LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol verlagende medicijnen

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Kucingnakal
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:22

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Kucingnakal »

Op 14 maart 2007 zond ik de volgende mail naar de NVVC (Nederlandse Vereiniging Voor Cardiologie):"L.S.,

Met belangstelling heb ik de uitzending van RADAR gevolgd. Met evenveel belangstelling heb ik de pers over uw bezwaren ertegen en de verschillende brieven, die u op http://www.nvvc.nl/?MID=3 publiceerde gevolgd. Mijn grootste bezwaar tegen de door u gevolgde proceduree is de volgende:

Op geen enkele wijze weerlegt u de belangrijkste stelling van RADAR Dr. Paul de Groot, namelijk, dat de preventieve werking van statines teniet wordt gedaan door de frequentie en hevigheid van de optredende bijwerkingen.

Ik onderging in 2002 in Het LUMC een drievoudige bypass-operatie van het hart. Tegelijkertijd werd mij Pravastatine voorgeschreven om te voorkomen, dat er nogmaals cholesterol dichtslibbingen zouden optreden. In de jaren daarna ging ik geleidelijk aan aan steeds erger wordende vermoeidheid lijden, Ik kreeg afwisselend last van obstipatie en diarrhee, en mijn geheugen nam af. Ik weet dit in het begin aan mijn conditie - COPD met een resterende longcapaciteit van 30% - maar RADAR en De Groot hebben mij de bijsluiter van Pravastatine nog eens goed laten lezen.

En wat blijkt? Alle door mij genoemde symptomen zijn vermeld als mogelijke bijwerkingen. De meeste met een waarschijnlijkheid tussen o.1 en 1%. Hetgeen voor muj niet SOMS betekent, zoals in de bijsluiter vermeld, maar waarschijnlijk. Per slot van rekening kreeg mijn echtgenote ook een bijna fataal ontstoken lever van een bepaalde anti-conceptie pil. DIE kans? 1 op 10.000.000

Dit alles wordt door u afgedaan als onnodig door Dr. Paul de Groot veroorzaakte onrust, waarmee de cardiologen veel extra werk op hun bord hebben gekregen. Zoals de Groot het in zijn reactie op uw brief zegt: U zou voor zijn interventie dankbaar moeten zijn. Die geeft u immers de kans een werkelijk ONAFHANKELIJK onderzoek - dwz. zonder enige financie~le steun van de farmaceutische industrie - te starten naar de werkzaamheid - de werkelijke preventieve werking - en de bijwerkingen van statines. U zult het toch in gemoede met mij eens moeten zijn dat het belang van de patient prevaleert boven de - toegegeven aanzienlijke - financie~le voordelen voor de fabrikanten. Een volgende rechtzaak a.- la die van he DES-hormoon behoort niet tot de onmogelijkheden.

Met vriendelijke groet,



Glorfindel
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2007 11:53

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Glorfindel »

http://www4nl.dr-rath-foundation.org/NA ... erzoek.htm


De resultaten van de hier beschreven onderzoeken kunnen als volgt worden samengevat:

De inname van vitamine C verlaagt de kans op cardiovasculaire aandoeningen met 50%, zoals vastgesteld bij 11.000 onderzoeksdeelnemers.
De inname van extra vitamine E verlaagt de kans op cardiovasculaire ziekten met een derde, zoals vastgesteld bij 87.000 onderzoeksdeelnemers.
Van geen enkel geneesmiddel is ooit aangetoond dat het even effectief is in het voorkomen van hartziekten als deze vitaminen.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Robjee »

Dr. Rath is niet iemand die in de wetenschappelijke wereld erkend en serieus genomen wordt. Zie bijvoorbeeld zijn uitspraak:

Het natuurlijke aminozuur lysine kan, met name in combinatie met ascorbinezuur (vitamine C), deze enzymen neutraliseren en de verspreiding van kanker en aids aanzienlijk verminderen of zelfs helemaal tegenhouden

Zijn onderzoeken zijn weinig wetenschappelijk en kunnen niet worden gereproduceerd. Er worden dan ook regelmatig beschuldigingen naar hem gedaan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Dit wil niet zeggen dat vitamines en mineralen niet belangrijk zijn als basis voor een gezonde, gevarieerde voeding.

Glorfindel
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2007 11:53

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Glorfindel »

Combineer het hiermee en zie verder maar wat je ermee doet,
ik weet dat het bij mij werkt:

(Linus Pauling, 2-voudig nobelprijswinnaar en voormalig compagnon van Rath)

http://www.paulingtherapy.com/
en
http://www.thecureforheartdisease.com/

Zoek in deze websites eens naar cholesterol.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

We krijgen nu nog meer wild-west verhalen zo, niet doen...

