LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weggegooide accu bleek niet kapot

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Ik heb in september mijn macbook naar een computerbedrijf gebracht dat aangaf de macbook te kunnen repareren. Het probleem was dat de macbook het nog wel deed, maar opladen lukte niet meer. Een week later kreeg ik een telefoontje dat ze de accu hebben vervangen en dat de macbook weer werkt. Ik heb dus betaald en ben naar huis gegaan met mijn macbook.

Thuis aangekomen werkte de macbook inderdaad, maar opladen lukte nog steeds niet.. het probleem was dus nog exact hetzelfde echter nu met een andere accu. Ik weer terug naar die computerzaak en ze zouden met spoed onderzoeken waar het dan aan lag.

Nu in januari eindelijk bericht gehad.. helaas, ze krijgen het probleem niet opgelost en ik kan de macbook vandaag ophalen. Het probleem is echter dat in de mail staat dat ze de vervangende accu eruit hebben gehaald en ik krijg mijn geld terug omdat dit de oplossing niet was.

Het probleem dat ik nu heb is dat ik dus vandaag die macbook kan ophalen, maar ze hebben mijn accu waarvan ze dachten dat die kapot was weggegooid. Is er iemand die weet hoe ik hiermee moet omgaan? Ik mag toch aannemen dat als ze de fout hebben gemaakt door het verkeerde onderdeel weg te gooien dat ik daar dan iets voor terug krijg? Het mag toch niet zo zijn dat ik mijn macbook terug krijg zonder accu en dat ik daarmee dan naar een andere computer zaak ga?

Mocht iemand hier iets van af weten, heb je dan ook een referentie naar een wetgeving pagina o.i.d.? Ik kreeg zo snel niets gevonden namelijk.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door sylvesterb »

PimvanderMolen schreef:Ik heb in september mijn macbook naar een computerbedrijf gebracht dat aangaf de macbook te kunnen repareren. Het probleem was dat de macbook het nog wel deed, maar opladen lukte niet meer. Een week later kreeg ik een telefoontje dat ze de accu hebben vervangen en dat de macbook weer werkt. Ik heb dus betaald en ben naar huis gegaan met mijn macbook.

Thuis aangekomen werkte de macbook inderdaad, maar opladen lukte nog steeds niet.. het probleem was dus nog exact hetzelfde echter nu met een andere accu. Ik weer terug naar die computerzaak en ze zouden met spoed onderzoeken waar het dan aan lag.

Nu in januari eindelijk bericht gehad.. helaas, ze krijgen het probleem niet opgelost en ik kan de macbook vandaag ophalen. Het probleem is echter dat in de mail staat dat ze de vervangende accu eruit hebben gehaald en ik krijg mijn geld terug omdat dit de oplossing niet was.

Het probleem dat ik nu heb is dat ik dus vandaag die macbook kan ophalen, maar ze hebben mijn accu waarvan ze dachten dat die kapot was weggegooid. Is er iemand die weet hoe ik hiermee moet omgaan? Ik mag toch aannemen dat als ze de fout hebben gemaakt door het verkeerde onderdeel weg te gooien dat ik daar dan iets voor terug krijg? Het mag toch niet zo zijn dat ik mijn macbook terug krijg zonder accu en dat ik daarmee dan naar een andere computer zaak ga?

Mocht iemand hier iets van af weten, heb je dan ook een referentie naar een wetgeving pagina o.i.d.? Ik kreeg zo snel niets gevonden namelijk.
Wat was de reactie van de winkel toen u hiernaar vroeg?

PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Wat was de reactie van de winkel toen u hiernaar vroeg?
Ik moet nog naar de winkel (na mijn werk aan het einde van de middag). Ik heb deze vraag dan ook gesteld om alvast voorbereid te zijn op wat ik kan zeggen. Ze hebben in september namelijk aangegeven mijn accu weggegooid te hebben omdat er een nieuwe in is gezet. Maar omdat dit de oplossing niet bleek te zijn hebben ze gisteren gemaild dat ze de accu er weer uit hebben gehaald en dat ik mijn laptop terug krijg.

