Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jshvanswaaij
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2022 20:21

Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door jshvanswaaij »

Op 23 mei 2022 heb ik twee laptops gekocht via de webshop van Lenovo. Daarbij heb ik voor beiden een premium service en verzekering voor 24 maanden aangeschaft middels de aanbieding van de site. Nadat ik de garantie en verzekering via een (omslachtige?) procedure met excelsheet had geactiveerd, heb ik de beide laptops ontvangen. De eerste laptop, laten we die laptop A noemen, bleek normaal te functioneren. De tweede, laten we die laptop B noemen, bleek echter bij het opstarten een defect te hebben: het scherm knipperde. Dit bleek daadwerkelijk een hardware defect te zijn.

Ik heb voor laptop B op aanraden van de helpdesk gemeld bij de presales lijn (verzorgt door Digital River in naam van Lenovo) om mijn recht op volledige vervanging van de laptop in te willigen (Dead On Arrival). De presales lijn beweerde dat de garantie en verzekering zou worden terugbetaald en ik die zelf moest opnieuw moest kopen als ik de vervangende laptop B-2 zou hebben ontvangen. De oude laptop B-1 moest worden teruggestuurd. Toen de vervangende laptop B-2 eindelijk aankwam, hebben we die getest en die leek in orde te zijn. Echter toen ik de garantie en verzekering wilde kopen, moest ik ineens 80 euro meer betalen(!) Kennelijk was de aanbieding afgelopen en ook presales kon dit niet meer voor mij herstellen. Na dagenlang heen en weer bellen en mailen heb ik eindelijk een afspraak kunnen maken om een acceptabel alternatief (48 maanden met korting) te krijgen voor de Premium Garantie en Verzekering. Dit is vervolgens doorgevoerd door de medewerker. Echter bleek dat de gekochte 48 maanden zich hadden vertaald in slechts 40 maanden volgens de garantie-site van Lenovo. Dat moest ik volgens zelf gaan regelen met de andere "premium helpdesk". Echter zij konden dat ook niet, dat moest ik -zelf- doen(?!). Ik kreeg van hun een link voor het aanmaken van een ticket. Dat heb ik gedaan.

Helaas bleek toen dat niet alleen de oorspronkelijke garantie en verzekering van laptop B-1 was geannuleerd, maar ook die van laptop A(!). Die laptop had niets met de omruil te maken. Toen ik daar verhaal over wilde halen, beweerden dat ze mij niet verder konden helpen.

Na meerdere niet-geslaagde pogingen heb ik de technische helpdesk van Lenovo gebeld en gevraagd om de manager. Die heeft me toen gezegd dat ze de zaak zou doorzetten. Maar dat ging ongeveer twee werkdagen duren. Na wat discussie heb ik dat dan maar geaccepteerd; feitelijk konden we nu laptop A ook niet meer gebruiken, want die was niet meer verzekerd en had geen premium garantie meer actief. Van deze escalatie heb ik tot dus ver niets bruikbaars meer vernomen. Ik ben vervolgens zelf maar weer achter de garantie en verzekering aangegaan. Ook voor deze laptop A was ik een nieuw contract voor premium service en verzekering (36 maanden) aangegaan via presales medewerker. Echter ook hier bleek opnieuw maar 30 maanden effectief te zijn geboekt.

Inmiddels is de laptop B-2 voorzien van de juiste garantie en verzekeringsperiode. Echter ook laptop A zou volgens een mailtje nu ook weer van een juiste periode zijn voorzien, maar dat bleek niet zo te zijn, toen ik de garantiesite raadpleegde. Ik heb gereageerd op het informatie-mailtje daarover, en kreeg als repliek dat zij de 09 service (??) niet konden aanpassen; ik moest maar de dealer gaan contacteren(?). De premium helpdesk beweerde vervolgens telefonisch dat ik een nieuwe ticket moest inschieten. Dat heb ik gedaan. Tot dus ver is dit nog niet opgelost.

Ik heb een klacht ingediend over erbarmelijk dienstverlening van Lenovo. Het is belachelijk dat ik bij een dead-on-arrival niet gewoon een onsite swap dezelfde week op mijn huisadres krijg. Je zou ook niet zelf achter iedere deelprobleem aan moeten gaan. Het feit dat zij zoveel verschillende telefoonlijnen hebben en verschillende afdelingen interesseren mij als klant natuurlijk niet. Ook niet dat er beweerd wordt dat systemen bepaalde aanpassingen niet mogelijk maken. Garanties en verzekeringen moet het bedrijf zelf overschrijven naar eventuele vervangende laptops en mij niet mee opschepen. Als een deal in het webshopsysteem niet meer kan worden afgegeven, moeten ze met een reëel alternatief komen en dat volledig en snel regelen. Het had ook nooit mogen gebeuren dat een -andere- laptop ineens ook geen premium garantie en verzekering meer had doordat die ene laptop is vervangen. De klacht is beantwoord met een nietszeggend excuus en vervolgens een doorverwijzing naar weer een andere afdeling met de opmerking dat zij hier niet van waren (...)

De problematiek is nog steeds niet geheel opgelost. Wat het meest frustreerde is, is dat het enorm moeilijk is om iemand te pakken te krijgen die daadwerkelijk helpt om het op te lossen. Ik vraag me dus af wat ik als klant kan doen om hier meer druk op te zetten?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U heeft 2 jaar wettelijke garantie, zie www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie. Ik vraag me af welke garantie u bijgekocht heeft, want u heeft bij een ondeugelijke product recht op reparatie

Helaas is Lenovo nergens aangesloten.

Als u gebruikt wilt maken van de buitenwettelijk garantie of de verzekering en Lenovo doet moeilijk, dan zal u naar de rechter moeten gaan

Neem eventueel contact op met www.juridischloket.nl.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door grun »

Seinhuis schreef:
03 jul 2022 02:42
U heeft 2 jaar wettelijke garantie, zie www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie.
In uw link staat wel dat een klant wettelijke garantie heeft, maar die 2 jaar staat nergens. Dat hangt van het product af. Kijk eens onder het kopje "Duur van de wettelijke garantie".

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
03 jul 2022 02:42
U heeft 2 jaar wettelijke garantie, zie www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... t/garantie.
Je bron geeft aan:
ConsuWijzer
De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
03 jul 2022 11:31
De premium service en verzekering voor 24 maanden is van toepassing voor zakelijke klanten.
Dat lees ik niet terug.
https://www.lenovo.com/nl/nl/premiumcare

Yade
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2023 13:32

Re: Defect bij Lenovo met premium garantie en verzekering

Ongelezen bericht door Yade »

Hi, kan je laten weten of je hier verder mee bent gekomen? Ik heb een vergelijkbare situatie en ik wordt steeds doorgestuurd naar technische ondersteuning voor een DOA-formulier, voor zij het product retour doen en terugbetaling kunnen starten, maar heb vernomen van technische ondersteuning en Premium Care dat zij deze niet hebben en de verkoper (digital river) deze zelf moet aanvragen. Beetje van het kastje naar de muur verhaal geloof ik.

Plaats reactie