Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Cro
Berichten: 616
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Cro » 25 jun 2018 09:25

Kijkende naar die paper van Google vind ik die data nog steeds lastig te vergelijken of gebruiken voor een levensduur bepaling van een harde schijf gebruikt door een consument. Het gebruik in google's perfect geconditioneerde datacenters en bij een consument thuis zijn zo verschillend dat dit niet direct te vergelijken is.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 09:30

Moneyman schreef:
fonsflons schreef:En is het echt zinvol om TS te laten geloven dat hij het van Apple of Seagate (of eender welk merk dan ook) gaat winnen?
Niemand laat TS dat geloven, in tegendeel. Sterker, er wordt expliciet duidelijk gemaakt dat het een lastige zaak is.

Ik kan mij voorstellen dat TS hier de indruk krijgt dat sommigen aangeven dat hij of zij recht heeft op vervanging omdat de schijf het begeven heeft binnen de te verwachten levensduur. Hoe TS daar wat mee kan lees ik niet echt.

Ook lees ik dat het simpeler is om gewoon voor een paar tientjes dat ding te laten vervangen. Of voor een paar honderd euro als TS graag een SSD wenst (dat ik uiteraard eigen keus.)

Moneyman
Berichten: 13838
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 09:31

En dat is precies de keuze die TS in deze casus heeft. Een lastige juridische weg met flinke uitdagingen, of de praktische weg (een nieuwe, al dan niet SSD). Beide keuzes zijn prima verdedigbaar, beide keuzes hebben voor- en nadelen. Dat mag TS zelf uitzoeken, of erop doorvragen als hij dat wil.

Ik zou het wel weten: er zat al lang een SSD in :wink:

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 09:43

Dat is niet wat ik lees. Ik zie een forum dat aan het discussieren is wat de verwachte gemiddelde levensduur van een HD is. Pas als ze daar uit zijn is er zinnig iets aan te nemen over de dan mogelijk te nemen jurische stappen. En ik vermoed dat men het in ieder geval de komende 10 pagina's nog niet eens gaat zijn.

HansieZant

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door HansieZant » 25 jun 2018 10:10

fonsflons schreef:Dat is niet wat ik lees. Ik zie een forum dat aan het discussieren is wat de verwachte gemiddelde levensduur van een HD is. Pas als ze daar uit zijn is er zinnig iets aan te nemen over de dan mogelijk te nemen jurische stappen. En ik vermoed dat men het in ieder geval de komende 10 pagina's nog niet eens gaat zijn.
Daarom denk ik dat het het beste is wanneer degenen die vinden dat TS een punt heeft, zich beperken tot het geven van praktische tips over de te volgen stappen en zich niet laten verleiden tot een zinloze discussie.

Dus:
- Als TS een punt heeft, wat zou dan de eerste stap zijn? Een ingebrekestellingsbrief? Zo ja, hoe ziet zo'n brief er dan uit? Zou iemand een dusdanige brief kunnen dicteren of een linkje plaatsen naar een voorbeeldbrief?
- Aangezien de verkoper failliet is, aan wie zou deze brief zich gericht moeten zijn?
- In geval van een negatief antwoord: wat zou de vervolgstap dan zijn? Een brief? Zo ja, dicteer dan eens zo'n brief met de voor deze zaak relevante wetsartikelen. Of stuur een linkje naar een voorbeeldbrief.
- Mocht het advies zijn om naar de rechter te stappen: hoe gaat dit in zijn werk? Welke stap moet als eerste genomen worden om zulks te realiseren?

Kortom: houd het praktisch en laat je vooral niet verleiden tot een discussie. Dat komt bovendien ook nog eens een stuk professioneler over.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 10:15

Als 2 personen discussieren over iets waar ik geen verstand van heb zal ik kiezen voor degene die het geloofwaardigst overkomt
Als 2 personen discussieren over iets waar ik wel verstand van heb zal ik snel door onzin heen prikken hoe geloofwaardig dit ook overkomt

Het feit dat een TS hier post is omdat deze er zeer waarschijnlijk zelf geen verstand van heeft. Bij topics waar de geleerden het niet met elkaar eens worden is het dan zeer lastig om het goede antwoord eruit te filteren voor een TS.

