LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
HZik
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2016 19:01

Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door HZik »

L.S.,

Ik kocht bij Coolblue deze printer:
https://www.coolblue.nl/product/838156/ ... 224dw.html
Ze hebben inmiddels de productpagina aangepast, naar aanleiding van mijn klacht. Nu staat er:

4x toner (goed voor circa 500 pagina's bij kleur en 750 pagina's voor zwart)

Dit is de pagina voor ik erover klaagde:
Afbeelding

Er stond dus: 4 VOLLEDIG gevulde cartridges.

Volledig gevulde cartridges leveren volgens de fabrikant 1500 pagina's op. De meegeleverde doen 500 pagina's. Dit zijn dus niet volledig gevulde cartridges, maar voor 30% gevulde 'starterscartridges'.

Ik heb Coolblue hierover geinformeerd en aan ze gevraagd alsnog de juiste cartridges te lezen. Ze lezen hun mail niet, komen met standaardantwoorden, waar zelfs dingen in staan die ik letterlijk al gezegd had. Hun antwoord valt samen te vatten als: we gaan er niets aan doen, willen er verder ook niet over communiceren, maar als u meer wil, kunt u de printer terugsturen.

Ik wil de koop niet ontbinden en de printer terugsturen. Ik wil dat Coolblue gaat leveren wat ze beloofd heeft, namelijk volledig gevulde cartridges. Die bestaan gewoon, zijn leverbaar, dus ik vraag niet iets onmogelijks. Er is voor coolblue dus geen reden om te ontbinden en niet te leveren.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u naar de inhoud gekeken van de toners? Er zijn er van 500 pagina's en er zijn er voor 1500 pagina's. U hebt enkel recht van spreken als u kunt aantonen dat u de toner met de grote inhoud geleverd hebt gekregen en deze niet vol zou zijn.

Daarbij is het algemeen bekend dat de 'gratis' toners en cartrigdges nooit de grootte hebben als diegene die nageleverd worden. Een volle grote zwarte kost €65,50 en een grote kleur €75,50. U denkt dat u bij een printer van €169 voor €292 aan toners meegeleverd wordt?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Cro »

breien schreef:
07 apr 2020 20:44
Misschien een domme opmerking.
Ligt het aantal pagina's dat men kan printen ook niet aan wat men op de pagina's wil printen?
Uiteraard, de standaard opgegeven waardes gaat uit uit van 5% dekking per pagina uit mijn hoofd.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Moneyman »

De misvatting van TS is dat zijn ontvangen toners onvolledig gevuld zijn, terwijl het natuurlijk gewoon kleinere, maar volledig gevulde toners zijn. Coolblue doet hier niets fout.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Erthanax »

HZik schreef:
07 apr 2020 18:10
(...)
Er stond dus: 4 VOLLEDIG gevulde cartridges. (...)
Staan er ook typenummers of iets dergelijks op de meegeleverde cartridges?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Meegeleverde toners zijn weldegelijk vol. Alleen niet helemaal met inkt zoals ts dat graag zag. De rest om de toner te vullen is lucht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moneyman schreef:
07 apr 2020 22:04
De misvatting van TS is dat zijn ontvangen toners onvolledig gevuld zijn, terwijl het natuurlijk gewoon kleinere, maar volledig gevulde toners zijn. Coolblue doet hier niets fout.
Ik gok dat de toners exact even groot zijn als de toners die je los koopt voor deze laserprinter. Maar dan met circa 70% minder tonerpoeder. Dat is de normale gebruikelijke usance bij nieuwe laserprinters.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Starttoner

CB heeft de tekst wel aangepast.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door sjohie »

Is overigens ook bij (consumenten) inktjetprinters zo, die komen ook met niet volledig gevulde start- of transportcartridges, of hoe ze die eufemistisch dan ook plegen te noemen.

