LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je moet hem er eens uithalen. Smeer dan meteen de koppen.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door mmichel »

Sjoegel!! Geweldige bijdrage weer. Kun je niet beter een baan gaan zoeken?

Verder, tikken of ratelen, is een groot verschil. Het kan zijn dat jouw harddisk meer lawaai maakt dan een andere. Normaliter calibreert een harddisk bij het opstarten zijn kopjes even. Afhankelijk van de opstartsnelheid kan dan even duren. Dat is een ratelgeluid.

Anders is het indien de tikken zich constant en met dezelfde regelmaat voordoen én de computer wacht met opstarten totdat het tikken overgaat. Maar dan is het vaak toch binnen een x aantal weken prijs. Trouwens Apple gebruikt toch ook S.M.A.R.T. ? Die zou sjoege moeten geven van naderend zero track probleempje.

Groet,

M

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door alfatrion »

SMART kan slecht een deel van de gevallen aankomend onheil voorspellen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Cesar »

Mijn harde schijf is gestopt met tikken.

Moederbord kapot na 5 jaar.

De harde schijf tikt niet meer maar functioneert wel in een ander systeem.

Zo zie je maar, het tikken wordt niet altijd veroorzaakt door de HD zelf.

Wat de werkelijke oorzaak is weet ik ook niet maar het feit ligt er.

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties.

Ik heb de iMac naar een ASP gebracht en ze kunnen niets vinden.
De ASP heeft enkele test uitgevoerd.
In het begin beloofde Apple om het te vergoeden maar later krabbelde ze terug.

Mijn moeder heeft een schroeilucht geroken van het begin, ik heb dit op het laatst opgemerkt. (Ik had hiervoor enkele maanden last van hoofdpijn sinds de iMac weg is, is dit verdwenen. En ik computer nog steeds). Diverse malen een freezing gehad daarna begonnen de ventilatoren hard te draaien.
Nu begon het tikken, zeer onregelmatig maar het werd wat frequenter.

Het kost me 85 euro voor het nakijken.
Ik heb de serialnummer van mijn HD genoteerd dus als ze die toch hebben vervangen dan kan ik dit meteen zien.

Want kan ik nu nog doen?
Wat als ik het tikken dadelijk nog hoor en ik wordt niet serieus genomen.
Moet ik een brief sturen naar Apple dat ik ze aansprakelijk voor de gevolgschade als er bijvoorbeeld brand uit breekt?

Ik weet het niet meer...

stofzuigertje

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Stof dat op processor komt kan verbranden en deze lucht veroorzaken.

Verder kan tikken jaren duren en morgen kapot zijn.
Probeer eens een tijdschrift eronder aan een kant, soms is dit beetje schuin zetten voldoende.

Koop voor zekerheid een extra externe harde schijf en maak regelmatig een copy voor zekerheid.

Verder alles bewaren want als na garantie bleek dat je gelijk had kun je alsnog na deze garantie je geld terug claimen.
Wel moet je dan alles zelf bewijzen en dat is meestal het probleem.

Een harde schijf kun je met programma testen en wat was de uitslag?

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Die schroeilucht is niet het enigste probleem.
Ik heb maanden last gehad van hoofdpijn als ik achter deze iMac zit. De iMac was weg zo ook de hoofdpijn. Niet meteen maar na een tijdje werd het minder en dan weg. iMac is weer terug (85,- betaald), tikken doet hij steeds en weer hoofdpijn terug (pak hem beet 18 uur erachter gezeten in totaal).
Ze hebben hem getest verder niets. Niet eens hem open gemaakt ofzo.

Ik backup alles met Time Machine... heb ook nog een tweede mac (MacBook). Dus ik kan de user importeren Migrate Assistant.

Van de garantie wist ik niet, alleen weer die bewijslast.

Ik heb hem zelf ook al getest (Apple Hardware Test) alles gecontrolleerd, geen failture van wat dan ook.

Maar goed ik wordt er niet goed van! Letterlijk en figuurlijk.

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Inmiddels ben ik erachter wat er aan de hand is.

Zie dit.
Vandaar dat Apple het niet toegeeft dat de iMac tikt.

Ik heb contact opgenomen met Western Digital en die zeiden dat de processor aan het begeven is.
Stuur nogmaals een brief naar Apple's Legal Department. Dat heb ik gedaan met ook berichten van andere fora's.
Die aantonen dat de iMac zelfs na 5 maanden kuren begon te vertonen en na 11 maanden de videokaart crashde.
Ik ben in afwachting van het antwoord.

En geen antwoord word de kanton rechter.

Zo te zien ben ik niet de enigste met een iMac late 2006 die het begeeft binnen 3 jaar sommige zelfs binnen 2 jaar.

