LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over afkopen woekerpolis

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lnn1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:09

Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door lnn1980 »

Ik heb een vraag over het afkopen van een woekerpolis.
Krijg ik de afkoopsom helemaal gestort of word er veel belasting ingehouden?en zoja hoeveel?
De polis is afgesloten in juli 1999
Zie hieronder voor meer info

Afbeelding


Afbeelding

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, de info van MichielFRL is onjuist. Dat heeft betrekking op een lijfrenteproduct en daarvan is geen sprake. Het gaat hier om een kapitaalverzekering.

Maar het antwoord is heel simpel. Dat staat namelijk gewoon op pagina 2 zoals te lezen is. Dus voor uzelf even nagaan in welk jaar u de polis hebt afgesloten en hoe lang u aaneengesloten premie betaald hebt.

ik zou wel even nadenken of dit het goede moment is om af te kopen. Beleggingsfondsen doen het al weer een tijd behoorlijk goed. U zou eens kunnen kijken naar hoe het fonds, waarin voor u belegd wordt, zich ontwikkelt.

En anders, veel plezier met het geld!
Laatst gewijzigd door Klaas Jan op 24 aug 2014 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

lnn1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:09

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door lnn1980 »

Klaas Jan schreef:Hallo, de info van MichielFRL is onjuist. Dat heeft betrekking op een lijfrenteproduct en daarvan is geen sprake. Het gaat hier om een kapitaalverzekering.

Maar het antwoord is heel simpel. Dat staat namelijk gewoon op pagina 2 zoals te lezen is. Dus voor uzelf even nagaan in welk jaar u de polis hebt afgesloten en hoe lang u aaneengesloten premie betaald hebt.
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van en met mijn tussenpersoon wil ik niets meer mee te maken hebben,die heeft me een woekerpolis aangesmeerd.
Ik dacht zelf dat ik volgens die brief alleen over die 420euro intrestbestanddeel belasting moet betalen.
Ik heb 15jaar aaneengesloten premie betaalt

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Inn1980, dat geldt alleen bij overschrijding van de genoemde bedragen.
U hebt 15 jaar aaneengesloten premies betaald én de polis afgesloten tussen 92 en 99 én de afkoopsom komt niet boven 28.134 euro toch?
Dan betaalt u 0,0 euro aan de Belastingdienst.

lnn1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:09

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door lnn1980 »

Klaas Jan schreef:Hallo Inn1980, dat geldt alleen bij overschrijding van de genoemde bedragen.
U hebt 15 jaar aaneengesloten premies betaald én de polis afgesloten tussen 92 en 99 én de afkoopsom komt niet boven 28.134 euro toch?
Dan betaalt u 0,0 euro aan de Belastingdienst.

Gelukkig,was bang dat ik een groot bedrag aan de belasting kwijt zou zijn.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Lisare »

Het interest bestanddeel is het bedrag dat de waarde van de verzekering hoger is dan de som van de betalingen. In uw geval heeft u dus (€16.854 - € 426 =) € 16.428 aan premie betaald gedurende de looptijd.

Dit interestbestanddeel wordt gemeld aan de belastingdienst en als u niet aan de voorwaarden voldoet wordt dit progressief belast met inkomensbelasting. Stel u betaald 42% belasting dan zijn de totale kosten dus ( € 426 x 42% =) € 178,92.

Zoals al gemeld voldoet u echter aan de voorwaarden van vrijstelling;
Kapitaalverzekering Brede Herwaardering
Een 'oude' kapitaalverzekering, waarvan de fiscale voordelen beperkt zijn.

Afgesloten tussen 1-1-1992 en 14-9-1999.
Na deze datum mogen er maar beperkte wijzigingen hebben plaatsgevonden aan de polis.
Zo mag o.a. het verzekerde kapitaal niet worden verhoogd en de looptijd niet worden verlengd.
De jaarlijkse stortingen moeten binnen een bandbreedte van 1 op 10 liggen.
Dat wil zeggen dat voor alle jaren geldt dat de stortingen maximaal een factor 10 mogen variëren.
Er geldt tijdens de looptijd een vrijstelling van € 123.428. Over de rest moet belasting worden betaald in box 3. Bij fiscaal partnerschap geldt hierbij een dubbele vrijstelling.
Voor uitkering bij leven is de vrijstelling:
EUR 28.134 bij minimaal 15 jaar aaneengesloten premiebetaling, en
EUR 123.428 bij minimaal 20 jaar aaneengesloten premiebetaling.
Bij de uitkering kunnen fiscaal partners beiden recht hebben op een vrijstelling als beiden zelfstandig begunstigde zijn van de uitkering. Deze vrijstelling is niet overdraagbaar en dus maximaal (het deel van) de uitkering waar men zelf recht op heeft.
De vrijstelling is niet geïndexeerd.
Bij een hogere uitkering is het rentedeel progressief belast in box 1, tenzij hierover al belasting is betaald in box 3. U kunt dat bij ons online berekenen.
Uitkering bij overlijden is meestal onbelast.
De vrijstelling geldt éénmaal per leven.
In uw geval wordt dus het totale bedrag uitgekeerd en volgt geen belastingclaim.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lisare schreef:Het interest bestanddeel is het bedrag dat de waarde van de verzekering hoger is dan de som van de betalingen. In uw geval heeft u dus (€16.854 - € 426 =) € 16.428 aan premie betaald gedurende de looptijd.
Vraagsteller heeft helemaal geen 16854 euro aan premies betaald. Dat bedrag is het beleggingsresultaat van de polis. De ingelegde premies waren hopelijk (veel) minder maar kunnen ook hoger zijn geweest dan het beleggingsresultaat.

