LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geschil met laptop reparateur

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Rick30
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:00

geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door Rick30 »

Goedendag

Een aantal weken geleden heb ik mijn laptop laten repareren omdat die steeds vaker uitviel. In de winkel werd nog geadviseerd om al de bestanden en foto's die ik wilde bewaren op de D schijf te zetten, wat ik dan ook gedaan heb.

Nu heel wat weken later heb ik eindelijk de laptop terug met de boodschap dat het moederbord is overleden maar hij startte nog wel op.

Thuisgekomen was ik van plan om al de bestanden op cd te branden, wat ik natuurlijk achteraf gezien eerder had moeten doen, maar toen bleek dat alles gewist is, dus geen foto's ed meer op de D schijf.

Ik heb gelijk contact gezocht met de reparateur en het probleem voorgelegd en hem gevraagd waar de back-up is gebleven. Zijn uitleg was dat hij geen fout heeft gemaakt en dat hij niet wist dat bij een Toshiba alles gewist wordt als hij alles ging vernieuwen met de recovery cd. Ik vind dat hij hier ernstig in gebreke is gebleven en dat enig vooronderzoek van zijn kant wel op zijn plaats was geweest. Dit was hij absoluut niet met mij eens en vervolgens werd de telefoon erop gegooid.

Ik wil dit eigenlijk niet accepteren, kan ik hier nog iets tegen doen, of verhalen op de reparateur?

Mvg

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Degene die u vertelt heeft dat als u alles op D zet alles bewaard blijft is degene die een fout heeft gemaakt.
De procedure (het legen van de harde schijf) is een procedure die door bijna elk bedrijf wordt gehanteerd. U bent zelf ook verantwoordelijk voor back-ups. U moet niet vergeten dat harde schijven van nature zeer makkelijk kunnen crashen en uw gegevens dus nooit veilig zijn op een enkele harde schijf

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Waarschijnlijk is er niks tegen te doen. Meeste bedrijven hebben zich al ingedekt door in de reparatievoorwaarden duidelijk te vermelden dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het verlies aan data. Het compleet leegmaken van een harde schijf behoort niet tot de standaardprocedure maar word vaak wel gedaan omdat dit tijd scheelt.
Dat harde schijven van nature zeer makkelijk kunnen crashen is natuurlijk onzin. Bij normaal gebruik kun je uitgaan van de normale MTBF zoals aangegeven door de fabrikant. Het is natuurlijk wel lullig als het gebeurd. Dit is waarschijnlijk een dure les voor je geweest, maar het gebeurd je vanaf nu niet weer!

Over het advies van de medewerker kunnen we het snel eens zijn, dat was verkeerd. Beter was het geweest als hij u had geadviseerd de data te backuppen op een extern apparaat of dvd o.i.d..

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Harde schijven zijn gewoon zeer gevoelig, daar kun je lang of kort over praten, het is gewoon zo. Als de harde schijf stuk gaat krijg je garantie op de schijf fysiek, niet de data die erop staat.
Daarbij doen bijna alle bedrijven het, packard bell hebben we hier bijvoorbeeld al met enige regelmaat de revue zie passeren.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moppentappers,

Het beeld dat je schetst wordt is dat harde schrijven zo onbetrouwbaar zijn dat de koper er van moet verwachten dat deze elk moment spontaan kapot kan gaan. Vervolgens wordt dit verhaal gekoppeld aan de praktijken die dit soort bedrijven er "nu eenmaal" op na houden. Kennelijk volgt uit de onbetrouwbaarheid van de schrijven een verplichting voor het zorgen van een goede backup. En die verplichting zou vervolgens de de reparateur het recht om dit met jouw eigendom te doen.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Een fietsband raakt gemakkelijk lek, maar dat geeft een ander niet het recht om deze lek te steken. De reparateur moet rekening houden met de belangen van de eigenaar. De harde schrijf wissen zonder dat hiervoor toestemming is gegeven of dit gemeld is mag niet. Gegevens zijn zo belangrijk, altans kunnen dat zijn, dat een bedrijf niet kan volstaan met het opnemen in de kleine lettertjes.

Wat er aan te doen is hangt van de omstandigheden af. Als er een overeenkomst is gesloten dan is het mogelijk dat de winkelier/reparatiebedrijf een wanprestatie heeft gepleegd en als gevolg daarvan aansprakelijk te houden is. Een minder voor de hand liggende weg is de non-conformiteit van het product waarvoor de winkelier aansprakelijk is. En dan nog de reparateur een onrechtmatige daad heeft gepleegd en daardoor persoonlijk aansprakelijk te houden is.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door BBCS »

Het beeld dat je schetst wordt is dat harde schrijven zo onbetrouwbaar zijn dat de koper er van moet verwachten dat deze elk moment spontaan kapot kan gaan.
Klopt helemaal.
De consument is ook verplicht om dit te accepteren en daar rekening mee te houden.

Oke, de betrouwbaarheid van de harde schijven is wel toegenomen, maar je moet er altijd rekening mee houden dat de harde schijf opeens kan bezwijken.
Het is krankzinnig en dom om dit te negeren.
Vervolgens wordt dit verhaal gekoppeld aan de praktijken die dit soort bedrijven er "nu eenmaal" op na houden. Kennelijk volgt uit de onbetrouwbaarheid van de schrijven een verplichting voor het zorgen van een goede backup.
De consument moet ook regelmatig backups maken.

