LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
arnhem29
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2016 17:39

Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door arnhem29 »

Dag allemaal,

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?
Ik heb heel 2015 zorgtoeslag gekregen.
Nu heb ik op 2 december 2015 een kindje gekregen met mijn vriendin (1e kind)
Op 29 december 2015 kreeg ik een brief van de belastingsdienst dat ik het gehele bedrag voor zorgtoeslag terug moet betalen. Ik heb opgebeld en dit werd me verteld:

"Omdat jij met je vriendin een kind heb gekregen worden jullie nu gezien als toeslagspartners, en daarom moet je met terugwerkende kracht alle zorgtoeslag van 2015 terugbetalen, dit is wettelijk vastgelegd"

Ik kon mijn oren niet geloven, omdat ik op 2 december een kindje heb gekregen voor een heel jaar terugbetalen?!?!?

Heeft iemand hier meer verstand of kennis van? Ik hoor het graag

Dozo
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:32

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door Dozo »

Wij wonen al op hetzelfde adres

Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... agpartners

arnhem29
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2016 17:39

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door arnhem29 »

Bedankt,
Word gewoon terugbetalen dus :(
Beetje rare regelgeving :evil:

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door Appie83 »

De zorgtoeslag die u heeft gekregen is een voorlopige toeslag. Of u daadwerkelijk toeslag krijgt wordt achteraf berekend.

In uw situatie kan ik me goed voorstellen dat het onredelijk voelt. Als jullie het kindje een maand later hadden gekregen dan had u niet hoeven terug te betalen. Tegelijkertijd is het ook zo dat jullie blijkbaar met jullie gezamenlijk inkomen boven de zorgtoeslaggrens zitten en dan is het ook weer ergens redelijk dat je er dan geen recht op hebt als je het hele jaar bij elkaar hebt gewoond. Een paar jaar geleden was je huisgenoot automatisch toeslagpartner, maar dat is dus veranderd.

Ook kan het positief uitpakken als de een bijvoorbeeld nog studeert en de ander geen recht heeft op zorgtoeslag. Als die het hele jaar samenwonen en vervolgens een kind krijgen kan het alsnog zo zijn dat beiden het hele jaar recht hebben op zorgtoeslag.

Rene1954
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2013 18:54

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door Rene1954 »

Bezwaar maken en vragen om toepassing van de hardheidsclausule

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door SJZ »

Bezwaar maken en vragen om toepassing van de hardheidsclausule
Kost je tijd en energie, en is kansloos. Dus waarom?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door fisbel »

1 keer heb ik voor een cliënt een bezwaar ingediend in een enigszins vergelijkbare, maar toch heel andere en ingewikkelder situatie. Twee samenwonenden, met elkaar gehuwd geweest, daarna gescheiden, maar later toch weer gaan samenwonen. Er woonde een meerderjarig kind in. Dit kind was niet uit het huwelijk van samenwonenden, maar uit een vorig huwelijk van 1 van de partners en niet erkend door de andere partner. Volgt u het nog?

Toen de wet wijzigde in 2013 werd uitgegaan van fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. Maar vanwege de wetswijziging was er geen toeslagpartnerschap meer. Met als gevolg dat 1 van de partners te laat in de gaten had dat er in deze nieuwe situatie voor hem recht was op zorgtoeslag. Hoewel de termijn verstreken was, werd de zorgtoeslag toch nog toegekend. In de gezamenlijke belastingaangifte was er op het punt van fiscaal partnerschap niet gecorrigeerd. Wat uiteraard wel had moeten gebeuren.

U heeft pech vanwege de wetswijziging in 2013, toen fiscaal partnerschap volledig gelijkgetrokken werd met toeslagpartnerschap. U bent fiscaal partners geworden in 2015 en wel voor het gehele jaar. Want u woonde al samen per 1 januari 2015. Geluk vanwege het kind, maar pech vanwege de terug te betalen zorgtoeslag. Helemaal niets aan te doen. Een beroep op de hardheidsclausule zal falen. Er is weliswaar financieel nadeel voor u vanwege de wetswijziging, maar die leidt niet tot absolute onrechtvaardigheid.

U hoeft zichzelf ook niets te verwijten. Een kind zal over het algemeen niet in een bepaalde maand gepland worden vanwege mogelijke (fiscale) voordeeltjes als: zorgtoeslag, inkomensafhankelijke combinatiekorting of kinderbijslag. Zo deze planning al überhaupt mogelijk zou zijn.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Zorgtoeslag heel jaren terugbetalen bij kind krijgen?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

arnhem29 schreef:Bedankt,
Word gewoon terugbetalen dus :(
Beetje rare regelgeving :evil:
Of, je kunt het ook anders bekijken:
U woont beiden in hetzelfde huis. Jullie delen de kosten. Alleen zijn jullie geen toeslagpartners en ontvangt u op basis van 1 inkomen huurtoeslag, die u met 2 inkomens niet zou krijgen. Dat is ook niet erg eerlijk, of wel?

Gesloten