LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Tja, het boek is toch echt te dik om hier even samen te vatten. In mijn familie komen hartproblemen voor. Ik heb een beetje hoge bloeddruk. Mijn arts gaf me 'dus' statines, terwijl mijn cholesterolgehalte uitstekend is. Braaf 2 weken geslikt, 2 weken hondsberoerd geweest. Mijn arts laten weten hoe ik me voelde, die toegaf dat ik dat spul alleen 'preventief' zou moeten nemen. Dus? Ik ben vast niet de enige die volkomen onnodig pillen kreeg. Vandaar dat ik me er verder in verdiepte en bij dit boek terecht kwam. Een openbaring. Ik herhaal nog maar eens dat 'wij' gewoon te vaak dingen slikken en dus 'patient' zijn terwijl het niet nodig is.
Ik heb het dus niet over mensen met een familiegeschiedenis van overerfbaar veel te hoog cholesterol. Dat is een ziekte.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Mijn arts gaf me 'dus' statines, terwijl mijn cholesterolgehalte uitstekend is
Dan snap ik dus niet dat je het slikt, als mijn cholesterol goed zou zijn, had ik tegen de arts gezegd,, van hou die zooi maar.

Op een boek ga ik niet af, want als je alles leest, kan je niks meer innemen, en ook ik ben geen voorstander van pillen.

Deze pillen kunnen toch mensen levens redden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
Mijn arts gaf me 'dus' statines, terwijl mijn cholesterolgehalte uitstekend is
Dan snap ik dus niet dat je het slikt, als mijn cholesterol goed zou zijn, had ik tegen de arts gezegd,, van hou die zooi maar.
Voor wie altijd medicijnen?
Sommige mensen krijgen altijd cholesterolverlagende medicijnen voorgeschreven. Zij hebben een sterk verhoogd risico op op hart- en vaatziekten door hun aandoening.

Dit geldt voor:

mensen met diabetes
mensen met een totaal cholesterolgehalte boven de 8 mmol/l
hart- en vaatpatiënten met vernauwingen in de kransslagaders van het hart of van slagaders elders in het lichaam

Het kan dus voorkomen dat uw cholesterolgehalte niet heel hoog is, maar dat u toch medicijnen krijgt.



Ben het verder wel met Miepje1 eens.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:
Mijn arts gaf me 'dus' statines, terwijl mijn cholesterolgehalte uitstekend is
Dan snap ik dus niet dat je het slikt, als mijn cholesterol goed zou zijn, had ik tegen de arts gezegd,, van hou die zooi maar.

Op een boek ga ik niet af, want als je alles leest, kan je niks meer innemen, en ook ik ben geen voorstander van pillen.

Deze pillen kunnen toch mensen levens redden.

Klopt.
Als na controle over meerdere perioden blijkt, dat het cholesterol goed is, zou een normale arts adviseren, om het middel niet meer te gebruiken.

Daarna volgt er weer controle om definitief de medicijn wel of niet meer te gebruiken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Even lezen, dames en heren. Ik heb het spul 2 weken geslikt; ik was toen nog niet bekend met de bijverschijnselen en het feit dat ik het niet nodig had. Na 2 weken dus wel en toen ben ik gestopt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef:Even lezen, dames en heren. Ik heb het spul 2 weken geslikt; ik was toen nog niet bekend met de bijverschijnselen en het feit dat ik het niet nodig had. Na 2 weken dus wel en toen ben ik gestopt.

Vraag mij af wat er verkeerd gelezen wordt??
Mijn arts gaf me 'dus' statines, terwijl mijn cholesterolgehalte uitstekend is
Hier zeg jij toch dat je cholestrol uitstekend is, dan snap ik niet dat je het braaf inneemt. Als cholesterol goed is, hoef je geen pillen te slikken.

Fout van je arts, maar ook van jou.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik lees dat Miepje schrijft dat haar arts statines voorschreef omdat:

In mijn familie komen hartproblemen voor. Ik heb een beetje hoge bloeddruk.

Dat is een reden (zie mijn bericht van 10.00 uur) dat statines vaak voorgeschreven worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Jolijn schreef:Ik lees dat Miepje schrijft dat haar arts statines voorschreef omdat:

In mijn familie komen hartproblemen voor. Ik heb een beetje hoge bloeddruk.

Dat is een reden (zie mijn bericht van 10.00 uur) dat statines vaak voorgeschreven worden.

Ja en??? cholesterol goed, geen pillen je bent zelf ook nog verantwoordelijk hoor.

