LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
danielschr
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2009 19:37

Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door danielschr »

hallo,
Ik zit met een aantal vragen.

Ik heb in november 2007 een laptop gekocht. een acer travelmate 5520. Ik heb de laptop de afgelopen 1.5 jaar altijd netjes in een laptoptas vervoerd en ik ben er zorgvuldig mee omgegaan.

Ondanks dit zijn er scheuren in de laptop gekomen bij de scharnieren. rechts is bijna door en links begint nu ook al licht te scheuren.

mijn vraag is nu :
- Hoe zit het met de garantie? Acer zegt zelf op de site dat je een jaar garantie heb maar als ik alles lees op internet heb je op zulk soort fouten langer garantie. Dit omdat de laptop een bepaalde levensduur moet hebben? het is neem ik aan niet normaal dat een laptop van nog geen 2 jaar gaat scheuren bij de scharnieren(aan de buitenkant). Dit is ook een veel voorkomend probleem bij acer laptops las ik op het forum hier al.
- Hoe moet ik te werk gaan? Eerst naar de winkel waar ik de laptop gekocht heb? Of meteen naar acer?
- Zijn er meer mensen met dit probleem die het buiten hun garantie nog hebben laten repararen? Hoe handelt acer en krijg je iets vergoed en hoe lang ben je de laptop kwijt?

Ik heb al gelezen dat acer zulk soort reparaties de boot afhoudt omdat dit door de schuld van de gebruiker komt.

alvast bedankt!

mvg
Daniel

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Hoe maak je het scherm open en dicht?
Vanuit het midden van het scherm, of vanuit de hoeken?

Het is bekend dat als je het scherm vanuit de hoeken opent en sluit dat de behuizing rond de scharnieren gaan scheuren, dit omdat de plastic behuizing niet bestand is tegen de extreme torsiekrachten.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Henk25 »

Beste Daniel,
Leg je vraag eens voor aan Radar: Dit is een link
Veel succes.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit omdat de laptop een bepaalde levensduur moet hebben?


Echt onzin.
En waarop moet dat dan gebaseerd zijn?

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Regresrecht??? ooit wel eens van gehoord ONDERNEMER BBCS?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Heeft er al ergens iemand iets betaald dan? Is er in dit geval spraken van het feit dat een persoon iets betaald heeft wat eigenlijk voor de rekening van iemand anders moet komen? Dacht 't niet.
Beetje met losse flodders lopen schieten, als je het niet snapt, blijf dan weg.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Scheuren in de scharnieren ontstaan vaak door verkeerd gebruik.

De schermen zijn langer geworden, waardoor de scharnieren ook verder uit elkaar komen te liggen.

Als je nu het scherm aan de hoeken opend en sluit, krijgen de plastic bevestiging van de scharnieren op hun donder (doordat de scharnieren niet gelijkmatig belast worden, waardoor de behuizing uiteindelijk zal gaan scheuren.

Nu hebben de fabrikanten een andere constructie toegepast, waardoor het uitscheuren verminderd moet worden.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Henk25 »

Ik las op een forum dat je beter naar Den Bosch kan bellen (073 6459645) dan naar de buitenlandse helpdesk.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je had een jaar fabrieksgarantie, maar omdat deze verlopen is kun je nu niet meer aankloppen bij Acer. Je zult dus een brief moeten sturen naar de winkelier.

De winkelier is aansprakelijk in het geval van non-conformiteit. Aangezien jij de eisende partij bent zul je eerst aannemelijk moeten maken dat er ook daadwerkelijk spraken is van non-conformiteit.

@Janneke52: De winkelier kan zich niet beroepen op het regresrecht als niet vast te stellen is of er spraken is van non-conformiteit.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 04 aug 2009 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Het scheuren van de scharnieren valt in dit geval onder normale slijtage dan onder de non-conformiteit.

Komt ook nog bij dat het scheuren het meeste voorkomt bij mensen die het scherm aan de rand openen en sluiten en komt bijna niet voor bij mensen die het scherm netjes in het midden openen en sluiten.
@Janneke52: De winkelier kan zich niet beroepen op het regresrecht als niet vast te stellen of er spraken is van non-conformiteit.
Als blijkt dat de constructie dermate van slechte kwaliteit is dat het snel scheuren onvermijdelijk is bij normaal gebruik (en dan heb ik het over het openen en sluiten vanuit het midden gebeurd), dan valt dat onder ontwerpfouten en dient de reparatie door de fabrikant kosteloos worden uitgevoerd.

