Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
CasperV
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2021 09:57

Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door CasperV »

beste forumleden,

In December 2020 heb ik bij Azerty een order gedaan voor een MSI 3080 gaming trio videokaart en deze ook direct betaald.
Deze zou eerst in maart geleverd worden maar na 2 weken werd de levertijd op onbekend gezet, nu heb ik zojuist (14 April) een email gekregen dat ze deze helemaal niet meer kunnen leveren en dat ze mijn geld binnen 3 werkdagen terugstorten.
Dit is zonder overleg van enige soort gegaan. Mag dit zomaar?
Ik krijg het gevoel dat ze deze bestelling nu annuleren omdat de prijs van videokaarten erg gestegen is de afgelopen maanden en ze zo hopen een hogere prijs te kunnen vragen.
Graag hoor ik vvann u wat mijn rechten in dit geval zijn of dat ze dit zomaar mogen doen.

Met vriendelijke groeten
CasperV

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

CasperV schreef:
14 apr 2021 10:06
beste forumleden,

In December 2020 heb ik bij Azerty een order gedaan voor een MSI 3080 gaming trio videokaart en deze ook direct betaald.
Deze zou eerst in maart geleverd worden maar na 2 weken werd de levertijd op onbekend gezet, nu heb ik zojuist (14 April) een email gekregen dat ze deze helemaal niet meer kunnen leveren en dat ze mijn geld binnen 3 werkdagen terugstorten.
Dit is zonder overleg van enige soort gegaan. Mag dit zomaar?
Ik krijg het gevoel dat ze deze bestelling nu annuleren omdat de prijs van videokaarten erg gestegen is de afgelopen maanden en ze zo hopen een hogere prijs te kunnen vragen.
Graag hoor ik vvann u wat mijn rechten in dit geval zijn of dat ze dit zomaar mogen doen.

Met vriendelijke groeten
CasperV
Deze kaart wordt niet meer geleverd, dit is een direct gevolg van het chip tekort. Het heeft dus niet te maken met prijsverhoging van deze type kaarten.

Of het mag ligt aan de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan, vermoedelijk is hiervoor wel een punt opgenomen waarbij ze bij dit soort situatie kunnen annuleren.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hmmmm, apart. Binnen 1 uur op 2 fora een soortgelijke vraag over exact hetzelfde artikel, maar bij een andere webwinkel gekocht.
Als je het prijsverloop ziet van deze videokaart, dan is die nogal grillig. Dat varieert van €779,- tot €1321,- nu. Met tussentijds uitschieters naar boven en beneden.
Dit type videokaart zie ik niet meer te koop staan, ze worden ook niet meer gemaakt. Iets dat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Heel letterlijk heeft u het al gekocht en zou Azerty moeten leveren. Maar wat er niet is is er niet. Je kan wel voor iets soortgelijks gaan, echter is de ene videokaart de andere niet. Het zal dan lastig worden om tot overeenstemming te komen dan. Dan blijft annuleren dus over.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit is wel een goed achtergrondartikel over deze wereldwijde materie.


En hier kan iedereen lezen waarom Azerty deze keus moest maken.

Ik citeer voor de zekerheid even:
MSI is gestop met het fabriceren van de MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G videokaart. Wij hebben daarom helaas enkele bestellingen moeten annuleren, omdat deze videokaarten niet meer bij ons binnen zullen komen. Hieronder de meest gestelde vragen over dit onderwerp.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
14 apr 2021 11:56
Er zal ongetwijfeld een juridische grond zijn waarop je levering danwel het verschil met ergens anders bestellen kunt eisen. Die optie zal door de experts ook aangegeven worden hieronder vermoed ik.
Dat klopt inderdaad, mits het product nog gewoon (elders) verkrijgbaar is. En dat lijkt niet meer het geval te zijn.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 apr 2021 13:04
Dat klopt inderdaad, mits het product nog gewoon (elders) verkrijgbaar is. En dat lijkt niet meer het geval te zijn.
Gelukkig zijn videokaarten nog steeds verkrijgbaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 13:47
Moneyman schreef:
14 apr 2021 13:04
Dat klopt inderdaad, mits het product nog gewoon (elders) verkrijgbaar is. En dat lijkt niet meer het geval te zijn.
Gelukkig zijn videokaarten nog steeds verkrijgbaar.
Als je mijn eerste link even leest, dan zal je zien dat dát nou juist het bovenliggende probleem is. Vervangende producten zijn er bijna niet, nog los van feit dat de ene 3080 qua koeling, geluidsproducties en aansluitingen, de andere 3080 ook nog niet zo is ook.

De hele 30X0 serie is zo goed als niet leverbaar in de wereld, en een 20X0 serie, de vorige range van Nvidia kaarten is op geen enkele manier een alternatief. Dat zou net zoiets zijn als je ipv een nieuwe C-klasse, eentje van het vorige modeljaar zou krijgen, met een zwakkere motor ook nog.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik lees dat de prijzen hoger zijn geworden en dat er nog steeds videokaarten worden verkocht. Daar zit voor TS vast iets geschikt tussen.

