LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mstalpers
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2012 13:12

Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door mstalpers »

Op 23-02-2013 ontving ik een brief of ik watersysteemheffing wilde betalen voor heel 2013.
Dit is natuurlijk normaal gesproken geen probleem maar wij zijn op 27-12-2012 verhuist naar een nieuwe woning. De huurwoning hield op 31-12-12 op en vanaf dan konden wij geen gebruik maken van water en/of andere voorzieningen.

Op 1 januari wilde wij ons inschrijven in de nieuwe gemeente maar het gemeentehuis was natuurlijk niet open. Op 2 januari hebben wij ons in de ochtend ingeschreven in de nieuwe gemeente.

Op 04-03-13 heb ik bezwaar gemaakt via DigiID waar ik ook gelijk een ontvangstbevestiging heb ontvangen. Tot op heden heb ik hier geen reactie op ontvangen en dat terwijl ik dit al 2.5 maand geleden heb ingediend.
Dus ik heb ze maar even gebeld. Ze kon me niet meer vertellen dat ik het bedrag beter snel kon betalen voordat er boetes kwamen en mogelijk een incasso traject.

Ben ik nu fout en moet ik het gewoon betalen en niet meer zeuren of is dit iets om mee verder te gaan?

__________________________________________

Zie onderaan het bericht de huidige voortgang
Laatst gewijzigd door mstalpers op 02 jun 2013 17:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U kunt het beste gewoon betalen .
Op 1 januari 2013 stond u nog niet ingeschreven op uw nieuwe adres, dus daar hoeft u het hele jaar 2013 niet voor te betalen.
Wel stond u nog bij de gemeente ingeschreven op uw oude adres.
Waarom moeilijk doen, terwijl u de afloop al weet?

Jantje

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door witte angora »

@mstalpers

Of je wel of niet moet betalen hangt af de gegevens in de GBA. Kennelijk ben je op papier ná 1 januari verhuisd, en dan zul je moeten betalen. Alleen een wijziging in de GBA kan je van deze verplichting ontslaan, maar of dat mogelijk is? Daarbij, al zou je het al voor elkaar krijgen, dan krijg je de aanslag wel over de nieuwe woning.

Geen idee om welke bedragen het gaat, maar het zal hooguit een paar euro schelen, schat ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door sjohie »

mstalpers schreef:Op 23-02-2013 ontving ik een brief of ik watersysteemheffing wilde betalen voor heel 2013.
Dit is natuurlijk normaal gesproken geen probleem maar wij zijn op 27-12-2012 verhuist naar een nieuwe woning. De huurwoning hield op 31-12-12 op en vanaf dan konden wij geen gebruik maken van water en/of andere voorzieningen.

Op 1 januari wilde wij ons inschrijven in de nieuwe gemeente maar het gemeentehuis was natuurlijk niet open. Op 2 februari hebben wij ons in de ochtend ingeschreven in de nieuwe gemeente.

Op 04-03-12 heb ik bezwaar gemaakt via DigiID waar ik ook gelijk een ontvangstbevestiging heb ontvangen. Tot op heden heb ik hier geen reactie op ontvangen en dat terwijl ik dit al 2.5 maand geleden heb ingediend.
Dus ik heb ze maar even gebeld. Ze kon me niet meer vertellen dat ik het bedrag beter snel kon betalen voordat er boetes kwamen en mogelijk een incasso traject.

Ben ik nu fout en moet ik het gewoon betalen en niet meer zeuren of is dit iets om mee verder te gaan?
Jullie zijn 27-12 fysiek verhuist, maar administratief, waar het waterschap naar kijkt via de GBA, dus ná 1 januari, en dát is wat telt.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door ArneLH »

mstalpers schreef:Ben ik nu fout en moet ik het gewoon betalen en niet meer zeuren of is dit iets om mee verder te gaan?
Het aanwenden van een rechtsmiddel zoals bezwaar schort de betalingsverplichting niet op (dat staat ook duidelijk op de aanslag naar ik aanneem). Zoals hiervoor opgemerkt ben je aan te merken als ingezetene voor de watersysteemheffing als je aan het begin van het kalenderjaar als zodanig staat ingeschreven in de GBA én je gebruiker bent van een woonruimte (art. 116 sub a Wschw, zie ook HR 26 juni 1996, LJN AA2017). Als je dus niet langer gebruik kon maken van de woonruimte op 1 januari, je mocht er immers niet meer aanwezig zijn na 31-12, dan is de watersysteemheffing ten onrechte geheven. Voor de zuiveringsheffing geldt hetzelfde, aangezien daaraan ook alleen gebruikers kunnen worden onderworpen (art. 122d Wschw).

