LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan is het niet dé oplossing ;)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Dan is het niet dé oplossing ;)
Niet voor het oplossen van mogelijke gevolgen voor toeslagen.
Of het voor andere verschillen zoden aan de dijk zit, is een kwestie van rekenen.
De kans dat middeling een voordeel levert, is groter naar mate de belastbare inkomens van de verschillende jaren meer verschillen, omdat de kans dan groter is dat grenzen van belastingschijven worden overschreden. Het is bovendien zo dat de eerste 545 euro voordeel niet wordt uitbetaald door de belastingdienst (drempel).
Maar het blijft een kwestie van rekenen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ja de drempel is van 545 EUR is een obstakel. Middeling is dus idd geen oplossing onder de huidige belastingregels.

De vraag of de werkgever in gebreke is door het vaste salaris eerder uit te betalen is een interessante. Misschien staat in het contract iets over uitbetalingsdatums.

TS zou met de werkgever om de tafel kunnen gaan voor compensatie van het geleden loonbelastingnadeel.
- bij start loondienst (2016) is in dat jaar één maand minder loon genoten, dus minder belasting betaald (volledig?) in de lagere belastingschijf
- in 2017 wordt één maand meer salaris uitbetaald (volledig?) in de hogere belastingschijf

Het financiële nadeel is het verschil tussen beide schijven (40,8% - 36,55%= 4,25%) en is ongeveer 4,25%*2150 = € 92,-
De invloed van salarishoogte op arbeidskortingen en toeslagen is hierbij niet meegenomen.
Je kan de werkgever eens lief aanspreken voor compensatie van € 92 Euro. Of voor een luxe dinerbon of zo.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door alfatrion »

arvandongen schreef:De vraag of de werkgever in gebreke is door het vaste salaris eerder uit te betalen is een interessante.
Ik zie de relevantie niet. De wanprestatie is slechts een rechtsgrond, de onrechtmatige daad is een andere, en dan is er ook nog de eis van redelijkheid en billijkheid, goed werkgeverschap, ect..

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door tttlocke »

arvandongen schreef: Je kan de werkgever eens lief aanspreken voor compensatie van € 92 Euro. Of voor een luxe dinerbon of zo.
Het gaat om een habbekrats, maar ik kan me voorstellen dat de werkgever hieraan niet mee wil werken. Dit vanwege mogelijke precedentwerking.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door arvandongen »

tttlocke schreef:
arvandongen schreef: Je kan de werkgever eens lief aanspreken voor compensatie van € 92 Euro. Of voor een luxe dinerbon of zo.
Het gaat om een habbekrats, maar ik kan me voorstellen dat de werkgever hieraan niet mee wil werken. Dit vanwege mogelijke precedentwerking.
Eigenlijk vind ik € 92 nog best wel een redelijk groot nadeel, vooral in verhouding tot het salaris.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door arvandongen »

alfatrion schreef:
arvandongen schreef:De vraag of de werkgever in gebreke is door het vaste salaris eerder uit te betalen is een interessante.
Ik zie de relevantie niet. De wanprestatie is slechts een rechtsgrond, de onrechtmatige daad is een andere, en dan is er ook nog de eis van redelijkheid en billijkheid, goed werkgeverschap, ect..
Zolang TS de relevantie maar inziet :wink:

Eerst maar eens met de werkgever om de tafel. Het is nooit slim om ruzie te maken in deze situaties.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door tttlocke »

arvandongen schreef: Zolang TS de relevantie maar inziet :wink:

Eerst maar eens met de werkgever om de tafel. Het is nooit slim om ruzie te maken in deze situaties.
Precies.
Juridisch gezien zal het allemaal wel hout snijden, maar schermen met termen 'onrechtmatige daad', 'wanprestatie' etc. tegenover de werkgever en daarmee impliciet refereren aan het zetten van juridische stappen jegens de werkgever (voor het bedrag van nog geen 100 euro), gaat je per saldo geen winst opleveren.

Wat ik wel interessant vind, is de volgende weg:

Wat heeft de werkgever precies gecommuniceerd wat er ging veranderen?
Is dat overlegd? (Met een werknemersvertegenwoordiging of ondernemingsraad)
En doet de werkgever wel wat hij heeft gecommuniceerd dat hij zou doen?

Over dat laatste heb ik mijn twijfels: waarom valt het salaris voor de uren van december 2017 onder het jaar 2017 (jaaropgave) terwijl het volgens het oude systeem gewoon in januari 2018 is uitbetaald? Dat is niet logisch en niet consistent met alleen een wijziging van uitbetalingssysteem ingaande in 2018. Het lijkt erop dat de werkgever meer doet dan alleen het uitbetalingssysteem veranderen. Is dat ook wat hij heeft gecommuniceerd? Zo nee, dan kun je hem daarop aanspreken.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door arvandongen »

@alfatrion:
Als er in het contract iets staat over uitbetalingsdatums, dan zou je de werkgever daaraan kunnen houden. De kans dat er iets staat dat bruikbaar is voor de case van TS is klein. Schade door vroeger uitbetalen zal wel niet voorzien zijn.

