LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acer Iconia > BCC en Acer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik kocht op 31 januari 2015 een Acer Iconia. Een fijne tablet, die ik voornamelijk gebruik om boeken op te lezen die omdat het beveiligde bestanden zijn niet zomaar op mijn reader gezet kunnen worden. Verder lees ik er wat mail en nieuws mee en zo. Ik wil persé een Windows-tablet omdat wij thuis alles op Windows hebben draaien. Qua formaat en prestaties was deze tablet absoluut de juiste voor mij.
In augustus wilde het ding niet meer aan. Naar BCC gebracht, is gerepareerd - er scheen iets met het stekkertje van de voeding te zijn.
In december wilde het ding wéér niet aan. Nu lijkt het net of de aan/uit-knop het niet doet. Op 21 december het ding binnengebracht bij BCC.
Word ik net gebeld of ik soms 'de adapter' er even bij wil leveren (de winkel is 15 kilometer verderop). Maar - en nu komt de grap - er is nooit een adapter o.e.d. bijgeleverd. Thuis hangt het ding aan een standaard USB-kabeltje...
Blijkbaar is er sinds 21 december dus nog niets mee gedaan.
Ben benieuwd wanneer ik weer wat hoor.

Moet ik ze 2 of 3 keer de kans geven het ding te repareren? En ben ik verplicht weer naar die winkel te rijden om een van mijn eigen USB-kabeltjes te gaan brengen? Ik heb 2 jaar garantie maar eigenlijk ben ik het nu al een beetje zat.
Laatst gewijzigd door Miepje1 op 16 mar 2016 13:43, 6 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door crazyme »

Zo rond de kerst gebeurt er in veel bedrijven niet veel, dus grote kans dat ze pas in januari de service hebben opgepakt.

stofzuigertje

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dankzij de USB kabel laad ik een gelijkwaardig apparaat in de auto op...

De lader, ze vermoeden dat die niet goed is maar heb je zelf al een andere lader geprobeerd.
Dit kan de voeding navigatie of andere laptop zijn.

Een lader of kabel stuk kan ook en als ze niets vonden als hun kabel goed werkte zou kunnen....

Als er niets is bij geleverd kan het zijn dat de pennetjes niet 100% contact maakte.

Nerd009
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2016 13:58

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Er zijn websites waar je kan raadplegen hoe de tablet inwendig in elkaar zit. Dat noemen ze TearDown (Aan elkaar.) Ga naar Google en typ het volgende 'Acer Iconia teardown', je zal dan meerdere filmpjes op youtube en formele handleidingen zien. Laat daar een technicus naar kijken.

Iets simpels als een aan/uit knopje vervangen kan makkelijk duurder zijn dan een gehele nieuwe tablet. Daarom vraag ik jou ook om totale disassemblage video te bekijken en zelf te kijken of het aan/uit knopje vastzit op het moederbord. Als dat zo is, dan moeten ze nu al het moederbord vervangen, wat tot interne beschadigingen lijdt die geen direct gevolg heeft maar op termijn wel.

Ik zal een voorbeeld geven van een heel makkelijk repareerbaar iets en dat was de Nokia N95 telefoon. Speaker kapot? Binnen 5 minuten een nieuwe erin zonder solderen, nieuw cameraatje erin? Zelfde binnen 5 minuten zonder solderen. Maar nu komt het alles heeft een kwetsbaar punt in de techniek. Als er een toetsje van de N95 zoals de nummers 0-9 en * of # kapot was moest het moederbordje vervangen worden, ook binnen 5 minuten zonder solderen.

Zo mooi als met de Nokia N95 zal het bij jouw tabletje niet gaan. Ik heb geen tijd om de filmpjes te kijken, maar ik weet het antwoord al, nu snap ik dat je geen geldboom op je rug hebt, maar ik had hem terug gestuurd.

Als dit nu al zo gauw slecht functioneerd zal dit na iedere reperatie alleen maar erger worden tenzij de Teardown video mijn ongelijk bewijst.