Of het een ontwerpfout is of niet, kan nooit de consument zelf beoordelen. De winkelier trouwens ook niet. Dat behoort een deskundige uit te voeren.

En als het een ontwerpfout of een fabricagefout betreft, zijn de meeste fabrikanten coulant en voeren dergelijke zaken kosteloos uit.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door LeoZ »

@BBCS::

Quote:
"Of het een ontwerpfout is of niet, kan nooit de consument zelf beoordelen. De winkelier trouwens ook niet. Dat behoort een deskundige uit te voeren. En als het een ontwerpfout of een fabricagefout betreft, zijn de meeste fabrikanten coulant en voeren dergelijke zaken kosteloos uit."

De deskundige is volgens u dan de fabrikant... maar dan MOET deze onpartijdig zijn... én dat is de fabrikant dus NOOIT!... mijn conclusie is dan: de fabrikant zal dan zeggen: nee, dat is een fout van de gebruiker geweest en mag de herstelkosten zelf betalen! (al kan het in enkele gevallen een ontwerp- c.g. fabrieksfout geweest zijn!)

Alhoewel... het meestal een kwestie is van aan de zijkanten v.d. laptop openen (torderen).

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

LeoZ schreef:De deskundige is volgens u dan de fabrikant... maar dan MOET deze onpartijdig zijn... én dat is de fabrikant dus NOOIT!... mijn conclusie is dan: de fabrikant zal dan zeggen: nee, dat is een fout van de gebruiker geweest en mag de herstelkosten zelf betalen! (al kan het in enkele gevallen een ontwerp- c.g. fabrieksfout geweest zijn!)
Die deskundige is dus niet die fabrikant.
Het moet inderdaad een onpartijdige persoon of instantie zijn die verstand van zaken en techniek heeft.

Het is bekent dat rechters, maar ook geschillencommissies, deskundigen raadplegen.

Er zijn bepaalde instituten die kunnen keuren en mogen keuren. Denk aan de Kema, bijvoorbeeld.
LeoZ schreef:Alhoewel... het meestal een kwestie is van aan de zijkanten v.d. laptop openen (torderen).
Zou ik zo niet doen.
Eerst de schroeven losdraaien en dan met de vingers de behuizing aan de kant van het paneel voorzichtig omhoog wrikken. Dan zit je met je knokkels tegen het scherm zelf aan.
Dat is de enige goede manier om de behuizing open te maken.
Echter moet je dit met gevoel doen, om schade te voorkomen.
Niet echt een klusje voor een leek om te doen. Dus: don't try this at home! :wink:

Als een scherm na 3 jaar zeer intensief gebruik de behuizing rond de scharnieren scheuren of dat de scharnieren minder goed functioneren, dan valt dat niet onder non-conformiteit, maar onder slijtage.

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Henk25 »

Daniel, als je het bericht leest waar Jor naar verwees: dit is een link dan is het verstandig om eerst naar de winkel te gaan en als de winkelier en de fabrikant naar Uw oordeel geen goede oplossing voorstellen dan is het raadzaam om een klacht bij Consuwijzer in te dienen.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De conformiteitseis houd o.a. in dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Het is aan de fabrikant er voor te zorgen dat het scherm goed gesloten kan worden.

Jouw eis dat het scherm met fluwelen handschoenen aan gesloten moet worden acht ik onredelijk. De koper hoeft m.i. niet te verwachten dat na 1,5 scheuren komen in de scharnieren van een laptop.

Het scherm sluiten met behulp van hamer zijn extreme torsie krachten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

De conformiteitseis houd o.a. in dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Het is aan de fabrikant er voor te zorgen dat het scherm goed gesloten kan worden.

Jouw eis dat het scherm met fluwelen handschoenen aan gesloten moet worden acht ik onredelijk. De koper hoeft m.i. niet te verwachten dat na 1,5 scheuren komen in de scharnieren van een laptop.

Het scherm sluiten met behulp van hamer zijn extreme torsie krachten.
Je hebt het helemaal mis.

