LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vervuilde infuusnaald

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

hai allemaal,

ik wil hier ook even op reageren:

1) ik neem aan dat je vader een of andere ziekenhuisbacterie had (zoals mrsa). Hoe dat zit met zo'n infuus: je zet eerst een lijn (dat is dat ding dat in je arm zit waar je dus dat infuus op aansluit) en dan krijg je dat infuus dus en dat sluit je op die lijn aan. Het zou zo moeten zijn dat de lijn en de infuusnaald steriel in een verpakking zitten, dus die kunnen op dat moment niet vervuild zijn. Echter, zodra die uit de verpakking gehaald zijn zijn die niet meer steriel. Elke naald die dus uit een verpakking is gehaald is dus niet meer steriel, en dus vervuild. Het is dus inderdaad zo dat je vader een vervuilde naald heeft gehad, want elke naald is vervuild zodra hij niet meer in een verpakking zit.
Het probleem met bacterien zoals mrsa is dat zij op onze huid zitten (huid van iedereen dus), meeste mensen worden daar niet ziek van, maar op het moment dat zo'n bacterie iemand treft die al erg verzwakt is en ook nog direct in de bloedbaan terecht komt dan is zo'n bacterie dodelijk, zeker omdat antibiotica er niet tegen werkt.
Dat komt dan inderdaad door een vervuilde naald, want die naald is eerst in contact geweest met de huid van de patient, waar die bacterie dus vandaan gekomen is. (ik zeg niet dat het bij de vader van ts exact zo gegaan is, maar in zijn algemeenheid gaat dat zo).
Punt is, hier kun je eigenlijk niets aan doen, de wereld is gewoon niet steriel, je kunt wel alle voorzorgsmaatregelen nemen, maar zodra iets uit de steriele omgeving gaat is het vervuild, en om een naald in te brengen zul je toch echt eerst de huid met die naald aan moeten raken. Het komt niet vaak voor dat dit fout gaat maar het gebeurt wel. Op het moment dat een ziekenhuis of zorg verlener niet de juiste voorzorgsmaatregelen heeft genomen is het natuurlijk vreselijk kwalijk.

Wij zeggen dat eigenlijk nooit tegen de patient, het probleem is dat je dan zegt dat de naald vervuild is, maar de patient weet niet dat een naald technisch altijd vervuild is zodra hij uit de verpakking komt. Als je het woordt 'vervuilde naald' zegt, dan gaat de patient vanalles denken (zoals je hier in het topic dus ziet) dat niet echt meewerkt in het verwerkingsproces. Hiermee wil ik zeer zeker niet zeggen dat je de patient maar moet aanliegen, maar dat is protocol (ik maak het protocol dus niet).

Wat betreft het opnemen van gesprekken, ik raad het patienten altijd aan, en het is ook aan te raden, dan kun je alles goed terug luisteren en in een vervolg gesprek goede vragen stellen. Ook is het handig voor familie leden die willen weten wat gezegd is, dan kan de patient het zo op die manier goed uitleggen.

Voor ts: gecondoleerd, dit zal niet makkelijk zijn. Waar het hier misgaat is communicatie, zoals ik uitlegde moet je vader die bacterie wel hoogstwaarschijnlijk gekregen hebben door een vervuilde naald, maar dat betekent niet per definitie dat er ook schuld is, zoals ik zei: alle naalden die niet in de verpakking zitten zijn vervuild. Dit had beter naar je gecommuniceerd moeten worden door artsen. In je verwerkingsproces zou ik toch een gesprek aan gaan met die artsen, zodat zij je dit ook nog een keer kunnen uitleggen. Als het niet zo is gegaan als ik hierboven schets en het ziekenhuis zich gewoon niet aan het protocol gehouden heeft, dan is het ander verhaal, en mogen ze de tent wat mij betreft sluiten.

isabel

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door eleven »

Voor ts: gecondoleerd, dit zal niet makkelijk zijn. Waar het hier misgaat is communicatie, zoals ik uitlegde moet je vader die bacterie wel hoogstwaarschijnlijk gekregen hebben door een vervuilde naald, maar dat betekent niet per definitie dat er ook schuld is, zoals ik zei: alle naalden die niet in de verpakking zitten zijn vervuild. Dit had beter naar je gecommuniceerd moeten worden door artsen. In je verwerkingsproces zou ik toch een gesprek aan gaan met die artsen, zodat zij je dit ook nog een keer kunnen uitleggen. Als het niet zo is gegaan als ik hierboven schets en het ziekenhuis zich gewoon niet aan het protocol gehouden heeft, dan is het ander verhaal, en mogen ze de tent wat mij betreft sluiten.
Dit is wat TS beweerd, dus zo onwaarschijnlijk is het niet.
Om nog een keer met de artsen te praten heeft voor mijn denken geen zin, want het is reeds ontkend.

