LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emlichheimer schreef:
Het verhaal wordt pas echt leuk als je een gehandicapt kindje krijgt als je als werkende in NL bent en wonend in Duitsland bent. Ik maak het helaas nu mee, dan pas wordt de regelgeving ingewikkeld. Het erge is dat je aan beide kanten zogezegd "naast de pot pist" en je kindje er de dupe van is!

Die tekst had je toch ook wel een beetje anders kunnen schrijven, sorry.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emlichheimer schreef:
Chocomelk schreef:Tuurlijk zou ik daar ook niet verder over gaan discusieren ben er behoorlijk
in thuis namelijk, jij ook zo te lezen.
Waarom moet ik blij zijn dat iemand in Nederland werkt ?
Moet iedereen zelf weten waar ze willen wonen en werken, maar wil je
in het buitenland wonen, pas je daar dan ook aan.
Kind op een Nederlandse school in Nederland hoort daar oa al niet bij,
niet goed voor de integratie van het kind wat in Duitsland woont.

Leven is daar goedkoper dan hier, en ja kinderbijslag is er een stuk hoger
dan hier, dan hebben we het nog niet over het extra opvoedingsgeld wat je
daar kan krijgen voor kinderen tot 2 jaar.
We hebben het hier over kinderopvangtoeslag, niet over school!
Onze kinderen zijn ook in NL naar de kinderopvang geweest, omdat dat in Duitsland er over het algemeen niet is! Dat zal bij TS ook het geval zijn. Het is er wel, voor halve dagen o.i.d. Daar heb je als werkende wat aan, niet dus.
In duitsland blijft "normaal" gesproken de moeder 2 jaar thuis om voor de kleine te zorgen. Dat is gewoon beter geregeld hier. (en dat Elterngeld wat Chokomelk bedoelt heeft TS ook geen recht op, omdat ze in NL werkt!)
In nederland heeft de vrouw het recht niet om 2 jaar thuis te blijven, na 16 weken zwangerschapsverlof moeten ze gewoon aan het werk. Daarom zijn onze kids in NL naar de opvang geweest. Logisch dat wij hiervoor ook een Kinderopvangtoeslag krijgen lijkt me, we betalen onze belastingen ook in NL.
Onze oudste zoon is nu helemaal weg uit NL, die gaat dagelijks naar de Kindergarten en wordt een echte duitser! (oja, de kosten van de Kindergarten kan ik van de NL-belasting aftrekken.... :lol: )

Het verhaal wordt pas echt leuk als je een gehandicapt kindje krijgt als je als werkende in NL bent en wonend in Duitsland bent. Ik maak het helaas nu mee, dan pas wordt de regelgeving ingewikkeld. Het erge is dat je aan beide kanten zogezegd "naast de pot pist" en je kindje er de dupe van is!
Vrouw kan/mag inderdaad 2 jaar thuis blijven in Duitsland, wel het kindje naar
de Nederlandse dagopvang doen, terwijl moeders thuis is.....sorry. :shock:

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Chocomelk schreef: Die tekst had je toch ook wel een beetje anders kunnen schrijven, sorry.
Tja, dat is helaas het sarcasme wat ik het afgelopen 2 jaar opgebouwd heb, mijn fout!

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Chocomelk schreef:Vrouw kan/mag inderdaad 2 jaar thuis blijven in Duitsland, wel het kindje naar
de Nederlandse dagopvang doen, terwijl moeders thuis is.....sorry. :shock:
Waar staat dat?
Als je in duitsland werkt kan je als vrouw 2 jaar thuis blijven om voor je kindje te zorgen. Die kan niet naar een NL-opvang, hoe kom je daar bij?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe dan ook Emlichheimer, deze persoon heeft gewoon gelijk :
GloriusWorld schreef:Chokomelk, een 10 met een griffel!
Waarom dubbel profiteren van beide landen?

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Waarom kritiek op een Nederlander die in Duitsland woont, in Nederland werkt en haar kind in Nederland naar school doet en naar de opvang (misschien omdat ze hier werkt?)

Hoe zit het dan met buitenlanders die in Nederland wonen, niet werken of
gewerkt hebben en TOCH een uitkering krijgen en allerlei toeslagen?
Hoe zou het toch komen dat de PVV zo groeit?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Janneke52 schreef:
Hoe zit het dan met buitenlanders die in Nederland wonen, niet werken of
gewerkt hebben en TOCH een uitkering krijgen en allerlei toeslagen?
Hoe zou het toch komen dat de PVV zo groeit?
Gewoon niet normaal met buitenlanders die in Nederland wonen, die zich
weigeren aan te passen,weigeren de taal te spreken, weigeren te werken en overal voor in aanmerking komen qua uitkering en toeslagen.
Gelukkig telt dat niet voor alle buitenlanders die hier in Nederland wonen.

