LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laatste hint: probeer eens contextueel te lezen :roll:

Hypotheek2016
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jul 2016 13:53

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door Hypotheek2016 »

Moneyman schreef:Laatste hint: probeer eens contextueel te lezen :roll:
Inderdaad hier:
Hypotheek2016 schreef:
Ik heb TS een advies gegeven, om de belastingbrief in te vullen, want in de aanslag staat dan toch nihil.

Daar gaat het om

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door moederslink »

jantjesmittt schreef: Begin 2015 heb ik netjes mijn m-biljet ingevuld voor de belastingdienst voor het jaar 2014, ik woonde deel van dat jaar in Nederland dus heb alles netjes aangegeven.
U hebt in 2016 ( nog ) geen aangifte over 2015 gedaan , dus de BD wil gewoon weten of en waar u dan wel aangifte heeft gedaan.
Nu heb ik kortgeleden twee leuke brieven met verzoeken ontvangen van de belastingdienst.
Uit "mijn belastingdienst" :
"Inkomstenbelasting 2015
U moet aangifte inkomstenbelasting 2015 voor buitenlandse belastingplichtigen doen voor 1 mei 2017."
Vandaar .....ze hebben u " gemist " en verifiëren hiermee het e.e.a .
Men ontkomt nu eenmaal niet aan de belastingdienst , waar je dan ook als Nederlander woont, tijdelijk of niet.
Wat raden jullie mij aan om te doen?
Gewoon aangifte doen over 2015 , u bent ( ook ) Nederlander en dient , zoals iedere Nederlander , gewoon aangifte te doen , ook volgend jaar nog over 2016.
Op het moment dat u officieel in Italië gaat wonen ( in 2017 ) zal het afgelopen zijn verwacht ik.
De rest is niet relevant.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door moederslink »

jantjesmittt schreef: Ik ga volgend jaar een woning kopen in Italie en mij dan daar ook officieel inschrijven, maar er is idd dus een 'zwart gat' van enkele jaren waar ik op papier nergens heb gewoond noch belasting betaald heb.
VOILA .......u bent nu getraceerd en de BD checkt het e.e.a ......niets meer en niets minder.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door A.niem »

Mag ik vragen waar je bedrijf staat ingeschreven? Als deze in Nederland is ingeschreven, kan het zijn dat je daarom belastingplichtig bent in Nederland. Verder komt het vaker voor dat je, als je in het buitenland werkt als Nederlander, je alsnog in Nederland aangifte moet doen. Echter kan je aangeven dat je in een ander land hier reeds belasting over hebt betaald, waardoor het een nihil-aangifte wordt. Echter zijn ze wel deze gegevens nodig, om te kijken of dit inderdaad zo is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

A.niem schreef:Mag ik vragen waar je bedrijf staat ingeschreven? Als deze in Nederland is ingeschreven, kan het zijn dat je daarom belastingplichtig bent in Nederland. Verder komt het vaker voor dat je, als je in het buitenland werkt als Nederlander, je alsnog in Nederland aangifte moet doen. Echter kan je aangeven dat je in een ander land hier reeds belasting over hebt betaald, waardoor het een nihil-aangifte wordt. Echter zijn ze wel deze gegevens nodig, om te kijken of dit inderdaad zo is.
TS gaf aan van mening te zijn nergens belastingplichtig te zijn. Als TS op de aangifte liegt door te zeggen elders belasting te hebben betaald is dat fraude, met alle gevolgen van dien.

hans48
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jul 2005 20:40

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door hans48 »

Je betaald belasting in je woonland,het land waar je ingeschreven staat.
Als je nog een bedrijf in Nederland hebt dan betaal je in Nederland belasting en niet in je woonland
daar moet je wel aangifte doen.

Ik woon in België en betaal daar belasting en niets in Nederland,anders zou je 2 keer belasting moeten betalen
over dezelfde inkomsten.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je betaalt belasting in het land waar je het meeste binding mee hebt, financieel omdat je er geld verdient (of je bedrijf er ingeschreven staat), of omdat je er woont. Veel landen hebben inderdaad verdragen om te voorkomen dat je dubbel belasting betaalt. Maar je zult ergens belasting moeten betalen! Denken dat je nergens hoeft te betalen omdat je een 'nomade' bent is een illusie.

anonieme-gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2017 23:19

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door anonieme-gebruiker »

In de wet en in de belastingverdragen is overeengekomen dat het woonland belastingplichtig is.
Dus iedereen die geemigreerd is en niet meer in Nederland woont, heeft geen binding meer met Nederland en daarmee geen belastingbinding meer.

Als je echter een onderneming hebt in Nederland die bij de KvK is geregistreerd, heb je een binding.

Het is correct dat je vaak verschillende antwoorden krijgt bij de belasting telefoon.
Dat heeft voor en nadelen. Het nadeel is verwarring. Het voordeel is dat je ook om een schriftelijke bevestiging kan vragen van wat er gezegd wordt / is door de vertegenwoordiger van de belastingdienst met wie je gesproken hebt.
Als je een antwoord krijgt wat je bevalt, dan is dat geldig voor jou. De persoon met wie je spreekt vertegenwoordigt namelijk de belastingdienst.
Makkelijker kunnen we het niet maken...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door CB »

anonieme-gebruiker schreef:In de wet en in de belastingverdragen is overeengekomen dat het woonland belastingplichtig is.
Dus iedereen die geemigreerd is en niet meer in Nederland woont, heeft geen binding meer met Nederland en daarmee geen belastingbinding meer.
Nou zo ging dat niet bij mijn ouders. Die waren geëmigreerd naar Spanje, maar moesten kunnen aantonen dat ze ib-aangifte hadden gedaan in Spanje. Konden ze dit niet aantonen, dan werden ze alsnog aangeslagen voor inkomstenbelasting in Nederland. De binding die ze met Nederland hadden, was dat ze AOW en Pensioeninkomsten uit Nederland hadden en daarin waren/zijn ze niet de enige in Spanje.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een hele discussie, maar ik zie het probleem niet. Gewoon invullen en dan blijkt vanzelf of je in Nederland belasting moet betalen of niet.

Ook als je in Nederland woont en ooit belastingaangifte hebt gedaan krijg je ieder jaar het verzoek (ongeacht of dat relevant is).

stofzuigertje

Re: Waarom moet ik aangifte doen als ik in het buitenland woon?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je in een land belasting betaalde en kunt bewijzen ben je daar belastingplichtig en met die verklaring bijvoegen is meestal voldoende.

De cijfers hoef je vaak niet eens te geven, als je contact opneemt is die verklaring scannen en door mailen voldoende.
Door elders te wonen loop ik wel elk jaar dat ik geen Nederlander ben 2% AOW mis, maar betaal daar het plaatselijke tarief.

Het heeft naast voordelen dus ook nadelen want zo verlies je de sociale zekerheid en later AOW en ook de ziektekosten geeft soms problemen omdat de ziekenhuizen vaak een jaartje later declareren als je spoorloos bent en niet verzekerd elders.
Helaas ervaring mee.

Gesloten