelijk terugbetalen, dan neemt men het inkomen over het volledige jaar...
Dit werkt alleen de "andere kant" op.

Dus stel je woont samen van januari tot en met maart en daarna alleen. Dan telt het jaar inkomen over het hele jaar over beide periodes. Namelijk de periode dat je een toeslagpartner en samenwoonde en de periode die je alleen woonde in de periode mei tot en met december. De kans is dan heel groot dat je in de periode dat je samenwoonde EN ondanks je partner misschien geen inkomen had toch de toeslag terug moet betalen omdat de partner na de samenwoonperiode misschien pas inkomen is gaan verdienen.


In TS de situatie.... Zie hieronder.
Als je eerst alleen woont van januari tot en met maart heb je geen toeslagpartner in die periode en telt het jaar inkomen van de toeslagpartner mee alleen tijdens het samenwonen. Je ontvangt in de situatie van Ts dus een "Knip" in de beschikking.

Zou een mooie boel worden als het inkomen het hele jaar meetelt terwijl je in die periode niet samenwoonde en laat staan een toeslagpartner had.
gelukkig werkt het zo dus niet.

Ook moet Ts de wijzigingen in de huishoudsamenstelling en het daarbij behorende gezamenlijke inkomen ook tijdig doorgeven. Zodat ze de juiste bedragen ontvangt vanaf 1 april.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je vergist je en niet, zal het uitleggen.

je gaat in mei samenwonen, vanaf mei telt dan het inkomen mee van de partner, tot zover heb je dus gelijk, er is echter wel een addertje onder het gras, dit inkomen over de laatste 8 maanden telt mee voor het HELE jaar, dus ook over de periode dat je nog niet samenwoonde en hier gaan velen dus de mist in, denkende dat je inkomen over de eerste maanden laag is en toch moeten terugbetalen omdat het inkomen van de partner van de rest van het jaar wel meegeteld word voor het HELE jaar...

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Hawk-Eye schreef:je vergist je en niet, zal het uitleggen.

je gaat in mei samenwonen, vanaf mei telt dan het inkomen mee van de partner, tot zover heb je dus gelijk, er is echter wel een addertje onder het gras, dit inkomen over de laatste 8 maanden telt mee voor het HELE jaar, dus ook over de periode dat je nog niet samenwoonde en hier gaan velen dus de mist in, denkende dat je inkomen over de eerste maanden laag is en toch moeten terugbetalen omdat het inkomen van de partner van de rest van het jaar wel meegeteld word voor het HELE jaar...
Kijk, aan de hand van een volgend voorbeeld...

je woont alleen tot 1 mei en krijgt alle toeslagen op basis van je jaarinkomen van ( laten we zeggen...) € 10.000 euro.

vanaf 1 mei woon je samen en je partner verdiend ook ( laten we zeggen) 45.000 euro.
Dan zal de beschikking er zo uit zien.

januari tot 1 mei alleenstaande met jaarinkomen 10.000 euro en hier zijn de toeslagen op gebaseerd.
Vanaf 1 mei is het inkomen gezamenlijk 55.000 euro en is er vanaf 1 mei geen recht meer.

Omdat er in de periode VOOR 1 mei geen toeslagpartner aanwezig is ( want ze woonden niet samen) heb je dus een "knip" in de beschikking. Het hele jaarinkomen van de toeslagpartner telt mee voor de maanden mei tot en met december.

Ik weet niet hoe ik dit nog eenvoudiger uit moet leggen....

Andersom klopt je verhaal wel....

stel je woont samen van 1 januari tot 1 mei. Je inkomen is 10.000 en je toeslagpartner heeft geen inkomen. Je krijgt alle toeslagen.
Vanaf 1 mei gaat het stel uit elkaar en vanaf 1 mei gaat de (voormalige) toeslagpartner ineens een inkomen verdienen, voor het gemak even hetzelfde als in de eerste situatie, dus 45.000 euro.

Dan heb je dus een groot probleem want dan telt het JAARINKOMEN van allebei dus ook in de periode van januari tot mei terwijl de toeslagpartner toen helemaal geen inkomen verdiende in de tijd van het samenwonen.......En deze situatie betekend dus inderdaad dat je de toeslagen terug moet betalen....