lnn1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2014 11:09

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door lnn1980 »

Ik heb 16428 aan premie betaald in 15 jaar.
Had beter gewoon op een spaarrekening kunnen sparen,had ik meer gehad.
Gelukkig krijg ik niet minder als dat ik heb ingelegd.
Daarom koop ik het nu maar af,voordat ik straks als de beleggingsresultaten tegenvallen wel mijn ingelegde geld kwijt ben.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door ruud_a »

lnn1980 schreef:Ik heb 16428 aan premie betaald in 15 jaar.
Had beter gewoon op een spaarrekening kunnen sparen,had ik meer gehad.
Gelukkig krijg ik niet minder als dat ik heb ingelegd.
Daarom koop ik het nu maar af,voordat ik straks als de beleggingsresultaten tegenvallen wel mijn ingelegde geld kwijt ben.
u hebt die premie wel 15 jaar van de belasting afgetrokken, dus het zal nog wel meevallen met het verdriet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door kweenie »

ruud_a schreef: u hebt die premie wel 15 jaar van de belasting afgetrokken, dus het zal nog wel meevallen met het verdriet.
Die 'aftrek' betreft voor dit soort polissen alleen een extra box 3 vrijstelling. Dus geen echte aftrek van het box 1 inkomen zoals bij koopsom polissen etc. Dat voordeel is dus maximaal 1,2% per jaar.

(maar je kunt ook zeggen dat als je boven de box 3 vrijstelling zat, ja naast je rendement op de polis dus ook nog 1,2% per jaar hebt gewonnen die je nu niet ziet.)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:
ruud_a schreef: u hebt die premie wel 15 jaar van de belasting afgetrokken, dus het zal nog wel meevallen met het verdriet.
Die 'aftrek' betreft voor dit soort polissen alleen een extra box 3 vrijstelling. Dus geen echte aftrek van het box 1 inkomen zoals bij koopsom polissen etc. Dat voordeel is dus maximaal 1,2% per jaar.

(maar je kunt ook zeggen dat als je boven de box 3 vrijstelling zat, ja naast je rendement op de polis dus ook nog 1,2% per jaar hebt gewonnen die je nu niet ziet.)
dit was niet zo'n polis met inleg aftrekken van de belasting en uitkering belast blijkbaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nog een keer: het gaat hier om een kapitaalverzekering. Premies aftrekken van de inkomstenbelasting heeft betrekking op een lijfrentepolis, waar je op termijn alsnog belasting over moet betalen.

Inn1980: ben benieuwd hoeveel premies u nu echt hebt ingelegd in 15 jaar. Kijk het eens na.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Lisare »

@Klaas Jan,

Het interestbestanddeel is per definitie het verschil tussen de waarde en de inleg. Los van het feit of het een levens- of beleggingsverzekering is. Inn heeft dus wel degelijk € 16.428 aan premie betaald.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@Lisare: u hebt volkomen gelijk.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Inn1980, hebt u uw woekerpolis al aangemeld voor een compensatieregeling? U kunt zich gratis inschrijven bij www.woekerpolis.nl en www.woekerpoliproces.nl die collectief proberen compensatieregelingen te bewerkstelligen i.v.m. gebreken in woekerpolissen. Het maakt niet uit of het om een lopende polis gaat of dat deze is afgekocht. Mocht het tot een proces komen tegen uw verzekeraar en u recht krijgen op compensatie, dan betaalt u 10% van dat bedrag aan deze organisaties. Ik zou het zeker doen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Vraag over afkopen woekerpolis

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Zelf aankaarten bij KiFiD kan ook goed werken...

Gesloten