LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout bij update Microsoft

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Estherbsl
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2017 16:50

Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Estherbsl »

Na een Microsoft update doet mijn laptop helemaal niets meer. Dit is bekend bij winkel en volgens hen bij microsoft. Ik kan dit katen repareren op eigen kosten. Ik wil dat mucrosoft dit betaalt!!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Brahms »

Estherbsl schreef:Na een Microsoft update doet mijn laptop helemaal niets meer. Dit is bekend bij winkel en volgens hen bij microsoft. Ik kan dit katen repareren op eigen kosten. Ik wil dat mucrosoft dit betaalt!!
Met zo'n berichtje kan natuurlijk helemaal niemand ook maar iets.

Geef eerst eens aan over welke laptop we het hebben, welke update je hebt gedaan, welk systeem de laptop draait en wat de bron is dat deze update de oorzaak is van het defect raken van je laptop".
Miljoenen apparaten hebben software van Microsoft, dus als daar echt iets bijzonders mee aan de hand is, zou het het internet al lang helemaal vol staan......

Mucha

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Costnix »

U moet die updates bij Mircrosoft ophalen en niet bij mucrosoft!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Estherbsl schreef:Na een Microsoft update doet mijn laptop helemaal niets meer. Dit is bekend bij winkel en volgens hen bij microsoft. Ik kan dit katen repareren op eigen kosten. Ik wil dat mucrosoft dit betaalt!!
270 miljoen mensen gebruiken Windows 10, stel dat 10% hiervan de update heeft geïnstalleerd die de PC kapot maakt, dan zou je wel verwachten dat dit wereld nieuws zou zijn.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door 16again »

Vorige week sprak ik een beheerder van network met circa 100 PCs. Meerdere PCs kwamen in "reboot loop" door foute updates, en erger, 4 systemen deden helemaal niets meer.
KB4041676
KB4041691
http://wccftech.com/windows-10-pcs-bsod-bootloop/

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door mp2017 »

Mucha schreef:
Estherbsl schreef:Na een Microsoft update doet mijn laptop helemaal niets meer. Dit is bekend bij winkel en volgens hen bij microsoft. Ik kan dit katen repareren op eigen kosten. Ik wil dat mucrosoft dit betaalt!!
Zo'n soort probleem had ik vorig jaar na een Windows 10 update. Om een of andere reden werkte het internet van Ziggo niet meer daardoor. (Ziggo was maandenlang bezig om dit op te lossen. Maar had tips om dit tijdig zelf op te lossen. )
Als het echt door een Microsoft update komt dat je computer gerepareerd moet worden, dan snap ik wel dat je die rekening aan Microsoft wilt sturen. Maar of Microsoft genegen is die te betalen ? :?
Maandenlang geen internet? :mrgreen:

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:Vorige week sprak ik een beheerder van network met circa 100 PCs. Meerdere PCs kwamen in "reboot loop" door foute updates, en erger, 4 systemen deden helemaal niets meer.
KB4041676
KB4041691
http://wccftech.com/windows-10-pcs-bsod-bootloop/
Zeker zijn (o)tap procedures niet voor elkaar of niet goed naar de MS bulletins gekeken, die updates waren vrij snel teruggetrokken, dat mag een beheerder eigenlijk niet overkomen.

Voor TS, gewoon de laptop opstarten via een bootable iso als hij echt helemaal niet meer wil starten dan repair of recovery kiezen en het laatste herstelpunt terug zetten. Dan zou hij weer als een zonnetje moeten draaien.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Estherbsl schreef:Na een Microsoft update doet mijn laptop helemaal niets meer. Dit is bekend bij winkel en volgens hen bij microsoft. Ik kan dit katen repareren op eigen kosten. Ik wil dat mucrosoft dit betaalt!!
Ja joh, een update die je PC bricked? Dat geloof ik niet.

Er ontbreekt echter heel veel info: wat voor laptop, welke OS, wat voor update, etc.

En uh, doet niks, dus doet ook geen bluescreen bij poging tot opstarten? Moet je wel de stroom aansluiten, als je batterij op is.....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door crazyme »

https://tweakers.net/nieuws/130705/micr ... erden.html

Met link voor fix van systemen welke niet meer willen booten.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:Zeker zijn (o)tap procedures niet voor elkaar of niet goed naar de MS bulletins gekeken, die updates waren vrij snel teruggetrokken, dat mag een beheerder eigenlijk niet overkomen.
Beheerders van dergelijk redelijk kleine netwerken voeren niet bij de maandelijkse windows update een complete OTAP test uit.
En al trekt MS de update terug, WSUS had hem al gedownload, en verspreidde deze verder in bedrijfsnetwerk.
Aan het lijstje met bedrijven die OTAP procedures niet goed voor elkaar hebben....zou ik Microsoft prominente plaats willen geven

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door kuklos »