Azerty is overigens geen slechte webwinkel. Ik zou gewoon eens overleg met ze voeren en kijken of er iets mogelijk is waar jullie beiden blij van worden. Ik heb ooit (écht) gratis chocola van ze gehad, zomaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 14:17
Ik lees dat de prijzen hoger zijn geworden en dat er nog steeds videokaarten worden verkocht. Daar zit voor TS vast iets geschikt tussen.
Zoals ik je probeer duidelijk te maken, is dat niet zo gemakkelijk. Tussen die 3080 kaarten zit veel verschil, ook qua grootte (vooral lengte) maar het aantal PCI slots wat nodig is. Sommige modellen hebben een koel-oplossing die 2 slots ruimte nodig hebben, sommigen al 3 slots. Die moet je wel kunnen plaatsen in je kast. Idem de lengte van sommige kaarten, dat kan soms zoveel cm schelen, dat kaart A wel past, en B niet. Sommige kaarten vragen net andere aansluitingen qua voeding, of werken net niet lekker met een specifiek moederbord. (alhoewel dat laatste vrij schaars is)

Mocht dat allemaal op een lijn te krijgen zijn voor TS, pas dan kan hij bedenken of hij zich voor een veel hogere prijs, op de wachtlijst voor die vervangende videokaart laat plaatsen, want dan is het achteraan sluiten.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 13:47
Moneyman schreef:
14 apr 2021 13:04
Dat klopt inderdaad, mits het product nog gewoon (elders) verkrijgbaar is. En dat lijkt niet meer het geval te zijn.
Gelukkig zijn videokaarten nog steeds verkrijgbaar.
Maar de een is de ander niet. Als u een espressomachine besteld hebt die niet leverbaar is, neemt u dan genoegen met een filterkoffiezetter? Beide zijn immers koffiezetters.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 13:47
Moneyman schreef:
14 apr 2021 13:04
Dat klopt inderdaad, mits het product nog gewoon (elders) verkrijgbaar is. En dat lijkt niet meer het geval te zijn.
Gelukkig zijn videokaarten nog steeds verkrijgbaar.
Klopt, en dus zal TS iets moeten zoeken dat wél leverbaar is en bij hem past.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:
14 apr 2021 14:28
Tussen die 3080 kaarten zit veel verschil, ook qua grootte (vooral lengte) maar het aantal PCI slots wat nodig is. Sommige modellen hebben een koel-oplossing die 2 slots ruimte nodig hebben, sommigen al 3 slots. Die moet je wel kunnen plaatsen in je kast. Idem de lengte van sommige kaarten, dat kan soms zoveel cm schelen, dat kaart A wel past, en B niet. Sommige kaarten vragen net andere aansluitingen qua voeding, of werken net niet lekker met een specifiek moederbord. (alhoewel dat laatste vrij schaars is)
Dat is allemaal een kwestie van uitzoeken. En er zijn wel wel meer kaarten dan een 3080 uitvoering.
sjohie schreef:
14 apr 2021 14:28
Mocht dat allemaal op een lijn te krijgen zijn voor TS, pas dan kan hij bedenken of hij zich voor een veel hogere prijs, op de wachtlijst voor die vervangende videokaart laat plaatsen, want dan is het achteraan sluiten.
Juridisch gezien moet de verkoper dat prijsverschil betalen. Als Azerty de verkoper is van de dekkingskoop dan hoeft TS ook niet perse achteraan te sluiten.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het lijkt mij handig als de mensen die geen verstand hebben van videokaarten gewoon niet reageren.

Nee, er is niet zomaar een vergelijkbaar alternatief voor handen voor de zelfde prijsklasse met de zelfde prestaties en de zelfde opties.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt mij handiger als de mensen die geen verstand hebben van rechten gewoon niet reageren.

Dezelfde prijsklasse, dezelfde prestaties en dezelfde opties is zijn geen voorwaarden om een dekkingskoop te mogen sluiten.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 16:29
Het lijkt mij handiger als de mensen die geen verstand hebben van rechten gewoon niet reageren.

Dezelfde prijsklasse, dezelfde prestaties en dezelfde opties is zijn geen voorwaarden om een dekkingskoop te mogen sluiten.
En hetzelfde artikel wel. En laat die dus niet meer te krijgen zijn. Die vlieger gaat dus niet op. Idem voor een vervangend artikel. Je kan niet zomaar even een andere videokaart er in zetten. Blijft dus ontbinden over.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

De stelling van NeoDutchio zijn onjuist. De onjuiste stellingen zijn:
1. Om het prijsverschil van een dekkingskoop te kunnen verhalen moet je het zelfde product hebben gekocht;
2. Een beroep op dekkingskoop sluit ontbinding uit; en
3. TS heeft alleen recht op ontbinding.