Gek genoeg is de literprijs voor groot formaat inkjetprinterinkt veel lager als die voor consumenten. Een set van vijf voor onze HP5500 was ~€2500 inc btw, maar dan had ik wel een dikke 2 liter aan inkt.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
08 apr 2020 00:48
Moneyman schreef:
07 apr 2020 22:04
De misvatting van TS is dat zijn ontvangen toners onvolledig gevuld zijn, terwijl het natuurlijk gewoon kleinere, maar volledig gevulde toners zijn. Coolblue doet hier niets fout.
Ik gok dat de toners exact even groot zijn als de toners die je los koopt voor deze laserprinter. Maar dan met circa 70% minder tonerpoeder. Dat is de normale gebruikelijke usance bij nieuwe laserprinters.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Starttoner

CB heeft de tekst wel aangepast.
Ah, goede verduidelijking. Met “kleiner” bedoelde ik niet fysiek kleiner (dat kan uiteraard niet), maar met een kleinere capaciteit. Of in de totale inktcartridge de “inktkamer” kleinering, weet ik niet, maar dat lijkt me niet.

hansarts
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2013 23:30

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door hansarts »

Heb dit ook meegemaakt. Wel geen printer, maar een stofzuiger. 1200 watt geadverteerd maar was 1000 watt.
Had het product mogen terug sturen/ruilen, " maar we hebben alleen 1000 watt " aanpassen van de site was er niet bij.
Na verschillende keren mails op en neer, toch aangepast op de site.

Groet Hans

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Aha, daarom adverteren ze al jaren niet meer met het opgenomen vermogen bij stofzuigers.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door pedro714 »

nou nou...….belazerd is een nogal zware beschuldiging. Ik koop altijd bij Coolblue en altijd 200% correct. Als U een andere toon aanslaat krijgt U waarschijnlijk een ander antwoord dan nu. Je vangt met stroop nu eenmaal meer dan met azijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door crazyme »

De toon van dit bericht vind ik ook niet gepast.

Misschien heeft coolblue een foutje gemaakt, misschien niet. Maar oplichting slaat nergens op.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door grun »

pedro714 schreef:
08 apr 2020 14:24
nou nou...….belazerd is een nogal zware beschuldiging. Ik koop altijd bij Coolblue en altijd 200% correct. Als U een andere toon aanslaat krijgt U waarschijnlijk een ander antwoord dan nu. Je vangt met stroop nu eenmaal meer dan met azijn.
Inderdaad. Het verdienmodel van printerfabrikanten zit hem niet in de prijs van de printer zelf, maar in de verbruiksmaterialen zoals inkt, toner, labels. Dat is niet van vandaag of gisteren maar al tientallen jaren het geval. Bij een nieuwe printer krijg je een starter pakket aan inkt, toner, labels. Dat wil zeggen minder dan de normale standaard hoeveelheid.

Neemt niet weg dat TS vindt dat hem groot onrecht aangedaan is omdat hij geen volle cartridge gekregen heeft terwijl hem dat wel beloofd is. Anders zou hij niet de zware term 'belazerd' gebruiken. Coolblue heeft om alle mogelijke onduidelijkheid te voorkomen inmiddels de beschrijving aangepast. Aan de ander kant vraag ik me af of TS kan bewijzen dat hij de printer gebruikt heeft zoals aanbevolen: een x-aantal pagina's met 5% zwart dekking. Want dat is nu eenmaal de norm.

Een halfvolle, volle cassette zegt me niet zoveel. Een halfvolle (lees: starter) cassette is goed voor 1500 pagina's, een volle van de fabrikant voor 3000 pagina's en een extra volle van een bekend NL huismerk (wat begint met 1-2-enzovoort) belooft 3300 pagina's voor de helft van de prijs. Ik kocht dus die laatste en zie geen verschil.

Koop gewoon een printer van het merk van uw voorkeur en stop er inkt, toner, labels van het huismerk in en u hebt het beste van twee werelden. Tenzij u veel waarde hecht aan garantie maar die heb ik nog nooit nodig gehad.

HZik
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2016 19:01

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door HZik »

Ik zie dat een hoop mensen de toon niet leuk vinden, en daarom niet objectief kunnen redeneren. Jammer.