Ik heb bijvoorbeeld een Samsung Note tablet, als de accu kapot is kost dat 100 euro om te vervangen, voor ik mijn Tablet kocht keek ik hoe makkelijk onderdelen vervangbaar waren, met name de accu. Ook bij mijn Tablet is de aan/uit of volume up/down vervangen eigenlijk het einde. Sterker nog de 1e Samsung Note Tablet die ik kreeg had een scherm defect, 4Launch nam hem direct terug, en de volgende dag kreeg ik direct een nieuwe thuisbezorgd. Nu was het echt duidelijk zichtbaar wat bij mijn Tablet toen het probleem was.

Wettelijk hoor je helaas de leverancier BCC reparatie recht te geven. Helaas gaat het niet om ziets eenvoudigs als het vervangen van een paar banden bij een auto. Vrijwel alle telefoons zitten tegenwoordig zelfs gewoon aan elkaar gelijmd en dan kom ik terug op de meest eenvoudige conclusie, een nieuwe ( dus geen opgeknapte ) is goedkoper ook voor BCC en ook beter voor jou. Maar BCC denkt misschien alleen op de korte termijn, BCC is geen electronica expert en begrijpt deze technologie niet.

Ter indicatie, ik gebruik mijn (instant vervangen binnen 1 dag toen bleek dat de 1e niet goed was) tablet iedere dag sinds Januari 2013 en het is nu dus Januari 2016. Jouw tablet zou zeker 3 jaar mee moeten gaan gezien ik zeker weet dat ik een tablet zwaarder gebruik als jij.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door crazyme »

Nerd009 schreef:Er zijn websites waar je kan raadplegen hoe de tablet inwendig in elkaar zit. Dat noemen ze TearDown (Aan elkaar.)
Offtopic: wel handig zo'n techneut in ons midden. Veel vragen gaan hier over de juridische boeg, terwijl problemen soms beter gebaat zijn met een technische aanpak.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
Nerd009 schreef:Er zijn websites waar je kan raadplegen hoe de tablet inwendig in elkaar zit. Dat noemen ze TearDown (Aan elkaar.)
Offtopic: wel handig zo'n techneut in ons midden. Veel vragen gaan hier over de juridische boeg, terwijl problemen soms beter gebaat zijn met een technische aanpak.
Helemaal eens!!

Nerd009
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2016 13:58

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Ik heb dat allemaal van 'Tweakers', 'Techzine', 'Hardware Info'. Dus iemand legt mij het uit en dat vertel ik dan door, dus het is het delen van kennis. Daar zijn mensen die zelfs een complete CPU kunnen ontwerpen.

Wat het juridische betreft, daar weet ik dus heel weinig van. Nu weet ik daarvan maar 1 ding en dat is dat de huidige wet voor garantie niet werkt met zeer moderne electronica zoals Telefoons en Tablets. Ze worden zo technisch dat ze vaak bijna niet te maken zijn. En dan zie je dat het apparaat heen en weer gaat naar de leverancier en dan naar een reparatiecentrum die het weer terug sturen, totdat de klant/consument het opgeeft.

Als je kijkt naar uit hoeveel onderdelen zoiets als geheel bestaat als een simpele telefoon van bijvoorbeeld 100 euro dan moet je al aan miljarden transistoren denken die allemaal moeten werken, luidsprekertjes, microfoontjes ( tegenwoordig 2 vanwege noise cancelling als je o.a. in de auto zit ), miljoenen Polarizers aangestuurt door een transistor ( Bijvoorbeeld 1920 maal 1080 is meer dan 1 miljoen )

Uit welk jaar stamt de wet die reparatierecht geeft aan een leverancier van een technologie die zo geavanceerd is en letterlijk uit meer dan een miljard onderdelen bestaat ? En dat weet ik dus niet. Ik heb overigens altijd graag automonteur willen worden, maar zelfs dat is tegenwoordig al veel electronica en ook Drive By Wire doet zijn intrede ( Er is dan geen stuur kolom in het stuurwiel naar de stang tussen de wielen en als de electronica uitvalt kan je niet meer sturen, wat is dan het juridische recht als je een ongeluk krijgt omdat je niet meer kan sturen? )

Vanwege de technologie is mijn mening dat er aanpassingen nodig zijn ten behoeve van de consument. En dat is voer voor juristen. Helaas kunnen die oneindig discusieren met hun collega's en de rechter voordat een voorstel in de 1e kamer komt, en dan wordt goedgekeurd door de 2e kamer. Anderszijds zie je dat wetten ten nadele van consumenten in snel tempo wel doorgevoerd worden. ( Zoals verplicht inherent hogere kosten voor je internetprovider moeten betalen omdat ze al het dataverkeer moeten loggen waarbij XS4All zelfs speciaal een veel bekeken video heeft gemaakt om te laten zien dat privacy een recht is.)