Dekkingskoop is geregeld in artikel 7:37 BW en stelt als enige voorwaarde dat je redelijk te werk gaat. Je bent redelijk als je rekening houd voor de belangen van de verkoper. Je mag dus ook een ander artikel kopen.

Dekkingskoop is een uitwerking van het algemene recht op een (vervangende) schadevergoeding ex art. 6:74 BW. Recht op vergoeding van je schade is er wanneer: (i) er sprake is van een tekortkoming (dat is het geval); en b) en er sprake is van verzuim of de nakoming blijvend onmogelijk is (dat is ook het geval). Schade moet naar vaste rechtspraak worden begroot door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie, waarin TS niet gedwongen is om een andere videokaart te kopen, en de werkelijke situatie, waarin dat wel het geval is. Op grond van artikel 6:101 BW heeft TS dan een schadebeperkingsplicht. Als TS de schade expres laat oplopen dan krijg hij nog steeds een schadevergoeding, maar krijg hij alleen niet alles vergoed.

Ontbinding sluit een schadevergoeding niet uit. Dat is vastgelegd in artikel 6:277 BW. Bovendien geeft de regeling omtrent de dekkingskoop enkel recht op het verschil in prijs en is dus geschreven om naast ontbinding te kunnen worden toegepast.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 17:17
De stelling van NeoDutchio zijn onjuist. De onjuiste stellingen zijn:
1. Om het prijsverschil van een dekkingskoop te kunnen verhalen moet je het zelfde product hebben gekocht;
2. Een beroep op dekkingskoop sluit ontbinding uit; en
3. TS heeft alleen recht op ontbinding.

Dekkingskoop is geregeld in artikel 7:37 BW en stelt als enige voorwaarde dat je redelijk te werk gaat. Je bent redelijk als je rekening houd voor de belangen van de verkoper. Je mag dus ook een ander artikel kopen.
Het is weet een tijdje goed gegaan, maar U legt mij nu woorden in de mond die ik niet gebruikt heb. Geen idee of dat bewust is, maar het geeft wederom ruimte tot een discussie waarin al meerdere keren is gebleken dat niemand daar op zit te wachten. Eenmalig een reactie van mij en ik hoop dat u het hierbij laat.
3. Ik heb gezegd dat ontbinding overblijft van de verschillende opties. Niet dat dat het enige recht is.
2. Nergens heb ik ook maar iets gezegd in de trant van dat dekkingskoop ontbinding zou uitsluiten.
1. Dat zou een puntje kunnen zijn waar ik niet op in ga. Het is namelijk maar net hoe je het interpreteert. Al vaker is gebleken dat wij anders tegen zaken aankijken. Maar ook al zou TS een andere videokaart uitgezocht hebben met soortgelijke specificaties en wensen, dan kan hij dat ook gewoon bij Azerty kopen. Dan is heel die dekkingskoop niet eens nodig. Over redelijkheid gesproken.
En aangezien de prijzen nu dermate gestegen zijn en de ene kaart de andere niet is, lijkt het mij ook zeker niet redelijk dat Azerty voor de meerprijs verantwoordelijk zal zijn.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Methusalah »

En Azerty is niet de enige. Force majeur mensen, dat kan je ze niet aanrekenen. Al willen sommigen als consument altijd het onderste uit de kan halen en hebben maling aan de winkel die moet bloeden. Dat vind ik hele nare mensen.

https://tweakers.net/nieuws/180488/wink ... stopt.html
alfatrion schreef:
14 apr 2021 16:29
Het lijkt mij handiger als de mensen die geen verstand hebben van rechten gewoon niet reageren.

Dezelfde prijsklasse, dezelfde prestaties en dezelfde opties is zijn geen voorwaarden om een dekkingskoop te mogen sluiten.
Ja, en? Wat verwacht je dat die winkels er aan gaan doen? Waarom zouden die er onder moeten lijden. Een beetje flexibeler mag ook wel hoor.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 14 apr 2021 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
14 apr 2021 16:15

Juridisch gezien moet de verkoper dat prijsverschil betalen. Als Azerty de verkoper is van de dekkingskoop dan hoeft TS ook niet perse achteraan te sluiten.
Ik mag toch hopen dat dat alleen geldt voor een exact identiek product. Niet dat als TS een GPU card vindt die er een beetje op lijkt maar veel duurder is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Azerty annuleert eenzijdig na 4 maanden bestelling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veel mensen die iets bestellen en betalen bij een webwinkel, zullen er toch van uitgaan dat het artikel op voorraad is bij de verkoper. En daar moet je toch ook van uit kunnen gaan?

Het zou mij als koper totaal niet boeien wat de achterliggende oorzaak is van de niet-levering. Koop is koop.

Gesloten