Ten eerste: er bestaan geen kleinere cartridges voor deze printers. Alle cartridges zijn even groot, per type verschillen er 2 zaken:

1) de hoeveelheid toner (de vulling)
2) de chipcounter

WAT je print doet er helemaal niet toe bij deze printers. Het kan hooguit zijn dat je met een volledige paginadekking, de toner eerder opkrijgt dan dat de chipcounter op nul staat, maar het is de chipcounter die primair bepaald hoeveel je met een cartdridge kunt printen.

Dus, voor een cartridge voor 500pagina's, kunt u 500 pagina's printen. Of je dat nu met 10% of 80% dekking doet.

Verder, het gilette verdienmodel (die heeft het bedacht, je krijgt het houdertje praktisch gratis maar moet bloeden voor de mesjes) is mij inderdaad bekend. Dit is van oudsher meer van toepassing op inkjetprinters.

Het is bekend dat printers vaak met niet volledig gevulde cartdridges geleverd worden. Feit is dat de cartridges die meegelever zijn, niet volledig gevuld zijn. Als je dan heel specifiek bovenaan op je productpagina 'volledig gevuld cartridges' zet, dan mag de consument er vanuit gaan dat hij dat ook krijgt, en niet slechts voor 30% gevulde 'starterscartridges'.

Als je dan vervolgens, als de klant erover klaagt wél schielijk snelletjes de tekst op je site aanpast, dan weet je als leverancier best wel dat je fout zat, en dan ben je de boel best wel bewust aan het belazeren geweest.

HZik
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2016 19:01

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door HZik »

Hieraan toevoegend, zie de reactie van Hans hierboven. Ik heb nóg een voorbeeld, ik kocht bij hun een frituurpan, een Inventum GF, deze:
https://www.coolblue.nl/product/571939/ ... ifications

Kijk daar eens onder 'laadvermogen', een toch best wel belangrijke specificatie voor een frituurpan, zeker als je een dubbele koopt, dat doe je immers omdat je meer wilt frituren.

De handleiding van de frituurpan noemt verschillende gewichten voor verschilende types snacks. Het hoogste gewicht wat er officieel in mag, staat voor patat, en dat is 400 gram per pan. 800 gram in totaal dus.

Die pan kan dus 800 gram maximaal frituren, geen 2kg. Volgens de fabrikant.

Ik heb Coolblue hier destijds ook op gewezen, en recent weer. Het is niet aangepast.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door grun »

HZik schreef:
08 apr 2020 15:27
Ik zie dat een hoop mensen de toon niet leuk vinden, en daarom niet objectief kunnen redeneren. Jammer.
Ten eerste: er bestaan geen kleinere cartridges voor deze printers. Alle cartridges zijn even groot, per type verschillen er 2 zaken:
1) de hoeveelheid toner (de vulling)
2) de chipcounter
WAT je print doet er helemaal niet toe bij deze printers. Het kan hooguit zijn dat je met een volledige paginadekking, de toner eerder opkrijgt dan dat de chipcounter op nul staat, maar het is de chipcounter die primair bepaald hoeveel je met een cartdridge kunt printen.
Dus, voor een cartridge voor 500pagina's, kunt u 500 pagina's printen. Of je dat nu met 10% of 80% dekking doet.
Ik vind uw toon inderdaad niet leuk. U wilt het onderste uit de kan en gaat voorbij aan de uitspraak van de Reclamecodecommissie die wel eens gezegd heeft dat een lichte vorm van overdrijving toelaatbaar is. Iedereen snapt dat 'witter dan wit' niet kan in een reclame voor wasmiddel, wit is gewoon wit.

Het maakt inderdaad verschil of je een pagina print met 5% dekking of met 80%. Ik ben benieuwd wat voor pagina's dat dan wel zijn met 80% dekking? Geef eens een voorbeeld zou ik zeggen. In de tijd van de thermische printers kwam het wel eens voor dat actiegroepen in het weekend, wanneer er niemand aanwezig was, zwarte pagina's naar de overheid zonden om de boel te saboteren en de printers in de fik vlogen, maar dat ligt allang achter ons, toch?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door crazyme »

Ok, u klaagt nu ook over de reacties.

