LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaling huurtoeslag 2014-2015

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
obiwan
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2016 00:10

Uitbetaling huurtoeslag 2014-2015

Ongelezen bericht door obiwan »

Hallo iedereen,

Ik loop ondertussen al meer dan twee jaar achter de belastingdienst aan om mij de huurtoeslag uit te betalen. Ik hoop dat iemand me een beetje hulp kan verschaffen om dit proces wat te bespoedigen.

Allereerst mijn verhuisdata op een rijtje:
15 december 2013: verhuisd naar onderwoning met recht op huurtoeslag
1 mei 2014: verhuisd naar de bovenwoning met recht op huurtoeslag
31 juli 2015: verhuisd naar woning zonder huurtoeslag

Ik heb netjes de huurtoeslag aangevraagd vóór 1 januari 2014. Hier heb ik nooit huurtoeslag van ontvangen en op huurtoeslagen.nl stond dat ik nog samenwoonde met mijn partner op een oud adres, wat ook netjes allemaal is aangegeven bij de gemeente en de belastingdienst dat dit al lang niet meer het geval was. We werden door de belastingdienst doorverwezen naar de gemeente omdat daar wel het probleem zou liggen. De gemeente heeft netjes een uitdraai meegeven van al mijn verhuisdata. De belastingdienst zei nu zelf niet te weten waar het probleem dan lag. Na meerdere malen bellen, doorverbonden worden, bellen en er af en toe helemaal gek van worden en alles even laten liggen, zijn we dan nu 2 jaar en 0 euro huurtoeslag verder.
Na twee jaar werd nu dan gezegd dat ik de belastingdienst in gebreken moet gaan stellen want 'we snappen niet waar het probleem ligt mevrouw'. Goed, zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens krijg ik een brief dat ik binnen 8 weken een definitieve beschikking ontvang van de huurtoeslag van 2014 en een voorlopige beschikking van 2015. Mogen ze hier nog 8 weken voor nemen? Nadat ik al 2 jaar aan het wachten ben? Kan ik niet ondertussen een dwangsom opleggen of iets? Het gaat om een bedrag van +/- 2700 euro en ik vind het schandalig dat ik hier nu weer 8 weken op kan wachten en dan ook alleen nog maar een voorlopige beschikking krijg van 2015.

Al het meedenken wordt gewaardeerd.

Groetjes,

Daan

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Uitbetaling huurtoeslag 2014-2015

Ongelezen bericht door Julie4444 »

obiwan schreef:Hallo iedereen,

Ik loop ondertussen al meer dan twee jaar achter de belastingdienst aan om mij de huurtoeslag uit te betalen. Ik hoop dat iemand me een beetje hulp kan verschaffen om dit proces wat te bespoedigen.

Allereerst mijn verhuisdata op een rijtje:
15 december 2013: verhuisd naar onderwoning met recht op huurtoeslag
1 mei 2014: verhuisd naar de bovenwoning met recht op huurtoeslag
31 juli 2015: verhuisd naar woning zonder huurtoeslag

Ik heb netjes de huurtoeslag aangevraagd vóór 1 januari 2014. Hier heb ik nooit huurtoeslag van ontvangen en op huurtoeslagen.nl stond dat ik nog samenwoonde met mijn partner op een oud adres, wat ook netjes allemaal is aangegeven bij de gemeente en de belastingdienst dat dit al lang niet meer het geval was. We werden door de belastingdienst doorverwezen naar de gemeente omdat daar wel het probleem zou liggen. De gemeente heeft netjes een uitdraai meegeven van al mijn verhuisdata. De belastingdienst zei nu zelf niet te weten waar het probleem dan lag. Na meerdere malen bellen, doorverbonden worden, bellen en er af en toe helemaal gek van worden en alles even laten liggen, zijn we dan nu 2 jaar en 0 euro huurtoeslag verder.
Na twee jaar werd nu dan gezegd dat ik de belastingdienst in gebreken moet gaan stellen want 'we snappen niet waar het probleem ligt mevrouw'. Goed, zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens krijg ik een brief dat ik binnen 8 weken een definitieve beschikking ontvang van de huurtoeslag van 2014 en een voorlopige beschikking van 2015. Mogen ze hier nog 8 weken voor nemen? Nadat ik al 2 jaar aan het wachten ben? Kan ik niet ondertussen een dwangsom opleggen of iets? Het gaat om een bedrag van +/- 2700 euro en ik vind het schandalig dat ik hier nu weer 8 weken op kan wachten en dan ook alleen nog maar een voorlopige beschikking krijg van 2015.

Al het meedenken wordt gewaardeerd.

Groetjes,

Daan
Vervelende situatie.

Allereerst kan je natuurlijk geen dwangsom opleggen. Daar zal je voor naar de rechter moeten gaan. Je geeft aan nu 2 jaar te wachten en 8 weken te veel te vinden, maar zegt ook dat je het zelf ook een tijd hebt laten liggen. Ik zou dus rustig afwachten.

Heb je aangifte inkomstenbelastig gedaan voor beide jaren?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetaling huurtoeslag 2014-2015

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uiteraard had u over 2013 geen recht op huurtoeslag, want u hebt daar maar een halve maand in dat jaar gewoond.

En u gaat nu toch een definitieve beschikking 2014 ontvangen? Voor her jaar 2015 kan ook nog helemaal geen definitieve beschikking afgegeven worden, want dasrvoor moet eerst de aangifte inkomstenbelastng 2015 definitief zijn opgesteld. Dus nog even geduld.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Uitbetaling huurtoeslag 2014-2015

Ongelezen bericht door langste adem »

8 weken duurt erg lang maar dat is eenmaal hoe de belastingdienst werkt.
Als dit al ruim 2 jaar loopt heeft u vast wel op een gegeven moment een schrijven gehad dat u geen recht had op huurtoeslag. Daar had je dan , achteraf bezien,daar beter meteen schriftelijk bezwaar tegen kunnen maken , omdat de belastingdienst blijkbaar over de verkeerde gegevens beschikte. Die procedure zou ook weken geduurd hebben , maar dan zou je vast meer hebben bereikt dan met belletjes.

Hoe lullig het allemaal is verlopen, zo te lezen wordt het nu dan eindelijk opgelost maar moet u nog een aantal weken wachten.
Zoals Julie aangeeft kunt u geen dwangsom opleggen en heeft u ook niet altijd erboven op gezeten. Volgens mij heb je wel recht op rente over die 2700 euro, maar dat zal verder dubbeltjeswerk zijn.

En voor wat betreft de voorlopige beschikking over 2015: hier zal over niet al te lange tijd de definitieve beschikking op volgen, het inkomen etc over 2015 zal nu wel zo'n beetje bekend zijn bij de belastingdienst.

Gesloten