Vraag over aflossen schuld met dividend

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
vdvelde070
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2021 22:46

Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door vdvelde070 »

Goedenavond,

Ik ben een jonge startende ondernemer (22 jaar), begin 2020 ben ik een uitzendbureau begonnen en heb naar mijn mening een goede eerste jaar gehad. Alleen begrijp ik bepaalde dingen niet waar ik graag uitleg over wil.

Ik heb in 2020 geld opgenomen in de vorm van leningen naar prive, helaas heb ik het geld aan onzin uitgegeven. In totaal bedroeg dit €35.000. Mijn brutowinst was €170.000 (+ €35000 die ik heb opgenomen), dus in principe €205.000. Het gaat om een BV.

Nu heb ik de volgende vragen:

1) Moet ik vennootschapsbelasting betalen over €205.000 of €170.000? (ik heb voorlopig uitstel gevraagd, ergens rond juli ga ik het betalen)

2) Als ik de schuld wil aflossen met dividend, moet ik 26,9% belasting betalen, 15% moet gereserveerd worden en overgedragen aan de belastingdienst, moet er een gedeelte via prive betaald worden aan de belastingdienst of kan ik alles met de BV betalen (gehele 26,9%)? Want in geval van de laatste moet ik bijlenen om het via prive te kunnen betalen.

3) Is de lening en eventueel dividendbelasting aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting?

In 2021 ben ik wat harder gaan spenderen en heb ik nog eens €60.000 geleend van de BV (nog niet eens helft van de jaar), vandaag ben ik mij pas gaan realiseren dat ik veel te veel spendeer en ga dat nu controleren, gelukkig staat de BV er in 2021 beter voor met een brutowinst van gemiddeld €9000 per week. Ik heb ook nog studieschulden en begon vandaag daardoor te stressen, als ik bereken heb ik €95.000 schuld aan de BV en €50.000 aan DUO en dat is nogal wat op 22 jarige leeftijd.

Geschat zie ik voor 2022 nog €270.000 brutowinst op mijn rekening verschijnen. De uitzendbureau zal nog komende jaren minimaal ~€250.000 brutowinst maken, dat acht ik gegarandeerd.

4) Als lezer, zouden jullie dit BV als gezond oordelen of gaat het de verkeerde kant op?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr.

vdvelde070
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2021 22:46

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door vdvelde070 »

Geschat zie ik voor 2022 nog €270.000 brutowinst op mijn rekening verschijnen. De uitzendbureau zal nog komende jaren minimaal ~€250.000 brutowinst maken, dat acht ik gegarandeerd.

Ik bedoelde 2021*

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je stelt je vragen op een consumentenforum. Ik zou me daarnaast ook hier laten adviseren: https://www.higherlevel.nl/

Of vraag je financiële man/ belastingadviseur.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door kuklos »

Het ziet er op basis van deze cijfers uit dat je het best goed doet. Maar stelt dit soort vragen aan een professional. Dus zoek een goed administratiekantoor of een goede accountant.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zoek inderdaad een goede betrouwbare adviseur.
Hoe kun je een bepaalde bruto winst garanderen? (zeker nadat je nog maar een jaar hebt gedraaid), stel je beste klant kan de facturen niet meer betalen? en dan?
In plaats van prive van de BV te lenen kun je misschien je managementvergoeding wat verhogen.
Kijk eens naar je prive uitgaven patroon. U hebt 35000 aan onzin uitgegeven, dat moet toch niet kunnen. U had dat geld beter in het bedrijf kunnen investeren.
Na 1 goed jaar is lijkt het mij erg stom om al zoveel geld uit het bedrijf te trekken. Gezien de branche waarin je zit zou ik proberen een goede reserve op te bouwen. (hoeveel uitzendbureaus gaan er jaarlijks wel niet failliet)

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
12 mei 2021 16:40
Na 1 goed jaar is lijkt het mij erg stom om al zoveel geld uit het bedrijf te trekken. Gezien de branche waarin je zit zou ik proberen een goede reserve op te bouwen. (hoeveel uitzendbureaus gaan er jaarlijks wel niet failliet)
...en als je toch failliet gaat, heb je achteraf spijt dat de managementvergoeding niet hoger was.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vraag over aflossen schuld met dividend

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

heb je naast de lening jezelf wel uitbetaald loon gegeven?

Dividend is belastbaar met 25 %, stel je keert uit 100 euro dan moet je prive dit opgeven en betaal je daar dus 25 Euro over aan de belasting.

je brutowinst is totaal bedrag wat je die periode werkelijk hebt verdiend volgens de boeken.

prive lening is niet aftrekbaar.

Gesloten