LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol verlagende medicijnen

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
wdmpouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008 20:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door wdmpouw »

Hoi allemaal,
Ik heb in januari een stukje geschreven dat ik ging stoppen met lipitor.
Ik slik inmiddels het middel cholest control.
Je kan hierover lezen op de website verlaaguwcholesterol.com
Mijn slechte cholesterol is wel verhoogd 5.2 (moet ongeveer max 4 zijn).
En mijn totale cholesterol waarde is 7.2 (moet ongeveer max 6) zijn.
De waarden zijn wel hoger geworden maar ik voel me veel levenskrachtiger en helderder.
Deze week ben ik bij een homeopatisch arts geweest die me adviseerde om van 2 naar 1 tabl cholest control te gaan samen met homeopatische druppels.
Over 2 maanden bloedcontrole.
Mij krijgen ze niet meer aan de statines.
Ga tevens op dieet en sporten.
Misschien wordt het dan lager.
Groetjes Debbie.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

slechte chol van 5.2 is erg hoog hoor..
en uw triglyceride hoe hoog is dat?
en rookt u?
en hoe hoog is uw bloeddruk?
beweegt u genoeg en hoe zwaar bent u?
heel belangrijk alles bij elkaar, niet alleen dat u zich wat beter voelt.
Zorg maar wel dat het allemaal lager wordt, hoe dan ook.

wdmpouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008 20:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door wdmpouw »

Hoi Eliaane,
Ik rook niet, mijn bloeddruk is goed.
Ben alleen te zwaar.
Daar ben ik mee bezig om af te vallen.
Groetjes Debbie.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

slechte chol van 5.2 is erg hoog hoor..
Waar haal je die wijsheid vandaan ?
Wat is in jouw ogen normaal en wie heeft die waarde vastgesteld ?
Het antwoord zal ik maar geven.....de industrie !!!!
20 jaar geleden had nog niemand van cholesterol gehoord en nu weet iedereen er het fijne van. :oops: :oops:

komijntje
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2006 18:15

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door komijntje »

volledig met je eens, reintje
hou eens op met dat betweterige gedoe eeliane

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

hoezo dus omdat we het er jaren geleden niet over hadden is het nu niet belangrijk.
LDL 5.2 is idd te hoog, en met een hoog triglyceride een aanslag voor je aderen, wantdat die kunnen dichtslibben dat is algemeen bekend,
Neem aan dat jullie dat wel weten, en er 2 stofje in de aderen die vaatproblemen kunnen veroorzaken, idd de bovenste 2. de een nog plakkerig dan de ander.
En die waardes zo laag mogelijk houden in combinatie mt een lage bloeddruk, een laag gewicht! (te zwaar is een risico in combinatie met te hoog LDL op vaatslib) beperkt gewoon het risico op hart en vaatproblemen ook in de hersenen.
Niks betweterig, nu wel bewezen dat die 2 stofjes zo laag mogelijk moeten zijn, en de meeste mensen hun LDL chol ligt absoluut lager dan 5.2. Bij mensen met vaatproblemen nu en in het verleden aangetoond een hoge LDL chol waarde.
En hoe hoog is dan je HDL?
Trouwens als je het allemaal niet belangrijk vindt waarom heb je dan je bloed laten nakijken, had dat dan niet gedaan had je er ook geen drukte over hoeven maken.
Ieder mens mag over zijn eigen gezondheid beslissen, ondanks wat de dokter aanraadt (alhoewel dat niet helemaal waar is maar dat is een ander verhaal), helaas gevolgen wel voor eigen risico...