TS heeft gelijk in deze. Windows 10, updates worden gepushed door Microsoft en bij opstarten is de boot sector niet meer vindbaar. Bij ons op kantoor is dit zeker 6 pc's overkomen. Fout ligt bij Microsoft.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
Cro schreef:Zeker zijn (o)tap procedures niet voor elkaar of niet goed naar de MS bulletins gekeken, die updates waren vrij snel teruggetrokken, dat mag een beheerder eigenlijk niet overkomen.
Beheerders van dergelijk redelijk kleine netwerken voeren niet bij de maandelijkse windows update een complete OTAP test uit.
En al trekt MS de update terug, WSUS had hem al gedownload, en verspreidde deze verder in bedrijfsnetwerk.
Aan het lijstje met bedrijven die OTAP procedures niet goed voor elkaar hebben....zou ik Microsoft prominente plaats willen geven
Dat is natuurlijk geen excuus om geen goede update procedure te hebben. Je gaat inderdaad geen volledig zeer strikt OTAP traject uitvoeren in een netwerk met 100 clients zoals je bij enterprise omgevingen ziet, maar het is ook zeker geen best practise dat WSUS/SCCM de dag van uitkomst de updates al binnen gaat halen en distribueren naar alle clients. Zelfs in een omgeving met 100 clients kun je al dan niet volledig geautomatiseerd met pilot groups werken van één tot een paar machines per afdeling en op die wijze een minder strike OTAP procedure hebben die beter bij het formaat onderneming past. Uitzondering natuurlijk zeer extreem critical patches waarbij als je niet patched dit een directe impact kan hebben, denk bijvoorbeeld aan een datalek.

Nu komt het niet vaak voor dat een update mis gaat zoals hier gebeurt, maar het komt bijvoorbeeld ook wel eens voor dat 3rd party software niet meer werkt na bijvoorbeeld een update cyclus. Je wil dan echt niet hebben, zelfs niet in een klein bedrijf, dat bijv. de productie, sales of financiële afdeling stil ligt omdat pakket Y niet meer werkt vanwege bijvoorbeeld een .net update en de leverancier van pakket Y te laat is met updaten van hun pakket. Er zit een groot verschil tussen zeer strikt OTAP testen en helemaal niet testen.... Waarbij helemaal niet testen redelijk onverstandig is, ook in een omgeving van "maar" 100 clients, wat stiekem soms toch nog best fors is voor een gemiddeld MKB bedrijf.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door olaf79 »

Cro schreef:Voor TS, gewoon de laptop opstarten via een bootable iso als hij echt helemaal niet meer wil starten dan repair of recovery kiezen en het laatste herstelpunt terug zetten. Dan zou hij weer als een zonnetje moeten draaien.
De gewone gebruiker die nauwelijks weet hoe de pc aan gaat heeft echt bijzonder veel aan dit soort technisch, kijk mij nou hoeveel verstand ik ervan heb, praat.

De vraag is natuurlijk wel interessant. Is Microsoft aansprakelijk voor updates met een bug als bekend is of zou moeten zijn dat die bug erin zit? In de licentie voorwaarden hebben ze natuurlijk elke aansprakelijkheid uitgesloten.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Fout bij update Microsoft

Ongelezen bericht door Cro »

olaf79 schreef:
Cro schreef:Voor TS, gewoon de laptop opstarten via een bootable iso als hij echt helemaal niet meer wil starten dan repair of recovery kiezen en het laatste herstelpunt terug zetten. Dan zou hij weer als een zonnetje moeten draaien.
De gewone gebruiker die nauwelijks weet hoe de pc aan gaat heeft echt bijzonder veel aan dit soort technisch, kijk mij nou hoeveel verstand ik ervan heb, praat.

De vraag is natuurlijk wel interessant. Is Microsoft aansprakelijk voor updates met een bug als bekend is of zou moeten zijn dat die bug erin zit? In de licentie voorwaarden hebben ze natuurlijk elke aansprakelijkheid uitgesloten.
Dat is bijna zo A-technisch als hier mogelijk is. Die regel is een versimpelde uitleg van hoe het vaak in de boekjes staat die bij de laptop meekomen.

Aansprakelijkheid / support zal afhangen van wat je gekocht hebt, financiële aansprakelijkheid zullen ze verwacht ik hebben uitgesloten. Echter als jij een retail licentie hebt gekocht, dat zijn de duurdere varianten die je mee mag nemen van systeem tot systeem kun je bij dit soort issues aankloppen bij de Microsoft helpdesk. In mijn ervaring helpen die je dan goed en snel weer op weg.

Het je echter een systeem gekocht met Windows voorgeinstalleerd dan zitten daar andere voorwaarden aan vast, de grote fabrikanten als Dell, HP, Lenovo, Asus, Acer en dergelijke leveren daarbij een OEM versie van Windows. Dit is een variant die zij goedkoop mogen meeleveren onder andere omdat afgesproken is dat op die OEM versie's de systeembouwer support levert aan de eindgebruikers en niet Microsoft. In zo'n geval kun je dus aankloppen bij de support van de systeembouwer.

En anders kun je natuurlijk altijd mogelijk nog aankloppen bij de verkoper die jou de Windows licentie of het systeem met Windows verkocht heeft.

Gesloten