Moneyman
Berichten: 13838
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 10:15

HansieZant schreef:
fonsflons schreef:Dat is niet wat ik lees. Ik zie een forum dat aan het discussieren is wat de verwachte gemiddelde levensduur van een HD is. Pas als ze daar uit zijn is er zinnig iets aan te nemen over de dan mogelijk te nemen jurische stappen. En ik vermoed dat men het in ieder geval de komende 10 pagina's nog niet eens gaat zijn.
Daarom denk ik dat het het beste is wanneer degenen die vinden dat TS een punt heeft, zich beperken tot het geven van praktische tips over de te volgen stappen en zich niet laten verleiden tot een zinloze discussie.

Dus:
- Als TS een punt heeft, wat zou dan de eerste stap zijn? Een ingebrekestellingsbrief? Zo ja, hoe ziet zo'n brief er dan uit? Zou iemand een dusdanige brief kunnen dicteren of een linkje plaatsen naar een voorbeeldbrief?
- Aangezien de verkoper failliet is, aan wie zou deze brief zich gericht moeten zijn?
- In geval van een negatief antwoord: wat zou de vervolgstap dan zijn? Een brief? Zo ja, dicteer dan eens zo'n brief met de voor deze zaak relevante wetsartikelen. Of stuur een linkje naar een voorbeeldbrief.
- Mocht het advies zijn om naar de rechter te stappen: hoe gaat dit in zijn werk? Welke stap moet als eerste genomen worden om zulks te realiseren?

Kortom: houd het praktisch en laat je vooral niet verleiden tot een discussie. Dat komt bovendien ook nog eens een stuk professioneler over.
Leuk. Maar dit is een forum, geen helpdesk. Natuurlijk wordt er regelmatig een voorbeeldbrief gedicteerd of ernaar gelinkt (met name Alfatrion doet dit regelmatig), maar jouw hier geciteerde normset is natuurlijk niet realistisch.

sylvesterb
Berichten: 3391
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door sylvesterb » 25 jun 2018 10:28

Maar concreet is er maar 1 iemand hier die van mening is dat een rechtzaak een optie is. Echter moet die dan wel tegen Apple zijn en moet je aantonen dat de harddisk afwijkt van de standaard en dus non-conform is.

Nu terug vanuit de fantasie wereld naar wat er gaat gebeuren als er een rechtzaak komt.

Stel dat je die zaak wint dan krijg je geen SSD schijf van € 650,00 maar gewoon een 1TB SATA disk van rond de € 100,00. De conrete vraag is of € 100,00 het risico van procederen waar is of dat je je verlies moet nemen.

Los daarvan zal Apple de zaak zeer serieus nemen. Immers zou een uitspraak in het voordeeld van TS betekenen dat alle harddisken die defect gaan in de eerste +/- 4 jaar onder de garantie gaan vallen. Bij TS gaat het dus om een bedrag van € 100,00 bij Apple gaat het wereldwijd om circa 8-10% (uitgaande van Alfonso berekening) van de apparaten, zij zullen zich dus verdedigen.

Gezien TS niet de technische kennis heeft zal hij dus een advocaat moeten inhuren deze zal waarschijnlijk een specialist moeten inhuren om zijn gelijk te gaan halen tegen de mutlinationaal Apple.En stel dat je de zaak wint, dan heb je nog steeds kosten die niet vergoed worden, dan is de kans groot dat Apple hoger beroep aantekend en daaruit komen dan ook vele kosten.

Andere situatie is dat Apple met een coulance aanbod komt, maar deze hebben ze al gegeven door geen installatiekosten te berekenen. Echter wilt TS een SSD schijf (vermoedelijk erg groot ook) waardoor de kosten erg hoog uitvallen.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 10:47

sylvesterb schreef:Maar concreet is er maar 1 iemand hier die van mening is dat een rechtzaak een optie is. Echter moet die dan wel tegen Apple zijn en moet je aantonen dat de harddisk afwijkt van de standaard en dus non-conform is.

Nu terug vanuit de fantasie wereld naar wat er gaat gebeuren als er een rechtzaak komt.

Stel dat je die zaak wint dan krijg je geen SSD schijf van € 650,00 maar gewoon een 1TB SATA disk van rond de € 100,00. De conrete vraag is of € 100,00 het risico van procederen waar is of dat je je verlies moet nemen.

