LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uit de hand gelopen hobby \ grap

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jejeroen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2014 11:17

uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door jejeroen »

Goede morgen,

als eerste zal me eerst voorstellen,
ik ben jeroen, 26 jaar en heb een uit de hand gelopen hobby,

samen met een goede vriend ben ik computer onderdelen etc gaan verkopen.
dit als grapje dat omdat we een dure auto samen wouden kopen.
we dachten 200 euro per jaar te verdienen.
Nu is het echter zo dat we vorig jaar 8000 winst hebben gemaakt.
Dit ligt in een kluis op de bank (geen bankrekening een kluis)

moet ik hier belasting aangifte over doen ?
zo ja hoe doen we dit ? we hebben geen kvk
en zijn met 4 personen
twee goede vrienden en hun vriendinnen.
alles word op mijn rekening gestort (speciaal geopende rekening)

Cijfers inkomsten 22000
inkoop 14000.
De bovengenoemde getallen zijn afgerond.

de reden dat ik dit vraag is de volgende,
we geven er geen cent van uit maar sparen echt voor een auto.
er blijft niets op de rekening achter. hooguit de nieuwe bedragen maar de verdwijnen gelijk naar inkoop.
de echte winst halen we meestal in de laatste twee maanden van een jaar.


kortom,
1 - moet ik die 8000 euro opgeven ?
2 - kan dit bedrag mits we aangifte moeten doen "verdelen" over de 4 personen ? ondankt het op mijn naam staat.
3 - in 2012 zijn we begonnen in 2013 dacht ik hier niet eens aan (de winst in2012 was toen maar 1500 euro) is er een risico dat ik hier een boete over moet betalen ?


Sorry voor het lange verhaal.
als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag !
erg bedankt voor de reacties.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je hebt een groot probleem:
- Je drijft een onderneming terwijl deze niet als dusdanig geregistreerd staat.
- Je doet geen aangiften voor de omzetbelasting, loonbelasting e.d.
- Je hebt valse aangiften inkomstenbelasting gedaan.
- Je sluist geld weg via een bankrekening naar een bankkluis. Dit heet witwassen.

Ik adviseer je om heel snel alles in orde te maken, want anders pleeg je een zwaar misdrijf en dat gaat je meer kosten dan je lief is. Met een beetje geluk kun je er nu nog zonder kleerscheuren vanaf komen.

De smoes uit de hand gelopen hobby kun je bij de belastingdienst en rechter niet mee aankomen. Je hebt vanaf het begin beoogt winst te maken (namelijk voor het kopen van een auto). Waar die winst voor bestemd is, is overigens van generlei belang. Het feit dat er winst is, is genoeg.

Als het geld op jouw rekening binnenkomt ben jij verantwoordelijk voor de juiste afhandeling met de belastingdienst. Jouw vrienden hebben geen aandeel daarin (belastingtechnisch). Er staat niks over op papier. Als je pech hebt beschouwt de belastingdienst ze zelfs als je werknemers, en kom je dieper in de **** omdat je geen sociale lasten, premies, etc betaald.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

jejeroen schreef:Goede morgen,

als eerste zal me eerst voorstellen,
ik ben jeroen, 26 jaar en heb een uit de hand gelopen hobby,

samen met een goede vriend ben ik computer onderdelen etc gaan verkopen.
dit als grapje dat omdat we een dure auto samen wouden kopen.
we dachten 200 euro per jaar te verdienen.
Nu is het echter zo dat we vorig jaar 8000 winst hebben gemaakt.
Dit ligt in een kluis op de bank (geen bankrekening een kluis)

moet ik hier belasting aangifte over doen ?
zo ja hoe doen we dit ? we hebben geen kvk
en zijn met 4 personen
twee goede vrienden en hun vriendinnen.
alles word op mijn rekening gestort (speciaal geopende rekening)

Cijfers inkomsten 22000
inkoop 14000.
De bovengenoemde getallen zijn afgerond.

de reden dat ik dit vraag is de volgende,
we geven er geen cent van uit maar sparen echt voor een auto.
er blijft niets op de rekening achter. hooguit de nieuwe bedragen maar de verdwijnen gelijk naar inkoop.
de echte winst halen we meestal in de laatste twee maanden van een jaar.


kortom,
1 - moet ik die 8000 euro opgeven ?
2 - kan dit bedrag mits we aangifte moeten doen "verdelen" over de 4 personen ? ondankt het op mijn naam staat.
3 - in 2012 zijn we begonnen in 2013 dacht ik hier niet eens aan (de winst in2012 was toen maar 1500 euro) is er een risico dat ik hier een boete over moet betalen ?