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

inmiddels is duidelijk: cholesterolverlaging en de medicijnen daarvoor leveren (4 of 5 jaar) meer levensjaren op voor de hele bevolking. En voorkomt beroertes en infarcten. Zelfs een heel kritische hoogleraar uit Leiden (die eerst de farmaceutische industrie 'de cholesterolmaffia' noemde) zegt dat hij zich niet kan voorstellen dat iemand nog twijfelt aan het nut van cholesterolverlagers. Doe mij maar die medicijnen als er bij mij te hoog cholesterol wordt gemeten
Dat is onjuist. Het verschil in totale sterfte tussen de gebruikers van cholestorolverlagers en de niet gebruikers is zeer klein. Dit blijkt tenminste uit een in 2002 gehouden onderzoek in Schotland.

http://junkfoodscience.blogspot.com/200 ... s-for.html

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Een hele goede vriendin van ons die office manager is in een AMC ziekenhuis wordt door haar heel welbekende artsen geadviseerd te stoppen met Lipitor 40 terwijl haar broers en zus ook een verhoogd cholesterol gehalte hebben. Reden om te stoppen is dat nog niet bewezen is of de voordelen tegen de nadelen opwegen bij een gezonde levensstijl.

Tegen mijn zus zegt de huisarts dat het heel goed mogelijk is dat over een jaar of 5 er geen cholesterol verlagende medicijnen meer worden voorgeschreven bij een gemeten waarde van ca. 7

Dus wie het weet mag het zeggen. Ik raak hierdoor in ieder geval heel erg aan het twijfelen en weet niet meer wat te denken

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

Dichtslibbende kransslagaders en hersenpropjes zijn niet de meest fijne manier om er achter te komen of het nou wel of niet zou helpen, wie proefkonijn wil spelen moet het zelf weten....
en trouwens je zou eerst de hele bevolking van de medicatie af moeten halen om te kunnen zien wie wel en wie niet er aan dood gaan.
het blijft moeilijk maar lager blijft toch beter, hoe veel lager is dan de vraag maar om dat nou uit te gaan testen??

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Iemand angst inboezemen is altijd al fout geweest en zo is angst ook altijd al een slechte raadgever maar even iets anders ........vanuit welke functie/positie reageer jij ?

cy
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:19

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door cy »

Graag wilde ik hier even mijn verhaal kwijt zodat iemand er misschien iets aan heeft.
Een aantal jaren geleden was er bij mij een burn-out geconstateerd en ik was moe, duizelig en had last van hyperventilatie aanvallen. Op zich niet zo vreemd want ik werkte haast 80 uur per week in verschillende ondernememingen met veel personeel.

Dit gebeurde 2 jaar geleden maar ik kon dit maar niet accepteren en dacht dat ik iets ernstigers had. Dus ik heb mijzelf keer op keer laten onderzoeken of er misschien niet iets anders aan de hand was.

De uitslagen waren altijd goed en de huisarts vertelde mij dat ik het lichaam van een atleet had. Natuurlijk prima maar ik ervoer dit helaas niet.

Een half jaar geleden ging ik wederom naar de huisarts om een uitgebreid bloedonderzoek uit te laten voeren en zoals gewoonlijk was alles weer ok, op 1 puntje na: mijn cholesterolwaardes ware te hoog en de dokter schreef direct simvastitines voor.

Mijn waardes waren:
Cholesterol totaal: 7.31
Triglyceriden : 5.73
HDL Cholesterol: 1.02
LDL Cholesterol: 3.83
Cholesterol/HDL Cholesterol ratio: 7.17

Hier schrok ik natuurlijk van! Ben van nature niet zo'n medicijnman en zeker niet nadat ik wat op deze statines had gegoogled.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een alternatief en zou eerst proberen dit probleem op een natuurlijke manier aan te pakken. Mocht dat niet lukken, dan zou ik altijd nog naar de statines kunnen grijpen was mijn gedachte.

Ik zou hiervoor een tijdsbestek van 6 maanden nemen.

Ik heb het middel "cholest control" gekocht (3 potjes, goed voor 3 maanden maar ik nam er slechts 1 per dag dus heb ik hier 6 maanden mee kunnen doen) en nam er elke morgen 1 van in.

Verder heb ik elke morgen een glas becel anti cholesterol melk en savonds een becel anti cholesterol toetje, alleen nog maar soja melk dranken gaan drinken - ipv limonades en sapjes - ben ik veel magerder gaan eten en grill ik sowieso al mijn vlees. (nog lekkerder ook!)

Ik verder jog ik 5 maal per week 3 km door het bos. Fruit lust ik niet dus heb ik ook elke ochtend een flesje knorr vi genomen.

