LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

verwijder de tikkende schijf
plaats een nieuwe
installeer OS X opnieuw
plaats de tikkende schijf in een externe behuziing
kopieer je data naar de nieuwe schijf

Je kan eventueel ook een 1 op 1 kopie laten maken. Kost helemaal niet 4 uur werk.
Gewoon aansluiten en het kopieer proces starten. De dealer kan in de tijd dat het kopiëren bezig is rustig andere dingen doen, of denk je nou werkelijk dat hij 4 uur naar een beeldscherm gaat zitten staren?
Leuk als je dat zelf kunt, maar als je nu geen affiniteit hebt met pc's? Dan lijkt het mij onverantwoord bovenstaande acties zelf uit te voeren. En ja, helaas betekend dit wel dat de reparateur 4 uur naar het beeldscherm gaat staren. Figuurlijk dan, want de tijd die hij ermee bezig is word wel in rekening gebracht. Een beetje hobbybob kan dit snel uitvoeren en goedkoper, maar bij een computerzaak word alles in rekening gebracht.

Montage harde schijf 5 minuten.
Copy maken via IDE of Sata kabel inprikken dus 1 minuut.
De oude in doos stoppen voor losse externe....
Dus totaal 10 minuten werk?
Schoonmaken is stofzuigen van voeding en processor ventilator...
Alleen een laptop kost meer tijd voor open schroeven en desktop hoeft niet meer dan €50,- + materiaal te kosten.
Gaap... Zelfde verhaal.. ja dat klinkt leuk in theorie. Maar vind mij eens een computerzaak die al deze werkzaamheden doet voor laten we zeggen 0,5 uur werk. Helaas moeten alle kosten worden berekenend en die worden ook ruim berekend.
Kijken jullie dan echt een paar uur lang tijdens het kopieren naar het scherm? Nee, maar die tijd word wel berekend. Meestal tegen een vast tarief.
Ik wil niet echt reageren op sommige uitspraken maar een HD heeft een parkeerstand waar hij uit komt zodra de koppen moeten gaan zoeken.
Jammer dat je de werking niet kent van een HD.
Vervolgens doet mijn HD dit al jaren en mogelijk nog een eeuwigheid.
Het is duidelijk de D-schijf al heb ik er nog één inhangen.

Voor mij is de HD niet defect, anders doet hij dit niet al enkele jaren.
In het opstartgebeuren worden mijns inziens dingen gezocht op schijf D.
Ik wil ook niet echt reageren, maar wegens gebrek aan zelfbeheersing geef ik hier gelukkig geen gehoor aan.
Op de D schijf worden geen dingen gezocht, alleen tijdens het POST scherm word er een SMART check gedaan (indien dit ingeschakeld staat in de bios ofc.) Zolang de D schijf geen primaire schijf is en het OS niet bevat word er niets op gezocht tijdens het opstarten.
Ik snap heel goed dat de harde schijf tijdens het opstarten van de parkeerstand afkomt, ik snap alleen niet goed waarom jij dan zegt dat hij tijdens het opstarten naar de parkeerstand gaat? Dit gebeurd namelijk alleen na een korte periode van inactiviteit van de HD. De hd is niet lang genoeg inactief tijdens het opstarten voor de parkeerstand.
Laatst gewijzigd door D2Freak30 op 09 apr 2009 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Kan nog een sofware probleem zijn. Verleden jaar besloot ik een nieuwe versie van XP te installeren. Toen kwamen er ineens problemen die ik daarvoor nooit had gehad.
Soms gingen ineens de ventilatoren heel snel draaien en werd de PC zo traag als een slak! Bijvoorbeeld het ophalen van 6 e/mails duurde 1.5 uur. Bij taakbeheer gekeken en daar was CPU gebruik 100% en geheugen gebuik 1250MB te zien. Ook had ik 81 updates in de wachtrij die niet waren te installeren.
Daarna heb ik een systeemscan gestart in de avond en de gehele nacht laten lopen. De volgende middag stond hij nog op 85% en was er niet mee te werken. Scans leverden niets op, dus de helpdesk gebeld.
Daar adviseerde men mij om de PC opnieuw op te starten zonder internet en dan opnieuw te scannen.
Toen was hij in 2 uur klaar en vond een trojan en een worm.
Die waren er in gekomen tijdens het registreren van de software.
Daarna waren de updates normaal te installeren en heb ik de problemen niet meer gehad.
Nu is CPU gebruik tussen de 2 en 15% en geheugen gebruik onder de 400MB en lopen de PC en de ventilatoren normaal.
Misschien kan BBCS het een en ander verder toelichten, want met mijn kennis gaat het boven mijn pet!

