LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transitievergoeding zonder BTW?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Hallo allemaal,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben sinds vorige maand werkloos. Ik heb ongeveer 1,5 jaar gewerkt bij mijn ex- werkgever totdat ik wrrd ontslagen.

Afgelopen woensdag heb ik mijn transitievergoeding & loonstrook ontvangen. Hier zie ik dat er geen belasting is ingehouden van mijn transitievergoeding.

Naar mijn weten is de werkgever verplicht dit in te houden. Wat zijn nu de gevolgen voor mij als ik hier geen melding van maak?

Met vriendelijke groet,
Ridged

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over een transitievergoeding betaalt men natuurlijk geen btw. U bent , denk ik in de war met de loonheffing.

De gevolgen zijn dat u volgend jaar een flink bedrag moet nabetalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door crazyme »

Ridgedfries schreef:
24 apr 2020 19:58
Naar mijn weten is de werkgever verplicht dit in te houden.
Wat zegt uw werkgever ?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door marnix »

Volgens mij betaalt de werkgever de transitievergoeding uit waar dan de zware heffing al af is, was bij ons ook,
ging zowat 25% af, meen ik.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Houd het maar op zo’n 43 procent.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door marnix »

zit ik zo te pitten?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

marnix schreef:
25 apr 2020 15:29
zit ik zo te pitten?
Geen idee.

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Lady1234 schreef:
25 apr 2020 12:51
Over een transitievergoeding betaalt men natuurlijk geen btw. U bent , denk ik in de war met de loonheffing.

De gevolgen zijn dat u volgend jaar een flink bedrag moet nabetalen.
Het gaat in mijn situatie echt over de transitievergoeding waarvan ik het bruto bedrag heb ontvangen.

Online heb ik het volgende gevonden over de uitkering van de transitievergoeding:
De transitievergoeding is een ontslagvergoeding die als bruto bedrag beschikbaar komt. Als u de transitievergoeding gebruikt voor van werk naar werk (outplacement) of scholing, dan betaalt u GEEN belasting. Meer over belasting besparen transitievergoeding van werk naar werk. Zodra u de transitievergoeding op uw bankrekening ontvangt, moet u over het bedrag (inkomsten)belasting betalen. De Belastingdienst ziet de transitievergoeding als inkomen.

Uw werkgever houdt de belasting in en maakt de netto transitievergoeding over op uw rekening. De hoogte van het belastingpercentage hangt af van het totale inkomen, dus uw inkomen + transitievergoeding. De transitievergoeding komt boven op uw inkomen, dus u betaalt een hoog belastingpercentage

Source: https://www.transitievergoeding.nl/van- ... sting.html
Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik volgend jaar moet bijleggen. Mijn ex werkgever heeft zijn verplichting niet voldaan. Maar de belastingdienst komt uiteindelijk bij mij aankloppen.

P.s. Ik gebruik de transitievergoeding niet voor outplacement of scholing.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dacht uw werkgever dat u het daar wel voor ging gebruiken? Zo nee, dan dus de helft reserveren voor volgend jaar.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan reserveer je 42% op een spaarrekening om volgend jaar niet in de problemen te komen. Vermoedelijk kom je het vanzelf tegen bij de belastingaangifte.
Dit wordt heus niet vergeten!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het komt boven je normale inkomen dus of 42% genoeg is weet ik niet,
denk aan overuren tarief als je dit niet gebruikt waarvoor bedoeld is.

Verder is het belang of je Huurder of Koper bent,
bij Hypotheek is bij veel betalen een hogere teruggave mogelijk.

Een studie volgen kan wel verrekend worden en zo goedkoper worden als je dat wilt.
LOI kun je elke dag mee starten en dan is dat een mogelijkheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ridgedfries schreef:
25 apr 2020 23:18
Het gaat in mijn situatie echt over de transitievergoeding waarvan ik het bruto bedrag heb ontvangen.

Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik volgend jaar moet bijleggen. Mijn ex werkgever heeft zijn verplichting niet voldaan. Maar de belastingdienst komt uiteindelijk bij mij aankloppen.

