LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Moneyman schreef:Dit is gewoon een fout antwoord. Als je mou zou zeggen dat de optie van Alfatrion weinig kans van slagen heeft, hebben we een interessante discussie. Maar door het antwoord af te doen als onzin, zonder enige onderbouwing, voeg je niets toe aan het topic.
Je mag dan misschien 'verbannen' zijn geweest. Er is niets veranderd. :wink:
Nijogeth schreef:Maar, wat zei de curator?
Gewoon een gokje. Faillissement is nog niet afgewikkeld, echter boedel is leeg en de kans dat u als schuldeiser nog iets van uw vordering terugziet is nihil. Fijne dag.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:Harde schrijven gaan normaal acht jaar mee
Ik vraag me wel af hoe dit bepaald is, er zit nogal een verschil in levensduur tussen een harde schijf A, bijvoorbeeld voor consumenten gebruik en bijvoorbeeld harde schijf B voor zakelijk gebruik in datacentra en alles varianten er tussenin. Daarnaast wordt bij storage in bepaalde gevallen de levensduur aangegeven in de hoeveelheid data die geschreven kan worden. Ik denk dat het zeer lastig is om dit breed te pakken en te zeggen "harde schijven hebben een levensduur van 8 jaar" Voor Enterprise storage zoals in gebruik in datacentra van Microsoft, Google of Amazon zie ik dat wel als een valide levensduur. Voor consumer grade spul schat ik de gemiddelde levensduur uit ervaring toch echt een stuk lager in, 3 tot 5 jaar lijkt me daar eerder gebruikelijk afhankelijk van de kwaliteit maar ook van het gebruik.

Verder zou ik voor een computer eerder 5 jaar zeggen dan 6 jaar, maar goed, daar kan je denk ik over discussiëren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:Ja leuk. En waar zien we de onderbouwing van Alfa ook alweer? " Een onderzoek via Google"...
Hou toch op. Harde schijven slijten nu eenmaal. Zelfs SSD's ontkomen daar niet aan. Aantonen dat een schijf bij aflevering "niet perfect" was, is niet te doen. Teveel factoren hebben invloed op levensduur.
Beetje elke keer hetzelfde roeptoeteren zonder concrete verwijzingen, daar zijn we hier nu wel klaar mee. Theoretisch gelijk hebben is realistisch verliezen. Ooit weleens afgerekend bij de AH met theoretische euro's? Of holistische bankbiljetten? Get real. En doe normaal.
Het punt is dat het antwoord “je hebt geen rechten, negeer Alfatrion” gewoon niet juist is. Die rechten zijn er wél, alleen zijn ze moeilijk te realiseren. Toch wel een evident verschil volgens mij.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef: Het punt is dat het antwoord “je hebt geen rechten, negeer iemand” gewoon niet juist is. Die rechten zijn er wél, alleen zijn ze moeilijk te realiseren. Toch wel een evident verschil volgens mij.
Oh?

We hebben samen een appel, ik slik em in 1 keer door. Theoretisch hebben we nog steeds 1 appel. Jij hebt alleen een beetje meer honger.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Revoked schreef:
Moneyman schreef: Het punt is dat het antwoord “je hebt geen rechten, negeer iemand” gewoon niet juist is. Die rechten zijn er wél, alleen zijn ze moeilijk te realiseren. Toch wel een evident verschil volgens mij.
Oh?

We hebben samen een appel, ik slik em in 1 keer door. Theoretisch hebben we nog steeds 1 appel. Jij hebt alleen een beetje meer honger.
Zou ik niet doen. Is heel ongezond. :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door bprosman »

Aantonen dat een schijf bij aflevering "niet perfect" was, is niet te doen. Teveel factoren hebben invloed op levensduur.
Tegenwoordig wel, vroeger plakten ze er nog een sticker op met de "Bad Sectors" , dan kon je die vantevoren vast vermijden.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Revoked schreef:
Moneyman schreef: Het punt is dat het antwoord “je hebt geen rechten, negeer iemand” gewoon niet juist is. Die rechten zijn er wél, alleen zijn ze moeilijk te realiseren. Toch wel een evident verschil volgens mij.
Oh?

We hebben samen een appel, ik slik em in 1 keer door. Theoretisch hebben we nog steeds 1 appel. Jij hebt alleen een beetje meer honger.
Beetje onduidelijk. Wat wil je precies zeggen? (Theoretisch heb je geen appel wanneer jij die ene op eet)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef: Uit onderzoek van Google kwam naar voren een levensduur van 8 jaar en dat harde schijven een grotere kans om in de eerste zes maanden defect te gaan dan in de zes maanden daarna.
Heb je ergens een bron hiervan? Deze website zegt namelijk iets heel anders:

https://www.techpulse.be/article/154149 ... de-schijf/
Tussen de 18 en 36 maanden crashen schijven door willekeurige problemen, die je vooral overkomen omdat je pech hebt. Haalt je schijf de leeftijd van vier jaar, dan begint hij ouderdomskwaaltjes te krijgen. De verschillende onderdelen kunnen maar zoveel keren ronddraaien voor er iets breekt.
alfatrion schreef: Je opmerkingen zijn interessant, maar wat is jouw antwoord op de vraag van TS?
Mijn antwoord is dat TS geen recht heeft op garantie en het beste de harddisk kan vervangen.

