LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
Mdriel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:07

Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Mdriel »

Omdat mijn huisarts mij heeft geadviseerd om medicijnen (Simvastatine van 40 mg) te gebruiken tegen een verhoogd cholesterolgehalte (het is hoogstwaarschijnlijk genetisch en de waarde is nu 5,8) wil ik onderzoeken of ik daadwerkelijk dat medicijn moet gebruiken, aangezien ik een aantal negatieve verhalen over cholesterolverlagers heb gehoord.

Ik heb even op het internet gezocht en zag dat Tros Radar een aantal uitzendingen heeft gewijd aan statines tegen cholesterol. Helaas zijn die uitzendingen van 2007 en 2008. Dat is bijna 10 jaar geleden. Wat is er dan verder gebeurd? Is er verder geen onderzoek naar gedaan en ligt het gewoon stil? En zal daarom de huisarts (en ik denk nog bijna allemaal) van mening zijn dat statines hèt middel is tegen een verhoogd cholesterol..

Bij mij is toevallig bij een bedrijfskeuring eind vorig jaar diabetes 2 geconstateerd door overgewicht en ik moest een pil tegen suiker en plastabletten slikken tegen hoge bloeddruk. Die slik ik nu, al had ik daar wel weerstand tegen. Ik ben niet zo van de medicijnen. Ik heb ze nooit geslikt en was kort voor kort kerngezond. Ik rook en drink niet.

Inmiddels ben ik van 90 kg naar 67 kg afgevallen en ga nog door om ongeveer 63 kg te bereiken. (ik ben 1,55 m lang).
De huisarts heeft ook bij mij een verhoogd cholesterolgehalte bij mij geconstateerd (6,8) en hij denkt dat dit genetisch is. Ik heb tot nu toe geweigerd om medicijnen hiervoor te slikken vanwege de negatieve verhalen die ik op internet heb gelezen. Ook heb ik de uitzendingen hierover van Tros Radar gezien. Maar nu is het zover dat hij mij met klem aanraadt om dit te gebruiken en wil het voor a.s. dinsdag 15 augustus a.s. weten. Hij zegt dat ik als diabeet de waarde 2,4 mag hebben en de grens bij een gezond persoon is de waarde 4,5. De waarde 6,8 vindt hij veel te hoog.

Wat betreft het begrip genetisch: mijn wijlen oom van mijn vaders kant kreeg een dieet tegen verhoogd cholesterol en mijn tante van mijn moeders kant heeft het ook, maar ze wil ook geen medicijnen hiervoor gebruiken.. van mijn ouders is het niet bekend.

Om mijn keuze te maken ben ik benieuwd of Tros Radar hiermee door is gegaan of is er helemaal geen aandacht meer aan besteed?? We zijn al 10 jaar verder. Dat vind ik jammer, vooral omdat ik (en ik denk met mij ook een heleboel andere mensen) voor dit dilemma staan.
Ik heb net een reactie hierover verstuurd aan Tros Radar.

Ook heb ik verder op het internet andere verhalen hierover gevonden, bijvoorbeeld dat een verhoogd cholesterol geen oorzaak is voor aderverkalking, etc.

Wie weet of Radar in de tussenliggende 10 jaren het een en ander heeft uitgezocht? Zijn er nieuwe feiten hierover aan het licht gekomen? En zijn er ook positieve ervaringen met statines tegen cholesterol? Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Met de google zin: 'helpen statines tegen cholesterol' krijgt u een hele hoop nuttige informatie binnen :)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Als uw te hoge cholesterolgehalte genetisch is bepaald, en u al door 2 artsen is verteld dat het beter is om statines te slikken, zou ik er persoonlijk toch wel over nadenken.
Voor 'gewone' mensen ben ik er tegen. Vooral na het lezen van 'De cholesterolhype' van Kendrik (nadat ik zelf een paar weken dat spul had geslikt en er zo ziek van werd). Maar ik ben géén arts en ik kan u dan ook niet aanraden wat te doen. Bij mijn weten zitten er helemaal geen artsen tussen de mensen op dit forum.
Misschien alle informatie die u vindt voor uzelf op een rijtje zetten en een goed gesprek aangaan met uw arts?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door 16again »