Ik heb ze niet gebeld en gemaild omdat ik ze face 2 face hierop wil aanspreken.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Waarschijnlijk weten ze nu de oorzaak en is de macbook niet economisch repareerbaar.

Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen ter waarde van de oude accu als je aannemelijk kan maken dat je die accu ergens anders wilde gebruiken. Ook kan je een second opinion vragen aan een andere reparateur, of de macbook inderdaad niet repareerbaar is. Indien repareerbaar zou het 1e reparatiebedrijf je vergelijkbare accu terug moeten geven, of een vergoeding daarvoor.

Houdt er rekening mee dat het 1e reparatiebedrijf kosten mag vragen voor het onderzoek naar de oorzaak van het oplaadprobleem.

PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Waarschijnlijk weten ze nu de oorzaak en is de macbook niet economisch repareerbaar.

Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen ter waarde van de oude accu als je aannemelijk kan maken dat je die accu ergens anders wilde gebruiken. Ook kan je een second opinion vragen aan een andere reparateur, of de macbook inderdaad niet repareerbaar is. Indien repareerbaar zou het 1e reparatiebedrijf je vergelijkbare accu terug moeten geven, of een vergoeding daarvoor.

Houdt er rekening mee dat het 1e reparatiebedrijf kosten mag vragen voor het onderzoek naar de oorzaak van het oplaadprobleem.
Ze dachten dat het aan een deel op het moederbord lag, maar hoe dan ook zouden ze me eerst bellen voor ze iets gingen repareren. Het probleem is dus niet dat het economisch niet repareerbaar is maar ze krijgen het probleem gewoon niet gevonden.

Om deze reden wilde ik dan ook graag met mijn macbook naar een ander bedrijf, maar dan kom ik daar dus aan met een macbook zonder accu.. om deze reden vind ik dus dat ik recht heb op inderdaad een vergoeding voor de accu of dat ze de oude terugplaatsen (maar dat kan dus niet meer omdat ze deze al hebben weggegooid in september).

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door arvandongen »

PimvanderMolen schreef:Ze dachten dat het aan een deel op het moederbord lag, maar hoe dan ook zouden ze me eerst bellen voor ze iets gingen repareren. Het probleem is dus niet dat het economisch niet repareerbaar is maar ze krijgen het probleem gewoon niet gevonden.

Om deze reden wilde ik dan ook graag met mijn macbook naar een ander bedrijf, maar dan kom ik daar dus aan met een macbook zonder accu.. om deze reden vind ik dus dat ik recht heb op inderdaad een vergoeding voor de accu of dat ze de oude terugplaatsen (maar dat kan dus niet meer omdat ze deze al hebben weggegooid in september).
Je zou een leenaccu kunnen vragen, met als reden een second opinion onderzoek. Het 1e reparatiebedrijf heeft al beloofd de kosten voor de nieuwe accu te retourneren. Die geld teruggave zou even kunnen wachten totdat de second opinion is uitgevoerd en die leenaccu zou aldus geen probleem mogen zijn.

Na de second opinion kan je in overleg gaan met de 1e reparateur, om een redelijke en billijke oplossing te onderhandelen voor de (kosten van de) accu.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door yan »

Of je laat gewoon de nieuwe accu er in zitten?
Dan is er toch geen probleem

PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Of je laat gewoon de nieuwe accu er in zitten?
Dan is er toch geen probleem
Dat is het probleem.. de accu is er al uitgehaald en als ik ze vraag om de nieuwe er terug in te zetten dan krijg ik kosten.
Dus mijn opties zijn:

1. Ik krijg mijn macbook terug zonder accu
2. Ik krijg mijn macbook terug met een nieuwe accu en moet hiervoor betalen terwijl de oude accu die weggegooid is niet kapot was.