Maar nogmaals.....Bij TS is er GEEN sprake van toeslagpartnerschap met terugwerkende kracht omdat Ts niet aan de voorwaarden voldoet van toeslagpartnerschap in de eerste periode van het jaar.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je begrijpt het niet, omdat het totale jaar inkomen te hoog word, zelfs als dit vanaf mei tot einde jaar meetelt kom je boven de toeslag grens uit, als je goed leest heb ik het over zorg en eventueel huur toeslag, lees het maar eens na zo hier en daar dan zie je wat ik hier stel klopt...

als je, zoals jij stelt op een jaar in komen komt van 55.000 euro vanaf mei telt dit inkomen toch voor het hele jaar...

leesvoer...

http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/foru ... n-november

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Hawk-Eye schreef:je begrijpt het niet, omdat het totale jaar inkomen te hoog word, zelfs als dit vanaf mei tot einde jaar meetelt kom je boven de toeslag grens uit, als je goed leest heb ik het over zorg en eventueel huur toeslag, lees het maar eens na zo hier en daar dan zie je wat ik hier stel klopt...

als je, zoals jij stelt op een jaar in komen komt van 55.000 euro vanaf mei telt dit inkomen toch voor het hele jaar...

leesvoer...

http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/foru ... n-november

Heb je het nu over Tjella89, de topicstarter van die link?

Of dat verhaal van Anselina die ook reageerd in dat topic over de Zorgtoeslag van 2015? Namelijk 2 verschillende verhalen.

Tjella89 schrijft;

Ik ben in november 2014 gaan samenwonen met mijn vriend. Ik heb 2 kinderen en nu kreeg ik tot mijn grote verbazing een brief dat ik voor heel 2014 mijn zorgtoeslag moet terugbetalen, omdat ik er vanaf dat we samenwonen sowieso geen recht meer op heb (dat wist ik), maar dat het voor heel 2014 geldt is toch gewoon absurd?


Ik lees nergens dat het om die reden terug betaald moet worden.... Veel burgers snappen er niet veel van en die raden maar. vergeet niet dat de inkomensgrens van 2014 een stuk lager was dan in 2013. Veel mensen passen hun inkomen niet aan met als gevolg terugvorderingen.

Wat kan ik doen om dit eventueel recht te trekken? Of klopt het inderdaad dat als je in november gaat samen wonen je voor heel 2014 toeslagpartner bent en alles dus terug moet betalen?


Nee natuurlijk ben je geen toeslagpartner als je niet samenwoont ( en niet getrouwd bent...maar dat lees ik nergens). Daar geeft die Ria een zinloos niet kloppend antwoord maar die geeft vaker foute adviezen en krijgt toch duimpjes van mensen die het ook niet snappen wat haar een bekroning oplevert van de redactie. Lees de wet maar eens over de voorwaarden van toeslagpartnerschap AWIR en AWR.

Of bedoel je het verhaal van Anselina?

In Mei 2014 ben ik gaan samenwonen. Heb gelijk telefonische contact gehad met de belastingdienst over mijn zorgtoeslag of ik daar dan nog recht op heb. Die mw. heeft allerlei vragen gesteld en gezegd dat ik er gewoon recht op heb.

Nu is het zo dat ik op 16 december 2015 een samenlevingscontract heb afgesloten met mijn partner. Dus ben op site van toeslagen gaan kijken of dat dan nog zo was nou kon er geen wijs uit worden, staat er niet zo duidelijk op tenminste misschien voor hun wel, maar niet voor mij.



Ja, natuurlijk ben je dan heel 2015 toeslagpartner. Ze woonde heel 2015 samen ( maar was nog geen toeslagpartner van elkaar) maar dan gaan ze een samenlevingscontract afsluiten in december wat ze alsnog toeslagpartner maakt MAAR dit keer wel met terugwerkende kracht over het hele jaar vanaf start samenwonen maar nooit verder dan 01-01-2015 van dat zelfde berekeningsjaar. ( zie artikel 3 lid 3 AWIR)

Stel ze woonden pas per 1 mei samen in 2015 dan was de toeslagpartner teruggetrokken naar 1 mei omdat ze daarvoor niet samenwoonden en het daarom niet verder kan worden teruggetrokken....

artikel 3 lid 3 AWIR

3 Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.


Begrijp je het nu? Dit is mijn dagelijkse werk dus ik weet echt wel waar ik het over heb..