Non-conformiteit claimen is compleet zinloos, immers is de verkoper failliet en zijn er geen berichten dat er een productie probleem is bij dit type product in de harddisks. Daarnaast zegt TS nergens dat hij/zij een juridische procedure wilt gaan starten, ze vraagt waar ze recht op heeft na het verlopen van de fabrieksgarantie.

Dit kan gewoon met een standaard SSD/SATA disk die je voor € 50-250 kunt kopen. Eerdere melding dat je geen standaard harddisk kan gebruiken in een Mac zijn onjuist. Je kunt gewoon de standaard harddisk gebruiken met een SATA aansluiting (vrijwel standaard tegenwoordig).

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
alfatrion schreef:Uit onderzoek van Google kwam naar voren een levensduur van 8 jaar en dat harde schijven een grotere kans om in de eerste zes maanden defect te gaan dan in de zes maanden daarna.
Heb je ergens een bron hiervan?
viewtopic.php?t=48310
https://static.googleusercontent.com/me ... ilures.pdf

Mijn computers gaan allemaal stuk voor stuk tien jaar mee.
sylvesterb schreef:
alfatrion schreef:Je opmerkingen zijn interessant, maar wat is jouw antwoord op de vraag van TS?
Mijn antwoord is dat TS geen recht heeft op garantie en het beste de harddisk kan vervangen.
En is dat slechts je mening of blijkt dat ook nog ergens uit?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:
alfatrion schreef: Uit onderzoek van Google kwam naar voren een levensduur van 8 jaar en dat harde schijven een grotere kans om in de eerste zes maanden defect te gaan dan in de zes maanden daarna.
Heb je ergens een bron hiervan? Deze website zegt namelijk iets heel anders:

https://www.techpulse.be/article/154149 ... de-schijf/
Tussen de 18 en 36 maanden crashen schijven door willekeurige problemen, die je vooral overkomen omdat je pech hebt. Haalt je schijf de leeftijd van vier jaar, dan begint hij ouderdomskwaaltjes te krijgen. De verschillende onderdelen kunnen maar zoveel keren ronddraaien voor er iets breekt.
Leuke website. Alleen zo jammer dat je 'm niet goed hebt gelezen en alleen maar hetgeen hebt geciteerd dat jou net goed uitkwam.

Confirmation bias is werkelijk een ding.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met name dit citaat uit de bron van Sylvesterb is relevant
Iets minder dan 80 procent van de harde schijven maken hun vierde verjaardag mee. Backblaze heeft geen cijfers voor wat er daarna gebeurt, maar ingenieur Brian Beach vermoedt dat er jaarlijks 12 procent van de schijven zullen falen. Concreet betekent dat dat de helft van de harde schijven net zes jaar zullen worden.
Zes en acht liggen dicht in de buurt. Als je dat middelt dan kom je op zeven jaar uit. Het is geen toeval dat zes wordt opgevolgd door zeven, die op zijn beurt weer wordt opgevolgd door acht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JvandeW schreef:
sylvesterb schreef:
alfatrion schreef: Uit onderzoek van Google kwam naar voren een levensduur van 8 jaar en dat harde schijven een grotere kans om in de eerste zes maanden defect te gaan dan in de zes maanden daarna.
Heb je ergens een bron hiervan? Deze website zegt namelijk iets heel anders:

https://www.techpulse.be/article/154149 ... de-schijf/
Tussen de 18 en 36 maanden crashen schijven door willekeurige problemen, die je vooral overkomen omdat je pech hebt. Haalt je schijf de leeftijd van vier jaar, dan begint hij ouderdomskwaaltjes te krijgen. De verschillende onderdelen kunnen maar zoveel keren ronddraaien voor er iets breekt.
Leuke website. Alleen zo jammer dat je 'm niet goed hebt gelezen en alleen maar hetgeen hebt geciteerd dat jou net goed uitkwam.

Confirmation bias is werkelijk een ding.
Nergens staat hierin dat de gemiddelde levens duur 8 jaar is. In jouw bron staat:
Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat na 8 jaar en 4 jaar gemiddeld respectievelijk de helft en een kwart van de harde schrijven defect is.
Op basis hiervan kun je stellen, net zoals in mijn bron, dat de gemiddelde levensduur minder dan 4 jaar is, immers is dan is de meerderheid nog niet defect.

Geen idee hoe je kunt stellen dat 8 jaar gemiddeld is als dan al 50% van de harde schijven defect zijn. Na 4 jaar is een kwart al defect, dus 1 op de 4 gaat dan defect en dit is normaal dan kun je toch niet stellen dat 8 jaar een gemiddelde is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Revoked »

Iemand hier vindt dattie altijd gelijk heeft en zal net zolang blijven kletsen tot hij/zij er dood bij neervalt. Mijn oude baas zou hebben gezegd: " Assie drie keugel in sinne kup krieg, bliefie gweun stoan, so eigewies isde."