Nog verder terugschakelen: Je kunt ook googlen hoe slecht dat verhoogde cholesterol is.
Er bestaan immers partijen die zoveel mogelijk pillen willen verkopen, en daardoor de effecten van cholesterol overdrijven

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Slik het al jaren, nooit bijwerkingen gehad, en inmiddels is mijn cholesterol onder controle.
Niet op de stoel van de dokter gaan zitten, die heeft er tenslotte voor geleerd.
Een te hoog cholesterol is erg gevaarlijk.
Alle medicijnen die ik slik hebben een hele rits bijwerkingen op de bijsluiter staan.
Sommige zijn nog erger dan de kwaal, maar wie zegt dat u dat krijgt?
Procentueel komen die bijwerkingen heel minimaal voor normaal gesproken.
Ik heb er bij geen enkel medicijn ooit iets van gemerkt, en slik 9 verschillende soorten.
Maar ondanks mijn diabetes type 2, hoge bloeddruk, Simvastatine voor mijn cholesterol en na een beroerte gehad te hebben, leef ik gelukkig nog en voel me prima.
Elke dag een best aantal pillen slikken, nou en?????

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

een paar dingen vallen op:
Mdriel schreef:..... en was kort voor kort kerngezond.

Inmiddels ben ik van 90 kg naar 67 kg afgevallen en ga nog door om ongeveer 63 kg te bereiken. (ik ben 1,55 m lang).
Met 1.,5 meter en 90 kilo ben je niet kerngezond. Te hoog cholesterol zou met een dergelijk gewicht best wel eens kunnen.
Mdriel schreef:....... en wil het voor a.s. dinsdag 15 augustus a.s. weten.
Hoezo wil hij het voor die tijd weten? wat is dat voor onzin? En als je het dan nog niet weet, wat dan?
Mdriel schreef:Om mijn keuze te maken ben ik benieuwd of Tros Radar hiermee door is gegaan of is er helemaal geen aandacht meer aan besteed??
Kijk oude uitzendingen terug als je dit wil weten, of google het.
Mdriel schreef:Wie weet of Radar in de tussenliggende 10 jaren het een en ander heeft uitgezocht? Zijn er nieuwe feiten hierover aan het licht gekomen? En zijn er ook positieve ervaringen met statines tegen cholesterol? Ik ben benieuwd.
Radar is een consumentenprogramma, geen wetenschappelijk onderzoeksbureau. Dus nee, zij zoeken niets uit, anderen doen het onderzoek, het medisch/wetenschappelijke onderzoek.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Statines zijn werkzaam tegen hoog cholesterol maar hebben wel wat bijwerkingen. Kijk goed wat er wordt voorgeschreven want niet elk middel wordt vergoed.
http://www.optimalegezondheid.com/gevar ... e-statine/

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik slik ze niet meer , had te veel bijwerkingen er van. Maar dat is voor ieder persoon verschillend. Je kan ook wat alternatieve dingen tegen cholesterol gehalte vinden op internet. Zoals appelazijn of andere dingen.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De waarde 6,8 vindt hij veel te hoog.
Die waarde is inderdaad veel te hoog. Je huisarts heeft volkomen gelijk om je statine voor te schrijven. Als het bij een verder gezond persoon iets verhoogd is, kan verandering van eet- en leefgewoonten de cholesterol vaak omlaag krijgen naar een acceptabele waarde van 4. En dat werd ook duidelijk gezegd in die uitzending over statine gebruik.

Hoe gezond je nu ook leeft, zonder statine zal de waarde niet zakken van 6,8 naar 2,4.

Je kan de huisarts ook voorstellen de eerste 3-4 maanden 20mg te slikken en dan opnieuw even de waarde checken. Daarmee krijgt je lichaam ook de kans rustig aan te wennen aan statine.

Meer informatie https://www.hartstichting.nl/risicofact ... holesterol
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 11 aug 2017 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kuklos schreef:een paar dingen vallen op:
Mdriel schreef:..... en was kort voor kort kerngezond.

