LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ladydive
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:03

Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Ladydive »

Net over de grens in Duitsland woonachtig en je kind in Nederland op school en ook in Nederland op de opvang. Je werkt in Nederland en betaald hier ook je belastingen.

Ga je van te voren bij de belastingdienst vragen wat je moet doen voor de kinderopvangtoeslag. Moet je met extra informatie komen etc. nee je hoeft niets te doen alleen een adreswijziging. Nou geloof dit maar niet.

De toeslag wordt in eens stopgezet en alles wordt vanaf het moment dat je bent uitgeschreven teruggevorderd. Als je gaat bellen krijg je te horen dat dit de normale gang van zaken is bij het gaan wonen in het buitenland. Dat werd in 3 eerdere telefoontjes niet verteld.

Nu moet je dus een bezwaarschrift indienen en het kan wel tot 12 weken duren voordat het e.ea. is rechtgezet.
Waar blijft de grootspraak dat alle vrouwen moeten gaan werken? Het wordt je nogal makkelijk gemaakt. Het gaat hier om mijn dochter die alleenstaand is. Het vertikt om d'r hand op te houden (dit in tegenstelling tot zeer velen) Een bijna fulltime baan heeft en probeert een leven voor haar en haar dochter op te bouwen. hiervoor heeft ze wel de toeslag voor kinderopvang nodig anders lukt het niet. Dit wordt haar nu onmogelijk gemaakt. Als het gastouderbureau geen uitstel geeft zal ze haar baan moeten opgeven want dan kan ze het niet bolwerken.

Waarom is er geen procedure die je op tijd in gang kunt zetten zodat alles geregeld is? Zij is inmiddels al 3 maanden met de belastingdiens bezig hierover en nou is het nog niet geregeld en zit ze in de stress omdat ze de rekening niet kan betalen.

Dus in Nederland wordt je gestraft en aan alle kanten tegengewerkt door onze overheid als je alles volgens het boekje doet. Valse voorlichting is onze overheid zo te zien ook niet vreemd.
Ik heb erg te doen met mijn dochter en een stukje kan ik opvangen maar niet alles helaas.
Dit wilde ik even kwijt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het vertikt om d'r hand op te houden (dit in tegenstelling tot zeer velen)

Dit zinnetje vind ik een beetje denigrerend en onnodig. Kan ook wel zeggen dat zij geen goede moeder is omdat ze niet zelf voor haar kind zorgt maar het in de opvang gooit. Vindt jij ook niet leuk toch :roll:

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

sephora30 schreef:Het vertikt om d'r hand op te houden (dit in tegenstelling tot zeer velen)

Dit zinnetje vind ik een beetje denigrerend en onnodig. Kan ook wel zeggen dat zij geen goede moeder is omdat ze niet zelf voor haar kind zorgt maar het in de opvang gooit. Vindt jij ook niet leuk toch :roll:
reageer a.u.b. ontopic, zulk commentaar heeft totaal niets met het verhaal te maken. Iedereen weet precies wat er bedoelt wordt en ze valt er heus niemand mee aan, of voel je je aangesproken?

TS, ik kan je verhaal bevestigen. Wij wonen al jaren in duitsland en eens in de paar jaar gebeurt dit helaas. Dit jaar ook weer bij ons, ik mag even 2 jaar toeslag terg gaan betalen. Bezwaar aantekenen, niet betalen. Komt gewoon goed. Probeer iemand van de afdeling toeslagen aan de telefoon te krijgen en leg de situatie uit. Het zal niet de laatste keer zijn dat de belastingdienst de mist in gaat hoor!

Ik heb het al een aantal malen meegemaakt, ben er helaas ook nu weer druk mee bezig.

Groeten en suc6!

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Er is gereageerd op een zin die er nu eenmaal in staat. De topicstarter heeft zelf die zin neer gezet, daarop word gereageerd.
Laat de dochter gewoon in Nederland wonen, op deze manier gaat het dan 'wél volgens de Nederlandse regels.
Of ze nu in Duitsland dr hand wilt ophouden, of in Nederland in de toekomst, doet er ook niet toe.
De zin was compleet overbodig en niet nodig.
En of iemand zich er op aangesproken voelt, doet er niet toe, die zin is compleet onzin en puur stemmingmakerij, en totaal niet van extra toevoeging over de kindertoeslag.