De harde schrijf wissen zonder dat hiervoor toestemming is gegeven of dit gemeld is mag niet. Gegevens zijn zo belangrijk, altans kunnen dat zijn, dat een bedrijf niet kan volstaan met het opnemen in de kleine lettertjes.
Bij reparatie is het verlies van gegevens nooit uit te sluiten.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Als je het niet verwijdert zijn er weer mensen die zeggen dat er is rondgesnuffeld in hun persoonlijke spulletjes of zo, dit is voor grote bedrijven gewoon de beste manier. Met de lokale computerboer heb je toch een soort van vertrouwensrelatie, met een fabrikant niet. (in de vorm van je kent die man, dus je hebt dan het vertrouwen dat hoewel hij je windows heeft opgestart daar verder geen gekke dingen mee doet)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door BBCS »

Als je het niet verwijdert zijn er weer mensen die zeggen dat er is rondgesnuffeld in hun persoonlijke spulletjes of zo,
Aan die aanklachten heb ik maling aan.
Moeten die mensen de computer maar niet ter reparatie aanbieden.

Het gaat er ook om hoe de monteur met die gegevens om gaat.

Je hebt monteurs die overal in gaan zitten snuffelen, en je hebt monteurs die daar heel discreet mee omgaan.

Wettelijk gezien bestaat er geen gedragscode voor reparaties van computers.
Huisartsen hebben wettelijk gezien een beroepsgeheim.
Juristen ook.

Computermonteurs niet.
Terwijl dat computermonteurs ook soms medische gegevens en juridische gegevens onder hun ogen krijgen.
Soms ook zeer gevoelige informatie en vertrouwelijke informatie.
Daar ontkom je niet aan.
Wat dacht je van gegevens die absoluut niet naar buiten gebracht mogen worden?

Sommige mensen begrijpen niet waarom dat fabrikanten de harde schijven wissen.
Dat heeft ook weer te maken met diverse zaken:
- fouten in software (komt geregeld voor.)
- spyware
- virussen
- illegale software waar geknoeit mee is.
- enz

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moppentappers schreef:Als je het niet verwijdert zijn er weer mensen die zeggen dat er is rondgesnuffeld in hun persoonlijke spulletjes of zo, dit is voor grote bedrijven gewoon de beste manier.
Als ze er voor zorgen dat ze kunnen bewijzen dat de eigenaar dit wist is er niets aan de hand. Als ze dus een toestemmingsformulier eisen van de klant is er niets aan de hand. Het is gewoon een kwestie van goed regelen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door BBCS »

Als ze dus een toestemmingsformulier eisen van de klant is er niets aan de hand.
Ik zie mijn klanten al reageren als ik met zo'n formulier kom aanzetten.
Ben jij nu wel goed snik?
Zit die bril niet te strak?
Heb je nog wel contact met je bovenkamer?

Als mensen niet willen dat ik windows opstart of dat ik hun gegevens kan inzien, dan krijgen ze gelijk hun computer terug. Ongerepareerd en niet nagekeken.
Voor mij is dat een teken dat ze mij niet vertrouwen en mensen die mij niet vertrouwen help ik niet.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Op zicht is er niks mis met een formulier waarin de klant toestemming geeft voor het verwijderen van software of het goed omgaan met vertrouwelijke informatie. Ik denk dat veel mensen hier eigenlijk wel blij mee zullen zijn.
Bij een beetje computerboer zit dit echter al verwerkt in de algemene voorwaarden. Vaak wel onder het motto dat de fabrikant/reparateur niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor data verlies. De klant weet dit vaak niet en verwacht de pc retour te krijgen met behoud van data.
Bij een grote leverancier als dell, PB o.i.d. word begonnen met het wissen van de harde schijf en een verse windowsinstallatie. Bij de lokale computerboer kunnen ze hier, vaak op aanvraag, anders mee omgaan.
Een softwarematige fout is meestal wel moeilijker op te lossen op deze manier en er kan door het bedrijf geen garantie worden gegeven op een goed werkend systeem.

Waarom dan toch de harde schijf wissen? Tijdens het installeren van Windows kunnen diverse hardware problemen (indien aanwezig) aan het licht komen. Dit kun je natuurlijk het beste doen op een schone partitie. Bovendien is de fabrikant alleen verantwoordelijk voor een goed werkend systeem zoals je die uit de fabriek hebt gekregen. Oftewel, met alle door de klant geinstalleerde zooi hebben ze niets te maken. Als windows er kaal op word gezet en het werkt, dan is het probleem voor de fabrikant opgelost.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: geschil met laptop reparateur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij een beetje computerboer zit dit echter al verwerkt in de algemene voorwaarden.
Niet alles wat in de algemene voorwaarden staat houd ook stand in de rechtbank. Ik heb het vermoeden dat een bedrijf dat dit zo afhandelt met de consument deze een zaak voor de rechter zou verliezen.

En algemene voorwaarden van de fabrikant gelden als helemaal niet. Als consument heb je daar niet mee ingestemd. Naast de winkelier is de werknemer zelf ook nog aansprakelijk te stellen. En die kan vervolgens de fabrikant aansprakelijk stellen.

Gesloten