Als de dagtekening van de aanslag 23 februari is, dan had het waterschap nog tot 20 mei om uitspraak te doen op het bezwaar: 6 weken na dagtekening + 6 weken, verlengd tot de eerstvolgende werkdag (art. 7:10 lid 1 Awb). Verdaging met 6 weken met mededeling voor die uiterste dag is mogelijk. Als er geen verdaging is geweest, kun je nu dus een ingebrekestelling sturen en na 2 weken een dwangsom innen van €20-40 per dag (art. 4:17 e.v. Awb).

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:@mstalpers

Of je wel of niet moet betalen hangt af de gegevens in de GBA. Kennelijk ben je op papier ná 1 januari verhuisd, en dan zul je moeten betalen. Alleen een wijziging in de GBA kan je van deze verplichting ontslaan, maar of dat mogelijk is? Daarbij, al zou je het al voor elkaar krijgen, dan krijg je de aanslag wel over de nieuwe woning.

Geen idee om welke bedragen het gaat, maar het zal hooguit een paar euro schelen, schat ik.
Als je een bedrag boven de 100 euro een paar euro noemt, dan is het juist.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door gerland »

nevermind schreef:
witte angora schreef:@mstalpers

Of je wel of niet moet betalen hangt af de gegevens in de GBA. Kennelijk ben je op papier ná 1 januari verhuisd, en dan zul je moeten betalen. Alleen een wijziging in de GBA kan je van deze verplichting ontslaan, maar of dat mogelijk is? Daarbij, al zou je het al voor elkaar krijgen, dan krijg je de aanslag wel over de nieuwe woning.

Geen idee om welke bedragen het gaat, maar het zal hooguit een paar euro schelen, schat ik.
Als je een bedrag boven de 100 euro een paar euro noemt, dan is het juist.
Meer dan 100 euro verschil tussen waterschappen?
Waar haal je dat nu weer vandaan?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door 16again »

Is het niet zo dat je voor de woning dient te betalen als je daar 1 januari huurder/bewoner van bent?
Zit je dan net in een verhuizing, dan betaal je dus voor beide woningen, en dat kost meer dan een paar euro extra.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door ArneLH »

16again schreef:Is het niet zo dat je voor de woning dient te betalen als je daar 1 januari huurder/bewoner van bent?
Zit je dan net in een verhuizing, dan betaal je dus voor beide woningen, en dat kost meer dan een paar euro extra.
Zoals ik al aangaf: nee. De waterschapsbelastingen bestaan uit watersysteemheffing en zuiveringsheffing. Heffingsplichtig voor watersysteemheffing zijn eigenaren en ingezetenen. Ingezetenen zijn die personen die binnen het gebied volgens de GBA woonplaats hebben én gebruiker zijn op 1 januari. Als de ts is verhuisd voor 1 januari naar een plaats buiten het gebied van dit waterschap, maar nog wel in dit gebied is ingeschreven, dan is hij/zij voor beide waterschappen geen ingezetene en dus niet heffingsplichtig voor watersysteemheffing. Voor de zuiveringsheffing zijn eigenaren en gebruikers heffingsplichtig. In de praktijk zijn bewoners wel gebruikers, maar gebruikers zijn niet per se bewoners (om het maar even makkelijk te maken).

mstalpers
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2012 13:12

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door mstalpers »

Bedankt voor alle reacties!