TS: succes. In het normale Nederland is je computer gewoon defect en kun je em gewoon (laten) repareren op eigen kosten.
Alleen bij Alfa heeft de consument altijd recht op kostenloos herstel, ook al blijkt dat je je T-Ford zelf door het politiebureau hebt gereden.

Ben blij dat ik geen zaken doe met consumenten iig.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Op basis hiervan kun je stellen, net zoals in mijn bron, dat de gemiddelde levensduur minder dan 4 jaar is, immers is dan is de meerderheid nog niet defect.
Je kan ook stellen dat de gemiddelde levensduur 1 dag is. Immers, dan zijn bijna alle harde schrijven nog niet defect. Het is volkomen onlogisch, maar je kan het stellen.

Jouw bron stelt dat harde schijven zes jaar worden. Volgens jouw bron is de gemiddelde levensduur dus zes jaar.
sylvesterb schreef:Geen idee hoe je kunt stellen dat 8 jaar gemiddeld is als dan al 50% van de harde schijven defect zijn. Na 4 jaar is een kwart al defect, dus 1 op de 4 gaat dan defect en dit is normaal dan kun je toch niet stellen dat 8 jaar een gemiddelde is.
Het gemiddelde van iets beteken je door alle data op te tellen en te delen door het aantal elementen.

Als na 3 maanden 2,5% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 25 een levensduur van 0,25 jaar.
Als na 6 maanden 1,8% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 18 een levensduur van 0,5 jaar.
Als na 12 maanden 1,8% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 18 een levensduur van 1 jaar.
Als na 24 maanden 8,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 80 een levensduur van 2 jaar.
Als na 36 maanden 8,2% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 82 een levensduur van 3 jaar.
Als na 48 maanden 6,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 60 een levensduur van 4 jaar.
Als na 60 maanden 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 5 jaar.
25+18+18+80+82+60+70=353 van de 1000

Jaar 2, 3, 4 en 5 liggen rond de 7%, dus ik hanteert dit voor de jaren daarna.

Als na 7 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 7 jaar.
Als na 8 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 8 jaar.
Als na 9 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 9 jaar.
Als na 10 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 10 jaar.
Als na 11 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 11 jaar.
Als na 12 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 12 jaar.
Als na 13 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 13 jaar.
Als na 14 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 14 jaar.
Als na 15 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 15 jaar.
353+70*9 = 983, nog 17 harde schrijven zijn dat heel.

Als ik de laatste regel aanpast, zodat alle 1000 harde schijven dan stuk zijn, dan kom ik uit op:
Als na 15 jaar 8,3% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 83 een levensduur van 15 jaar.

0.25*25 + .5*18 + 1*18 + 2*80 + 3*82 + 4*60 + 70*5 + 70*6 + 70*7 + 70*8 + 70*9 + 70*10 + 70*11 + 70*12 + 70*13 + 70*14 + 87*15 = 8634.25
8634.25 / 1000 = 8,6 jaar

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Het maakt niet uit, ik heb altijd gelijk. En als ik het niet heb, reken ik net zolang totdat ik het wel heb.........
Hoogst irritant.
Zal wel iets met politiek te maken hebben.

v.d.Heyden

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef: Als na 7 jaar 7,0% van 1000 harde schijven stuk gaan, dan hebben 70 een levensduur van 7 jaar.
Ondanks dat de onderzoek zegt:
Iets minder dan 80 procent van de harde schijven maken hun vierde verjaardag mee. Backblaze heeft geen cijfers voor wat er daarna gebeurt, maar ingenieur Brian Beach vermoedt dat er jaarlijks 12 procent van de schijven zullen falen. Concreet betekent dat dat de helft van de harde schijven net zes jaar zullen worden.
Ga jij rekenen met 7% om je gelijk te halen en ondanks dat je hiermee rekent blijft je berekening van 8 jaar nergens op slaan. En nee 6 jaar en 8 jaar liggen niet dicht bij elkaar bij een levensduur.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je de paper van Google wel gelezen?
Ik ben jouw quote daarin niet tegen gekomen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:En is het echt zinvol om TS te laten geloven dat hij het van Apple of Seagate (of eender welk merk dan ook) gaat winnen?
Niemand laat TS dat geloven, in tegendeel. Sterker, er wordt expliciet duidelijk gemaakt dat het een lastige zaak is.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Cro »

Kijkende naar die paper van Google vind ik die data nog steeds lastig te vergelijken of gebruiken voor een levensduur bepaling van een harde schijf gebruikt door een consument. Het gebruik in google's perfect geconditioneerde datacenters en bij een consument thuis zijn zo verschillend dat dit niet direct te vergelijken is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En dat is precies de keuze die TS in deze casus heeft. Een lastige juridische weg met flinke uitdagingen, of de praktische weg (een nieuwe, al dan niet SSD). Beide keuzes zijn prima verdedigbaar, beide keuzes hebben voor- en nadelen. Dat mag TS zelf uitzoeken, of erop doorvragen als hij dat wil.

Ik zou het wel weten: er zat al lang een SSD in :wink:

Gesloten