Vr. Gr. Hans.
Bedankt voor je reactie, alleen, ik zie nergens in je verhaal dat je harde schijf tikkende geluiden maakt? Een andere situatie dus lijkt mij, het tikken van de hd duidt meestal op een hardwarematig defect.
De ventilatoren gaan harder draaien omdat de cpu 100% belast is. Meer belasting betekend meer warmteprodcutie van de cpu, waardoor de ventilatoren op max moeten gaan draaien om de boel koel te houden.

Natuurlijk is het zo dat virussen en spyware de pc onnodig kunnen vertragen. Het opnieuw installeren van het OS is vaak de beste oplossing omdat Windows vaak de virussen wel kan wissen, maar de door het virus gewijzigde registerinstellingen vaak ongewijzigd laat. Ook kan het zijn dat een bepaald virus systeembestanden heeft geinfecteerd die verwijderd moeten worden. Gevolg: Onstabiel OS. (Lees: blauwe schermen, spontane reboots e.d.)
Mocht je je pc hebben gescand op virussen en denk je veilig te zijn, gebruik dan eens een freeware rootkitscanner en je komt waarschijnlijk voor leuke verassingen te staan. ;)

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Het is een iMac. Ik ken deze machines en met alle respect voor goedkope PC's, maar iMacs worden lang niet zo warm en een schroeilucht is misschien normaal bij een goedkope pc die stof vergaard heeft van binnen, maar niet bij een iMac!

Maak een backup van je /home dir en ga er mee terug naar de winkel want tien tegen 1 dat hier meer aan de hand is.

Ik heb zelf wel eens een HD vervangen in een iMac. Het is te doen, maar niet bepaald plug-en-play zoals bij een Mac Pro waar ik het in 1 minuut kan. Denk eerder aan een half uur a drie kwartier.

camkooyman
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 okt 2007 22:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door camkooyman »

Ik heb op mijn werk een paar keer computers gehad met tikkende harde schijven. Na 4 jaar of ouder kan je dat verwachten, als je de computer veel heb gebruikt. De een ging na een poosje stuk. Want de harde schijf was stuk. De anderc ging ook de schijf tikken. Heb ik toen die schijf ook laten vervangen. Omdat hij ook stuk was.
Want je merkte ook dat de computer vreemd ging doen, met bijvoorbeeld opstarten en traag worden, etc.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door tar »

Wat fietsje zei is erg belangrijk.

Gebruik eigenlijk altijd een (Freeware) programma om de temperatuur en de S.M.A.R.T. gegevens van je (externe) harddisk in de gaten te kunnen houden: Zie Google over S.M.A.R.T.

(S.M.A.R.T. = Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology).

Beter is om ook de CPU en moederbord-temperatuur constant te meten, als de sensoren tenminste aanwezig zijn.

Als een harddisk regelmatig warmer wordt dan 45 a 50 graden Celsius zal de levensduur niet erg lang zijn en kunnen er onvoorspelbare schrijf en leesfouten ontstaan.

Een externe harddisk:

Indien mogelijk: Sluit een externe harddisk altijd aan via een eSATA verbinding.
Je kunt dan (meestal) de harddisk-temperatuur in de gaten houden en de kopieersnelheid is (vaak) even groot als een interne SATA-harddisk.

Als je een harddisk koopt vermijd dan een kunststof behuizing die niet actief wordt gekoeld, maar gebruik een actief gekoelde behuizing.
Hoe lager de harddisk-temperatuur, hoe langer de harddisk meegaat. (Ongeveer tussen de 20 en 40 graden Celsius is goed).

Voorbeeld van een goede externe actief gekoelde behuizing:

http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=NDc=

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Op het gevaar af dat het een wedstrijdje hardware nerdyness wordt..