GERDI_DAGAZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 01:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door GERDI_DAGAZ »

Eliane dat zijn geen wildwest-verhalen.
Er zijn hier al veel mensen mee geholpen, lees eerst de artikelen
maar voordat je ze negatief benoemd.

Ik hoor niets over de doden die overal ter wereld aan statine zijn overleden.

Maar nieuwe richtingen, met nieuwe inzichten worden per omgaande
veroordeeld!

Nogmaals, er zijn de afgelopen jaren al zoveel gezondheidsrichtlijnen
bijgesteld. Ik garandeer je, als er patenten konden worden gekregen
op de vitamines in de artikelen genoemd, dat dan ineens deze
inzichten *goedgekeurd* zouden worden.

Zonder statine zijn er nog plenty mogelijkheiden, niet alleen bovenstaand, maar ook alternatief (wat heet alternatief) en dieet.

Er zijn ook groepen mensen die niet meer in oude richtlijnen of statines geloven. En dat is hun goed recht!
En ieder neemt daarin zijn eigen verantwoordelijkheid!

Lees elders maar eens hoeveel er aan statines gestorven zijn....daar hoor ik bijna niemand in de media over.

Bayer en Lipitor hebben schadeclaimen aan hun broek hangen door statine.
Dat lijkt me ook niet voor niets.........

Bij MAX vanmiddag ook weer een éénzijdige toespraak over statine van een cardioloog.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Robjee »

Over Pauling; zijn nobelprijzen hebben geen enkele relatie met de hier gevoerde discussie. Het werk van Linus Pauling na zijn nobelprijzen wordt in de wetenschappelijke wereld niet geaccepteerd (pseudo wetenschap). Rond 1970 richtte hij zich namelijk op de orthomoleculaire geneeskunst. Het is controversieel en niet reproduceerbaar. Zijn eerdere succes staat daar los van.
Mocht je over peer-review gepubliceerde onderzoeken beschikken om je standpunt te onderbouwen lees ik ze graag.

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Toevallig heb ik ook vanmiddag Max gezien en het is jammer dat er in feite alleen gezegd werd niet te stoppen met de statines, maar over bijwerkingen, waarover we nu toch meermalen lezen en waardoor juist die arts in dit programma was gevraagd om nadere toelichting te geven, werd in het geheel niet gesproken en dat vind ik een kwalijke zaak !!

En wat het 'geloof' in supplementen betreft ?? Je hoeft er niet in te geloven, maar als je een kat in nood bent waag je die sprong en dat was voor mij een goede landing :-)


Nousse

Nieuwenhuijze
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2006 23:49

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nieuwenhuijze »

- Als ik moet kiezen tussen boter en margarine, dan heb ik meer vertrouwen in koeien dan in chemici -

Bron: kan ik niet meer vinden

Misschien erg kort door de bocht, maar hier komt het wel op neer. Daarnaast had Einstein ook een mooie:

- Een oplossing kan nooit worden gevonden op hetzelfde niveau waarop het probleem is ontstaan. -

Statines of welk middel dan ook dat cholesterol moet verlagen, dus ook supplementen en vitamines (voor de sceptici), lossen niet de oorzaak van het probleem op, maar halen slechts de symptomen en gevolgen weg.
Deze 'geneeswijze' noemt met in de westerse wereld Curatief. Hoewel we allemaal worden opgevoed met "Voorkomen is beter dan genezen" passen we dit, hoewel jaarlijks bij onze auto's, niet toe op ons meest kostbare bezit.
Zou het niet heel logisch zijn dat we zelf op één of andere manier zorgen voor een te hoog cholesterol en dat we dit dus ook door beter na te denken dit dus op een ander denkniveau kunnen oplossen zonder medicijnen? We hebben het immers ook zonder medicijnen zo hoog gekregen...

Helaas voor ons verdienen bedrijven meer aan curatief dan preventief zaken doen, maar er is hoop. Op de HRM beurs afgelopen week was er enorm veel aandacht aan preventie. Bedrijven krijgen door dat werknemers gezond houden goedkoper is dan ze beter maken.

Ik wil heel graag een onderzoek doen naar een product dat 'waarschijnlijk' goed is voor de vaten en ook tegen plaque en cholesterol. Heeft iemand hier enig idee hoe en waar ik dat kan laten doen? Geldschieters zijn ook zeeeer welkom :)

Kucingnakal
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:22

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Kucingnakal »

eeliane
Geplaatst op 15 Mrt 2007 20:47 door eeliane
We krijgen nu nog meer wild-west verhalen zo, niet doen...
Duidelijk een gelovige van de richting GEEN ONRUST AUB! Net zoals de heren van de NVVC :lol: Galileo Galilei was ook "geen wetenschapper".
En toch bleek de aarde om de zon te draaien. Vooruitgang in wetenschap wordt altijd vooraf gegaan door onrust.

hennasol
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2007 00:01

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door hennasol »

hoewel ik denk dat een wat hoger cholesterol niet verantwoordelijk is voor hart- en bloedvat-problemen (mijn zussen en ik hebben een erfelijk verhoogd cholesterol en er zijn géén hart-en vaatproblemen)kan ik u verzekeren - uit ervaring:
u verlaagt binnen de kortste keren uw cholesterolwaarden wanneer u de transvetten laat staan - vervang margarine/boter op uw brood door wat lijnzaadolie of walnootolie of olijfolie.
wilt u wat strenger voor uzelf zijn laat dan de kaas staan en eet ipv vlees wat vette vis.
niet bakken in zonnebloemolie, maar in olijfolie of kokosolie.
maar vooral de transvetten afzweren (die zitten helaas bijna overal in!).
groet

Glorfindel
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2007 11:53

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Glorfindel »

Robjee,

misschien dat dit je op weg helpt naar "peer-reviewed" artikelen:
http://www.fonteine.com/vitaminec_dossier.html

Hierin wordt verwezen naar 2 Canadese artsen, Paterson en Willis,
en daarvan kun je genoeg via Google van vinden.

Succes!

Oh ja,

Pauling is de enige 2-voudige Nobelprijswinnaar ter wereld (voor zover mij bekend) en dat getuigt toch wel van een scherpe geest en een helder inzicht. En nee, die heeft hij niet op Vit.C gebied gewonnen.

Het blijft moeilijke materie als je alles bewezen wil zien.
Ik zou zeggen: ga 1 maand vit.C slikken in de hoeveelheden die Pauling enz. aanbevelen en als het niet helpt stop je er toch gewoon weer mee? Wat heb je te verliezen?
Ik zeg niet dat je moet stoppen met je Statins.
Blijkt je toestand na een maand verbetert, dan kun je je arts raadplegen om met die Statins af te gaan bouwen.

Niet reproduceerbaar? Zelf uitproberen........

Controversieel? Voor diegenen die belangen hebben in de Pharmaceutische industrie wel ja........

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Robjee »

Glorfindel,

De door jouw gegeven link verwijst naar een artikel, niet naar "peer reviewed" onderzoek.
Via google is inderdaad veel te vinden, niet alles is echter even betrouwbaar, vandaar mijn vraag naar "peer reviewed" onderzoek.

Pauling zal inderdaad goed werk hebben gedaan. Het is echter verkeerd om zijn nobelprijzen op zijn latere werk te betrekken. Zijn nobelprijs voor de vrede betrof een campange tegen proeven met kernwapens.

Met niet reproduceerbaar bedoel ik dat wetenschappelijk onderzoek de resultaten niet kan reproduceren. Belangrijk bij het beoordelen van een onderzoek.

Een ieder mag natuurlijk geloven wat hij/zij wil. Dit is echter mijn mening daarover, ondersteund door het wetenschappelijk onderzoek.

Glorfindel
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2007 11:53

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Glorfindel »

En daarom schrijf ik ook:
"misschien dat dit je op weg helpt naar "peer-reviewed" artikelen"

doe je best met Google......

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Robjee »

Het lijkt mij niet de juiste manier om jouw bewijzen te zoeken, waarvan ik het bestaan betwijfel/ontken...
Middels PubMed heb ik niets overtuigends kunnen vinden, een betrouwbaardere database dan zoekmachine Google.
Mocht jij meer succes hebben lees ik de onderzoeken graag.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

Met onrust bedoel ik dat eventueel de meerderheid die er wel positief op reageert nu niet gehoord wordt, de evt minderheid die idd last heeft van bijwerkingen laat dat wel weer erg snel weten. Zijn hun klachten wel echt van statines en zijn die erger dan de kwaal. Helpen de medicijnen echt niet? waar blijkt dat uit?
Aan wat losse info van gebruikers hebben we niet zo veel, er zijn ook mensen allergisch voor antibiotica, die zouden er zelfs aan kunnen overlijden, maar die andere 99,9% is al wel genezen met dat medicijn.
Ik wil hier maar mee zeggen dat nu in eerste instantie wat rond geroepen wordt, rustig afwachten en als je er mee stopt, met die statines bedenk dan wel dat je je hele levensstijl moet omgooien. Dat pilletje dat sommigen slikten was wel erg makkelijk, nu moet je gezonder gaan eten en niet een beetje gezonder maar echt gezond!, meer bewegen, stoppen met roken, meer bewegen en een aantal keren per jaar extra chol prikken in zkh (niet die cappillaire vingerprik) en dus een nieuwe levensstijl aan nemen om de vaten zo gezond mogelijk te houden ( moet het wel lukken zo natuurlijk ander begin je met duichtgeslibte aderen weer van voor af aan). Dat is niet voor iedereen even makkelijk maar als je dat wilt veel succes!