En inderdaad niet gek dat PVV zo groeit in Nederland.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Maar de in Duitsland wonende Nederlander, doet nu precies het zelfde. Als de werkplaats in Nederland vervalt,kloppen ze dan aan bij de Nederlandse UWV of bij de duitse ( geen idee hoe het daar heet).Gaan ze dan zeggen ik heb recht op "Duitse bijstand"omdat ik daar officiel woon, of zeggen ik heb "recht"op Nederlandse bijstand, omdat ik daar jaren belasting heb betaald, of gaan ze chekken wie er het meest betaald aan werkelozen?


Of komen ze dan weer naar Nederland terug omdat het niet gelukt is in Duitsland wonen, en in Nederland werken?
Kortom neem een beslissing, Of in Duitsland wonen, werken, naar school etc, of in Nederland werken wonen en kinderen naar school.
Niet van beide landen profiteren of kijken waar het beste vertoeven is voor het belastingstelsel, zoals hier het geval is.
Als de Polen dit in Nederland doen, komen er vele reacties op Telegraafniveau hier te staan!

De PVV bij deze discussie halen is totaal nutteloos.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

GloriusWorld schreef:

Of komen ze dan weer naar Nederland terug omdat het niet gelukt is in Duitsland wonen, en in Nederland werken?
Kortom neem een beslissing, Of in Duitsland wonen, werken, naar school etc, of in Nederland werken wonen en kinderen naar school.
Niet van beide landen profiteren of kijken waar het beste vertoeven is voor het belastingstelsel, zoals hier het geval is.
Als de Polen dit in Nederland doen, komen er vele reacties op Telegraafniveau hier te staan!
Mee eens.
Maar begrijp dat mensen het doen, Nederland laat het toe.....

Wil men in een ander land wonen, dan daar kinderbijslag etc etc krijgen en niet
van Nederland.
Wil men toch in Nederland werken en dus de belasting hier in Nederland betalen dan is dat de keuze van de persoon die hier werkt, daar hoeft de Nederlandse regering niet voor op te komen voor kindertoeslag, kinderbijslag, kinderopvang en en en

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Maar het is even googlen, en dan kon uw dochter zelf op het goede antwoord terecht komen.
http://www.duitslandhypotheek.info/wone ... duitsland/
Kinderbijslag bij wonen in Duitsland
U hebt kinderen en ontvangt kinderbijslag? Uw verhuizing naar Duitsland heeft gevolgen voor de kinderbijslag. Afhankelijk van de situatie kan aanspraak bestaan op kinderbijslag in Nederland of in Duitsland. In veel gevallen bestaat in beide landen aanspraak op kinderbijslag. U ontvangt altijd het hoogste kinderbijslagbedrag. Voor de duidelijkheid enkele voorbeelden.

•U blijft in Nederland werken; uw partner werkt niet
In deze situatie bestaat bij voorrang recht op Nederlandse kinderbijslag, omdat u werkt. Daar de Nederlandse kinderbijslag lager uitvalt dan de Duitse wordt de kinderbijslag in Duitsland aangevuld tot het (hogere) Duitse kinderbijslagbedrag.
•U blijft in Nederland werken; uw partner werkt in Duitsland
Omdat zowel u als uw partner werken, geldt hier het voorrangsrecht van het woonland (Duitsland). Aan uw partner wordt volledige Duitse kinderbijslag betaald. Daar de Nederlandse kinderbijslag lager uitvalt dan de Duitse, wordt deze niet uitbetaald.
•Zowel u als uw partner blijven in Nederland werken
Werken beiden in Nederland, dan bestaat – ongeacht de woonplaats in Duitsland – uitsluitend recht op Nederlandse kinderbijslag. Er wordt geen aanvulling uit Duitsland betaald. Dit geldt ook voor een alleenstaande ouder

http://www.grenswoningen.nl/folder-svb.pdf

Voor verdere info.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door elmo43 »

Maar de in Duitsland wonende Nederlander, doet nu precies het zelfde. Als de werkplaats in Nederland vervalt,kloppen ze dan aan bij de Nederlandse UWV of bij de duitse ( geen idee hoe het daar heet).Gaan ze dan zeggen ik heb recht op "Duitse bijstand"omdat ik daar officiel woon, of zeggen ik heb "recht"op Nederlandse bijstand, omdat ik daar jaren belasting heb betaald, of gaan ze chekken wie er het meest betaald aan werkelozen?


Of komen ze dan weer naar Nederland terug omdat het niet gelukt is in Duitsland wonen, en in Nederland werken?
Kortom neem een beslissing, Of in Duitsland wonen, werken, naar school etc, of in Nederland werken wonen en kinderen naar school.
Niet van beide landen profiteren of kijken waar het beste vertoeven is voor het belastingstelsel, zoals hier het geval is.
Als de Polen dit in Nederland doen, komen er vele reacties op Telegraafniveau hier te staan!
Het gebeurd zo vaak dat mensen niet lezen.