Los daarvan zal Apple de zaak zeer serieus nemen. Immers zou een uitspraak in het voordeeld van TS betekenen dat alle harddisken die defect gaan in de eerste +/- 4 jaar onder de garantie gaan vallen. Bij TS gaat het dus om een bedrag van € 100,00 bij Apple gaat het wereldwijd om circa 8-10% (uitgaande van Alfonso berekening) van de apparaten, zij zullen zich dus verdedigen.

Gezien TS niet de technische kennis heeft zal hij dus een advocaat moeten inhuren deze zal waarschijnlijk een specialist moeten inhuren om zijn gelijk te gaan halen tegen de mutlinationaal Apple.En stel dat je de zaak wint, dan heb je nog steeds kosten die niet vergoed worden, dan is de kans groot dat Apple hoger beroep aantekend en daaruit komen dan ook vele kosten.

Andere situatie is dat Apple met een coulance aanbod komt, maar deze hebben ze al gegeven door geen installatiekosten te berekenen. Echter wilt TS een SSD schijf (vermoedelijk erg groot ook) waardoor de kosten erg hoog uitvallen.
Dit zou dus betekenen dat het door Alfatrion gegeven antwoord in theorie juist is, echter TS niet helpt en puur fictief is (lees: in de werkelijkheid niet haalbaar voor Jan Modaal.)
Dat maakt zijn standpunt niet minder waar, maar de discussie over het wel of niet gelijk hebben daarna redelijk zinloos. Al heb je gelijk (wat sommigen niet zullen toegeven) dan heeft TS daar nog niets aan.

Ja, het is interessant.
Nee, het is niet nuttig in dit geval.

ps, bovenstaande is mijn mening. Dat wil niet zeggen dat dit iemand anders zijn mening is. Ik vind het prima als iemand het hier niet mee eens is.

alfatrion
Berichten: 15672
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door alfatrion » 25 jun 2018 10:57

Als iedereen die vind dat TS op een andere manier beter geholpen wordt, nu eens niet die andere manier probeert op te leggen, maar nu gewoon eens die andere manier gaat toepassen. Ik vind het best opmerkelijk dat de mensen die het hardst klagen over hoe TS niet geholpen is met een discussie, zelf altijd daar een discussie over voeren.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 11:03

Ik persoonlijk denk dat de oplossing..laat een nieuwe HD installeren voor een paar tientjes het meest praktische en beste advies is voor TS. En die oplossing is gegeven incl. links hoe dit zelf te doen.

In de 4e post ging jij in op het garantie verhaal. In de 5e post gaf SylvesterB bovenstaande praktische oplossing met verweer tegen jouw post. In de 6e posts ging jij hier tegenin en de discussie was geboren.

JvandeW
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door JvandeW » 25 jun 2018 11:08

alfatrion schreef:Met name dit citaat uit de bron van Sylvesterb is relevant
Iets minder dan 80 procent van de harde schijven maken hun vierde verjaardag mee. Backblaze heeft geen cijfers voor wat er daarna gebeurt, maar ingenieur Brian Beach vermoedt dat er jaarlijks 12 procent van de schijven zullen falen. Concreet betekent dat dat de helft van de harde schijven net zes jaar zullen worden.
Zes en acht liggen dicht in de buurt. Als je dat middelt dan kom je op zeven jaar uit. Het is geen toeval dat zes wordt opgevolgd door zeven, die op zijn beurt weer wordt opgevolgd door acht.
Nog relevanter is dit citaat: "Nog een kanttekening: de schijven van Backblaze zijn voortdurend actief: deze cijfers zijn dan ook van toepassing voor schijven die 24 uur op 24 uur op staan. In een thuissituatie is dat wellicht niet van toepassing, dus ligt het sterftecijfer van jouw harde schijf nog net iets later."

Volgens onderzoek van het CBS in 2013 spenderen Nederlanders gemiddeld 4 uur vrije tijd per dag aan computeren en internet. Met die cijfers kan men eenvoudig de levensduur die Backblaze heeft vastgesteld, zesvoudig doortrekken naar gemiddeld consumentengebruik. Al is het natuurlijk niet zo simpel en spelen andere factoren ook mee. Zo valt in een hyperlink op de bron van Sylvesterb ook te lezen dat de werklast is bijna honderd procent gericht op het wegschrijven van bestanden. Bij consumentengebruik zal dit vooral het lezen van bestanden zijn, en volgens mij is die last een stuk lager dan het wegschrijven van bestanden.