Leesvoer;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018472/2 ... Hoofdstuk1

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002320/2 ... _Artikel5a

En een forum speciaal voor alle toeslagen en de antwoorden zijn over het algemeen van een iets hoger niveau

https://toeslagenvragen.nl/

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

Hawk-Eye schreef:je begrijpt het niet, omdat het totale jaar inkomen te hoog word, zelfs als dit vanaf mei tot einde jaar meetelt kom je boven de toeslag grens uit, als je goed leest heb ik het over zorg en eventueel huur toeslag, lees het maar eens na zo hier en daar dan zie je wat ik hier stel klopt...

als je, zoals jij stelt op een jaar in komen komt van 55.000 euro vanaf mei telt dit inkomen toch voor het hele jaar...

leesvoer...

http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/foru ... n-november
Zo komt dan de beschikking er uit te zien.

aanvrager januari tot en met april - knip- mei tot en met december

inkomen € 10.000 - knip- 10.0000 + jaarinkomen toeslagpartner 45.000 = 55.0000 geen recht meer vanaf 1 mei.

jaarinkomen van toeslagpartner telt mee maar dan alleen in de maanden vanaf mei. Je moet het jaarinkomen los zien van de maanden waarin het recht wordt vastgesteld.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

huur en zorgtoeslag word per kalenderjaar berekend en niet per maand, word weliswaar per maand uitgekeerd maar de berekening gaat over een heel kalenderjaar en zo kan het dus voorkomen dat je deze toeslagen terug moet betalen...

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Quark »

Mijn zoon ging ook officieel samenwonen, mocht 900 euro terug betalen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

De discussie verzandt in welles - niets.
Haw-Eye schreef: als je, zoals jij stelt op een jaar in komen komt van 55.000 euro vanaf mei telt dit inkomen toch voor het hele jaar...
In het voorbeeld van dani75 telt het gezamenlijk inkomen van € 55.000 slechts mee voor de periode 1 mei tot einde jaar. Het inkomen van €10.000 telt voor de periode 1 januari tot 1 mei. Juist antwoord van dani75 op de casus, onjuiste conclusie van Hawk-Eye.

Het antwoord van dani75 op de vraag van topicstarter Amsterdam1968 is eveneens juist. Hawk-Eye trekt in dit topic bij herhaling onjuiste conclusies en vertroebelt daarmee het juiste antwoord van dani75 op de gestelde vraag van Amsterdam1968.

Per situatie moet bekeken worden hoe het antwoord is. De verwarring zit meestal hierin dat ingangsdatum fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap verschillend kan uitwerken, Men kan op 1 januari samenwonen zonder dat er fiscaal partnerschap is c.q. toeslagpartnerschap. Als men later in het jaar fiscaal partner wordt bijvoorbeeld omdat er een kind komt is men vanaf 1 januari met terugwerkende kracht toeslagpartners van elkaar. Men wordt toeslagpartners voor het gehele jaar. Voor de toeslagen telt het gezamenlijke JAARinkomen van beiden voor het gehele jaar.
N.B: in dit voorbeeld is men ook fiscaal partners voor het gehele jaar.

Ander voorbeeld:
De samenwonenden krijgen een kind in december 2016. Men woont samen vanaf 15 maart 2016. Er is toeslagpartnerschap per 1 april 2016 - de maand volgend op de datum van inschrijving samenwonen. De knip zit hier in de eerste 3 maanden en de laatste 9 maanden van het jaar. Alleen voor de laatste 9 maanden telt het gezamenlijke JAARinkomen.
N.B: In dit voorbeeld is men fiscaal partner vanaf 15 maart 2016. Voor de inkomstenbelasting kan echter gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap. Met als mogelijk voordeel dat aftrekposten fiscaal optimaal kunnen worden verdeeld.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door dani75 »

fisbel schreef:De discussie verzandt in welles - niets.
Haw-Eye schreef: als je, zoals jij stelt op een jaar in komen komt van 55.000 euro vanaf mei telt dit inkomen toch voor het hele jaar...
In het voorbeeld van dani75 telt het gezamenlijk inkomen van € 55.000 slechts mee voor de periode 1 mei tot einde jaar. Het inkomen van €10.000 telt voor de periode 1 januari tot 1 mei. Juist antwoord van dani75 op de casus, onjuiste conclusie van Hawk-Eye.

Het antwoord van dani75 op de vraag van topicstarter Amsterdam1968 is eveneens juist. Hawk-Eye trekt in dit topic bij herhaling onjuiste conclusies en vertroebelt daarmee het juiste antwoord van dani75 op de gestelde vraag van Amsterdam1968.

Per situatie moet bekeken worden hoe het antwoord is. De verwarring zit meestal hierin dat ingangsdatum fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap verschillend kan uitwerken, Men kan op 1 januari samenwonen zonder dat er fiscaal partnerschap is c.q. toeslagpartnerschap. Als men later in het jaar fiscaal partner wordt bijvoorbeeld omdat er een kind komt is men vanaf 1 januari met terugwerkende kracht toeslagpartners van elkaar. Men wordt toeslagpartners voor het gehele jaar. Voor de toeslagen telt het gezamenlijke JAARinkomen van beiden voor het gehele jaar.
N.B: in dit voorbeeld is men ook fiscaal partners voor het gehele jaar.