Elke iMac (en Mac Pro, Mac Mini) heeft standaard een aantal temperatuursensoren, waaronder bij de iMac eentje die tegen de harde schijf gekit zit en die zijn makkelijk uit te lezen met bijvoorbeeld met iStat Pro (gratis te downloaden OS X widget).

Vaak wordt kamertemperatuur als ideale temperatuur aangenomen omdat bijna alle fabrikanten van harde schijven een werktemperatuur tussen de -5 en 50 ºC adviseren.

Onderzoek door Google (dat als bedrijf zelf zeer veel harde schijven gebruikt in serverparken en zelf dus veel kan besparen door langer te doen met hun hd's) wijst uit dat 35 a 45 ºC de ideale temperatuur is voor harde schijven. Kouder dan 35ºC geeft juist weer een kortere gemiddelde levensduur(!)

http://tastyresearch.files.wordpress.co ... rives3.png zie ook http://tastyresearch.com/

Voor de duidelijkheid: Het gaat hierbij dus niet om de temperatuur van de kamer maar van de behuizing van de harde schijf. In de computerkast wordt het al gauw 20 graden warmer dan daarbuiten.


S.M.A.R.T. gaf volgens het onderzoek maar in de helft van de gevallen vooraf een indicatie dat de schijf slecht was en de kwaliteit van de spanning is net zo belangrijk als de temperatuur.

Een iMac zit nogal dichtgeplakt dus een eSata kabel naar buiten leggen gaat niet meevallen, als er al een tweede hd vis sata aangesloten kan worden want er is binnenin maar ruimte voor één schijf.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door tar »

Off topic

@Leon Buijs

U zei:

“S.M.A.R.T. gaf volgens het onderzoek maar in de helft van de gevallen vooraf een indicatie dat de schijf slecht was en de kwaliteit van de spanning is net zo belangrijk als de temperatuur”.

Klopt helemaal

Echter het ging voornamelijk om de temperatuur en zonder S.M.A.R.T.-uitlezing ook geen temperatuurmeting en 50% is beter dan helemaal niets.

U zei verder:

“Een iMac zit nogal dichtgeplakt dus een eSata kabel naar buiten leggen gaat niet meevallen, als er al een tweede hd vis sata aangesloten kan worden want er is binnenin maar ruimte voor één schijf”.

In een iMac kan je toch ook gewoon een simpele eSATA cardbus card steken?

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Ik weet niet uit m'n hoofd hoe het precies zit aan de binnenkant van een iMac qua kabel, maar de 'kast' zeg maar, de buitenkant is behoorlijk goed 'dichtgetimmerd'. Netjes afgewerkt, met gaasjes voor de luchtinlaat en dergelijke, maar het laat weinig ruimte om een kabel naar buiten te leiden. Je hebt niet, zoals bij een doorsnee PC, van die metalen slotjes waar je er makkelijk eentje van los kan sleutelen.

En halve S.M.A.R.T. is natuurlijk nog steeds beter dan niets ;)

Goofert
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 okt 2007 15:41

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Goofert »

Zo snel mogelijk een backup maken! Maak je PC open en haal de harddisk eruit. Het stelt niets voor, de kabeltjes losmaken, en een paar
schroefjes losdraaien. Kijk van welk merk de HD is, en ga naar de website van de fabrikant. Bij veel fabrikanten kun je de HD voor garantie aanmelden en krijg je gratis een vervangend exemplaar als de garantie nog geld. Je moet hiervoor het type en serienummer op de website invoeren, en de defecte HD opsturen. Sommige fabrikanten geven afhankelijk van het model 1 jaar, maar ook 2 of 3 jaar garantie. Ik heb op deze manier een nieuwe Seagate en een Western Digital HD
gekregen. Bij sommige merken heb je pech als de HD's in een batch zijn ingekocht, je kan dan alleen bij de PC fabrikant terecht voor garantie. Mocht het allemaal niet lukken, zoek dan op tweakers.net voor een nieuw exemplaar, HD's zijn tegenwoordig vrij goedkoop. Succes!