P.s. Ik gebruik de transitievergoeding niet voor outplacement of scholing.
Was de werkgever wellicht in de veronderstelling dat het wel om de kosten voor outplacement of scholing ging? Of heeft hij gewoon weinig ervaring met de transitievergoeding en heeft hij daarom een vergissing gemaakt? Ik zou daar eerst gewoon even naar vragen, waarom het brutobedrag gestort is. Vergissen is menselijk.

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Komkommertijd schreef:
26 apr 2020 08:52
Het komt boven je normale inkomen dus of 42% genoeg is weet ik niet,
denk aan overuren tarief als je dit niet gebruikt waarvoor bedoeld is.

Verder is het belang of je Huurder of Koper bent,
bij Hypotheek is bij veel betalen een hogere teruggave mogelijk.

Een studie volgen kan wel verrekend worden en zo goedkoper worden als je dat wilt.
LOI kun je elke dag mee starten en dan is dat een mogelijkheid.
Ik woon nog thuis dus dat heeft zover ik weet geen extra gevolgen. LOI is inderdaad een mogelijkheid echter ben ik echt op zoek naar een nieuw baantje. Het lijkt mij dus ook verstandig om geld aan de kant te leggen. Zou 50% van het bedrag wat ik heb gekregen aan transitievergoeding voldoende zijn?
kweenie schreef:
26 apr 2020 09:57
[quote=Ridgedfries post_id=2750098 time=<a href="tel:1587849485">1587849485</a> user_id=413148]Het gaat in mijn situatie echt over de transitievergoeding waarvan ik het bruto bedrag heb ontvangen.

Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik volgend jaar moet bijleggen. Mijn ex werkgever heeft zijn verplichting niet voldaan. Maar de belastingdienst komt uiteindelijk bij mij aankloppen.

P.s. Ik gebruik de transitievergoeding niet voor outplacement of scholing.
Was de werkgever wellicht in de veronderstelling dat het wel om de kosten voor outplacement of scholing ging? Of heeft hij gewoon weinig ervaring met de transitievergoeding en heeft hij daarom een vergissing gemaakt? Ik zou daar eerst gewoon even naar vragen, waarom het brutobedrag gestort is. Vergissen is menselijk.
[/quote]
Nee ik heb de werkgever nooit enige aanleiding gegeven om tot die conclusie te komen. Het is een groot multinational bedrijf, weinig ervaring met de transitievergoeding lijkt mij niet van toepassing.

Helaas is het einde dienstverband op een negatieve manier beëindigd. Natuurlijk kan het zijn dat het gaat om een menselijke fout. Toch heb ik het gevoel dat ze mij op deze manier willen “terug pakken”. Dit is natuurlijk ver gezocht maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn aangezien mijn mailtjes ook niet meer worden beantwoord.

Ik heb ook iets gelezen over een naheffing die de werkgever eventueel nog zou kunnen krijgen. De werkgever kan de kosten op zich nemen of een vordering starten naar de werknemer (mij). Heeft iemand hier ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is er wel premie ZVW over afgedragen?

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

Lady1234 schreef:
26 apr 2020 11:02
Is er wel premie ZVW over afgedragen?
Op mijn loonstrook staat een tabel “ZVW” en eronder staat “ja”. Ik kan eventueel ook een screenshot maken van mijn loonstrook en de gevoelige informatie blurren mocht dat makkelijker zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het zal zeker aan de belasting zijn doorgegeven.. Dus het komt helemaal goed over een jaar. Tot dan hebt U een renteloze lening van de staat. Als het er dan nog is komt het vanzelf in orde. Nu een baan vinden zal een hele klus zijn.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Ridgedfries schreef:
26 apr 2020 11:17
Op mijn loonstrook staat een tabel “ZVW” en eronder staat “ja”. Ik kan eventueel ook een screenshot maken van mijn loonstrook en de gevoelige informatie blurren mocht dat makkelijker zijn.
En dat is de loonstrook betreffende de transitievergoeding?
Daar zou ook duidelijk op vermeld moeten staan de bruto- en netto-vergoeding.
Vreemd om wel de Zvw-premieheffing te vermelden, maar niet wat er aan loonbelasting is ingehouden?