Ander voorbeeld:
De samenwonenden krijgen een kind in december 2016. Men woont samen vanaf 15 maart 2016. Er is toeslagpartnerschap per 1 april 2016 - de maand volgend op de datum van inschrijving samenwonen. De knip zit hier in de eerste 3 maanden en de laatste 9 maanden van het jaar. Alleen voor de laatste 9 maanden telt het gezamenlijke JAARinkomen.
N.B: In dit voorbeeld is men fiscaal partner vanaf 15 maart 2016. Voor de inkomstenbelasting kan echter gekozen worden voor voljaars fiscaal partnerschap. Met als mogelijk voordeel dat aftrekposten fiscaal optimaal kunnen worden verdeeld.
Bedankt. U begrijpt het. Ik wist ook even niet meer hoe ik het nog meer moest verduidelijken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mooi dat tenminste iemand het begrijpt, maar vertel eens, waarom zijn er dan zoveel mensen die huur en/of zorgtoeslag terug moeten betalen aan de belastingdienst en zo in de problemen (kunnen) komen, heb het zelf ook meegemaakt in de omgeving en ik ben echt niet de enigste, ik denk dat jullie echt dingen door elkaar heen halen...

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef: ik denk dat jullie echt dingen door elkaar heen halen...
Ik denk eerder dat jij het niet snapt dan dat Fisbel en Dani het niet snappen. Zij hebben bewezen kennis van zaken en onderbouwen hun standpunten ook nog eens helder en goed. Just my 2 cents...
Laatst gewijzigd door Moneyman op 18 dec 2016 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door thecure »

Hawk-Eye schreef:mooi dat tenminste iemand het begrijpt, maar vertel eens, waarom zijn er dan zoveel mensen die huur en/of zorgtoeslag terug moeten betalen aan de belastingdienst en zo in de problemen (kunnen) komen, heb het zelf ook meegemaakt in de omgeving en ik ben echt niet de enigste, ik denk dat jullie echt dingen door elkaar heen halen...
Dat zal waarschijnlijk komen omdat ze de toeslagen niet aanpassen aan de nieuwe situatie. dus men laat het het hele jaar het volledige bedrag uitbetalen, terwijl er maar recht op is van b.v. januari tot mei. Dan kun je juni tm december terug gaan betalen het volgende jaar.

svenensofie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2013 16:55

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door svenensofie »

@Dani
Heldere, begrijpelijke uitleg, erg blij mee aangezien ik indezelfde situatie verkeer!

Alleen, in 2016 heb ik de eerste 5 maanden nog samengewoond met de vader van mijn kinderen. Begrijp ik nou goed dat dit nu nadelig voor mijn toeslagen gaat zijn als alleenstaande ouder? Ik wil namelijk apart belastingaangifte doen. Weet jij hoe ik dit dan moet doen?

Bedankt alvast!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen na samenwonen?

Ongelezen bericht door fisbel »

svenensofie schreef:@Dani
Heldere, begrijpelijke uitleg, erg blij mee aangezien ik indezelfde situatie verkeer!

Alleen, in 2016 heb ik de eerste 5 maanden nog samengewoond met de vader van mijn kinderen. Begrijp ik nou goed dat dit nu nadelig voor mijn toeslagen gaat zijn als alleenstaande ouder? Ik wil namelijk apart belastingaangifte doen. Weet jij hoe ik dit dan moet doen?

Bedankt alvast!
Of u apart aangifte doet of gezamenlijk zal waarschijnlijk voor de toeslagen niets uitmaken. Hoogstens de aftrekposten bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek kunnen hierbij voor u verschil uitmaken. Het bruto jaarinkomen staat immers vast.

Als u apart belastingaangifte doet zult u t.a.v. gezamenlijke aftrekposten (bijv. hypotheekrenteaftrek) uw aangifte toch moeten afstemmen op de aangifte van uw ex. De gezamenlijke aftrekpost mag immers niet meer zijn dan 100% van de totale aftrekpost. Hetzelfde kan gelden voor vermogen Box 3, als er meer vermogen is dan de vrijstelling.
Algemeen: toeslagen zijn gebaseerd op het verzamelinkomen Box 1 2 3
Hoe uw aangifte verder exact zou moeten worden ingevuld, daarover kunnen door gebrek aan gegevens geen uitspraken worden gedaan.

In elk geval geldt in uw situatie: de eerste 5 maanden telt voor de toeslagen het gezamenlijke jaarinkomen. Voor de laatste 7 maanden telt alleen uw jaarinkomen. Als er betaald moet worden en de toeslag slaat op uw naam, bent u de eerst aangewezene die moet betalen.

Gesloten