Ook heb ik contact gehad met het juridisch loket en mede dankzij de waardevolle reactie van ArneLH is het duidelijk dat ik voor 100% in het gelijk sta. Zolang je geen gebruik kan maken van de voorzieningen mag het niet in rekening gebracht worden ook al staat GBA nog anders. (Staat in de wet)

Op 20-05-2013 was voor het bedrijf de uiterste datum om te reageren op het bezwaarschrift. (6 weken bezwaartijd + 6 weken reageertijd) en tot op heden hebben ze nog steeds niet gereageerd. (Ik heb een ontvangstbevestiging van het bezwaarschrift)
Op 29-05-13 heb ik een ingebrekestelling aangetekend verstuurd. Deze is op 30-05-13 ondertekend en afgehaald op het postkantoor.
Hiervoor hebben ze uiterlijk 14 dagen de tijd om alsnog te reageren. Doen ze dit niet dan wordt er per dag een dwangsom in rekening gebracht. (van het exacte bedrag ben ik nog niet op de hoogte)

Het bedrag is niet hoog maar ik vind het puur een principe kwestie.

De betaling heb ik op 23-05-13 toch maar overgemaakt om onnodige problemen te voorkomen zoals een BKR registratie. Dit was later dan hun gestelde betalingstermijn dus ik verwacht nog aanmaningskosten waar ik vervolgens weer bezwaar op zal maken.
De betaling is direct voldaan via IDeal en het systeem gaf aan dat de verwerking tot max 3 werkdagen kan duren. Dus maandag 27-05-13 zou de betaling verwerkt moeten zijn maar tot op heden (02-06-13) staat er nog steeds dat ik nu moet gaan betalen omdat ze anders stappen ondernemen. De betaling is bevestigd door mijn bank.


Ik wacht "geduldig" af...

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door ArneLH »

mstalpers schreef:Op 29-05-13 heb ik een ingebrekestelling aangetekend verstuurd. Deze is op 30-05-13 ondertekend en afgehaald op het postkantoor.
Hiervoor hebben ze uiterlijk 14 dagen de tijd om alsnog te reageren. Doen ze dit niet dan wordt er per dag een dwangsom in rekening gebracht. (van het exacte bedrag ben ik nog niet op de hoogte)
art. 4:17 lid 1 t/m 3 Awb schreef:1. Indien een beschikking op aanvraag niet tijdig wordt gegeven, verbeurt het bestuursorgaan aan de aanvrager een dwangsom voor elke dag dat het in gebreke is, doch voor ten hoogste 42 dagen. De Algemene termijnenwet is op laatstgenoemde termijn niet van toepassing.
2. De dwangsom bedraagt de eerste veertien dagen € 20 per dag, de daaropvolgende veertien dagen € 30 per dag en de overige dagen € 40 per dag.
3. De eerste dag waarover de dwangsom verschuldigd is, is de dag waarop twee weken zijn verstreken na de dag waarop de termijn voor het geven van de beschikking is verstreken en het bestuursorgaan van de aanvrager een schriftelijke ingebrekestelling heeft ontvangen.
mstalpers schreef:De betaling heb ik op 23-05-13 toch maar overgemaakt om onnodige problemen te voorkomen zoals een BKR registratie. Dit was later dan hun gestelde betalingstermijn dus ik verwacht nog aanmaningskosten waar ik vervolgens weer bezwaar op zal maken.
Je kunt hier geen negatieve BKR-registratie van krijgen. Zolang er nog geen aanmaning verzonden is, zijn er geen kosten ad €7 (art. 2 Kw Inv. Rb) verschuldigd.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is het mogelijk om zelf administratiekosten te rekenen voor aanmaningen die naar de overheid zijn verstuurd?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door kweenie »