Verder was mijn 'vraag' meer retorisch bedoeld. In goed gesprek gaan met de werkgever zou mijn eerste stap zijn.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:Precies.
Juridisch gezien zal het allemaal wel hout snijden, maar schermen met termen 'onrechtmatige daad', 'wanprestatie' etc. tegenover de werkgever en daarmee impliciet refereren aan het zetten van juridische stappen jegens de werkgever (voor het bedrag van nog geen 100 euro), gaat je per saldo geen winst opleveren.
Met het opwerpen van de vraag wordt de suggestie gewekt dat TS helemaal geen rechten heeft. Je gaat een gesprek beter in als je een valse ideeën hebt over je rechtspositie.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts komt helemaal niet in een hogere belastingschaal door die eerdere uitbetaling/toerekening.

Er is alleen minder loonheffingskorting.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Lady1234 schreef:De Ts komt helemaal niet in een hogere belastingschaal door die eerdere uitbetaling/toerekening.

Er is alleen minder loonheffingskorting.
TS heeft daarover een andere mening. Zie openingspost/probleemstelling.

Misschien heb je gelijk en dan zou de schade idd een habbekrats zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef: Met het opwerpen van de vraag wordt de suggestie gewekt dat TS helemaal geen rechten heeft.
Welke vraag bedoel je?
alfatrion schreef: ... Je gaat een gesprek beter in als je een valse ideeën hebt over je rechtspositie.
Wat bedoel je precies?

Linksom of rechtsom, een jaaropgave met 13 maandsalarissen is niet te voorkomen. Om je rechtspositie te bepalen bij het begin beginnen.
Waar zit het belang van TS? (of van ieder ander, collega's) die in een vergelijkbare situatie zitten.
Eerste vraag: maakt het financieel uit of de 13 maanden in de jaaropgave van 2017 of in die van 2018 vallen. Die vergelijking is van belang.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
alfatrion schreef: Met het opwerpen van de vraag wordt de suggestie gewekt dat TS helemaal geen rechten heeft.
Welke vraag bedoel je?
Deze:
viewtopic.php?p=2526847#p2526847
tttlocke schreef:Wat bedoel je precies?
Ander voorbeeld. Je koop een product en dat gaat na een paar maanden stuk. Je spreekt met de verkoper, die het voorstel doet om de helft van de reparatiekosten voor zijn rekening te nemen. Als je denkt dat je geen rechten hebt, dan ben je genegen om daar op in te gaan, met als gevolg dat er een vaststellingsovereenkomst ligt, terwijl je ander daar niet op in was gegaan of tijd had genomen om hierover na te denken.
tttlocke schreef:Eerste vraag: maakt het financieel uit of de 13 maanden in de jaaropgave van 2017 of in die van 2018 vallen. Die vergelijking is van belang.
Waar het om gaat of TS door toedoen van de werkgever meer moet betalen. In welk jaar TS meer moet betalen doet er niet toe.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Oh die vraag. Ik denk niet dat gesuggereerd wordt dat TS misschien niet zo veel rechten heeft. Eerder een pragmatische benadering: hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil. Mee eens dat je goed voorbereid moet zijn en dat het goed is te weten hoe juridisch de vork in de steel zit. Wat je er mee kunt doen en of je het kunt uitspelen en hoe je dat doet is een ander verhaal
alfatrion schreef:
tttlocke schreef:Eerste vraag: maakt het financieel uit of de 13 maanden in de jaaropgave van 2017 of in die van 2018 vallen. Die vergelijking is van belang.
Waar het om gaat of TS door toedoen van de werkgever meer moet betalen. In welk jaar TS meer moet betalen doet er niet toe.
Die vlieger gaat alleen op als je ervan uit gaat dat de werkgever dit niet mag doen, of dat ie dat wel mag maar dat dan de 'schade' voor zijn rekening is.
Dat staat niet vast.
Daarom kan wel van belang zijn of de werkgever doet wat ie heeft afgesproken te doen en dat de 13 maanden in de jaaropgave van het juiste jaar vallen. In welk jaar de 13 maandsalarissen terechtkomen is van belang voor de hoogte van de financiele gevolgen. Misschien niet specifiek voor TS maar wel in zijn algemeenheid voor anderen die in hetzelfde schuitje zitten.
Als iemand gezien zijn persoonlijke situatie voordeel heeft bij het hebben van de 13 maanden in 2018 én je kunt aantonen dat de werkgever ten onrechte deze in 2017 plaats, heb je een goed punt.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Allemaal heel leuk juridisch gezwets maar het snijd compleet geen planken.

TS heeft een contract met een Salaris er in met zoveel uren dat is relevant en dat die uitbetaald worden dat is relevant.
Al het gezwets van onze pseudo LOI juristen heeft compleet geen zin en nut want TS lijd geen nadeel ook al denkt TS van wel.