Inmiddels ben ik van 90 kg naar 67 kg afgevallen en ga nog door om ongeveer 63 kg te bereiken. (ik ben 1,55 m lang).
Met 1.,5 meter en 90 kilo ben je niet kerngezond. Te hoog cholesterol zou met een dergelijk gewicht best wel eens kunnen.
Maar dan zou dat geen probleem meer kunnen zijn als je afvalt.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door gosewijn »

en de waarde is nu 5,8)
cholesterolgehalte bij mij geconstateerd (6,8


Wat is de goede waarde . En welke waarde is gemeten , de goede of slechte , of bijde te samen.

Mdriel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:07

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Mdriel »

Correctie: de waarde is nu 5,8.

Mdriel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017 17:07

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Mdriel »

Via Google krijg ik veel tegenstrijdige informatie binnen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mdriel schreef:Via Google krijg ik veel tegenstrijdige informatie binnen.
Googelen op medische zaken kan je een hoop ellende opleveren. Praat eens goed met je eigen huisarts of vraag een second opinion, maar ga niet knutselen met je gezondheid.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Vraag aan je huisarts als je rode rijst mag hebben , geen bijwerkingen . Mijn vrouw heeft goede resultaten hier mede.

Ik ben van die pillen 20 kg aangekomen en heel veel bijwerkingen met andere pillen . Okee is zeldzaam , Cardio ontkend het maar heb hem med. tijdschrift laten lezen toen gaf hij het toe.

ManonSp
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2017 16:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door ManonSp »

Ik heb een half jaar statines geslikt en kreeg al vrij snel taaie spieren. Problemen met m'n Achillespees en noem maar op. Na overleg met de huisarts ben ik er mee gestopt. Ik slik nu sinds kort Sytrinol, te koop bij onder andere de Vitaminestore. Het heeft geen bijwerkingen. Ik kan helaas nog niet zeggen of dit resultaat heeft maar volgens zeggen zou je na drie maanden al resultaat in de waarden moeten zien. Dit lijkt me een veilige periode om te proberen en aan de huisarts voor te stellen dan een meting te laten doen.
Een gezonde leefstijl en bewegen is uiteraard wel noodzakelijk.
Ik wil nog toevoegen dat het zeer spijtig is dat reguliere artsen niets willen horen van alternatieven. Stel je slikt nog andere medicijnen dan moet je voor je eigen veiligheid de apotheek bellen of je een dergelijk alternatief kunt slikken. Bovendien weet je huisarts ook niet wat je zelf allemaal nog meer slikt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door renewouters »

Mdriel schreef:Via Google krijg ik veel tegenstrijdige informatie binnen.
Iedere gek kan dan ook rommel op internet publiceren. Maar om 1 of andere reden vertrouwen sommige mensen meer op die informatie dan op de kennis van professionals.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

ManonSp schreef:Ik wil nog toevoegen dat het zeer spijtig is dat reguliere artsen niets willen horen van alternatieven.
En terecht. Je gaat een echte arts die jaren gestudeerd heeft, moet blijven bijstuderen en medicijnen waar naar onderzoek is gedaan mag voorschrijven toch niet vragen aan de eerste de beste kwakzalver advies te vragen?
ManonSp schreef: Stel je slikt nog andere medicijnen dan moet je voor je eigen veiligheid de apotheek bellen of je een dergelijk alternatief kunt slikken. Bovendien weet je huisarts ook niet wat je zelf allemaal nog meer slikt.
Zucht, natuurlijk weet je arts dat niet, dat is iets wat de apotheek je vraagt als je daar medicijnen komt halen. Je kan het je arts uiteraard wel gewoon vertellen.
Of ga je hier nu series beweren dat wat zo'n kwakzalver (alternatief therapeut) voorschrijft door jou als medicijn beschouwd wordt?
Laatst gewijzigd door kuklos op 20 aug 2017 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door gosewijn »

wat zo'n kwakzalver (alternatief therapeut) voorschrijft

In onze huisartsenpraktijk was een huisarts die bijde praktijken uitvoerde , was geen kwakzalver.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkt statine echt tegen een hoog cholesterol?

Ongelezen bericht door kuklos »

gosewijn schreef:In onze huisartsenpraktijk was een huisarts die bijde praktijken uitvoerde , was geen kwakzalver.
Beide, niet bijde. En jawel, dat is wel een kwakzalver. Dat alterneeutische ge*** berust op quatsch en niet op wetenschappelijke onderbouwingen.

Gesloten