Bij grote schermen (en vooral de breedbeeldschermen) scheurt de behuizing bij de scharnieren vanwege extreme torsiekrachten.
Vooral als de scharnieren wat strakker zijn afgesteld treden door het ongelijkmatige krachten op de scharnieren.
Alleen als je het scherm vanuit het midden opend en sluit, worden de scharnieren gelijkmatig belast en zullen de scharnieren niet scheuren.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier niet om wanneer iets stuk gaat, maar om wat ergens van verwacht mag worden. De wet stelt nu eenmaal eisen aan waar een product tegen moet kunnen.

Als de verkoper aanvoert dat het product niet zorgvuldig is gebruikt dan ligt het op zijn wel om aannemelijk te maken dat a) het product zo gebruik is en b) de koper niet mocht verwachten dat het daar tegen zou kunnen. Als het om open en dicht doen gaat lijkt mij dat een lastige pil.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

De wet stelt nu eenmaal eisen aan waar een product tegen moet kunnen.
Mis.
Van een computer wordt aangegeven dat je er een tekstverwerker op moet kunnen draaien, meer niet.

De wet omschrijft niet hoelang dat een computer mee moet gaan. Dat wordt aan de markt overgelaten.

De wet omschrijft ook niet dat de scharnieren van een laptop niet binnen 3 jaar mogen scheuren.

Met dat soort zaken houdt de wetgever zich niet mee bezig.

6gf4w

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door Henk25 »

Mis.
Van een computer wordt aangegeven dat je er een tekstverwerker op moet kunnen draaien, meer niet.

De wet omschrijft niet hoelang dat een computer mee moet gaan. Dat wordt aan de markt overgelaten.

De wet omschrijft ook niet dat de scharnieren van een laptop niet binnen 3 jaar mogen scheuren.

Met dat soort zaken houdt de wetgever zich niet mee bezig.
Mis? Het is geen spelletje. Waar staat dat een computer alleen een tekstverwerker moet kunnen draaien? Graag even een link.

Zoals gebruikelijk is de kijker die de vraag stelde allang gevlucht na het gebruikelijke kabaal en pingpong spelletje op het forum. Zijn vragen zijn niet beantwoord.

danielschr
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2009 19:37

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door danielschr »

na het 1 en ander gelezen te hebben hier vind ik het inderdaad zoals de persoon hierboven zegt een welles/nietes spelletje.... zover ik weet en wat ook redelijk is mag je van een product verwachten dat het een bepaalde levensduur heeft. Er zal niet vast gezegd zijn dat een laptop van die specificaties zoveel jaar mee gaat maar er is wel een globale levensduur van zo'n product.

Het is niet normaal dat een product dan op zo'n korte tijd kapot gaat door "verkeerd"gebruik zoals hierboven vermeld word.

Ik heb inmiddels contact gehad met acer en deze weigeren de laptop te maken op hun kosten. Heb hun duidelijk alles uitgelegd en ze willen de laptop in reparatie nemen en een factuur maken hoe duur het is en dan mij laten bepalen of ik hem wil laten maken. Ze zullen erbij vermelden dat het na 1.5 jaar al kapot is gegaan.
Maar kunnen niet zeggen of er iets vergoed word.

Heeft er iemand ervaring met het opsturen buiten de garantie naar acer? Heb zelf al wat gehoord over het feit dat je dan onderzoeks kosten zijn die al 50 euro zijn? En verzend kosten etc?

gr.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Acer Travelmate scheuren buiten garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

zover ik weet en wat ook redelijk is mag je van een product verwachten dat het een bepaalde levensduur heeft. Er zal niet vast gezegd zijn dat een laptop van die specificaties zoveel jaar mee gaat maar er is wel een globale levensduur van zo'n product.
In theorie mooi bedacht, maar in de praktijk totaal onuitvoerbaar.

Dit omdat de fabrikanten daar totaal geen rekening mee hoeven te houden en dit ook niet doen.

En de winkelieren kunnen onmogelijk al die kosten voor hun rekening nemen, dus krijgt de consument niet wat Europa hun voor rechten geeft.

Nogmaals en ik heb het al zeer vaak aangegeven: Europa kijkt bij de wetgeving alleen naar de consument en houden totaal geen rekening met de totale keten, waardoor het gewoon mis gaat.

Het regresrecht?
Dat werkt niet.

Gesloten