Alle uren die gedraaid zijn in 2017 komen voor rekening van 2017 en niet anders, ook al word december betaald in januari doet compleet niet terzake de uren zijn van 2017.
Ook al worden bv overuren betaald in januari en ze zijn gedraaid in december komen nog voor jaaropgave 2017 zo moeilijk is het niet te snappen en daar heb je geen wetboeken voor nodig zo zit de wet nu eenmaal in elkaar.
De werkgever gaat echt geen inkomsten die in januari thuishoren boeken op december punt 1 kan dat niet ivm salaris administratie software en 2 krijgt ie dan heel snel bezoek van de FIOD.
Daar is geen enkele werkgever bij gebaat en die zal dat dus ook niet doen.

Dat mensen toeslagen etc moeten terugbetalen ligt niet aan de baas maar aan het jaarinkomen totaal

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:Oh die vraag. Ik denk niet dat gesuggereerd wordt dat TS misschien niet zo veel rechten heeft. Eerder een pragmatische benadering: hoe krijg ik voor elkaar wat ik wil.
Ik lees er in dat er kennelijk een ingebrekestelling nodig zou zijn. Misschien is dat niet zo bedoelt, maar zo ervaar ik hem wel.
tttlocke schreef:Mee eens dat je goed voorbereid moet zijn en dat het goed is te weten hoe juridisch de vork in de steel zit. Wat je er mee kunt doen en of je het kunt uitspelen en hoe je dat doet is een ander verhaal.
Het is verstandig om eerst te kijken of je er onderling uit kunt komen. Dat is het snelst, het goedkoopst en het fijnst voor alle partijen.
tttlocke schreef:Die vlieger gaat alleen op als je ervan uit gaat dat de werkgever dit niet mag doen, of dat ie dat wel mag maar dat dan de 'schade' voor zijn rekening is.
Hoe zou de werkgever dat afspreken kunnen hebben met TS, die al langer werkzaam is en hier niets vanaf weet?

CarlieCarlie
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018 16:26

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door CarlieCarlie »

tttlocke schreef:
Wat ik wel interessant vind, is de volgende weg:

Wat heeft de werkgever precies gecommuniceerd wat er ging veranderen?
Is dat overlegd? (Met een werknemersvertegenwoordiging of ondernemingsraad)
En doet de werkgever wel wat hij heeft gecommuniceerd dat hij zou doen?

Over dat laatste heb ik mijn twijfels: waarom valt het salaris voor de uren van december 2017 onder het jaar 2017 (jaaropgave) terwijl het volgens het oude systeem gewoon in januari 2018 is uitbetaald? Dat is niet logisch en niet consistent met alleen een wijziging van uitbetalingssysteem ingaande in 2018. Het lijkt erop dat de werkgever meer doet dan alleen het uitbetalingssysteem veranderen. Is dat ook wat hij heeft gecommuniceerd? Zo nee, dan kun je hem daarop aanspreken.
Het is medegedeeld dat we overgaan naar een nieuw boekhoudsysteem/urenregistratie systeem (of hoe dat ook heet), dus een ander bedrijf. De overstap is per 1 januari 2018. Naast de overstap naar een ander, verandert ook de manier van uitbetalen, dus: vaste uren in dezelfde maand, meeruren maand achteraf. Meer niet.

Toen kwam ik er eind januari 2018 achter dat ik wel erg weinig netto overhoud mijn maandsalaris. Bij navraag aan werkgever: "Dit heeft te maken met het afsluiten van het boekjaar en de uren van 2017, deze moesten nog meegenomen worden in het oude systeem. Hierdoor is een hoger maandsalaris ontstaan in december voor de BD. Dit wordt weer recht getrokken bij de belastingaangifte over 2017"

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

arvandongen schreef:
Lady1234 schreef:De Ts komt helemaal niet in een hogere belastingschaal door die eerdere uitbetaling/toerekening.

Er is alleen minder loonheffingskorting.
TS heeft daarover een andere mening. Zie openingspost/probleemstelling.

Misschien heb je gelijk en dan zou de schade idd een habbekrats zijn.
Dat de Ts een andere mening heeft komt omdat de Ts geen kennis heeft van de grenzen van de schalen. De inkomens zijn vermeld, en daaruit volgt, geen andere schaal.

En de directe schade voor de Ts bestaat uit de lagere heffingskorting in 2017 door het hogere inkomen.

Of er schade is tov de toeslagen hangt helemaal af van de persoonlijke situatie van de Ts.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 12 mar 2018 19:14, 4 keer totaal gewijzigd.

CarlieCarlie
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018 16:26

Re: Werkgever rekent 13 maandsalarissen

Ongelezen bericht door CarlieCarlie »

Nogmaals: Het maakt mij niet uit als is zoals het is. Ik wantrouw de werkgever op sommige momenten doordat hij vaak 'gemakkelijk' dit soort veranderingen kan doorvoeren, alsof het voor een werknemer allemaal niet zo uitmaakt.
Dus mocht het nou toch een verschil maken, dan zou ik dit graag willen bespreken met de werkgever. Als is het niet voor de daadwerkelijke euro's, maar ook voor het feit dat er niet netjes is gehandeld. Het is alleen wel handig als ik het dan weet uit te leggen.

Gesloten