RobbieHa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2006 21:07

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door RobbieHa »

U weet niet zeker of de harddisk tikt of dat er mogelijk iets anders tikt? Het is van belang precies te weten wat er tikt, er zitten meerdere roterende componenten in een PC, PC openen, goed luisteren en kijken of er iets aanloopt. Een harddisk die tikt zal veelal direct niet meer functioneren, dus tik in harddisk is twijfelachtig.
Mocht de HD toch tikken, probeer dan de garantie te verhalen bij de fabrikant van de HD, b.v. Seagate is zeer coulant, op hun site kan je het serie nr ingeven en je weet direct of je garantie hebt ja of nee.
succes

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Maar hij mag de PC dus helemaal niet open maken omdat dan z'n garantie vervalt
tsja, apple..

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door BBCS »

Als ik als monteur moet zeggen wat dat tikken is: zeg ik de HD.
Ventilatoren ruisen, ratelen, maar tikken zeker niet.

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Ik kan alvast verklappen dat Apple, de fabrikant van de iMac, de harde schijven inderdaad massaal, in een 'batch' inkoopt en dat fabrikanten je terugverwijzen naar Apple als het op garantie aankomt. En die geeft maar 1 jaar garantie op de hele computer.

Gewoon een backupschijf gebruiken en dagelijks een b/up script laten draaien dus. En intussen de computer gewoon blijven gebruiken want daar heb je 'm tenslotte voor gekocht.

En als de HD slecht is gaat ie waarschijnlijk ook snel kapot dus dan kan je er hopelijk binnen de garantieperiode mee terug.

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Harde schijven gaan overigens ALTIJD vroeg of laat kapot, gemiddeld na een jaar of 5 en meestal zie (hoor) je dat niet aankomen. Aangezien veel mensen nog steeds geen backups maken van hun bestanden, zijn evenveel mensen dan van de ene op de andere dag allerlei dierbare foto's, mailtjes, adressen en werkstukken kwijt.

Kortom je kan het ook positief zien: Nu krijg je nog de kans een backup op te zetten voor het fout gaat! En iedereen die dit leest.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Harde schijven kunnen soms oud worden,

Ik heb een computer gehad die het met de eerste harde schijf 15 jaar(!) uitgehouden heeft,

Dat ouwe ding heeft wat draaiuren gemaakt, de schijf al vrij snel altijd met de eerste keer opstarten een vastloper, een onheilspellend bromgeluid en klikgeluiden uit de harde schijf, dus de computer even uitschakelen, en dan weer zonder problemen de computer laten draaien,

Een tikkende harde schijf behoeft niet binnen korte tijd te crashen, wel zou ik persoonlijk wél uitzien naar een andere harde schijf, en een goede backup maken,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Apart verhaal, al was het alleen al omdat je in feite zegt dat je 15 jaar met dezelfde computer hebt gewerkt. En je impliceert dat het nog langer is geweest omdat dat nog de éérste harde schijf was.. dus dat je er nog langer mee gewerkt hebt, met een tweede harde schijf.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar je stelt niet veel eisen aan je computer als je genoeg hebt met een machine van die leeftijd.

Wat voor merk/type computer was dat dan?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Leon,

Als mijn schrijven goed gelezen had, lees je dat ik die computer 15 jaar heb gehad,

De harde schijf had zijn streken maar bleef maar draaien, wel had ik een tweede schijf geplaatst, de "D" schijf!, dus niet de systeemschijf!,

Na 15 jaar kun je niet meer normaal werken met zo'n oud beestje, en op internet surfen was dan vrijwel niet meer mogelijk, zodoende het oude beestje naar de Kringloopwinkel gebracht is,

Ik laat hier mee merken dat een harde schijf niet direct hoeft te crashen, wel is het zaak een backup te maken van belangrijke bestanden, deze had ik dus veilig op de "D" schijf geplaatst,

Zodoende ik deze computer toch al die tijd kon gebruiken,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ze tikken dan zijn waarschijnlijk de koppen kapot.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Cesar »

Als dan de koppen kapot zijn waarom tikt hij dan de eerste 30 seconden van het opstarten om vervolgens de gehele dag zich niet meer te laten horen?

En dit nu al vanaf 2004.

Rara???

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Das inderdaad vreemd. Misschien zou dat door de warmte komen.

Gesloten