UWV terugvordering uitkering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
JanStut

UWV terugvordering uitkering

Ongelezen bericht door JanStut » 18 jan 2020 12:29

Dit is niet zo recentelijk maar ik weet niet waar ik terecht kan, dit speelt al een tijdje.

Ik ben in 2017 net voor mijn 66ste verjaardag in oktober vertrokken naar het buitenland, net over de grens.
In Augustes mijn laatste werkzaamheden voor mijn pensioen. Ik werkte de laatste 5 jaar voor een uitzendbureau want vast werk was niet meer te krijgen dus werk je wisselende uren en bij te weinig uren werd het loon aangevuld met een uitkering, geregeld door het uitzend bureau.

Mijn AOW was 960 euro p/m maar eind van de zomer in 2018 plots een brief van de belasting en het UWV en daaropvolgende de SVB, Er bleek bij berekening dat er een fout was gemaakt met het aantal ingeleverde uren. Bij kruislings vergelijken bleek dat ik meer uren gewerkt zou hebben, en uitbetaald, dan dat het uitzendbureau had gemeld. met andere woorden, ik had iets te veel uitkering gekregen in het jaar 2014, het verschil was niet spectaculair maar de terugvordering en de boete wegens 'fraude' en de daarbij komende kosten betekende dat ze 118 euro per maan gingen inhouden op mijn AOW voor de komenden 14 maanden.
U kan begrijpen dat rondkomen en huur betalen van dan een AOW 842 euro p/m zeer krap was, terwijl de inbeslagname vrije voet in NL iets rond de 1000 euro ligt.

Echter omdat ik na mijn pensioen net over de grens in een ander EU land ben gaan wonen(omdat het goedkoper is, want met 960 euro kun je je geen woning veroorloven in NL en er van eten.
De inbeslagname vrije voet is niet geldig voor mensen die naar het buitenland verhuisd zijn, ook al hebben ze hun hele leven gewerkt en premie betaald in NL

Vervolgens de ombudsman ingeschakeld maar die kon niets doen, zodra het gaat over iets dat het UWV besloten heeft, dan trekken ze hun handen er van af. Ook de belasting en het UWV kon niets betekenen.
De belasting kun je alleen een vraag stellen openbare forum van FB want email contact vinden ze te riskant omdat emails gehackt kunnen worden. Dus had ik, mij probleem, mijn naam en Sofi nummer en alles in een vraag verwerkt op FB, maar dat scheen ook niet de bedoeling te zijn.

Het is nu achter de rug, UWV terugvordering en boete is afgehandeld, maar vreemd vond ik het wel dat ik met mijn klacht nergens heen kon, ook het uitzendbureau was er nog achteraan gegaan zeiden ze, zonder resultaat.

Is er nu werkelijk geen instantie waar je heen kunt gaan als zoiets gebeurd? Het was echt onterecht, maar hoe bewijs je dat en waar kun je terecht?
Het hing er nog om, want ik was in die tijd bezig met een verblijfsvergunning en terwijl mijn normale AOW bedrag net op de grens lag of ik permanent mocht blijven, was de werkelijke AOW na aftrek van dat strafbedrag dus, beneden armoede niveau in dat land en zou te weinig zijn om mijzelf te onderhouden volgens dat land. Met veel pijn en moeite toch gelukt om daar te mogen blijven.

Ik las nu pas van de chaos bij de belastingen en UWV betreft toeslagen, zou dit er ook mee te maken kunnen hebben? kan ik ergens nog terecht om het opnieuw te laten uitzoeken(berekenen) en teruggave als blijkt dat ze fout zaten?

PietertjeTwee

Re: UWV terugvordering uitkering

Ongelezen bericht door PietertjeTwee » 18 jan 2020 13:16

Tegen een het besluit van het UWV zal gewoon bezwaar en vervolgens beroep open hebben gestaan. Stond dat niet in de brief die je gehad hebt?

Als je niet binnen de termijn in bezwaar gaat staat de beslissing vast en is er niks meer aan te doen, zelfs als je aan kan tonen dat er inhoudelijk helemaal niks van klopt.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 18 jan 2020 14:01

De beslag vrije voet is ook in Nederland 90% van de bijstandsnorm dus als uw aow uitkering 960 euro bedraagt dan heeft u 96 euro aflossingscapaciteit. Heeft u daarbij ook nog inkomsten van uit een pensioen regeling dan gaat de aflossingscapaciteit navenant omhoog. De terugvordering van het uwv zou terecht kunnen zijn wat u heeft naast een uitkering in 2014 ook inkomsten genoten die aan de hand van de door u opgegeven werkuren uitbetaald worden. Blijkbaar is er toen iets misgegaan en heeft u in dat jaar meer inkomsten genoten dan u aan het uwv doorgegeven heeft. Het uitzendbureau betaald u uit op het aantal gewerkte uren maar het is aan u om de extra inkomsten bij het uwv aan te geven en dat heeft u niet naar behoren gedaan of u was er niet van op de hoogte met als gevolg een terugvordering.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 jan 2020 19:52

JanStut schreef:
18 jan 2020 12:29
Is er nu werkelijk geen instantie waar je heen kunt gaan als zoiets gebeurd?
Tuurlijk wel, zie art 475e Rv.:
Geen beslagvrije voet geldt voor vorderingen van een schuldenaar die niet in Nederland woont of vast verblijft. Indien hij evenwel aantoont dat hij buiten deze vorderingen onvoldoende middelen van bestaan heeft, kan de kantonrechter op zijn verzoek een beslagvrije voet vaststellen voor zijn vorderingen op schuldenaren die woonplaats hebben in Nederland.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 18 jan 2020 19:58

Maar ik begrijp dat u de schuld nu helemaal afgewikkeld hebt? Dat zou mooi zijn.

Nate zaak geweest maar dan nu gelukkig weer wat financiële ruimte.

Plaats reactie