ArneLH schreef:
16again schreef:Is het niet zo dat je voor de woning dient te betalen als je daar 1 januari huurder/bewoner van bent?
Zit je dan net in een verhuizing, dan betaal je dus voor beide woningen, en dat kost meer dan een paar euro extra.
Zoals ik al aangaf: nee. De waterschapsbelastingen bestaan uit watersysteemheffing en zuiveringsheffing. Heffingsplichtig voor watersysteemheffing zijn eigenaren en ingezetenen. Ingezetenen zijn die personen die binnen het gebied volgens de GBA woonplaats hebben én gebruiker zijn op 1 januari. Als de ts is verhuisd voor 1 januari naar een plaats buiten het gebied van dit waterschap, maar nog wel in dit gebied is ingeschreven, dan is hij/zij voor beide waterschappen geen ingezetene en dus niet heffingsplichtig voor watersysteemheffing.
Die laatste stap is niet juist. Je geeft zelf ook al aan, "Heffingsplichtig voor watersysteemheffing zijn eigenaren en ingezetenen." Er zijn dus twee soorten watersysteemheffing, een watersysteemheffing voor ingezetenen en een watersysteemheffing voor eigenaren. De laatste watersysteemheffing wordt bv. ook opgelegd als je grond hebt, of bv. een bedrijfspand.

Je zult dus geen bezwaar kunnen maken tegen het feit dat er watersysteemheffing wordt geheven, maar wel tegen de soort watersysteemheffing. De watersysteemheffing voor ingezetenen is i.h.a. een vast bedrag per woning, de watersysteemheffing voor eigenaren is i.h.a. een percentage van de WOZ waarde. Wel kom je dan voor een woonhuis vaak uit op een veel lager bedrag dan het vaste bedrag voor ingezetenen.

Verder is het al of niet ingeschreven staan volgens mij geen harde voorwaarde voor de vraag of je bewoner bent of niet. Anders zou iemand zichzelf gewoon niet in kunnen schrijven om op zo'n manier de belastingen te ontduiken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling...

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door ArneLH »

kweenie schreef:Die laatste stap is niet juist. Je geeft zelf ook al aan, "Heffingsplichtig voor watersysteemheffing zijn eigenaren en ingezetenen." Er zijn dus twee soorten watersysteemheffing, een watersysteemheffing voor ingezetenen en een watersysteemheffing voor eigenaren. De laatste watersysteemheffing wordt bv. ook opgelegd als je grond hebt, of bv. een bedrijfspand.
De laatste stap is wel juist: de ts was een bewoner van een huurwoning...
kweenie schreef:Verder is het al of niet ingeschreven staan volgens mij geen harde voorwaarde voor de vraag of je bewoner bent of niet. Anders zou iemand zichzelf gewoon niet in kunnen schrijven om op zo'n manier de belastingen te ontduiken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Als inschrijving in de GBA geen 'harde voorwaarde' is voor de "watersysteemheffing ingezetenen", dan moet dat in de wettekst staan. Volgens de huidige tekst en de bestuursrechter is zowel woonplaats als een GBA-inschrijving vereist.

mstalpers
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2012 13:12

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door mstalpers »

Na maanden hebben we dan eindelijk reactie mogen ontvangen.
Op 18 juni is de dwangsom gaan lopen tegen het bedrijf en heeft gelopen tot 19 juli 2013. Dat komt neer op een bedrag van 860 euro die zij moeten betalen wegens het niet tijdig reageren op het bezwaarschrift. Ook al zouden wij geen gelijk hebben dan moeten ze dit alsnog betalen.

Besluit:
Ik verklaar uw bezwaarschrift gegrond op basis van bijgevoegde beoordeling. De aanslag wordt verminderd met een bedrag van 37.96. (dit was het totale aanslag bedrag)

Beoordeling:
De aanslag zuiveringsheffing en watersysteemheffing ingezetenen wordt opgelegd aan de gebruikers van een woonruimte. omdat u niet de gebruiker van de woonruimte meer bent, is de aanslag ten onrechte aan u opgelegd.

(wij hadden op 27-12-12 de sleutels bij de huurbaas ingeleverd)

Dus op een heffing van 37.96 laten ze het zover komen dat ze bijna 900 euro moeten betalen.
Wat een mooi systeem :lol:


Gemaakte kosten:
7,70 aangetekende brief
1 euro telefoonkosten
2 tot 4 uur tijd

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waterschapsbelasting toch betalen als je op 1 jan verhuist?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Beetje teleurstellend dat men er zo lang over heeft gedaan, terwijl de Waterschapswet op dit punt weinig aan discussie overlaat.

Gesloten