Om af te sluiten, juridisch staat BCC nog enige maanden in haar recht. Maar ook voor BCC is een andere aanpak beter. Dit is ook niet in het belang van BCC.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Moneyman »

De wet voldoet prima. Die geeft namelijk aan dat je (pas) recht hebt op vervanging als reparatie onmogelijk of onredelijk is. En als een product zó ontworpen is dat reparatie niet mogelijk is, is de volgende stap dus gewoon vervanging. Precies zoals jij zelf ook al ervaren hebt met je tablet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank voor alle interessante antwoorden. Ik heb nog niets gehoord; ga vrijdag bellen! En ja, 'helaas' moet ik ze de mogelijkheid geven nog een keer te repareren. Jammer genoeg zijn er geen andere geschikte kleine tablets meer op de markt. De Acer Iconia nog wel maar ik denk niet dat ik er nog eentje wil. Ben al wezen kijken naar een 10 inch tablet met afneembaar toetsenbord. Maar ja, ben je gelijk 300 euro verder.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nerd009 schreef:Wat het juridische betreft, daar weet ik dus heel weinig van. Nu weet ik daarvan maar 1 ding en dat is dat de huidige wet voor garantie niet werkt met zeer moderne electronica zoals Telefoons en Tablets. Ze worden zo technisch dat ze vaak bijna niet te maken zijn. En dan zie je dat het apparaat heen en weer gaat naar de leverancier en dan naar een reparatiecentrum die het weer terug sturen, totdat de klant/consument het opgeeft.
Bij een beroep op de wettelijke garantie heb je als consument het recht om te kiezen uit herstel of vervanging, tenzij dat onmogelijk of onredelijk is. De verkoper heeft de verplichting om daaraan gehoor te geven binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Het probleem wat ik hier zie is dat je het product in januari hebt gekregen en dat het in augustus stuk is gegaan. Daarmee zou jij moeten bewijzen dat het product ondegelijk is. Als je dat niet wilt dan zit je aan de garantievoorwaarden van de winkel vast.

In dat licht is het voorstel van de Europese Commissie gunstig. In dat voorstel hoef je de eerste twee jaar niets te bewijzen. Daar staat tegenover dat als je televisie, koelkast of ander duurzaam product na twee jaar stuk gaat je helemaal geen rechten meer hebt, dus ook niet als je kunt aantonen dat het product ondeugdelijk was bij aflevering.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Krijg net briefje van BCC: of ik even 45,50 op wil hoesten om de USB-kabel te vervangen! Maar eigenlijk weten ze het zelf ook niet, want in de tekst staan nog twee onderdelen genoemd die eventueel kapot zouden zijn. Zijn ze nou gek. Die tablet ligt overdag aan de kabel waar ik 's nachts mijn telefoon aan hang. Daar is dus niks mis mee. Bovendien heb ik het ding zonder kabel ingeleverd - want het is gewoon het KNOPJE dat niet meer werkt. Mijn wederhelft heeft zich opgeworpen om nu even heel boos naar BCC te bellen...

Het alternatief dat BCC biedt is A) tablet weggooien; B) tablet ongerepareerd retour zenden.

Mijn wederhelft krijgt de meest afgrijselijke helpdesk aan de lijn die we ooit hebben gehoord. Je kan namelijk álle medewerkers luid horen praten, zodat je zelf moet schreeuwen om je verstaanbaar te maken tegen degene die met jou zit te praten. Het is werkelijk te gek voor woorden.
Bovendien schijnen ze niet in staat om je te willen helpen want echtgenoot kan níet iemand aan de lijn krijgen die iets kan doen. Na heel veel gezeur wil deze meneer de 2e lijn wel gaan raadplegen, en misschien horen we maandag meer.

Conclusie: het enige wat ze willen is dat ik mijn tablet gewoon weggooi. Het is toch schandalig, voor een apparaat van 169 euro waar je 2 jaar garantie op hebt?

BCC? Weg ermee!