Stel dat ik geen second opinion bij een ander bedrijf wil dan heb ik toch recht om mijn laptop met accu terug te krijgen zonder kosten omdat ze het niet gerepareerd hebben...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door sylvesterb »

PimvanderMolen schreef:
Of je laat gewoon de nieuwe accu er in zitten?
Dan is er toch geen probleem
Dat is het probleem.. de accu is er al uitgehaald en als ik ze vraag om de nieuwe er terug in te zetten dan krijg ik kosten.
Dus mijn opties zijn:

1. Ik krijg mijn macbook terug zonder accu
2. Ik krijg mijn macbook terug met een nieuwe accu en moet hiervoor betalen terwijl de oude accu die weggegooid is niet kapot was.

Stel dat ik geen second opinion bij een ander bedrijf wil dan heb ik toch recht om mijn laptop met accu terug te krijgen zonder kosten omdat ze het niet gerepareerd hebben...
Het is allemaal speculeren wat de winkel gaat zeggen.
Maar je hebt een laptop ingeleverd met een accu en je krijgt hem nu terug zonder accu dat kan natuurlijk niet.
Behalve als jij opdracht hebt gegeven om de oude accu te vernietigen dan ligt de kwestie anders.

Als je mac book niet meer oplaadt en de voeding is uitgesloten en de accu dan ligt het aan het mainboard en dan is je macbook economische gewoon total loss.

Verwijderd

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door Verwijderd »

PimvanderMolen schreef:
Wat was de reactie van de winkel toen u hiernaar vroeg?
Ik moet nog naar de winkel (na mijn werk aan het einde van de middag). Ik heb deze vraag dan ook gesteld om alvast voorbereid te zijn op wat ik kan zeggen. Ze hebben in september namelijk aangegeven mijn accu weggegooid te hebben omdat er een nieuwe in is gezet. Maar omdat dit de oplossing niet bleek te zijn hebben ze gisteren gemaild dat ze de accu er weer uit hebben gehaald en dat ik mijn laptop terug krijg.

Ik heb ze niet gebeld en gemaild omdat ik ze face 2 face hierop wil aanspreken.
Zullen we dan dit gesprek eerst even afwachten? Wellicht dat we u daarna van nuttige antwoorden kunnen voorzien. Misschien blijkt er vanmiddag wel helemaal geen probleem te zijn.

stofzuigertje

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

naast defecte accu kan ook de lader stuk zijn.
Die zijn gewoon door te meten en niet gelijk vervangen!

Het moederbord is lastiger verhaal, dan moet er erg fijn gesoldeerd worden en vaak is dat erg duur.
Maar meten op moederbord op open laptop moet je kunnen meten of er een laadstroom loopt of niet.

Als hij zonder accu maar met lader werkte is de lader en moederbord goed.
Een gevallen accu kan storen en dat is open breken en solderen.
Bij de oudere dikke zit er een aantal 18650 cellen in, voordelig in te solderen en niets mis mee, de nieuwe platte zijn lastiger maar kunnen ook vervangen worden zonder nieuwe nodig.

Maar werkte deze wel met lader?
Dan is het toch de accu of het contact ervan dat misschien klein beetje verbogen is op laptop en daarom geen contact maakte...
Dat is voordelig bij te buigen met mini tangetje.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door yan »

Dat is het probleem.. de accu is er al uitgehaald en als ik ze vraag om de nieuwe er terug in te zetten dan krijg ik kosten.
Dus mijn opties zijn:
Tenzij je ergens toestemming voor hebt gegeven moeten ze je laptop gewoon terug-geven zoals ingeleverd. Dus MET een accu.
Dat zij er al een andere in hebben gestopt in hun probleem, dat hoeft jij niet te betalen.

indien vooraf aangegeven kan het zijn dat je sowieso onderzoekskosten moeten betalen: maar anders niet.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door arvandongen »

PimvanderMolen schreef: Dat is het probleem.. de accu is er al uitgehaald en als ik ze vraag om de nieuwe er terug in te zetten dan krijg ik kosten.
Hebben ze toestemming gekregen om de door jou aangekochte, nieuwe, accu te verwijderen?
Als ze de nieuwe accu verwijderd hebben is dat een actie die voor hun rekening en risico moet blijven.
Dat ze de oude accu weggegooid hebben na een ondeugdelijke analyse, is ook verwijtbaar.