Dit lijkt allemaal veel maar was helemaal niet moeilijk. Ik eet nog steeds van alles maar wel wat bewuster. Eet nog steeds regelmatig een cheeseburgen of patat met mayo hoor. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet rook of drink.

Nu was verleden week de grote test. Ik had eerst bij de drogist een selftest gekocht om je cholesterol te meten en deze was verassend laag! Ik vertrouwde het niet en heb direct weer bloed laten prikken bij de huisarts.
Dit waren de waardes na 6 maanden:

Cholesterol totaal: 5.59
Triglyceriden : 1.85
HDL Cholesterol: 1.08
LDL Cholesterol: 3.67
Cholesterol/HDL Cholesterol ratio: 5.18

Ik natuurlijk helemaal blij! Al is dit nog steeds niet perfect, het is voor mij wel het bewijs dat ik goed bezig ben! Voel me eigenlijk ook supergoed al zit ik nog steeds wel een beetje in mn burnout met alle vervelende kwaaltjes die erbij te pas komen maar goed, mijn cholesterol aanpak werkt dus!

Ik weet niet of het ligt aan de pillen, het joggen, de melk drankjes of het mager eten. Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van deze factoren maar ik ga hier zeker mee door!

De dokter was erg verrast en vertelde mij dat iedereen dit eigenlijk moet gaan doen ipv zomaar klakkeloos statines te gaan slikken al schreef hij mij deze in eerste instantie wel voor.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Groetjes,

Ton
Man, 41 jaar

Hyperactief
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 17:32

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Hyperactief »

Op de link hieronder komen de mensen uit op twee boeken over dit onderwerp, namelijk "De cholesterol leugen" en "De cholesterol hype" Ik heb niet alle antwoorden alhier gelezen, en het is niet mijn bedoeling om een welles nietus discussie op te starten met voor en tegenstanders. Maar mijn bedoeling van deze posting is om verantwoordelijkheid voor mijn kennis te dragen op dit gebied, en dit met mensen te delen. Uiteindelijk besluiten mensen zelf. Onder de zoekmodule aldaar als die op alles gezet wordt en onder titel het woord "boektip" invoeren, komen meer boeken te voorschijn met wat de media en/ of artsen u niet vertellen...
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=3311&t=3311
Sorry als deze boeken tussen deze postings al stonden, maar dubbel gelijmd houdt beter. :wink: Groetjes v Hyperactief

hilliebill
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2009 11:42

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door hilliebill »

L.S.,
Toch ook na meerdere jaren een peesverzwakking na gebruik atorvastatine, lichte dosis en vervolgens een bijna spontane patellapeesruptuur, vervolgens narigheid en pijn in andere gewrichten. Eerst proberen met natuurlijke (sterolen) middelen kijken of het LDL daalt en anders aan de simvastatine. Praktijk van mijn therapeut kent ook een glaszetter die na jaren een ruptuur oploopt en dat met trapje op en trapje af met zware platen op zijn nek..... Dan door zijn pees gaan wat bijna spontaan gebeurde. Teken aan de wand voor bijwerkingen atorvastatine. Ken meerdere mensen die spontaan zijn gestopt na narigheid aan gewrichten en pezen. Hilliebill

EdArnhem
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jul 2007 20:27

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door EdArnhem »

Het vervelende is dat het niet alleen gaat om het cholesterol-niveau. De statines zorgen ervoor dat het proces van dichtslibben vertraagt. Ook met een laag cholesterol-niveau kun je namelijk dichtslibben. Er zijn mensen die met een laag cholesterol-nieveau toch met angina-pectoris, dotteren of by-pass geconfronteerd worden. Voor die werking van de statines is alleen cholesterol verlagen door dieet en bewegen geen alternatief.

poedeltje01
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2009 18:52

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door poedeltje01 »