Beetje mondigheid is nooit weg.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
Jolijn schreef:Ik lees dat Miepje schrijft dat haar arts statines voorschreef omdat:

In mijn familie komen hartproblemen voor. Ik heb een beetje hoge bloeddruk.

Dat is een reden (zie mijn bericht van 10.00 uur) dat statines vaak voorgeschreven worden.
Ja en??? cholesterol goed, geen pillen je bent zelf ook nog verantwoordelijk hoor.

Beetje mondigheid is nooit weg.
Precies, aan de ene kant moet je dus niet zelf aanklungelen, want de dokter zal het wel het beste weten, aan de andere kant moet je dan toch maar niet vertrouwen op zijn oordeel.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Als de arts zegt dat je cholesterol goed is, heb je geen pillen nodig, is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Dan ben je zelf verantwoordelijk als je het toch gaat slikken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:Als de arts zegt dat je cholesterol goed is, heb je geen pillen nodig, is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Dan ben je zelf verantwoordelijk als je het toch gaat slikken.

Precies, dan zou je voor preventie alles moeten slikken, wat in de familie aan ziektes is voorgekomen. :shock:

engelina
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2012 12:02

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door engelina »

En laat nu blijken dat mensen met een hoog cholesterol nu het langst leven!
cholesterol heb je gewoon nodig, er komen meer hart/vaat ziektes en kanker voor bij mensen met een laag cholesterol.
maar daar kan de industrie niet aan verdienen

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

maar daar kan de industrie niet aan verdienen
Je blijft altijd mensen houden die alles negatief zien, als je cholesterol te hoog is, slik je die zooi. (Los er van of ze aan je verdienen.)

Is je cholesterol goed, dan heb je het niet nodig.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:Als de arts zegt dat je cholesterol goed is, heb je geen pillen nodig, is niet zo moeilijk te begrijpen hoor. Dan ben je zelf verantwoordelijk als je het toch gaat slikken.
Tuurlijk ben je d'r altijd zelf bij als je ze slikt, maar als de arts ze voorschrijft ( vanwege die andere redenen) ben je als (onwetende patiënt) waarschijnlijk in eerste instantie geneigd te doen wat de arts zegt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Jolijn schreef:Tuurlijk ben je d'r altijd zelf bij als je ze slikt, maar als de arts ze voorschrijft ( vanwege die andere redenen) ben je als (onwetende patiënt) waarschijnlijk in eerste instantie geneigd te doen wat de arts zegt.

Tegenwoordig zijn de mensen niet zo onwetend. Alsnog weet elk mens dat als je niks hebt, dan hoef je ook geen pillen te slikken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
Jolijn schreef:Tuurlijk ben je d'r altijd zelf bij als je ze slikt, maar als de arts ze voorschrijft ( vanwege die andere redenen) ben je als (onwetende patiënt) waarschijnlijk in eerste instantie geneigd te doen wat de arts zegt.
Tegenwoordig zijn de mensen niet zo onwetend. Alsnog weet elk mens dat als je niks hebt, dan hoef je ook geen pillen te slikken.
Niet elk mens weet meteen dat als hij van de dokter (ondanks dat hij niet eens zo'n hoog cholesterol heeft) een recept voor statines krijgt, dat eigenlijk onzin is.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

toch is dit moeilijk hoor, er zijn genoeg aan doeningen waarbij je een verhoogde kans op iets hebt, dus wordt er medicatie voor voorgeschreven, en krijg je dus iets preventief, ook op andere manieren ben je preventief bezig (denk aan vaccinaties) Dus de redenering om gewoon iets niet te slikken terwijl het je wel is voorgeschreven kan in sommige gevallen ook gevaarlijk zijn. Het beste is dan om met je artsin gesprek te gaan over het hoe en waarom en ook over hoe groot de kans feitelijk is dat je de aandoening krijgt waarvoor je iets zou moeten slikken. Bijvoorbeeld bij familie geschiedenis + diabetes is het soms wel verstandig om toch iets te gebruiken.

Verder zien we het wel vaker dat huisartsen snel cholestorol verlagers geven terwijl cardiologen daar (tegenwoordig) veel terughoudender in zijn.



isabel

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gestopt met medicatie na veel spierpijnen

Ongelezen bericht door ciske »

Het beste is dan om met je artsin gesprek te gaan over het hoe en waarom en ook over hoe groot de kans feitelijk is dat je de aandoening krijgt waarvoor je iets zou moeten slikken
Precies, dat zou het beste zijn, heb je een goede arts komt dat ook goed.

Maar TS doet het uit haar/zich zelf , en dat is niet slim.

Gesloten