Wat de exacte verwachte levensduur van zo'n harde schijf is, valt dus lastig te zeggen. Maar wel gesteld kan worden dat die verwachting in ieder geval hoger ligt dan door Sylvesterb is gesteld. De TS geeft immers ook aan dat Apple heeft toegegeven dat het niet normaal is dat zo'n harde schijf in zo'n korte tijd defect hoort te raken. Het probleem lijkt mij dan alleen nog het voldoende aannemelijk maken dat de harde schijf bij aflevering al gebrekkig was.
sylvesterb schreef:Nergens staat hierin dat de gemiddelde levens duur 8 jaar is. In jouw bron staat:
Ik heb helemaal geen bron gegeven..
Op basis van deze cijfers kunnen we concluderen dat na 8 jaar en 4 jaar gemiddeld respectievelijk de helft en een kwart van de harde schrijven defect is.
Op basis hiervan kun je stellen, net zoals in mijn bron, dat de gemiddelde levensduur minder dan 4 jaar is, immers is dan is de meerderheid nog niet defect.
Volgens mij stel je zo het gemiddelde niet vast.
Geen idee hoe je kunt stellen dat 8 jaar gemiddeld is als dan al 50% van de harde schijven defect zijn. Na 4 jaar is een kwart al defect, dus 1 op de 4 gaat dan defect en dit is normaal dan kun je toch niet stellen dat 8 jaar een gemiddelde is.
Al gaat 50% van de schijven defect in het eerste jaar, dan nog kan het gemiddelde 8 jaar zijn. Ligt er maar net aan hoe lang de rest van de schijven blijft werken.

Al begrijp ik de discussie niet helemaal. Apple heeft immers al toegegeven dat het niet normaal is dat de harde schijf in zo'n korte tijd al defect raakt. Dan is er nog weinig reden voor de TS om verder aan te tonen dat dit dus niet normaal is en kan de TS zich beter richten op het verder proberen aannemelijk te maken dat de harde schijf bij aflevering gebrekkig was.

Moneyman
Berichten: 13838
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 jun 2018 11:10

fonsflons schreef:Ik persoonlijk denk dat de oplossing..laat een nieuwe HD installeren voor een paar tientjes het meest praktische en beste advies is voor TS. En die oplossing is gegeven incl. links hoe dit zelf te doen.
Dat denk ik ook. Maar dat maakt niet dat andere adviezen met een minder makkelijke route, maar wel met een mogelijk andere uitkomst, niet meer gegeven zouden mogen worden. Er is niet één manier: er zijn meerdere opties, ieder met eigen voor- en nadelen. Laat TS maar kiezen.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 11:32

Moneyman schreef:
fonsflons schreef:Ik persoonlijk denk dat de oplossing..laat een nieuwe HD installeren voor een paar tientjes het meest praktische en beste advies is voor TS. En die oplossing is gegeven incl. links hoe dit zelf te doen.
Dat denk ik ook. Maar dat maakt niet dat andere adviezen met een minder makkelijke route, maar wel met een mogelijk andere uitkomst, niet meer gegeven zouden mogen worden. Er is niet één manier: er zijn meerdere opties, ieder met eigen voor- en nadelen. Laat TS maar kiezen.
Dat klopt, maar als puntje bij paaltje komt is TS niet geholpen bij een theoretische casus waarbij uiteindelijk Apple aangeklaagd moet worden.
Het kan leuk zijn om dit te vermelden (met bijvoorbeeld de kanttekening dat dit in de praktijk niet realistisch is in TS zijn geval.)

Waar het vervolgens in beland is dat er een discussie ontstaat om het gelijk te halen (zonder hierbij een schuldige aan te wijzen omdat beide partijen dat doen) waar TS totaal niets aan heeft omdat het om een theoretische kwestie gaat.

Uiteindelijk help je een TS-er er ook mee door te vertellen dat het antwoord op zijn vraag 'wat zijn mijn rechten' is dat hij wel rechten heeft maar die in praktijk niet gaat krijgen tenzij hij uit principe Apple wilt gaan aanklagen. En ik denk dat een antwoord als dat veel sterker overkomt als dit door een jurist verteld wordt dan door een leek.