Ladydive
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:03

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Ladydive »

@emlichheimer: bedankt voor de opmerking ik zal het doorgeven
@ gloriuswordl: als ik in mijn omgeving kijk zie ik veel die zeggen"ga wel naar de bijstand ze zoeken het maar uit" dat was het uitgangspunt van deze zin. maar wie de schoen past trek deze dan rustig aan en je hoeft het niet met mij eens te zijn dat is jouw keuze.
reactie op in nederland gaan wonen: het is niet gezegd dat als je in nederland blijft wonen dat het dan wel goed gaat. Als ik zo op het forum kijk gaat er genoeg mis.

De strekking van dit verhaal is heel kort gezegd. Je belt voordat je ook maar iets gaat doen met de belastingdienst afdeling toeslagen hoe en wat je moet doen. Dat doe je een keer of drie. Drie keer wordt verteld dat je niets hoeft te doen. Dan na bijna twee maanden gaan ze weer terugvorderen. Dit wordt altijd gedaan met mensen die in het buitenland wonen. Dit wordt dus door iemand van de belastingdienst zelf verteld.

Dus je informeert je vooraf, gaat ervan uit dat je goed geinformeerd wordt, en vervolgens stort deze dienst je in komplete armoede en veroorzaakt een stress die je er als alleenstaande ouder niet bij kan hebben. De salarissen in nederland zijn nou niet zodanig dat je even een paar duizend euro voor kunt schieten.

Dan nog het wonen in nederland. Duitsland is zover ik er mee bekend ben nog steeds een lid van de eu en wij hebben vrij verkeer van personen en goederen! Dus deze opmerking met de reactie die ik er al bij had staan slaat echt nergens op.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Afgeven op ' handophouders' maar zelf hun hand ophouden voor de toeslag :roll:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wonen in Duitsland, kindertoeslag 'eisen' van Nederland ?
Moet je daarvoor niet in Duitsland zijn ?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ze werkt in Nederland.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:Ze werkt in Nederland.
Ja en ?

Het leven is in Duitsland een stukje goedkoper dan het hier is,
daarvoor gaan mensen oa ook in Duitsland wonen.
Je gaat ervoor of je gaat er niet voor om in een ander land te
gaan wonen.

Leven in Duitsland, kind op Nederlandse school in Nederland,
dan vraag ik me af waarom ?
Men weigert dus om te integreren in het land waar je woont.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Niks, ik zeg het alleen maar even :lol:

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Chokomelk, een 10 met een griffel!
Waarom dubbel profiteren van beide landen?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Weet niet of het leven daar veel duurder is dan hier, maar weet wel dat de kinderblijslag daar veel hoger is.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:Ze werkt in Nederland.
Ja en ?

Het leven is in Duitsland een stukje goedkoper dan het hier is,
daarvoor gaan mensen oa ook in Duitsland wonen.
Je gaat ervoor of je gaat er niet voor om in een ander land te
gaan wonen.

Leven in Duitsland, kind op Nederlandse school in Nederland,
dan vraag ik me af waarom ?
Men weigert dus om te integreren in het land waar je woont.
Jammer, je slaat de plank helaas volledig mis.
Ooit wel eens van Europa gehoord en het vrije verkeer van mensen en goederen?
Daar hoort grensoverschrijdende arbeid ook bij.
Wees blij dat ze in Nederland werkt, ze betaalt haar sociale lasten, ook voor jou! Mag ze dan ook van de "lusten" genieten?

Ga er hier verder maar niet over discussieren, dan kun je beter eens een keer bij me een duits biertje komen drinken.

groeten...

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

sephora30 schreef:Weet niet of het leven daar veel duurder is dan hier, maar weet wel dat de kinderblijslag daar veel hoger is.
ja maar....

als je als Nederlander in duitsland werkt, krijg je de Nederlandse Kinderbijslag, geen duits Kindergeld.
Als één van de ouders in duitsland werkt, wordt het Nederlandse kinderbijslag aangevuld met heet duitse Teilkindergeld.
Bij beide ouders in Duitsland werkende natuurlijk geen nederlandse kinderbijslag.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

als je als Nederlander in duitsland werkt, krijg je de Nederlandse Kinderbijslag, geen duits Kindergeld

Lijkt me logisch.
Zij woont in Duitsland dus lijkt mij dat zij het Duitse kindergeld krijgt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emlichheimer schreef:
Jammer, je slaat de plank helaas volledig mis.
Ooit wel eens van Europa gehoord en het vrije verkeer van mensen en goederen?
Daar hoort grensoverschrijdende arbeid ook bij.
Wees blij dat ze in Nederland werkt, ze betaalt haar sociale lasten, ook voor jou! Mag ze dan ook van de "lusten" genieten?