Ga gewoon face-to-face in goed overleg en leg uit dat je een second opinion wil en dat je daartoe je volledige eigen laptop terug wilt inclusief originele batterij. Hoe zij dat regelen is niet jouw probleem.

PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik weet nu dat het niet moet kunnen dat ik mijn laptop zonder accu terugkrijg, ik ga daarover met ze in gesprek en ondanks mijn verwachtingen dat ze zeggen dat het niet hun fout is hoop ik toch dat we een manier kunnen vinden dat we beiden tevreden zijn.

Ik weet niet of ik dit topic kan sluiten, maar anders hoeft er wat mij betreft niet meer op gereageerd te worden.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door HADES2001 »

stofzuigertje schreef:naast defecte accu kan ook de lader stuk zijn.
Die zijn gewoon door te meten en niet gelijk vervangen!

Het moederbord is lastiger verhaal, dan moet er erg fijn gesoldeerd worden en vaak is dat erg duur.
Maar meten op moederbord op open laptop moet je kunnen meten of er een laadstroom loopt of niet.

Als hij zonder accu maar met lader werkte is de lader en moederbord goed.
Een gevallen accu kan storen en dat is open breken en solderen.
Bij de oudere dikke zit er een aantal 18650 cellen in, voordelig in te solderen en niets mis mee, de nieuwe platte zijn lastiger maar kunnen ook vervangen worden zonder nieuwe nodig.

Maar werkte deze wel met lader?
Dan is het toch de accu of het contact ervan dat misschien klein beetje verbogen is op laptop en daarom geen contact maakte...
Dat is voordelig bij te buigen met mini tangetje.
18650 cellen? heb je hier een bron voor want ik ken geen enkele batterij met zoveel cellen in een laptop.
Meeste hebben 6 tot 9 cellen.

"Als hij zonder accu maar met lader werkte is de lader en moederbord goed", nee het enige wat je weet is dat die werkt op het stroomnet er kan nog steeds door een fout in het moederbord geen lading plaats vinden
Over het algemeen worden moederborden ook niet meer gerepareert met een soldeerbout maar vervang maatschappij en komt er een ander moederbord in. Veel laptops hebben echter zoveel geintegreert zitten dat vervangen meteen een duur kostenplaatje word.

Voor TS, wacht even af wat ze zeggen. Heb je destijds toestemming gegeven voor het weggooien van je oude accu? Want in princiepe betaal je voor de reparatie en het onderdeel en zou de oude accu nog steeds jouw eigendom zijn
PimvanderMolen schreef:Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik weet nu dat het niet moet kunnen dat ik mijn laptop zonder accu terugkrijg, ik ga daarover met ze in gesprek en ondanks mijn verwachtingen dat ze zeggen dat het niet hun fout is hoop ik toch dat we een manier kunnen vinden dat we beiden tevreden zijn.

Ik weet niet of ik dit topic kan sluiten, maar anders hoeft er wat mij betreft niet meer op gereageerd te worden.
Ik denk dat je iedereen wel een plezier kan doen om nog te reageren met de uitkomst, veel gebruikers horen graag of het advies wat ze gaven nog enig effect had op de uitkomst

PimvanderMolen
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2018 09:38
Contacteer:

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door PimvanderMolen »

Ik denk dat je iedereen wel een plezier kan doen om nog te reageren met de uitkomst, veel gebruikers horen graag of het advies wat ze gaven nog enig effect had op de uitkomst
Uitkomst zal ik nog plaatsen!

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Weggegooide accu bleek niet kapot

Ongelezen bericht door Dirkie »

HADES2001 schreef:18650 cellen? heb je hier een bron voor want ik ken geen enkele batterij met zoveel cellen in een laptop.
Meeste hebben 6 tot 9 cellen.
Google misschien. Dan kun je namelijk snel vinden dat 18650 een type cel is. Er zitten niet 18650 cellen in die accu, een aantal cellen van het type 18650 :mrgreen:
Je bent nooit te oud om te Googelen

Gesloten