LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Besten,

Ik ben in juni 2020 verhuisd naar een nieuw adres binnen dezelfde gemeente (Den Haag). Ik had voor het oude adres al een gemeentelijke belasting aanslag lopen voor heel 2020 (AFV belasting in maandelijkse termijnen). Toen ik verhuisde naar mijn nieuwe adres in juni 2020 kreeg ik een nieuwe gemeentelijke belasting aanslag. Ik zie nu dat de afschrijvingen voor mijn oude adres nog steeds al deze tijd doorlopen! Ook al woon ik daar niet meer! Na contact met gemeente zeiden ze dien bezwaar in. Bezwaar vervolgens ingediend en afgewezen omdat degene die een belastingaanslag ontvangt daar verantwoordelijk voor blijft ookal verhuist deze naar een nieuwe adres! Vervolgens weer telefonisch contact en hetzelfde verhaal.

Dit kan toch niet waar zijn mensen. Ik betaal nu belasting voor 2 adressen en ik woon maar op 1 adres en kom helemaal nooit meer op het oude adres. Ik vroeg of ik de enige ben die hierover contact maar kennelijk zijn er meerdere mensen die hierover opbellen. Dit is toch echt absurd!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zijn het echt wel dezelfde belastingen en voor hetzelfde aantal personen?

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als je je oude huis niet verkocht hebt (dus ook als te koop staat) dan betaal je ook over je oude huis gemeentelijke belastingen.

Pas als je bij de notaris alle verkoop documenten hebt ondertekend en de sleutel aan de nieuwe bewoners hebt gegeven dan betaal je vanaf die datum geen belasting meer.

Bij een huurwoning vervalt de verplichting op de datum van opzegging huur (en als de sleutel aan de eigenaar is overgegeven)

Uiteraard mag de gemeente wel later moment een factuur sturen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Huur of koop? Vorige woning al verkocht en overdracht gehad bij de notaris? Welke belastingen betreft het?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afvalstoffenheffing.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door sjohie »

"en kom helemaal nooit meer op het oude adres".. Dat zinnetje kan ik even niet duiden. Heeft u het oude pand nog in bezit, of verkocht? In het laatste geval kom je er toch nooit meer? Tenminste, ik ben niet meer wezen douchen in mijn oude appartement nadat ik het verkocht had.

Los daarvan kan het ook zo zijn dat als je 6 maanden +1 dag een huis bezit, je het volle jaar aangeslagen wordt voor de afvalstoffenheffing? Zoiets kan er ook nog aan de hand zijn, gezien het noemen van de maand juni.

Wel wat een apart verhaal zo.......

mikeynl94
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2021 15:44

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door mikeynl94 »

Het betreft huur. Hieronder de uitleg van gemeente op mijn bezwaarafwijzing:

''U heeft aangegeven met ingang van 30 juni 2020 van het perceel te zijn
vertrokken. Er kan in uw geval echter geen ontheffing van de aanslag
afvalstoffenheffing worden verleend. De Verordening afvalstoffenheffing
voorziet hier niet in.
Het belastbare feit voor de afvalstoffenheffing is het gebruik maken van een
perceel. Iedereen die deel uitmaakt van het huishouden is belastingplichtig
en is door deze aanslag in de heffing betrokken, alleen is ingevolge artikel
253 van de Gemeentewet de aanslag op uw naam gesteld. Omdat de
belastingplicht van de andere leden van het huishouden niet is geëindigd kan
voor deze aanslag geen ontheffing worden verleend.''

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u moet voor het restant bij uw voormalige medehuurders zijn.

BarbaradGroot
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2021 11:17

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door BarbaradGroot »

Hier een soort gelijk verhaal.

Ik woonde op 1-1-2020 nog bij mijn ouders in Den Haag zij hebben toen voor een 3 persoons huishouden betaald.
Mijn man die uit een andere regio kwam stond eerder ingeschreven dan ik op het nieuwe adres omdat er nog het een en ander geklust moest worden. In april stond ik dan ook ingeschreven op ons nieuwe adres. eind 2020 krijgen wij een afvalstoffen heffing voor 2 personen, oke wij zijn met 2 personen maar mijn ouders hadden al betaalt voor mij. Nu kan ik mij nog ergens voorstellen dat als ik uit een andere gemeente zou komen ik nogmaals zou moeten betalen, maar er was al voor mij betaalt aan de gemeente Den Haag. Netjes in bezwaar gegaan en kreeg gelijk een afkeuring dat ik gewoon moest betalen (ps. de geschreven brief van de gemeente is voor een normale burger niet te begrijpen). Zojuist de gemeente gebeld hoe ze dit hebben bedacht.

De gemeente vertelde mij: als er op 1-1-2020 niet duidelijk is wie er wonen dan kijken wij gewoon later in het jaar wie er staan ingeschreven en daarvoor krijgt u een rekening. Wij gaan er normaal gesproken vanuit dat een huis bestaat uit 3 personen, dus als je een huis hebt gekocht en je woont er niet of je hebt een 2e huis en er staat niemand ingeschreven krijg je een rekening voor 3 personen, deze logica ontgaat mij helemaal. Vervolgens vroeg ik, maar als u kijkt in de loop van het jaar dan zouden mijn ouders geld terug moeten krijgen, nee nee mevrouw zo werkt het niet want op 1-1-2020 stonden er 3 personen ingeschreven. Maar zoals de meeste belastingdiensten draait het alleen maar om innen ongeacht of je dubbel betaalt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw ouders hadden een ontheffing kunnen vragen voor de maanden dat u er niet meer woonde.

J. Deltoer
Berichten: 3081
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
23 feb 2021 12:36
Uw ouders hadden een ontheffing kunnen vragen voor de maanden dat u er niet meer woonde.
Het gaat er dus om hoeveel mensen er 1 1 2020 wonen. Ontheffingen is onzin.

navitas
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2009 22:47

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door navitas »

Als de peildatum 1-1-2020 is, dan wordt betaald voor het aantal personen dat op dat moment op dat bewuste adres staan ingeschreven.

Iemand die na 1-1-2020 op dat bewuste adres extra wordt ingeschreven valt dan buiten de peildatum van 1-1-2020 en zou derhalve het lopende jaar geen gemeentelijke belastingen verschuldigd zjin. In het verhaal van voorganger is de belasting al betaald en mag niet nogmaals geheven worden.

Hoe zit het met de personen die de gemeente Den Haag verlaten ná de peildatum, krijgen zij reductie omdat zij geen 'diensten' meer afnemen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhuisd binnen gemeente Den Haag 2x belasting

Ongelezen bericht door kweenie »

mikeynl94 schreef:
21 jan 2021 15:14
. Iedereen die deel uitmaakt van het huishouden is belastingplichtig
en is door deze aanslag in de heffing betrokken, alleen is ingevolge artikel
253 van de Gemeentewet de aanslag op uw naam gesteld. Omdat de
belastingplicht van de andere leden van het huishouden niet is geëindigd kan
voor deze aanslag geen ontheffing worden verleend.''
Het gaat om een aanslag voor het huishouden. Uit deze reactie maak ik op dat niet het hele huishouden verhuisd is, maar dat jij alleen het huishouden hebt verlaten. In dat geval is het terecht dat de aanslag gewoon blijft doorlopen. Je zult de kosten over de tweede helft van het jaar dus aan je voormalige huisgenoten moeten terugvragen.

Gesloten