LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lady1234 schreef:
22 feb 2021 10:34
@mark 1992

U woonde vóór het geregistreerd partnerschap al samen. Dat maakt dat u met terugwerkende kracht als toeslagpartner wordt aangemerkt.
Ja dat blijkt inderdaad.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het gezamenlijke inkomen word bezien over het hele jaar en niet alleen over die paar maanden en dus heb je dan vaak de pech dat alles terugbetaald moet worden....

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
23 feb 2021 08:24
het gezamenlijke inkomen word bezien over het hele jaar en niet alleen over die paar maanden en dus heb je dan vaak de pech dat alles terugbetaald moet worden....
Dat geldt alleen als je het gehele jaar een toeslagpartner hebt, anders niet.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
23 feb 2021 08:50
Hawk-Eye schreef:
23 feb 2021 08:24
het gezamenlijke inkomen word bezien over het hele jaar en niet alleen over die paar maanden en dus heb je dan vaak de pech dat alles terugbetaald moet worden....
Dat geldt alleen als je het gehele jaar een toeslagpartner hebt, anders niet.
In het geval van de zorgtoeslag niet. Je hebt een heel jaar recht of een heel jaar niet. Dat laatste half jaar zorgt er dus voor dat TS het hele jaar geen zorgtoeslag mocht krijgen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

U bent abuis. Men kan en kon recht hebben op zorgtoeslag tijdens een deel van het jaar.

Maar in het geval van Mark woonde hij al samen voordat hij trouwde. Vandaar dat hij door dat huwelijk toeslagpartner werd vanaf 1 januari van dat jaar. (Hij woonde toen al samen).

Zou hij vóór zijn huwelijk niet samengewoond hebben, maar pas vanaf de huwelijksdatum, dan had zijn partner tot aan die datum recht gehad.

JayneBrouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2021 19:18

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door JayneBrouwer »

Mijn partner en ik zijn in november vorig jaar een partnerschap aangegaan en we woonde en wonen niet samen en zijn ook financieel onafhankelijk van elkaar, maar omdat we nu volgens de belastingdienst toeslagpartners zijn ben ik mijn zorgtoeslag kwijt. Ik heb bezwaar indient, maar dat is afgewezen, dus nu moet ik eigenlijk mijn hand op gaan houden bij mijn partner anders kom ik niet uit in de maand...Er klopt helemaal niks van bij de belastingdienst en als ze geld van je pakken kunnen doen ze dat.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgtoeslag partner: In juni getrouwd, maar gehele jaar toeslagpartner?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u in november, 2020 neem ik aan, een partnerschap bent aangegaan en voordien niet samenwoonde, hebt u als het inkomen laag genoeg is, recht op zorgtoeslag tot en met november.

Daarna uiteraard niet meer, en dan doet het al dan niet samenwonen er ook niet meer toe.

Niet samenwonen, maar waarom dan een partnerschap? Erfeniskwestie of zo?

Gesloten