LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defect macbook buiten garantie?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Hoi!

Ik heb een macbook van eind 2007. Helaas is de DVD drive stuk gegaan. Ik kan nog wel Cd-roms en CD's afspelen maar DVD's leest hij niet meer. Nu ben ik vandaag langs gegaan bij 2 verschillende Icentre's en slecht behandeld. Bij de een zeiden ze dat mijn laptop het gewoon deed en dat er niks stuk was. Maar toen ik thuiskwam bleek hij het toch echt niet te doen. Daarna ben ik smiddags naar een ander Icentre geweest. Deze vertelden mij doodleuk dat mijn laptop wel degelijk stuk was en dat reparatie kon oplopen tot wel 500 euro exclusief uurloon kosten.
Ik vind dit echt belachelijk. Maar feitelijk zou dit toch niet binnen krap 2 jaar mogen gebeuren?
Ik ga heel zuinig met mijn spullen om en dat is ook duidelijk te zien. Daarnaast is van de zomer nog kosteloos de topcase van mijn laptop vervangen omdat deze de bekende haarscheurtjes had. Waarom valt dit nu wel onder garantie maar moet ik voor dit probleem heel veel geld neer tellen?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op deze vraag.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je aannemelijk kunt maken dat jou destijds een ondeugdelijk product is geleverd dan heb je nu recht op kosteloos herstel of vervanging.

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Ja, alleen hij deed het eerst wel... de dvd speler. Ik vind het ook zo typisch dat hij alle CD soorten nog kan lezen
behalve de DVD's. Dus aantoonbaar maken dat het ondeugdelijk was kan niet denk ik

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bel eens met de consuwijzer, kijken wat zij hierover vinden.

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Heb de consuwijzer aan de telefoon gehad.
ondeugdelijk product dus moet nu gaan hard maken dat zij deze kosten betalen en niet ik.
bedankt voor de tip!

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door bokito74 »

reaus schreef:Heb de consuwijzer aan de telefoon gehad.
ondeugdelijk product dus moet nu gaan hard maken dat zij deze kosten betalen en niet ik.
bedankt voor de tip!
Economische levensduur van een laptop is 2 jaar.
Consuwijzer kan zoveel zeggen, wie zegt er niet dat jij dvd's er te lomp in hevt geduwd noem maar op.

Dit product is niet ondeugdelijk maar kan slijten na veel gebruik, hier ga jij dus echt geen vergoeding voor krijgen, eerder een rekening om het te maken.

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

grappig dat je dit zegt.
Maar het feit dat de CD/DVD speler nog wel gewoon CD's en CD-roms afspeelt laat al zien dat ik niet grof met dat ding om ben gegaan. Denk dat dat zeker een feit is wat ik hard kan maken.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

In een DVD brander zitten twee lasers: één voor de cd en één voor de dvd.
Als de laser van de dvd kapot is, kan de speler nog gewoon cd's afspelen.
Of het een ondeugelijk product zou zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Na 2 jaar kan je niet meer spreken van een ondeugdelijk product maar van slijtage.

Dus m.a.w. zelf betalen.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Je bent sowiso een rund als je met een Mac stunt :twisted: lekker weggooien en een echte computer kopen.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De gemiddelde levensduur van een computer is zes jaar, zo blijk uit onderzoek van C't. Van een laptop mag je in alle redelijkheid verwachten dat deze langer dan twee jaar mee gaat.
Sala Salsa schreef:In een DVD brander zitten twee lasers: één voor de cd en één voor de dvd.
Als de laser van de dvd kapot is, kan de speler nog gewoon cd's afspelen.
Of het een ondeugelijk product zou zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.
Als hij er verkeert mee zou zijn omgesprongen, zoals bokito opperde, was de ander laser ook defect geraakt.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Sala Salsa »

alfatrion schreef: Als hij er verkeert mee zou zijn omgesprongen, zoals bokito opperde, was de ander laser ook defect geraakt.
Dan zou alleen de lens kapot gegaan zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Natuurlijk belachelijk dat een A-merk met peperdure producten zo met klanten omgaat. Je kan beter goedkope laptop bij de ALDI halen; dan krijg je in elk geval 3 jaar garantie.

Helaas is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gelijk heb je, want je hebt geen gekke dingen gedaan met dit "kwaliteitsproduct". Moet dus ook na 2 jaar nog vlekkeloos werken. Ook de geraamde kosten van tot wel 500 euro zijn crimineel: een dvd-drive vervangen is weinig werk en DVD-drives kosten niet meer dan een paar tientjes. Je kan je recht proberen op te eisen door de winkel aan te schrijven; zie onder incl. voorbeeldbrief. Maar ik geef je weinig kans. Vervolgens naar de kantonrechter...

Als je je laptop vooral thuis gebruikt voor DVD dan kun je ook een externe DVD-lezer bij kopen voor circa 50 euro. Let er wel op dat je er een koopt die Apple computers ondersteunt (software drivers).

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... jk_product

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Heel erg bedankt!

Ik ga zoiezo proberen om de brief te sturen naar apple.
Daarnaast wil ik contact opnemen met mijn rechtsbijstand kijken wat zij er van zeggen.
Maar inderdaad het zal erg moeilijk worden. Niet geschoten is altijd mis...

Bulldog72
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2009 15:08

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Bulldog72 »

Net als in de ander topic, heb jij deze Macbook rechtstreeks gekocht via Apple? Ofwel wie is de verkoopende partij (de naam boven op je verkoop bon)?

reaus
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2009 17:56

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door reaus »

Ja zeker heb hem rechtstreek bij apple gekocht in een Icentre in Uitgeest (hoofdvestiging geloof ik )

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Misschien overbodig om nog te zeggen maar de levensduur van een apparaat in verband met de fabrieksgarantie betreft altijd een gemiddelde. Gemiddeld is dit 3 jaar en niet 2 jaar voor een laptop. Afhankelijk van het merk en de naam mag je meer van het apparaat verwachten. Macbooks horen het dus minimaal 3 jaar zonder problemen te doen bij 'normale omgang'.

Je kan proberen aan te tonen dat dit een fout van de fabrikant is door er een expert (Reparateur van macbooks bijvoorbeeld) naar te laten kijken en hem dat op schrift te laten zetten. Dat is de narigheid van het aflopen van de winkelgarantie: De 'bewijsplicht' rust nu op de koper.

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Of.. Je laat er bij de lokae pc boer voor 30 euro een nieuwe cd/dvd brander in plaatsen? Of kan dit niet bij een mac?

kritisch persoon
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2005 20:01

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door kritisch persoon »

reaus schreef:Ja zeker heb hem rechtstreek bij apple gekocht in een Icentre in Uitgeest (hoofdvestiging geloof ik )
Je hebt hem dus niet bij Apple zelf gekocht, maar bij Icentre in Uitgeest. (dat is een zelfstandig bedrijf; Apple verkoopt in Nederland alleen via de website direct)

Je zult dus ook met Icentre tot een oplossing moeten komen. Je hebt geen koopovereenkomst met Apple en hebt dus niets met hen te maken.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Defect macbook buiten garantie?

Ongelezen bericht door bokito74 »

De gemiddelde levensduur van een computer is zes jaar, zo blijk uit onderzoek van C't. Van een laptop mag je in alle redelijkheid verwachten dat deze langer dan twee jaar mee gaat.
Je hebt een verwachte levensduur en die kan best 6 jaar zijn.
Alleen de economische levensduur is toch echt 2 jaar vriend.

En daar word in de wet vanuit gegaan.

Gesloten