Ga er hier verder maar niet over discussieren, dan kun je beter eens een keer bij me een duits biertje komen drinken.

groeten...

Waarom moet ik blij zijn dat iemand in Nederland werkt ?
Moet iedereen zelf weten waar ze willen wonen en werken, maar wil je
in het buitenland wonen, pas je daar dan ook aan.
Kind op een Nederlandse school in Nederland hoort daar oa al niet bij,
niet goed voor de integratie van het kind wat in Duitsland woont.
sephora30 schreef:Weet niet of het leven daar veel duurder is dan hier, maar weet wel dat de kinderblijslag daar veel hoger is.
Leven is daar goedkoper dan hier, en ja kinderbijslag is er een stuk hoger
dan hier, dan hebben we het nog niet over het extra opvoedingsgeld wat je
daar kan krijgen voor kinderen tot 2 jaar.
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 21 feb 2011 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:als je als Nederlander in duitsland werkt, krijg je de Nederlandse Kinderbijslag, geen duits Kindergeld

Lijkt me logisch.
Zij woont in Duitsland dus lijkt mij dat zij het Duitse kindergeld krijgt.
Doordat ze in Nederland werkt krijgt ze Nederlandse kinderbijslag.....zit een beetje vreemd in elkaar inderdaad.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

sephora30 schreef:als je als Nederlander in duitsland werkt, krijg je de Nederlandse Kinderbijslag, geen duits Kindergeld

Lijkt me logisch.
Zij woont in Duitsland dus lijkt mij dat zij het Duitse kindergeld krijgt.
Het staat er toch echt heel duidelijk. Ze krijgt geen Kindergeld, ook geen Kinderzuschlag en eventueel ook geen Pflegegeld. Daar heeft ze geen recht op!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ingewikkeld :shock:

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Wonen in de grensstreek in Duitsland en kinderopvangtoeslag

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Chocomelk schreef:Tuurlijk zou ik daar ook niet verder over gaan discusieren ben er behoorlijk
in thuis namelijk, jij ook zo te lezen.
Waarom moet ik blij zijn dat iemand in Nederland werkt ?
Moet iedereen zelf weten waar ze willen wonen en werken, maar wil je
in het buitenland wonen, pas je daar dan ook aan.
Kind op een Nederlandse school in Nederland hoort daar oa al niet bij,
niet goed voor de integratie van het kind wat in Duitsland woont.

Leven is daar goedkoper dan hier, en ja kinderbijslag is er een stuk hoger
dan hier, dan hebben we het nog niet over het extra opvoedingsgeld wat je
daar kan krijgen voor kinderen tot 2 jaar.
We hebben het hier over kinderopvangtoeslag, niet over school!
Onze kinderen zijn ook in NL naar de kinderopvang geweest, omdat dat in Duitsland er over het algemeen niet is! Dat zal bij TS ook het geval zijn. Het is er wel, voor halve dagen o.i.d. Daar heb je als werkende wat aan, niet dus.
In duitsland blijft "normaal" gesproken de moeder 2 jaar thuis om voor de kleine te zorgen. Dat is gewoon beter geregeld hier. (en dat Elterngeld wat Chokomelk bedoelt heeft TS ook geen recht op, omdat ze in NL werkt!)
In nederland heeft de vrouw het recht niet om 2 jaar thuis te blijven, na 16 weken zwangerschapsverlof moeten ze gewoon aan het werk. Daarom zijn onze kids in NL naar de opvang geweest. Logisch dat wij hiervoor ook een Kinderopvangtoeslag krijgen lijkt me, we betalen onze belastingen ook in NL.
Onze oudste zoon is nu helemaal weg uit NL, die gaat dagelijks naar de Kindergarten en wordt een echte duitser! (oja, de kosten van de Kindergarten kan ik van de NL-belasting aftrekken.... :lol: )

Het verhaal wordt pas echt erg als je een gehandicapt kindje krijgt als je als werkende in NL bent en wonend in Duitsland bent. Ik maak het helaas nu mee, dan pas wordt de regelgeving ingewikkeld. Het erge is dat je aan beide kanten zogezegd "naast de pot pist" en je kindje er de dupe van is!
Laatst gewijzigd door Emlichheimer op 21 feb 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten