LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Leva66 »

Slik ze al jaren. De cardioloog heeft ze mij voorgeschreven. Niet vanwege een hoog cholesterol in het bloed, die was prima! Maar de het zou de vaatwand soepeler en gladder houden ivm verkalking.

Jonas16
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2017 16:59

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Jonas16 »

statines helpt wel maar geeft (vaak) bijwerkingen. Een hoog cholesterol gehalte is een gevaar voor je hart en bloedvaten. Wanneer naast hoog cholesterol een of meerdere ziekten aanwezig zijn is het van belang een statine in te nemen. Wanneer je geen andere ziekten naast een hoog cholesterolgehalte hebt kun je in eerste instantie statine slikken om vervolgens wanneer het gedaald is over te stappen op alternatieven. Zoals havermout en blauwe bessen. Ik eet iedere dag havermoutpap omdat ik ook een erfelijk hoog cholestrolgehalte heb/had. Bij een keuring kwam naar voren dat ik een verhoogd cholesterolgehalte had. Ik slikte simvastastine 20 mg. Na 3 maanden was het gehalte genormaliseerd. Maar de huisarts zei dat ik een erfelijk component heb waardoor ik met het medicijn door diende te gaan. Ik kreeg sensaties in mijn benen. Zocht alternatieven op het internet en kwam uit op havermout en blauwe bessen en wat voeingstips. Simvastastine heb ik na een tijdje toen de voorraad op was niet meer geslikt. Tijdens een controle (niet bij de HA) was het gehalte prima. Maar dat is alweer wat jaren geleden. Ik moet weer eens bloed laten afnemen. Maar het is goed dat u (flink) afvalt. Dat is niet alleen goed om diabetes 2 te laten verdwijnen. het gaat ook hoge bloeddruk en kan ook beroertes tegen gaan. Daarnaast veel bewegen. Ik zou in eerste instantie simvastine slikken omdat u niet alleen last hebt van hoog cholesterol maar ook diabetes2 hebt. Wanneer het na een aantal maanden normaal is geworden zou u kunnen overwegen alternatieven te gebruiken. Wel u HA inlichten. doorgaan met afvallen en bewegen en gezond te eten. Dat is geen transvetten dat in veel light en halvarines zit. Gewoon en zo nu en dan vet eten. Niet roken en nauwelijks tot geen alcohol.
Gert, verpleegkundige.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door 16again »

Leva66 schreef:Slik ze al jaren. De cardioloog heeft ze mij voorgeschreven. Niet vanwege een hoog cholesterol in het bloed, die was prima! Maar de het zou de vaatwand soepeler en gladder houden ivm verkalking.
....precies zoals big pharma het wil.

Volgend jaar gaat de premie weer omhoog.

mebol
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2007 20:22

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door mebol »

U schrijft dat u geen statines wilt gebruiken. Doe het dan ook niet.
Een vriend van mij heeft een 3 jaar geleden, doordat hij een heftige infectie aan zijn been had, na de ziekenhuisopname in een revalidatiecentrum gelegen. Iedere avond kreeg hij nog medicijnen, waaronder die tegen te hoog cholesterol. Hij heeft echter die pilletjes nooit geslikt. We pikten het eruit tussen de 2 andere tabletjes die hij kreeg en en cholesterol pil verdwenen constant in onze tassen. Wel gaf ik hem iedere dag een handjevol walnoten en amandelen. Op een gegeven moment, na ongeveer 2 maanden, was het cholesterol pilletje ineens verdwenen. Op onze vraag waar dat pilletje gebleven was, werd geantwoord dat zijn cholesterol weer goed was. Het was dus niet meer nodig. Sindsdien eten we we iedere dag een handjevol walnoten. En nooit meer last van te hoge cholesterol gehad. Bepaal zelf wat u wilt, dit is mijn ervaring. Geen chemische rommel, maar gewoon lekkere walnoten en amandelen.

PP
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:17

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door PP »

gosewijn schreef:Vraag aan je huisarts als je rode rijst mag hebben , geen bijwerkingen . Mijn vrouw heeft goede resultaten hier mede.

Ik ben van die pillen 20 kg aangekomen en heel veel bijwerkingen met andere pillen . Okee is zeldzaam , Cardio ontkend het maar heb hem med. tijdschrift laten lezen toen gaf hij het toe.
Op 12 juli jl. stond deze waarschuwing over rode rijst op Radar.
Kennelijk heeft dit middel, net zoals Q10 voortgekomen uit de voedingssupplementen lobby, meer het doel om dit te promoten dan dat dit enige oplossing zou zijn voor het oplossen van de bijwerkingen. Met rode rijst zou je wel eens van 'de regen in de drup' kunnen komen. Bovendien zijn zowel rode rijst als Q10 absoluut geen goedkope producten.

Tot ergens in 2012 gebruikte ik het middel 'Lipitor' als cholesterolverlager wat wel een aantal bijwerkingen veroorzaakte maar die net redelijk te verdragen waren. Echter ergens in 2012 liep het patent af van 'Lipitor' en moest er zo nodig een goedkoper (preferent)middel voor in de plaats komen met als verzamelnaam 'Atorvastatine' voor alle cholesterolverlagers, zo'n stuk of tien.
Toen begon voor mij de ellende. Al bij het eerste vervangende middel kreeg ik hevige bijwerkingen waarbij ik praktisch niet meer kon lopen en dreigde ik in een rolstoel te belanden door de hevige spierpijn. Nadat ik 3 dagen was gestopt met dit middel was ik weer gewoon in mijn oude doen.
Mijn cardioloog wilde graag dat ik de andere middelen uit het preferentiebeleid allemaal zou uitproberen omdat hij veronderstelde dat er wel een middel zou zijn wat ik zou verdragen. Jammer dan, er was na anderhalf jaar verder uitproberen geen enkel middel uit de onzalige preferentielijst van de cholesterolverlagers die geen ernstige bijverschijnselen vertoonde. Het had totaal geen zin om mijzelf verder met die preferente troep bezig te houden en mijn cardioloog was het daarmee eens.

Zo'n ruim 2 jaar lang heb ik geen cholesterolverlagers gebruikt met medeweten van mijn cardioloog zij het dat elk halfjaar mijn cholesterol werd gecontroleerd. Het was wat aan de hoge kant maar nog niet verontrustend totdat plots de waarde ineens behoorlijk opliep.

Mijn cardioloog wist dat er sinds 2016 twee nagenoeg gelijke cholesterolverlagende middelen op de markt zijn gebracht die niet op basis werken van het middel vastatine. Het zijn de middelen 'Evolocumab'(Repatha) en 'Praluent'(Alirocumab) wat resp. 1 april en 1 juni vanuit het basispakket wordt vergoed. Beide middelen moeten worden geïnjecteerd, zitten in een soort van grote vulpen en zijn in twee doseringen van 75 ml. en 150 ml. verkrijgbaar. Het zijn geen goedkope middelen want op jaarbasis kost het 6000 € bij één injectie per 14 dagen.
Het AMC heeft op hun site wat informatie over dit middel geplaatst.

Mijn cardioloog had dit middel nog niet eerder voorgeschreven maar wilde dat in mijn geval gaan voorschrijven omdat andere middelen lichamelijk niet werden geaccepteerd door mij.

Sinds 3 maanden gebruik ik het middel 'Praluent'. De injectie, die men zelf moet toedienen via een been, is kinderlijk eenvoudig uitvoerbaar en kan eigenlijk niet fout gaan.

Na 4 injecties is voor controle mijn cholesterol bepaald en bleek deze spectaculair te zijn gedaald!!

Tot slot nog een Rechtelijke uitspraak specifiek over cholesterolverlagende middelen, hoe de Rechtbank denkt over het vermaledijde prefentiebeleid die door de zorgverzekeraars wordt gehanteerd.
De Rechtbank verplicht de zorgverzekeraar om direct het niet preferente geneesmiddel te leveren/vergoeden en verbied de zorgverzekeraar om absoluut niet op de stoel van de arts te gaan zitten.

Philo Sliepenbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2017 22:52

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Philo Sliepenbeek »

Ik ben praktijkondersteuner in een hujsartsenpraktijk en houd me beroepsmatig bezig met patiënten met diabetes. Zorgvuldig opgestelde richtlijnen adviseren om bij een LDL-cholesterol (= slechte cholesterol) van 2,5 of hoger een statine t.w. simvastatine 40mg (= 1e voorkeur) voor te schrijven om het risico op hart- en vaatziekten dat bij diabetes patiënten verhoogd is, zoveel mogelijk te beperken. Het is dus niet zo, zoals U veronderstelt, dat er gestreefd wordt naar een waarde van het totale cholesterol van lager dan 2,5. Spierproblematiek kan optreden en als dit het geval is kan er gestopt worden. Bij twijfel adviseren wij ook wel eens om dan te stoppen met de statine. Als de klachten verdwenen zijn en vervolgens weer gestart wordt met de statine levert het terugkomen van de spierklachten het bewijs dat er sprake is van een bijwerking. Vele gebruikers ondervinden overigens geen bijwerkingen.

fbreteler
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2017 08:13

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door fbreteler »

Ik gebruik Rode Gist Rijst, dat werkt uitstekend (ben van 8 naar 4,25 gegaan) en is verkrijgbaar bij Trekpleister. En dit geeft géén bijwerkingen!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Shine »

Mdriel, de arts kan laten onderzoeken of uw cholesterol probleem genetisch (erfelijk) is. In mijn familie loopt ook iedereen met hart/vaat ziekte problemen en een verhoogd cholesterol. Het vermoeden bestond dat er sprake was van erfelijkheid. Dus onderzocht. Waarom doet uw arts dat niet?
http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/ ... holesterol

Overigens is bijgevoegde link sowieso even erg interessant inzake de cholesterol en waarden.
Ook ik ben het traject van de statines ingerold. Inmiddels, (anderhalf jaar verder) zit ik aan mijn 5de merk met inmiddels een super lage (5mg) dosering. Ook bij mij begon de arts standaard op die 40mg per dag. De bijwerkingen bleven niet uit. Pijn in mijn spieren, je lichaam voelt op gegeven anders, alsof het niet van jezelf is. De Dosering werd wat verlaagd en/of er werd overgestapt op een ander statine merk. Nu is het dus de Cresta 5mg. Mijn cholesterol zat ook rond de 6.8. Inmiddels is het goed.
Het is mij serieus een raadsel waarom artsen direct een 40mg hoge dosering voorschrijven, terwijl dat bij een verhoging van uw gehalte helemaal niet nodig hoeft te zijn. Artsen lijken wel te denken dat 40mg de minimale standaard pilwaarde moet zijn, ongeacht de hoogte van het cholesterol. Ik zou daarom ook eerder deze discussie met uw arts aan gaan in plaats van wel/niet slikken van statines.
Uw verhaal zo lezende meen ik op te maken dat u uw voeding en bewegen gezien het afval traject al behoorlijk hebt aangepast/gewijzigd te gunste van de gezondheid. Mijn complimenten en blijf dit volhouden.
Gezien uw aanwezige gezondheidsproblemen en daar al medicatie voor te krijgen, zou ik het advies van uw arts (2 artsen) serieus nemen, en alleen het aantal mg per dag van de statine ter discussie stellen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door sjohie »

Even ter nuancering, de winsten van die farmaceutische bedrijven gaan naar de aandeelhouders. Die aandeelhouders zijn de grote institutionele beleggers, denk aan de Nederlandse pensioenfondsen. De mensen die zo afgeven op deze bedrijven, terecht of niet, zou ik toch willen adviseren om even op de site van hun pensioenverzekeraar te kijken waar namens hén allemaal wel niet in belegd wordt. Dat is bij wet openbare informatie, en zeker wel te vinden als men door de boter op het eigen hoofd heenkijkt.

Wat betreft statines, die werken tegen verhoogd cholesterol, wat nog niet zo duidelijk is, of van nature voorkomende statines, oa in de genoemde rode rijst, hetzelfde effect hebben als op maat gemaakte medicijnen. Tot nu toe lijkt het er op dat een natuurlijke variant wel enig werking heeft, maar lang niet zo'n duidelijke als die van de medicinale statines. Het is dus wél geschikt om een licht verhoogd cholesterolgehalte iets te temperen, wat ook lukt ism een aanpassing van het dieet en bewegingspatroon. Dat zijn, als je informatie op internet destilleert naar de cijfers & feiten, ook de succesverhalen die je op het internets vindt. Voor een genetisch bepaald, en al zwaar verhoogd gehalte, is het bij lange na niet meer afdoende, en als 2 artsen dit zo adviseren, zou ik dat als waarheid aannemen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jos dijkman schreef:Ik had bijverschijnselen van statine en gebruik op aanraden van mijn diabeetverpleegkundige iedere dag s'morgens een ruime eetlepel appelazijn/cider en met een goed resultaat.



Hier nog iemand die dat doet, 2 x daags een ruime eetlepen appelazijn. Het is vies, maar ik knijp mijn neus dicht bij het innemen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Shine »

Philo Sliepenbeek schreef:Ik ben praktijkondersteuner in een hujsartsenpraktijk en houd me beroepsmatig bezig met patiënten met diabetes. Zorgvuldig opgestelde richtlijnen adviseren om bij een LDL-cholesterol (= slechte cholesterol) van 2,5 of hoger een statine t.w. simvastatine 40mg (= 1e voorkeur) voor te schrijven om het risico op hart- en vaatziekten dat bij diabetes patiënten verhoogd is, zoveel mogelijk te beperken. Het is dus niet zo, zoals U veronderstelt, dat er gestreefd wordt naar een waarde van het totale cholesterol van lager dan 2,5. Spierproblematiek kan optreden en als dit het geval is kan er gestopt worden. Bij twijfel adviseren wij ook wel eens om dan te stoppen met de statine. Als de klachten verdwenen zijn en vervolgens weer gestart wordt met de statine levert het terugkomen van de spierklachten het bewijs dat er sprake is van een bijwerking. Vele gebruikers ondervinden overigens geen bijwerkingen.
Ik citeer dit antwoord graag even, want precies dit is de reden waarom uw arts(en) een statine tbv cholesterol willen voorschrijven. U verkeert in een verhoogde risicogroep (hart-/Vaatziekten) door uw diabetes. Wat Philo schrijft klopt. Uiteindelijk is mijn diabetes2 buurman door een falend hart overleden.
Ook het advies om tussendoor even te stoppen als de bijwerking 'spierpijn' of een van de bijwerkingen is/zijn wordt inderdaad vaak gegeven. (ook aan mij). En vaak is het ook even zoeken naar welke ...statine voor u het beste is. Het ene cholesterolverlagend middel kan bij u bijwerkingen geven, bij iemand anders weer niet en vice versa.
Over de dosering zou ik wel met de arts in gesprek gaan.

Tomaatje11
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2016 21:31

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Tomaatje11 »

Ja het werkt Helaas
Ik heb meegedaan aan een onderzoek naar statines en hiervoor 2 jaar lang crestor geslikt. Ik hieraan veel spierklachten overgehouden en onomkeerbare neuropathie. Dit is een zenuwbeschadiging aan handen en voeten waarvan ik veel last heb en die niet te genezen is.
Uit onderstaande link blijkt dat dit vaak voorkomt.
http://denieuweeyeopener.blogspot.nl/20 ... cijne.html

Ik denk dat als het cholestorol niet hoger is dan 10 je geen statines moet nemen waant dit middel is puur vergif en dat alle onderdelen van het lichaam aan. Je kan er suikerziekte van krijgen, ernstige spierafbraak (ook de hartspier), nierfalen en je kunt er dement van worden.

Ik heb mijn klachten gemeld bij Astrazeneca, die het goedje in de handel brengt. Die zegt dat mijn klachten niet door crestor veroorzaakt zijn, ondanks dat alles erop wijst dat het wel zo is, en bij Andromed die de test uitvoerde. Die laatste reageert niet op aangetekende brieven, heeft mijn maiiadressen geblokkeerd en verbindt mij niet door als ik ze bel. kortom een reactie die goed in het programma "opgelicht" zou passen.
Hieruit blijkt dat het deze bedrijven alleen om winst te doen is. Het welzijn van de patiënt is voor hen niet belangrijk.

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door sibora »

Ik kan erg kort zijn in deze , die troep in de vuilnisbak is de beste weg.

Chumani
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Chumani »

Te hoog cholesterol bestaat niet. Cholesterol heb je nodig. Het verband tussen hartprobleem en een te hoog cholesterol is fictie. Statinen zijn slecht behalve voor de fabrikant

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

Chumani schreef:Te hoog cholesterol bestaat niet. Cholesterol heb je nodig. Het verband tussen hartprobleem en een te hoog cholesterol is fictie.
Waarop baseer je deze uitspraak?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door 16again »

Begin eens te lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Cholesterol
Dan blijkt al gauw dat het niet zo zwart-wit is , als de Becel reclames ons ingepeperd hebben.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vorig jaar is toch al bewezen dat ouderen met een hogere cholesterol minder vaak met ziekten te maken hadden en dat cholesterol voornamelijk schadelijk is bij aangeboren afwijkingen (waardoor cholesterol zich op kan hopen in de celwand en de doorstroming van het bloed kan belemmeren)? Of gaan we gewoon aan de verschillende studies die dit aangeven voorbij?

Zwanette
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2019 06:52

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Zwanette »

U heeft te hoog cholesterol! wordt vaak gezegd.

Mijn cholesterolwaarden zijn:
LDL: 7,14
Triglyceriden: 0,72
HDL: 1,66

Taak:
Breng vetten(energie) naar de cellen die het nodig hebben.
LDL-vet wordt in de lever aangemaakt en voorzien van een jasje eiwit (lipoproteïne) en vervoerd door de bloedvaten naar de cellen.
LDL bestaat uit "goed LDL" en een "slecht LDL", kortom een waarde waar je niks aan hebt.
HDL neemt overtollig cholesterol op en brengt het van de cellen en weefsels terug naar de lever, (waar het wordt afgebroken).

Dr. Rath stelt de vraag: Waarom vindt men alleen plaque in de slagaders en niet in andere bloedvaten, haarvaten.
Cholesterol bevindt zich toch ook hier en toch zijn daar geen verstoppingen!

Door een chronisch tekort aan vitamine C ontstaan zeer kleine mini-scheurtjes in een slagaderwand, vooral daar waar het hart het bloed door het lichaam pompt.
Het reparatiemiddel heet LDL(a) Adhesive is plakkerig.
Het is nodig om kleine scheurtjes te repareren om erger te voorkomen.
Na verloop van vele jaren ontstaat hierdoor plaque.

Dus de kransslagaders om het hart moeten zeer elastisch zijn om deze druk aan te kunnen.
Je krijgt zeer goed collageenweefsel (bindweefsel) als je vitamine C gebruikt.
Hierdoor blijven de kransslagaders soepel en is LDL(a) niet nodig.

Dieren hebben geen probleem met hun cholesterol.
De meeste dieren maken in hun lever zelf een grote hoeveelheid vitamine C zelf aan en zijn daardoor beschermd tegen hart- en vaatziekten.
Helaas hebben wij een surrogaat: Lipoproteïne (a)

Cholesterol heeft je lichaam dus nodig. Cholesterol is een halffabricaat.
- Het is de bouwsteen van je lichaam. Elke cel heeft een jasje van cholesterol.
- Een kwart van alle cholesterol is nodig voor de hersenen. Geen wonder dat een bijwerking van statines geheugenverlies, dementie is.
- Statines remt de aanmaak van het co-enzym Q10, nodig voor een goede hartspier. Je moet het dus bij slikken.
- Om vitamine D te kunnen aanmaken onder invloed van de zon, is cholesterol nodig.
- Cholesterol heb je nodig om geslachtshormonen aan te maken.
- Cholesterol dient als reparatiemiddel.

Je lever maakt elke dag voor 14 eieren aan voor de nodige cholesterol!
Ik eet elke morgen 3 gebakken eieren voor mijn ontbijt. Mijn lever hoeft dan nog 11 eieren aan cholesterol zelf bij te maken.

Ik gebruik 3000 Mg (3 gram) vitamine C in tabletvorm om zeer goed collageenweefsel te houden. Kosen: 6 eurocent per dag!
Hierdoor hoef ik dus niet bang te zijn voor een hoog LDL van 7
Mijn LDL bestaat voornamelijk uit gezonde vetten en niet uit het plakkerige LDL.

Verder heb ik suikers, zetmeel, zoveel mogelijk verwijderd uit mijn voedingspatroon.
Geen brood, aardappels, rijst, pasta, muesli, koekjes, snoep, enz. maar Low Carb, High Fat.
... omdat suikers stille ontstekingen geeft, maar dat is weer een ander verhaal.

Bron: Youtube
Hart- en vaatziekten en de werking van vitamine C
https://www.youtube.com/watch?v=7DyvgJq2nO0

Cellulaire Geneeskunde bij hart- en vaatziekten - Lezing Dr. Rath
https://www.youtube.com/watch?v=eBOMS1uv414

Het monster cholesterol - Dr Lenkei DVD, Hoofdstuk 5/9
https://www.youtube.com/watch?v=WCKy0_FBRjo

Gesloten