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Dat is wel een heel duur kabeltje, gezien die op een ander apperaat werkt zal het daar niet zo snel aan liggen. welke andere onderdelen word over gesproken in de brief?
maar wat ik me wel afvraag, hoe weet je zo zeker dat het aan het knopje ligt? omdat hij niet reageert op de knop kan tal van oorzaken hebben.
Tenzij je zegt dat het knopje los in zijn behuizing ligt, maar dan kom je op het verhaal hoe is het knopje los gekomen?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Omdat de storing begon met niet aan willen, maar als je dan de knop langer indrukte ging het wel. Vervolgens was het: niet aan willen, maar als je de knop wat vaker indrukte, ging het wel. Totdat dat ook niet meer werkte. Het knopje zit niet los zo te zien.
En ja, het apparaat was altijd volledig opgeladen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door HADES2001 »

mijn excuus de edit op mijn post kwam tegelijk met jouw post.
Welke andere twee onderdelen zijn er defect aan het apperaat?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat is niet duidelijk. We hebben de keuze tussen AC-plug, adapter en UBS-kabel ;-( Ook al zo stom dat ze dus niet zeggen wát ze nu willen vervangen. Zoekplaatje: wat zit er níet bij zo'n tablet en wat is er níet stuk ;-(

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door HADES2001 »

in dat geval raad ik je aan de BCC te verzoeken om kosteloos het apperaat te repareren, of met een duidelijke beschrijving komen waarom er kosten voor jouw zijn.
Kosten voor een reparatie kan, heb zelf het apperaat niet in handen gehad maar er kan van alles mee zijn, het is echter wel zo dat jij om bewijs mag vragen wat en waarom iets vervangen moet worden.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dankjewel. Uiteindelijk heeft de klantenservice beloofd om uiterlijk maandag terug te bellen. Mijn man handelt dit af omdat ik overdag werk en hij meestal thuis is.
(En dan te bedenken dat ik maar liefst 4,5 jaar heb gedaan met mijn Samsung tablet, een van de eerste die er op de markt kwam... Jammer genoeg geen Windows....).

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Maandag kwam en ging al bijna... Manlief om 16.30 maar eens gebeld. Bij de BCC reparatiedienst hebben ze het heel druk en helaas, mijn tablet was toch wel een speciaal geval. Of we maar willen wachten tot woensdag.

Ben ik nou gek? 'Garantie' houdt toch in dat als een nieuw gekocht voorwerp pas 1 jaar oud is en al voor de tweede keer kapot, dat dat zonder kosten voor mij gerepareerd moet worden?
Of is er ergens iets veranderd in de wet, toen ik even niet keek?

Woensdagochtend gaat manlief weer bellen. Klacht staat intussen ook op Klachtenkompas.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Het beste wat ik je kan aanraden is afwachten waarvoor de kosten zijn.
Je hebt garantie maar dit telt alleen voor fabrieksschade, wat ik al eerder zei heb het apperaat zelf niet gezien maar er kan van alles mee zijn.
Het blijft alleen wel merkwaardig dat je niet meteen verteld kan worden wat er defect is, en waarom er kosten zijn.
Het kan best zijn dat er een defect is waar kosten voor jouw zijn maar dan moeten ze dit wel kunnen aantonen

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Acer Iconia > BCC en Acer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Geen telefoontje vandaag. Wél een reactie op Klachtenkompas met een herhaling van zetten. Ik mag ruim 45 euro betalen voor een 'adapter'. Ze zeggen dat de tablet met een andere 'adapter' is getest en dan goed werkt. Slaat nergens op. Ik laad hem altijd op met een standaard USB-kabeltje. Dat kabeltje gebruik ik 's nachts om mijn telefoon op te laden en die doet het prima. Er is dus niks mis met het kabeltje.
Dus koop ik een tablet in januari 2015 die ik tot en met augustus 2015 heb kunnen gebruiken, en dan mag ik nu nog eens extra betalen om hem te kunnen blíjven gebruiken. Ik heb op Klachtenkompas gereageerd dat ik gewoon een gratis gerepareerde tablet wil. Wat heeft 'garantie' voor zin als je zo wordt afgescheept? Wat een snértzaak, dat BCC.
Vraag: wat kan ik nu nog doen???

Gesloten