Donkere vlekken in IMac uit 2020

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Donkere vlekken in IMac uit 2020

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Hallo allen,

Ik zou graag advies en eventueel ervaringen willen vinden over het volgende:

Ik ben in 2020 ZZP’er geworden in de fotografie. Ik kocht op 1 november een nieuwe iMac bij de Apple store in Amsterdam. Deze heb ik ook gekocht op mijn zakelijke naam, zodat hij netjes afgeschreven kan worden in de boekhouding.

Nu echter ruim 14 maanden later heb ik last van donkere vlekken aan de randen van het scherm van de iMac. Na lang zoeken op internet ben ik op een Amerikaans forum terecht gekomen voor Apple gebruikers, waar deze klacht veel besproken is. Het euvel schijnt ‘clouding’ te heten.

Ik heb uitgebreid support gehad van Apple in een online chat en vanochtend ook telefonisch. Daar houdt de service vanuit Apple vervolgens op. Ik heb maar een jaar garantie vanuit Apple gehad, en als zelfstandig ondernemer heb je geen verlengde garantie wat onder consumentenrecht valt, begrijpelijk.

Ik vind het echter een bittere pil om van Apple een reparatie factuur te krijgen voor het vervangen van het beeldscherm á €899,00. Dat zijn flinke kosten nadat ik amper 1,5 jaar geleden ruim €2950,00 heb betaald bij aankoop.

Is het zo dat je dan als zelfstandig ondernemer machteloos staat? En op geen enkele manier kunt terugvallen op een garantie of coulance regeling?

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hierin wat beter de weg weten.

Met vriendelijke groet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Donkere vlekken in IMac uit 2020

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook als ondernemer kan je gewoon een beroep op nonconformiteit doen, daar staat wettelijk geen termijn voor. Het enige verschil met een consumentenkoop is dat de consument de eerse 6 maanden beschermd wordt door middel van een omgekeerde bewijslast. Maar die maanden zijn toch al om.

Punt is wel dat jij aan moet tonen dat het product nonconform was ten tijde van de koop. Dat is lastig, al kan het helpen dat je meerder issues over dit probleem tegenkomt.

Ik zou het hard spelen en kijken hoe ver je komt. Ervoor procederen zou ik niet doen, maar ik zou ze wel in gebreke stellen.

Gesloten