Mocht je werkgever e.e.a. inderdaad volledig bruto hebben uitbetaald, dan zit er niks anders op dan de helft van het bedrag te reserveren t.b.v. de loonheffing, die gegarandeerd nog zal volgen bij de aangifte over 2020.

Sowieso, sterkte bij het vinden van een nieuwe baan!

Ridgedfries
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 apr 2020 19:53

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Ridgedfries »

De Gelaarsde Kat schreef:
26 apr 2020 11:29
Ridgedfries schreef:
26 apr 2020 11:17
Op mijn loonstrook staat een tabel “ZVW” en eronder staat “ja”. Ik kan eventueel ook een screenshot maken van mijn loonstrook en de gevoelige informatie blurren mocht dat makkelijker zijn.
En dat is de loonstrook betreffende de transitievergoeding?
Daar zou ook duidelijk op vermeld moeten staan de bruto- en netto-vergoeding.
Vreemd om wel de Zvw-premieheffing te vermelden, maar niet wat er aan loonbelasting is ingehouden?

Mocht je werkgever e.e.a. inderdaad volledig bruto hebben uitbetaald, dan zit er niks anders op dan de helft van het bedrag te reserveren t.b.v. de loonheffing, die gegarandeerd nog zal volgen bij de aangifte over 2020.

Sowieso, sterkte bij het vinden van een nieuwe baan!
Het gaat inderdaad on de loonstrook waar ik alleen de transitievergoeding over heb gekregen.

Ik heb het nogmaals nagekeken en het staat als volgt:

transitievergoeding + €622
Heffingsloon €622
Loonbelasting en premie volksgzhd - €6,00
Netto salaris €616
Netto salaris te ontvangen €616

Zoals ik het zie is er dus een kleine 1% aan btw(?) ingehouden. Ik vind het lastig om loonstrookjes te begrijpen. Helaas moet ik wachten tot dinsdag totdat ik contact kan opnemen voor advies..

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Ridgedfries schreef:
26 apr 2020 11:56
Het gaat inderdaad on de loonstrook waar ik alleen de transitievergoeding over heb gekregen.

Ik heb het nogmaals nagekeken en het staat als volgt:

transitievergoeding + €622
Heffingsloon €622
Loonbelasting en premie volksgzhd - €6,00
Netto salaris €616
Netto salaris te ontvangen €616

Zoals ik het zie is er dus een kleine 1% aan btw(?) ingehouden. Ik vind het lastig om loonstrookjes te begrijpen. Helaas moet ik wachten tot dinsdag totdat ik contact kan opnemen voor advies..
Dank, dat verklaart een hoop. Ik zie dat het gaat om een - relatief gezien dan - tamelijk laag bedrag, en er is dus wel degelijk loonheffing ingehouden (die € 6,=), maar omdat er geen rekening is gehouden met je overige inkomsten zal er hoogstwaarschijnlijk nog een naheffing volgen. Hoeveel dat gaat worden is volledig afhankelijk van je overige inkomsten over het volledige jaar 2020, dus daar valt nog niets definitiefs over te zeggen.
Ik zie hier overigens die premie Zvw niet vermeld staan, maar kennelijk gaat ook dat om een heel laag - nihil? - bedrag.

Dat je loonstrookjes lastig te begrijpen vindt is natuurlijk alleszins te begrijpen! :)
Overigens kan het sowieso geen kwaad om je er toch een beetje in te verdiepen. BTW ("belasting over de toegevoegde waarde") is omzetbelasting, en die betaal je over alles wat je aanschaft, afhankelijk van het geleverde product of dienst, 21%.
Heeft dus helemaal niets te maken met de inkomstenbelastingen die je betaalt over je bruto loon. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Transitievergoeding zonder BTW?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gelaarsde Kat, volgens mij wordt de premie ZVW al door de werkgever ingehouden voordat men het brutoloon aangeeft. Deze bedragen staan dus niet op de loonstrook, maar er staat vaak alleen op dat deze wordt ingehouden.

Gesloten