Belazeren impliceert opzet. En daar is geen sprake van. Hooguit een foutje.
Laatst gewijzigd door crazyme op 08 apr 2020 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

HZik
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2016 19:01

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door HZik »

Wat algemene reacties:

Nogmaals, hoeveel paginavulling er is, maakt helemaal niets uit. Anno 2020 zijn alle cartridges (die van Lexmark ook) voorzien van een countertje, een chipje die telt. Vaak is de toner helemaal niet leeg, als de printer zegt dat ie leeg is, maar is het countertje naar 0 gelopen.

Als je bv. 'huismerkcartdiges' koopt, staat daar ook bij vermeld wat de 'capaciteit' van het chipje is. DAT is wat bepaald hoeveel pagina's je kunt printen. De paginavulling is totaal niet relevant. Het kan hooguit zijn dat je het voor elkaar krijgt de inkt nog eerder op te krijgen, de printer zal dan niet zeggen dat de inkt op is, maar de kleur gewoon niet meer printen. De printer gebruikt het chipje om de status van de cartridge te zien.

Dan.. een kleine overdrijving mag inderdaad. Echter, de fabrikant geeft voor een volledig gevulde cartridge op dat je 1500 pagina's kunt printen. De meegeleverde printen er 500. Dat is geen kleine overdrijving meer.

Dan, de fabrikant geeft duidelijk aan dat er starterscartridges worden meegeleverd. Coolblue had dus oorspronkelijk NIET de specificaties van de fabrikant overgenomen (zie ook voorbeeld van die frituurpan, wederom NIET de specificaties van de fabrikant). In beide gevallen valt het echter wél uit in het voordeel van coolblue.

Dit heeft niets te maken met het onderste uit de kan willen. Als een winkelier zegt 'je krijgt volledig gevulde cartridges bij je printer', dan moet je die erbij krijgen, en niet 30% gevulde starterscartridges. Zo simpel is het, en niet anders.

Als je dan vervolgens, als een klant dit bij je meld, wél schielijk de tekst op je site aanpast (dus erkent dat het er niet goed stond) maar vervolgens NIET je klant levert wat je oorspronkelijk beloofd had, dan is er gewoon sprake van doelbewuste opzet en ben je DUS mensen aan het belazeren.

Ik begrijp dat veel mensen zich hier niet door ratio laten leiden maar door emotie. Coolblue is een populaire winkel, want goedkope electronica en snelle levering. Dan komt er iemand die je niet aardig vind klinken kritiek leveren op die winkel die jou goedkoop snel electronica levert, en ga je bokken. Dat snap ik.

Maar mensen, kijk nu even door de toon heen naar wat ik écht zegt. Coolblue loopt hier de boel wel degelijk gewoon te beduvelen.

HZik
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2016 19:01

Re: Coolblue levert niet wat beloofd is; belazerd de klant

Ongelezen bericht door HZik »

snuffel1 schreef:
08 apr 2020 19:03
Coolblue heeft de product specificaties die Lexmark hanteert gebruikt en stelde ook dat die volledig gevuld zijn. Dat klopt ook want in de brochure van Lexmark staat dat de maximale capaciteit gecombineerd tot 1500 pagina's is
Nee dat staat er niet. Lexmark geeft op voor 1 cartridge (bv. geel) dat die tot 1500 pagina's kan printen. Tevens geeft lexmark op dat de meegeleverde starterscartridges 500 pagina's kunnen printen, niet volledig gevuld zijn.

DAT is wat de fabrikant zegt. Het gaat niet om een gecombineerd aantal, maar om een specifiek aantal PER cartridge. Nogmaals, de chipcounter in een volle originele cartridge staat 1500 afdrkken toe. Die in een 1/3 gevulde starterscartridge 500.

Verder zijn het EXACT dezelfde cartridges. Een starterscartridge is gewoon een normale, alleen dan voor 1/3 gevuld en met een chipje erop wat tot 500 gaat, ipv 1500.

Graag geen onzin praten snuffel, als je helemaal niet weet waar het over gaat.

Gesloten