Sorry voor het lange verhaal.
als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag !
erg bedankt voor de reacties.
Zoals eerder gesteld, je moet eerst alles officieel maken. Een onderneming drijven die niet bestaat is geen goed idee en de belastingdienst kan er niks mee. Je bent eigenlijk al veel te laat, want dit had binnen, 6 maanden moeten gebeuren. Bij 22.000 aan omzet ben je duidelijk geen hobbist meer. Ik adviseer je een goede adviseur in dienst te nemen want voor je het weet gaan er een hoop vervelende dingen gebeuren. Zolang de onderneming niet officieel ook op naam van je vrienden staat, ben JIJ voor alles verantwoordelijk en aansprakelijk.

jejeroen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2014 11:17

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door jejeroen »

Olaf,
Ik begrijp je punten,
maar had nooit gedacht dat het zo goed zou lopen.
Valse aangiste klinkt alleen zo zwaar.
ik dacht er vorig jaar gewoon niet over na,

dit jaar wel.

Wat is jouw advies ? kvk gaan aanvragen etc ? met mijn beste maar erbij ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

jejeroen schreef:Olaf,
Ik begrijp je punten,
maar had nooit gedacht dat het zo goed zou lopen.
Valse aangiste klinkt alleen zo zwaar.
ik dacht er vorig jaar gewoon niet over na,

dit jaar wel.

Wat is jouw advies ? kvk gaan aanvragen etc ? met mijn beste maar erbij ?
Dat is geen excuus. Als er duizenden euro's binnenkomen is het geen hobby meer. Dat had je eerder kunnen en moeten bedenken. Je hebt bewust je inkomsten verzwegen toen je in 2012 en 2013 aangifte IB deed en dat zal je zwaar worden aangrekend. Als je voldoende intelligent bent om zoveel geld te verdienen aan je `hobby` ben je ook intelligent genoeg om te bedenken dat je daar bij de belastingdienst iets mee moet doen.

Je moet zsm een kvk registratie doen, een btw nummer aanvragen en je melden bij de belastingdienst. Je moet ook goed vastleggen hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Het beste is een vof op te richten, dan zijn jij en je vrienden compagnons en allemaal gelijkelijk aansprakelijk voor de onderneming. Je moet een regeling treffen met de belastingdienst zodat je alsnog aangifte kunt doen van voorgaande jaren. Als je een inspecteur treft met een goed humeur krijg je geen boete maar betaal je alleen heffingsrente (rente over de periode dat je niet betaald hebt maar wel had moeten betalen).

Tevens adviseer ik je een goede adviseur in de arm te nemen. Onderschat dit niet.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik denk dat het wel wat meevalt. Kleine transacties vallen niet zo op bij de belastingdienst.

Neem daar in mee dat de capaciteit voor controles veel te laag is geweest de afgelopen jaren.

Hebben jullie alle goederen besteld en betaald vanaf diezelfde rekening?

Ik zou gewoon 2 x 4000 euro opnemen en de rekening sluiten. Of het bedrag door 3 delen.

jejeroen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2014 11:17

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door jejeroen »

volgende week een afspraak bij een belastings advisseur.

Ik moet mijn eigen aangifte van 2013 nog doen.
Daar was ik alle gegevens voor het aan verzamelen en toen schoot me dit in eens te binnen,

het voelt voor mij nog steeds als hobby. Ik vind het leuk om te doen, en hou er prive nu niks aan over.Maar ik snap het punt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mendoza schreef:Ik denk dat het wel wat meevalt. Kleine transacties vallen niet zo op bij de belastingdienst.

Neem daar in mee dat de capaciteit voor controles veel te laag is geweest de afgelopen jaren.

Hebben jullie alle goederen besteld en betaald vanaf diezelfde rekening?

Ik zou gewoon 2 x 4000 euro opnemen en de rekening sluiten. Of het bedrag door 3 delen.
Een omzet van 22.000 is geen kleine transactie meer. Bovendien let de belastingdienst dit jaar juist extra op dit soort handelingen.
Door het wegsluizen van het geld naar een bankkluis ben je extra verdacht dat er kwade opzet in het spel is. Waarom zou je immers geld in een kluis leggen als je een speciale bankrekening hebt. Waarom de winst er niet op laten staan?
Indien je je onderneming wilt voortzetten zul je toch schoonschip moeten maken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

jejeroen schreef:volgende week een afspraak bij een belastings advisseur.

Ik moet mijn eigen aangifte van 2013 nog doen.
Daar was ik alle gegevens voor het aan verzamelen en toen schoot me dit in eens te binnen,

het voelt voor mij nog steeds als hobby. Ik vind het leuk om te doen, en hou er prive nu niks aan over.Maar ik snap het punt.
Opeens schiet het je te binnen dat je 22.000 euro omzet haalt met het kopen en verkopen van computers? Hoe iets voelt is niet van belang. Je kletst bovendien uit je nek, want je houdt er wel wat aan over. 8000 euro. En je wilt die 8000 euro niet aan een goed doel schenken maar gebruiken om een auto te kopen.