Ik wou even reageren ik gebruik zelf pravastatinenatrium en heb geen last van bij werkingen mischien zijn er wel die er wel last van hebben

groet poedeltje

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

vind het goed hoor dat je met gezonde voeding etc je chol naar beneden kan halen, dat is echter al algemeen bekend, elke dietiste kan je dat vertellen, probleem is dat niemand dat wil, iedereen wil zn eigen levensstijl houden en slikt maar wat graag een pilletje om van de zorg en verantwoording af te zijn, ik heb regelmatig patienten in mijn praktijk die absoluut geen zin hebben om te stoppen met of roken, drinken, lkker (vet) eten etcetc, totaal geen zin om te gaan bewegen of gezonder te gaan leven.
Het gros van de mensen zit helaas zo in elkaar kom ik achter endie slikken maar wat graag dat pilletje hoor...

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Hyperactief schreef:Op de link hieronder komen de mensen uit op twee boeken over dit onderwerp, namelijk "De cholesterol leugen" en "De cholesterol hype" Ik heb niet alle antwoorden alhier gelezen, en het is niet mijn bedoeling om een welles nietus discussie op te starten met voor en tegenstanders. Maar mijn bedoeling van deze posting is om verantwoordelijkheid voor mijn kennis te dragen op dit gebied, en dit met mensen te delen. Uiteindelijk besluiten mensen zelf. Onder de zoekmodule aldaar als die op alles gezet wordt en onder titel het woord "boektip" invoeren, komen meer boeken te voorschijn met wat de media en/ of artsen u niet vertellen...
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=3311&t=3311
Sorry als deze boeken tussen deze postings al stonden, maar dubbel gelijmd houdt beter. :wink: Groetjes v Hyperactief
Wij hebben het boek gekocht op advies van iemand. Er staat veel waarheid in en iedereen zou het moeten lezen. Mijn man kreeg heel veel klachten na Crestor gebruik en is overgeschakeld op Bio-cholestocare van Biotics. Dat is een homeopatisch middel dat hij nu al 2 jaar gebruikt met succes.
Het duurt ca 2 maanden tot de waarde is gedaald in het bloed.
Wij zijn er blij mee en het heeft geen bijwerkingen.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het gros van de mensen zit helaas zo in elkaar kom ik achter en die slikken maar wat graag dat pilletje hoor...
Ja, die mensen nemen natuurlijk alle ellende welke die rommel te vaak veroorzaakt op de koop toe: spijsverteringsproblemen, geheugenproblemen (en dan vergeten ze wel dat ze ooit gelezen hebben dat dit door de statines wordt veroorzaakt), spier- en gewrichtspijn, constant het idee hebben dat je de griep hebt....

Degenen die die troep promoten kunnen bijna niet anders dan belangen in de pharma industrie OF last van een onovertroffen naivitieit hebben. :shock:

Begin trouwens ook maar niet niet over planten stereolen waar unilever zo prat op gaat (Becel), want dat is natuurlijk alleen goed voor geld en geldbuidel van unilever en de door hen gesponsorde instellingen.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

vergat bij mijn verhaal te melden, dat ook wordt gelet op onze voeding, want dat is ook belangrijk. Als je gewoon het eetpatroon aan wil houden wat je altijd
had met een hoog cholesterol , zal ook bio-cholestocare niet werken.
Nogmaals na het lezen van de cholesterol leugen zijn we echt anders gaan denken. We doen alles wel altijd in overleg met onze huisarts en we laten
om de 3 maanden het bloed controleren.
Ook roken we en drinken we niet, dat is ook wel belangrijk.
Er zijn natuurlijk ook mensen waar het in de familie zit en dat is ook weer een ander verhaal dan. Doe nooit zo maar iets op eigen houtje, wil ik hier toch wel meegeven. Onze huisarts is ook homeopaat en dat helpt ook wel hierin.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

moet wel even lachen om sommige reacties, geen medicijnen slikken maar wel al die zooi van becel kopen, en daar zit geen fabrikant achter???
die wordt echt slapend rijk van al die mensen die overstappen van de statines op zijn produkten, wie weet doen ze wel samen de farmaceut en de fabrikant :wink: , feit blijkt dat men toch wat bangig is voor cholesterol en daar toch iets aan wil doen, gezond, met becel of een pil.

Gesloten