S. Amson
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:40

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door S. Amson »

Mijn vrouw heeft een tijd geleden nadat er een kankergezwel uit haar dikke darm was weggehaald ook een sepsis gehad. Mij werd toen verteld dat van de 10 mensen die dat krijgen er 7 het niet halen. Om T.S. hier neer te zetten zoals bepaalde mensen hier doen, is te triest voor woorden. Tevens nog gecondoleerd met uw vader.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het is inderdaad zo dat sepsis (bloedvergiftiging) echt heel dodelijk is.

Verder, waar het omgaat is dat als je zegt "vervuilde naald' dan klink het of die naald om te beginnen vuil was en of het ziekenhuis dus iets niet goed gedaan heeft. Het gaat om dat woord 'vervuild' of 'besmet' wat mensen vaak makkelijk op het verkeerde been zet. Het probleem zit hem in het verschil tussen het technische 'vervuild' en wat mensen daar vaak van maken.
Ik denk toch dat als het mogelijk is dat ts het best af is met een open en eerlijk gesprek met die arts, als die arts daar uit kan leggen dat de bacterie al op zijn vader zit, en met het infuus mee naar binnen gekomen is, is dat veel duidelijker en kan ts misschien ook verder met zijn verwerkingsproces (en dat dat technisch 'vervuilde naald' heet, maakt dan niet meer uit) En zal ts best begrijpen dat de wereld (lucht, huid etc) niet 100% steriel kan zijn. Ik denk dat een goede vraag zou zijn niet of die naald vervuild was, maar om uit te laten leggen hoe zijn vader dan aan die bacterie gekomen is. Dus stel een open vraag: wat is er nou precies gebeurd wat tot die bloedvergiftiging geleid heeft.
Natuurlijk alleen als wat ik hier aanneem ook zo gebeurt is.

Die arts had ts nooit mogen laten zitten met die term 'vervuild' want dat veroorzaakt heel veel onrust en stress, hij had gewoon moeten uitleggen wat er mis gegaan is. Dan nog steeds is het verlies van een dierbare heel zwaar, maar dan was het probleem over het 'gevecht' met het ziekenhuis er niet.
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 21 okt 2013 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

amfiber
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2013 17:00

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door amfiber »

Volgens mij is de medische term "sepsis"

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=scepsis

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ts: wat ik me wel afvraag, je zei dat op zondag het niet lukte om een nieuw infuus in te brengen, hebben ze dat daarna nog geprobeerd, of heeft hij die dag zonder infuus gelegen?

isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Volgens mij is de medische term "sepsis"
klopt helemaal, en ik doe het altijd fout (omdat ik ooit een cursus heb gedaan 'sceptisch met sepsis' en om de een of andere reden gaat het altijd mis als ik het woord tik.

isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Kan het 1 met het ander te maken hebben?
infuus naast zijn aderen waren gegaan
bloedvergiftiging
@jolijn, kan maar is meestal niet zo, meestal zit het probleem in het moment dat de naald de huid raakt. Wel is het zo dat het zou kunnen dat men in eerste instantie die bloedvergiftiging niet gezien heeft, als je naast een ader prikt en mensen hebben nog andere factoren die vaak voor oedeem zorgen (dat je hand dik wordt) zoals chemo, prednison hoge bloeddruk etc. Zie je dat een hand of arm flink dik wordt als je ernaast prikt. Je neemt dan aan dat die zwelling komt doordat je ernaast geprikt hebt. Je gaat er dan niet meteen vanuit dat het wel een beginnende infectie zou zijn die tot bloedvergiftiging zou leiden. (de koorts die vader had, daar had wel belletje moeten gaan rinkelen)

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Jolijn »

kuklos schreef:@Jolijn, zou je ook de bron van jouw schuin gedrukte tekst kunnen geven?
Ja: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/blogs/ ... ing-dienen

Er zijn meerdere bronnen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door eleven »

S. Amson schreef:Mijn vrouw heeft een tijd geleden nadat er een kankergezwel uit haar dikke darm was weggehaald ook een sepsis gehad. Mij werd toen verteld dat van de 10 mensen die dat krijgen er 7 het niet halen. Om T.S. hier neer te zetten zoals bepaalde mensen hier doen, is te triest voor woorden. Tevens nog gecondoleerd met uw vader.

Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Jolijn »

Isabel1 schreef:
Kan het 1 met het ander te maken hebben?
infuus naast zijn aderen waren gegaan
bloedvergiftiging
@jolijn, kan maar is meestal niet zo, meestal zit het probleem in het moment dat de naald de huid raakt. Wel is het zo dat het zou kunnen dat men in eerste instantie die bloedvergiftiging niet gezien heeft, als je naast een ader prikt en mensen hebben nog andere factoren die vaak voor oedeem zorgen (dat je hand dik wordt) zoals chemo, prednison hoge bloeddruk etc. Zie je dat een hand of arm flink dik wordt als je ernaast prikt. Je neemt dan aan dat die zwelling komt doordat je ernaast geprikt hebt. Je gaat er dan niet meteen vanuit dat het wel een beginnende infectie zou zijn die tot bloedvergiftiging zou leiden. (de koorts die vader had, daar had wel belletje moeten gaan rinkelen)
Dankjewel voor je uitleg.