Er staat duidelijk dat diegene waar het om gaat hier in Nederland werkt, dus belastingen afdraagt in Nederland.
Dus logisch dat hij/zij dan haar www hier aan vraagd, anders benadeelt zij de duitse staatskas want daar heeft ze geen belastingen betaald.
Dus zie ik niet dat diegen dubbelop zou profiteren van haar rechten die zij hier in nederland gewoon heeft net als elke andere nederlander.
Ook doet hij/zij haar kind hier in nederland naar de opvang, en omdat zij hier werkt en hier net als ieder ander hier haar belastingen afdraagd, recht op de toeslagen.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Kinderen moeten naar de opvang, als ze eenmaal op school zitten gaan ze naar voor, tussen en na schoolse opvang. Is het vakantie gaan ze nog naar zomerkamp. Ik heb respect voor de vader of moeder die voor de kinderen kiest en de opvoeding voor eigen rekening neemt. Weet je uberhaupt wel wat de opvang kost?

5 dagen opvang per kind kost.

6,35 per uur
69,85 per dag (vaak alleen af te nemen per dagdeel van 11 uur)
349,25 per week
1513,42 per maand
18161 per jaar (vakantie dagen moeten gewoon door worden betaald)
36322 per jaar (voor 2 kinderen per jaar)

Het grootste gedeelte wordt betaald door ons allemaal. Komop mensen dit gaat nergens meer over. En wat heeft het ons opgeleverd? Ik kan me in iedergeval niets bedenken. Kinderen horen op nummer 1 te staan niet je carriere. Als je hebt gekozen voor kinderen maak je offers dat hoort erbij, maar het is het allemaal waard.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Sommige mensen MOETEN werken om te leven hoor.

Als je een man (vrouw) hebt die genoeg verdient kun je makkelijk thuisblijven
voor de kinderen. Vandaar dat er ook naar het inkomen gekeken wordt bij de toeslagen.

Jullie zullen wel veel verdienen als je zo veel moet betalen!!
Makkelijk praten dus.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Alles is een keuze.

De kosten berekening die je hier boven ziet is wat de kinderopvang totaal krijgt (dus jouw bijdrage en de kinderopvangtoeslag). Waar ik op doel is dat die bedragen niet in verhouding staan tot het voordeel.

Ik zou er een voorstander van zijn om de kinderopvang toeslag af te schaffen en het zelf opvoeden financieel te stimuleren. Zo krijgen onze kinderen (de toekomst) de aandacht die het verdient.

Mijn 2 kinderen zaten ook op de opvang, maar het gezeul met de kinderen waren wij meer dan zat. We hebben zelf dus bewust de keuze gemaakt om de kinderen zelf op te voeden. Om dit te bekostigen hebben wij de auto de deur uit gedaan en nog eens kritisch naar alle kosten gekeken.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door elmo43 »

En hoe moeten alleenstaande moeders/vaders dat dan doen, die moeten toch echt werken om aan geld te komen.
En dan heeft dat dus niks te maken met carriere maken, maar meer een verplichting. En kan je ook niet eer spreken van voor je kinderen kiezen door niet te werken :?

Als je de keuze hebt om niet te werken is het allemaal makkelijk praten van anderen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

elmo43 schreef:En hoe moeten alleenstaande moeders/vaders dat dan doen, die moeten toch echt werken om aan geld te komen.
En dan heeft dat dus niks te maken met carriere maken, maar meer een verplichting. En kan je ook niet eer spreken van voor je kinderen kiezen door niet te werken :?

Als je de keuze hebt om niet te werken is het allemaal makkelijk praten van anderen.
Die moeten dan gewoon en in Nederland blijven wonen en in Nederland werken, of in Duitsland wonen en in Duitsland werken, is makkelijker voor een alleenstaande moeder/vader.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door elmo43 »

Die moeten dan gewoon en in Nederland blijven wonen en in Nederland werken, of in Duitsland wonen en in Duitsland werken, is makkelijker voor een alleenstaande moeder/vader.
Waarom iedereen is vrij om te staan waar hij wil, zo ook met werken en wonen.
Wie bepaald wat een ander moet doen, wie ben jij dat jij dat kan en mag bepalen.
Als je nou had gezet dat dat jouw mening is is het heel wat anders, maar op deze manier niet. :?

Je bent blijkbaar van mening dat TS een profiteur is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

elmo43 schreef:
Die moeten dan gewoon en in Nederland blijven wonen en in Nederland werken, of in Duitsland wonen en in Duitsland werken, is makkelijker voor een alleenstaande moeder/vader.
Waarom iedereen is vrij om te staan waar hij wil, zo ook met werken en wonen.
Wie bepaald wat een ander moet doen, wie ben jij dat jij dat kan en mag bepalen.
Als je nou had gezet dat dat jouw mening is is het heel wat anders, maar op deze manier niet. :?

Je bent blijkbaar van mening dat TS een profiteur is.
Nee dat heb ik niet gezegd dat TS een profiteur is, absoluut niet.
Nederland zelf laat zulke dingen toe, dus waarom zou iemand er
geen gebruik van nemen ?

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Het gaat over de dochter van de topic starter ;-)

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

TS, is het nu al geregeld?

Zo nee, ik heb een rechtstreeks nummer van een meneer bij de belastingdienst.
Dit nummer heb ik gekregen nadat ik een officiële klacht bij ze heb ingediend over hetzelfde verhaal als waar het hier om gaat.

even via een pb.

Gesloten