GERDI_DAGAZ
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 01:28

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door GERDI_DAGAZ »

Lang niet iedereen met een hoog cholestorolgehalte heeft dichtgeslibte aderen, of überhaupt plaque.
Het is ook nog lang niet bewezen dat een hoog cholestorolgehalte plaque veroorzaakt.

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

De eerlijkheid gebied me jullie aan te geven dat ik vorige week dacht dat het beter ging met mijn knieen, maar gisteren heb ik best veel last ervan gehad en ga dan ook vanmiddag naar de huisarts. Teleurstellend natuurlijk omdat ik echt dacht dat het beter ging doordat ik de statines heb laten staan.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het toch nog een gevolg is, want uiteindelijk heb ik het jarenlang gebruikt en moet ik het meer de tijd gunnen om te 'helen' als dit nog kan, maar nader onderzoek is toch wel zinnig denk ik zelf en.... misschien is er ook wel sprake van een vorm van slijtage en ook dat hoop ik echt niet !!

Mocht ik wat meer weten dan zal ik dit ook hier aangeven !!

Groetjes : Nousse

onfer
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:00

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door onfer »

Al "zappend" langs de verschillende topics van Tros Radar, ben ik hier beland. Alles over cholesterolverlagers met belangstelling gelezen. Destijds ook de Tros Radar uitzending met dr. P. de Groot gezien. Daarna acuut gestopt met Lipitor, aangezien ik alle bijverschijnselen, die in de uitzending aan bod kwamen, al jaren in toenemende mate bij mijzelf bespeurde, alleen de link naar Lipitor niet had gelegd. Ik slik dit al 13 jaar.
En ik durf te beweren dat ik altijd zo sterk als een beer was, maar een jaar geleden hebben mijn vrouw en ik ons stukje recreatiegrond, waar wij graag in tuinierden, van de hand gedaan, omdat ik het qua spierkracht niet meer aankon. Ook heb ik al 4 jaar last van zweepslagen in de kuiten, die onze vakanties (veel wandelen) verpest hebben. Sinds twee jaar ook slijmbeursontstekingen, vooral bij de knieën. Bijna alle grote gewrichten doen zeer.
En ik heb het er met niemand over dat mijn geheugen mij steeds vaker in de steek laat. Helaas, mijn vrouw is een goede observator.
Nu ben ik net ontslagen uit het ziekenhuis omdat er bij de laatste punctie van een slijmbeurs een gemene bacterie mee naar binnen is gekomen (afweersysteem dus 0,0). Met hoge dosis antibiotica via infuus, en nu ik thuis ben oraal, ben ik bezig dat beest te vernietigen.
Omdat een vriend van ons 4 maanden geleden gestopt is met Zocor, gewoon omdat hij eigenlijk tegen alle medicijnen is en toen op Boldocynara (dr. Vogel) is overgegaan (zijn vrouw is homeopathie-freak), ben ik dus na de Radar uitzending ook hierop overgegaan. Mét medeweten van mijn huisarts, die daar verder ook geen bezwaar tegen had, wilde alleen extra cholesterol controle over 2 maanden. Hij heeft me natuurlijk al jaren zien tobben.
Die vriend is onlangs bij de cardioloog voor controle geweest (week van tevoren bloedprikken, u kent dat wel). De cardioloog maakte hem een complimentje dat alle waarden zo goed waren, en vooral dat de cholesterol zo "netjes" was! Hij heeft niet gezegd dat hij op Boldocynara is overgestapt.
Ik zal t.z.t. over mijn cholesterolwaarde rapporteren, en ook al zal deze misschien te hoog zijn, ik kies (net zoals de meneer in de uitzending) voor kwaliteit over de jaren die mij resten. Ook zal ik aangeven hoe het met de spierkracht en gewrichtsklachen zijn.
Ik kan nu al zeggen dat mijn gewrichten niet pijnlijk meer zijn, maar ik moet eerst de werking van de antibiotica kunnen uitsluiten.
Direct na de laatste controle na de antibiotica-kuur (bij de internist) gaan wij echter eerst op vakantie, gewoon even bijkomen van alle commotie in deze laatste maand. Zou het nu écht kunnen, al die trammelant door vastatines?? Ik denk niet dat wetenschappers zoals dr. P. de Groot dit zo maar uit de lucht grijpen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

Wat men ook van de medicijnen mag denken en misschien heeft u last van bijwerkingen, soms zijn deze misschien minder erg dan de kwaal, denk dat dit probleem van geval tot geval moet worden bekeken.
Niet elke kwaal die men er bij heeft wordt veroorzaakt door het gebruik van statines. Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik.
Wie weet in welk medicijn die dokter de Groot trouwens zijn geld heeft geinvesteerd :wink:

Gesloten