Hierbij vind ik het van belang dat in dit geval de verkoper failliet is en de zaak dus naar Apple overgaat. Bij Dixons zelf zou je nog 'redelijk makkelijk' en commissie in kunnen schakelen onder het motto 'baadt het niet dan schaadt het niet.' Rechtstreeks bij Apple je gelijk gaan halen maakt het uiteraard wat lastiger mede door dit argument:
sylvesterb schreef: Los daarvan zal Apple de zaak zeer serieus nemen. Immers zou een uitspraak in het voordeeld van TS betekenen dat alle harddisken die defect gaan in de eerste +/- 4 jaar onder de garantie gaan vallen. Bij TS gaat het dus om een bedrag van € 100,00 bij Apple gaat het wereldwijd om circa 8-10% (uitgaande van Alfonso berekening) van de apparaten, zij zullen zich dus verdedigen.

Gezien TS niet de technische kennis heeft zal hij dus een advocaat moeten inhuren deze zal waarschijnlijk een specialist moeten inhuren om zijn gelijk te gaan halen tegen de mutlinationaal Apple.En stel dat je de zaak wint, dan heb je nog steeds kosten die niet vergoed worden, dan is de kans groot dat Apple hoger beroep aantekend en daaruit komen dan ook vele kosten.

fonsflons
Berichten: 1316
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 jun 2018 13:08

Overigens denk ik dat het vooral bij 'ingewikkelde juridische vragen' vaak aan de juridische kenners is om een TS de andere kant op te wijzen.

Ik vaak de indruk dat er regelmatig met oogkleppen op gereageerd wordt met als verweer ' dat is wat TS vroeg.' en er voorbij gegaan wordt aan het feit dat in veel gevallen er een vele simpelere praktischere oplossing is die wellicht niet is wat TS in gedachte had en hem voor zijn gevoel (en wellicht in de praktijk) benadeeld, maar simpelweg realistischer is.

Als ik met mijn partner wil breken op het bedrijf en daarvoor een advocaat inschakel om mijn rechten te weten heb ik liever een advocaat die zegt: neem je verlies, alles bij elkaar gerekend is dat de beste weg. Wil je toch je gelijk halen, bereid je dan voor op een lange weg met minimale kans op een betere uitkomst en een aan zekerheid grenzende kans dat het je veel geld en frustratie gaat kosten. Ik zou behoorlijk pissig zijn als we die lange weg ingeslagen zouden zijn en achteraf te horen kreeg...dat is toch wat je vroeg?

Edit: er zijn overigens voldoende topics waarbij de correcte (juridische) adviezen totaal onterecht de grond ingeboort worden en er uit frustratie door sommigen gereageerd (gedwarsboomd? wordt. Ik ben dus helemaal niet tegen verregaande oplossingen, soms zijn die namelijk prima en ligt de praktijk niet zo simpel als gedacht wordt. Ik heb zelf bij het zaken doen geleerd dat het soms beter is je verlies te nemen en tot tien te tellen ipv mijn gelijk proberen te halen. (ook in mijn huwelijk haha)

Radar
Site Admin
Berichten: 4374
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door Radar » 25 jun 2018 14:09

Geruzie verwijderd. Graag de discussie respectvol en on topic voortzetten.

mahadma
Berichten: 1911
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Garantie verhalen bij Apple als verkoper failliet is?

Ongelezen bericht door mahadma » 25 jun 2018 14:20

Deze vraag kan 2 kanten opgaan, de vraagsteller vervangt de schijf voor eigen kosten, snel klaar en een nieuwe schijf, de andere optie is als één persoon tegen de gigant appel gaan procederen. Dat kan al zou er een uitspraak na een (mogelijk kostbare rechtszaak) in het voordeel van de vraagsteller kunnen eindigen. Ik weet vrijwel zeker dat appel dan zeker in hoger beroep gaat. En die kosten zal de vraagsteller niet kunnen/willen ophoesten. Daarnaast zal de pc (als er al een nieuwe schijf van appel zou komen) al jaren verouderd zijn. Appel heeft een veel langere adem als de gemiddelde vragensteller. Laat de vraagsteller beslissen wat er gaat gebeuren, het is zijn tijd en geld.

Plaats reactie