Zoals jij de 'vervuiling' van de naald hebt uitgelegd, zou het ook bij TS goed bekend moeten zijn.
Uit zijn OP lees ik dat die uitleg niet door het zh is gedaan, in elk geval, zo heeft TS het niet begrepen.

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door airco26 »

Isabel1
Mijn vader heeft die zondag geen infuus meer gehad zelfs mensen van de ic kregen het niet voor elkaar.
Voor dat mijn vader een dikke hand kreeg waar de infuus in zat was de naald eruit gevallen door draaien in bed.
Deze hebben ze weer terug gedaan in zijn hand de dag erna had hij een opgezette hand en veel pijn die door zijn hele arm ging ook had hij koorts.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door puma73 »

eleven schreef:
Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben.
Je hoeft hier niet te lezen en te posten, niemand dwingt jou daar toe.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door eleven »

puma73 schreef:
eleven schreef:
Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben.
Je hoeft hier niet te lezen en te posten, niemand dwingt jou daar toe.
:?: :?:

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door angel1978 »

eleven schreef:
puma73 schreef:
eleven schreef:
Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben.
Je hoeft hier niet te lezen en te posten, niemand dwingt jou daar toe.
:?: :?:
misschien eens stoppen voor anderen te denken en/of voor de TS te antwoorden. Volgens mij is die prima in staat om zelf te antwoorden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door eleven »

angel1978 schreef:
eleven schreef:
puma73 schreef:
Je hoeft hier niet te lezen en te posten, niemand dwingt jou daar toe.
:?: :?:
misschien eens stoppen voor anderen te denken en/of voor de TS te antwoorden. Volgens mij is die prima in staat om zelf te antwoorden.



Ook de rest quoten i.p.v. het verhaal te splitten.
S. Amson schreef:Mijn vrouw heeft een tijd geleden nadat er een kankergezwel uit haar dikke darm was weggehaald ook een sepsis gehad. Mij werd toen verteld dat van de 10 mensen die dat krijgen er 7 het niet halen. Om T.S. hier neer te zetten zoals bepaalde mensen hier doen, is te triest voor woorden. Tevens nog gecondoleerd met uw vader.
Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben
Ik heb op het bericht van S.amson gereageerd en denk en antwoord voor niemand.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door Isabel1 »

airco: bedankt voor je uitleg, ik ga ervan uit dat toen ze die naald teruggestopt hebben ze alles wel volgens protocol ontsmet hebben.
Het kan inderdaad gebeuren dat het moeilijk is bij iemand een infuus aan te leggen, er kan dan ook gekozen worden dat niet meer te doen (anders moet je allerlei kunst en vlieg werk gaan toepassen om dat toch voor elkaar te krijgen en er zijn maar een paar redenen om dat te doen) maar dit had met jullie overlegd/gecommuniceerd moeten worden. Uit je verhaal maak ik op dat dat niet gedaan is, en dat is eigenlijk een beetje vreemd.

Die dikke hand en pijn zal dan (achteraf gezien) inderdaad wel door die bloedvergiftiging gekomen zijn, maar op dat moment zelf kun je dat niet weten, je denkt dan dat het komt doordat je de hele tijd hebt geprobeert om te prikken.

Ik zou toch echt even kijken of je een gesprek kunt krijgen, ga dat open in, en probeer voor jezelf helder te krijgen wat er precies wanneer gebeurd is en waarom. Ik hoop echt dat je dat helpt om dingen voor jezelf te plaatsen.

isabel

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door airco26 »

Isabel,
Bedankt voor je bericht, ik ga zeker een gesprek met de arts aan om alles duidelijk te krijgen.
Krijg mijn vader er niet mee terug maar kan wellicht rust brengen in mijn hoofd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door eleven »

puma73 schreef:
eleven schreef:
Ja , dat is helaas een forum, waar andere over mensen oordelen, maar zelf geen kennis hebben
Jij velt met deze uitspraak een conclusie over en een oordeel over de leden van dit forum. En dit vindt ik knap als je hier al 7 hele dagen rondloopt. Jij kent 3/4 van de forumleden niet. Ik vindt jouw uitspraak kwetsend naar die leden. Nogmaals, je hoeft hier niet te reageren. niemand dwingt jouw daar toe.
Ik hoef geen leden te kennen, ik ga op de berichten af, en oordeel over wat geschreven is, namen zeggen niets, berichten wel.
Het is niets kwetsend aan, maar gewoon kritiek op sommige berichten.
Dat jij niet welkomsvriendelijke berichten voor nieuwe leden hebt, in grotere maten nog voor mensen welke een topic geopend hebben,heb ik intussen gelezen.

NeniM
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014 19:26

Re: vervuilde infuusnaald

Ongelezen bericht door NeniM »

Heftig verhaal. Ik ben bang dat je kansloos bent. Heel kinderachtig hoe het ziekenhuis nu toneel speelt, je had eigenlijk gelijk een schriftelijke verklaring mbt infuusnaald moeten vragen. Marja in zn situatie denk je daar natuurlijk niet aan.

Gesloten