Heb je eigenlijk BTW gerekend aan je klanten? Voor de wet ben je namelijk BTW plichtig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door bprosman »

Je hebt een groot probleem:
- Je drijft een onderneming terwijl deze niet als dusdanig geregistreerd staat.
- Je doet geen aangiften voor de omzetbelasting, loonbelasting e.d.
- Je hebt valse aangiften inkomstenbelasting gedaan.
- Je sluist geld weg via een bankrekening naar een bankkluis. Dit heet witwassen.
Beetje overdreven allemaal, met bovenstaande criteria kun je ineens heel marktplaats arresteren.
Een particulier die aan een andere particulier iets verkoopt is helemaal niet BTW plichtig.
Bovendien er is nog wel een groot verschil tussen inkomsten niet opgeven en "witwassen".
Wat de vervolgstappen zijn ligt een beetje aan of TS deze handel wil doorzetten.

jejeroen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2014 11:17

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door jejeroen »

Olaf,

jammer dat u zo reageert,
niet iedereen is blijkbaar zo slim,

Het schiet me niet in eens te binnen het schoot me te binnen dat dit ook inkomsten zijn,
ik wist niet eens hoeveel.
dit ben ik dus gaan uitzoeken.

Het is puur op tweedehands sites verworden.

de enige reden dat het in een kluis ligt is dat ik niet geloof in banken die mijn geld verder uitlenen om er rijker en rijker van te worden.

het is niet voor niks dat ik dit nu alles vraag olaf niet iedereen is zo slim als jouw schijnbaar maar willen wel hun best doen !

Zijn er nog mensen met andere adviezen waarvoor ik hier kom en niet om uitgekafferd te worden.
alvast bedankt !

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Je hebt een groot probleem:
- Je drijft een onderneming terwijl deze niet als dusdanig geregistreerd staat.
- Je doet geen aangiften voor de omzetbelasting, loonbelasting e.d.
- Je hebt valse aangiften inkomstenbelasting gedaan.
- Je sluist geld weg via een bankrekening naar een bankkluis. Dit heet witwassen.
Beetje overdreven allemaal, met bovenstaande criteria kun je ineens heel marktplaats arresteren.
Een particulier die aan een andere particulier iets verkoopt is helemaal niet BTW plichtig.
Bovendien er is nog wel een groot verschil tussen inkomsten niet opgeven en "witwassen".
Wat de vervolgstappen zijn ligt een beetje aan of TS deze handel wil doorzetten.
Zodra je handelingen pleegt die economisch op het drijven van een onderneming lijken (reclame, inkopen, verkopen, winst maken, klanten zoeken, etc) ben je BTW plichtig.
Mensen die via marktplaats 22.000 euro omzetten zitten in hetzelfde schuitje als TS. Het is heel wat anders dan een afgedankte tv of kleren of een bioscoopkaartje oid via marktplaats verkopen.
Door het geld weg te sluizen naar een kluis maak je jezelf heel verdacht. Alleen mensen die geld willens en wetens aan het oog willen onttrekken doen zoiets.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door bprosman »

@JeJeroen,

De vraag is of je door wil gaan met je handel/hobby.
De suggestie van Mendoza is misschien zo verkeerd nog niet maar dat gaat natuurlijk niet als je je handel wil "legaliseren".

jejeroen
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 feb 2014 11:17

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door jejeroen »

sorry maar wat is TS ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door bprosman »

Door het geld weg te sluizen naar een kluis maak je jezelf heel verdacht. Alleen mensen die geld willens en wetens aan het oog willen onttrekken doen zoiets.
Wie zonder zonde is werpe.... ik neem aan Olaf dat jij van alles wat je in je leven koopt ook een (BTW) bonnetje kunt overleggen en vooral ook nooit "zwart" aan je auto , tuin, of interieur laat werken.

TS is "Topic Starter" , jij dus :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

jejeroen schreef:Olaf,

jammer dat u zo reageert,
niet iedereen is blijkbaar zo slim,

Het schiet me niet in eens te binnen het schoot me te binnen dat dit ook inkomsten zijn,
ik wist niet eens hoeveel.
dit ben ik dus gaan uitzoeken.

Het is puur op tweedehands sites verworden.

de enige reden dat het in een kluis ligt is dat ik niet geloof in banken die mijn geld verder uitlenen om er rijker en rijker van te worden.

het is niet voor niks dat ik dit nu alles vraag olaf niet iedereen is zo slim als jouw schijnbaar maar willen wel hun best doen !

