Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Boulanger92
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:21

Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door Boulanger92 »

Beste leden,


Graag zou ik willen vragen of iemand mij iets meer zou kunnen uitleggen over de douanewaarde bij het doen van aankopen buiten de Europese Unie. En dan met name in relatie tot producten die via een veilingsite als Catawiki worden aangekocht.


Regelmatig zie ik leuke producten voorbij komen op veilingen. Echter bevinden verkopers zich vaak buiten de EU, waardoor je als koper te maken krijgt met regelgeving rondom importeren. Ik ben hier onvoldoende bekend mee. Grootste vraag waar ik mee zit is wat nu de regelgeving rondom de zogenaamde ‘douanewaarde’ is, oftewel het bedrag op basis waarvan de douane bepaald welk bedrag aan BTW en invoeringsrechten door de koper betaald moet worden. De douane geeft hier zelf over aan dat meestal de transactiewaarde van de aankoop (die op het importdocument staat vermeldt) gehanteerd wordt.


Echter zijn er ook allerlei uitzonderingen die genoemd worden. En dat maakt dat ik de regels rondom aankopen op een internetveiling (zoals Catawiki) volledig vaag vind. Weet iemand hoe dit normaliter in zijn werk gaat? Casus zou bijvoorbeeld kunnen zijn ik koop een mooi horloge voor €1.000 maar de marktwaarde ligt rond €7.500. Welke basis hanteert de douane nu voor berekening van de belasting? Indien de marktwaarde (statistische waarde noemt de douane dit geloof ik) hanteert wordt (dus die €7.500) volgt er nog een flinke naheffing. Dat kan voor nare verrassingen zorgen. Door de vele uitzonderingen die de douane op de website aangeeft is het voor mijn gevoel nogal schimmig met welke importheffingen ik rekening moet houden.


Iemand die hier ervaring mee heeft en die weleens duurdere producten heeft gekocht via zo’n veiling?


Dank alvast voor degene die hier meer over kan vertellen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door Jablan »

Oftewel: de bomen in het bos van de uitzonderingen worden gevraagd.

Weet iemand het verschil tussen statische waarde en waarde in het economisch verkeer (marktwaarde) ?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De Belastingdienst geeft een uitgebreide uitleg van de statistische waarde. Dat is dus iets anders dan "wat men doorgaans voor zo'n artikel betaalt", maar eerlijk gezegd is dat dan ook het enige wat mij duidelijk is.

Kio11
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2020 12:05

Re: Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door Kio11 »

Bij het ministerie van financiën staat volgende:

De berekening van de statistische waarden van de goederen geschiedt bij verkoop of aankoop op basis van het voor deze goederen gefactureerde bedrag. In andere gevallen op basis van het bedrag dat bij verkoop of aankoop zou zijn gefactureerd. De statistische waarde bij invoer kan worden vastgesteld op basis van de douanewaarde.
(artikel 69 tot en met artikel 76DWU en artikelen 127 tot en met 146UVo.DWU)

Maar daar kun je dus ook alle kanten mee uit.
Zéér onduidelijk dus!

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door SWNL »

Helaas gaat het vaststellen van de waarde bij de douane ook vaak alle kanten uit. Ik verzamel (en ben een kenner van de waarde van) Star Wars items en haal er veel van uit de USA. De ene keer haal ik ze zelf op (dmv een reis naar de vriend die ze daar voor me koopt) en de andere keer laat ik ze opsturen (als er teveel spullen bij deze vriend ophopen en ik geen reis naar de USA in de planning heb).

Als ik ze dan laat opsturen gaat de douane in de meeste gevallen van de factuurwaarde uit - de waarde die mijn vriend er destijds voor betaald heeft. (Ze kunnen soms jaren liggen bij die vriend). Echter, omdat sommige van deze items (snel) in waarde kunnen stijgen, is de factuurwaarde niet altijd meer de echte waarde. En kennelijk weet de douane dat ook. Ze hebben een aantal malen de waarde van mijn pakket hoger ingeschat dan de betaalde waarde. Waardoor ik meer invoer/btw moest bijbetalen dan ik vooraf rekening mee had gehouden. Ik heb daar in de meeste gevallen bezwaar tegen aangetekend (originele aankoopbonnen meegestuurd) en meer dan de helft van de bezwaren is toegekend.

Ook is het soms omgekeerd, dat de waarde van de items soms minder waard is geworden dan dat ik (via de vriend in de USA) er voor heb betaald. In de gevallen waarbij de douane dan meer berekende dan dat ik (en de 'markt') het waard vond is bijna geen van de bezwaren toegwezen en werd de factuurwaarde aangehouden.

Kortom bij niet gangbare items, of speciale items is er niet echt een standaard waar de douane zich aan houdt. Zij kunnen naar eigen gading bij dit soort zendingen hun waarde aanhouden, waarbij het bezwaar dat je indient wel ondersteund kan/moet worden. Dan nog kunnen ze daar van afwijken.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Vraag over douanewaarde bij Catawiki-artikelen

Ongelezen bericht door KR1275 »

Ik importeer regelmatig items uit Japan, ook dure verzamelaarspullen en ik word altijd belast voor het bedrag dat op formuleren staat. Het gaat dan om audioapparatuur of oude brichures.

Plaats reactie