Zijn er nog mensen met andere adviezen waarvoor ik hier kom en niet om uitgekafferd te worden.
alvast bedankt !
Even voor de duidelijkheid. Wat ik bedoelde is dat de belastingdienst op deze manier redeneert. Je kunt dus niet aankomen met ik wist het niet. Je bent immers verplicht je op de hoogte te stellen van de voor jouw relevante wet en regelgeving.

Ik zeg ook niet dat het geld in de kluis van dubieuze afkomst is. Wat ik zeg is dat je jezelf (extra) verdacht maakt door geld weg te sluizen dat je verkrijgt met een niet geregistreerde onderneming. Ook dan heb je niks aan de mededeling dat je niet in banken gelooft. Het gaat om de combinatie: onderneming drijven + deze niet registeren + geen aangifte doen + verdiende geld wegsluizen = heel verdacht.
Met de woorden ik geloof niet in banken kom je echt niet weg.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:@JeJeroen,

De vraag is of je door wil gaan met je handel/hobby.
De suggestie van Mendoza is misschien zo verkeerd nog niet maar dat gaat natuurlijk niet als je je handel wil "legaliseren".
Dat verschoont TS nog steeds niet van de wettelijke verplichting aangifte naar waarheid te doen, BTW af te dragen en de onderneming te registreren.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door Mendoza »

olaf79 schreef:
Mendoza schreef:Ik denk dat het wel wat meevalt. Kleine transacties vallen niet zo op bij de belastingdienst.

Neem daar in mee dat de capaciteit voor controles veel te laag is geweest de afgelopen jaren.

Hebben jullie alle goederen besteld en betaald vanaf diezelfde rekening?

Ik zou gewoon 2 x 4000 euro opnemen en de rekening sluiten. Of het bedrag door 3 delen.
Een omzet van 22.000 is geen kleine transactie meer. Bovendien let de belastingdienst dit jaar juist extra op dit soort handelingen.
Door het wegsluizen van het geld naar een bankkluis ben je extra verdacht dat er kwade opzet in het spel is. Waarom zou je immers geld in een kluis leggen als je een speciale bankrekening hebt. Waarom de winst er niet op laten staan?
Indien je je onderneming wilt voortzetten zul je toch schoonschip moeten maken.
Er staat nu 8000 op die rekening (of in een kluis?). Voor computerondelen zullen het voornamelijk bedragen van enkele honderden euro's zijn die over en weer worden geboekt.

Ik weet zo het bedrag niet uit mijn hoofd, maar je moet zeker transacties van 6000,- euro of hoger hebben willen ze worden doorgegeven worden bij de belastingdienst. Ik denk dat dit bedrag zelfs onog hoger ligt.

@jejeroen,

Heb je alles via de bank gedaan? Of zijn het ook veel cashtransacties?

Als jij bijvoorbeeld steeds geld in die kluis hebt gestopt dan valt het helemaal niet op dat dit inkomsten zijn. Als je echt alles via een bankrekening hebt gedaan dan is het 1 en ander makkelijker te achterhalen, maar alleen als je in een steekproef terechtkomt en die kans is heel klein.

Bovendien, als je de inkomsten per persoon gaat rekenen dan kunnen jullie voor 2013 nog wel door als freelancers en dan valt de aangifte / te betalen belasting nog wel mee.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door bprosman »

en de onderneming te registreren.
Als hij door wil gaan met de handel zou ik hem dat ook adviseren.

aangifte naar waarheid te doen, BTW af te dragen
Maar ook terugvorderen dan natuurlijk, belastingregels werken wel 2 kanten op.
Hoe had je dat gedacht te doen ?
Misschien zelfs nog in aanmerking te komen voor klein zelfstandigenaftrek :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: uit de hand gelopen hobby \ grap

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Door het geld weg te sluizen naar een kluis maak je jezelf heel verdacht. Alleen mensen die geld willens en wetens aan het oog willen onttrekken doen zoiets.
Wie zonder zonde is werpe.... ik neem aan Olaf dat jij van alles wat je in je leven koopt ook een (BTW) bonnetje kunt overleggen en vooral ook nooit "zwart" aan je auto , tuin, of interieur laat werken.

TS is "Topic Starter" , jij dus :)
Als particulier hoef ik geen bonnetje te overleggen. Als ondernemer wel. Overigens is het sinds kort (ergens juli 2013 geloof ik) bij transacties onder de 75 euro incl BTW niet meer nodig een BTW bon te kunnen over leggen om de btw terug te vorderen. Maar de BTW plichtige moet nog steeds BTW afdragen.

Als ik als particulier aan mijn auto of wat dan ook laat werken en de ondernemer kiest ervoor dit zwart te doen is dat zijn keuze. Het is niet mijn plicht als particulier aangifte te doen.

Gesloten