Symptomen:
Bevriezen / freezing, CPU ventilator hard draaien, vertekende lijnen bij het verplaatsen van vensters , tikken / glitches.

plextor10000
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2009 07:29

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door plextor10000 »

Kijk welk merk HDD in je PC zit , en check the website van de fabrikand . Seagate of WD bijvoorbeeld

Het kan zijn dat de PC fabrikent de garantie heeft afgekocht ( 1 jaar ) dan is er niet veel meer te halen, maar veel seagate HDD heeft 3 jaar

Dat betekent, naar de support sectie gaan, een diagnose tool downloaden , geeft deze een foutmelding aan , opsturen als RMA en de HDD wordt vervangen

Heb je hier geen ervaring mee , vraag iemand die dit wel weet

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Het is een iMac en die is niet echt makkelijk open te maken. Ook zit er een temperatuur sensor op op de HD.
Tweede nadeel dan vervalt werkelijk mijn hele garantie als ik de iMac open maak.
De S.M.A.R.T. status in orde.

Ik heb contact opgenomen met Western Digital. Deze hebben teruggebeld en zeiden dat het hen onwaarschijnlijk lijkt dat het de HD is. Aangezien de CPU ventilator hard gaat draaien. Vertekenen in het beeld verschijnen. Etc.
Zij zeiden dat ik nogmaals een brief moest sturen naar Apple. En erin vermelden wat zei dachten dat het was.

Ik heb tot op heden geen antwoord van Apple op de brief gehad.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Ulbe »

stofzuigertje schreef:Stof dat op processor komt kan verbranden en deze lucht veroorzaken.
Ook hier heeft stofzuigertje een item, ook kan de voeding de oorzaak zijn van de schroeilucht, vaak zit deze stampvol stof die in de loop der jaren er in gezogen is,

Zelf maak ik 2x in het jaar de computer van binnen helemaal schoon met perslucht, en dan niet schrikken wat er aan stof uit komt!, dit klusje kun je niet binnen doen!, zoveel stof wordt er dan uit de computer geblazen!, computers zijn echte stofnesten!,

Ook kan een stofzuiger het ergste stof verwijderen, maar voor een effectieve schoonmaak is perslucht uit een compressor de beste optie,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Leon Buijs
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Man, heb je dat nou nog niet geregeld? Ik zou het niet langer afwachten en een backup maken naar een externe HD of een flinke USB stick. En dan zelf gewoon die HD vervangen. Ik heb het ook wel eens gedaan, het is niet plug-en-play maar het is ook weer geen rocket science..

http://www.youtube.com/watch?v=1tt8Jky3RQY&hl=nl

Een harde schijf hooguit vier tientjes. Kijk wat voor type het is en bestel 'm bijvoorbeeld op http://www.harddisk.nl/zoeken.odb of kijk op http://tweakers.net/pricewatch/cat/50/h ... ntern.html

En anders vraag je de buurman te hulp. Succes! :)

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ik ben er nog steeds mee bezig. Inmiddels een advocaat genomen. Kom geen stap verder met Apple.

De iMac tikt ook als je hem afzet en de stroom ervan afhaalt.
Smart status is goed... geen errors.
Ik krijg haperende flash filmpjes (niet omdat ze laden, ze zijn al geladen). Dode pixels bij flash filmpjes.
Verdwijnen van de bookmarks sidebar in Firefox.
Daarvoor een horizontale lopende lijn over het beeld bij Quicktime video's, Flash video's en Exposé.
De computer word traag als de CPU & GPU 50 graden of meer zijn. Het wel bekende strand balletje.
Regelmatig snel draaiende CPU ventilator. En bevriezen van de computer, geluid & beeld hangt. Harde reset noodzakelijk.

Ik zoek iemand die mij kan uitleggen wat het zou kunnen zijn?

MichelMD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2010 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door MichelMD »

De iMac tikt ook als je hem afzet en de stroom ervan afhaalt.
Smart status is goed... geen errors.
Uhm, als de iMac uitstaat en je hoort nog steeds tikken, dan is het niet je harddisk.
Misschien zou je eens even heel goed moeten luisteren waar het getik vandaan komt, misschien is het wel de voeding (die kunnen bij spanningloos nog wat naijlen), of wellicht je beeldscherm. Wie weet hoor je iets tikken wat zelfs niets met je iMac te maken heeft (draadloze muis, router, subwoofer of speakers etc)
De verder genoemde klachten zoals vertekeningen lijken op te warm worden van je videokaart, in de meeste gevallen een stof probleem. Probeer iemand te zoeken die je iMac even intern schoonmaakt, met een stofzuiger en evt. met wat luchtdruk. Laat hem de videokaart even eruit halen, en controleer vooral even de koel-lamellen, wees er zeker van dat deze niet verstopt zijn.



ps. (voor de overige reacties) harddisks doen al sinds halvewege jaren 90 geen software matige park of autopark meer. De koppenarm staat tijdens bedrijf onder een veerspanning, zodra een harddisk spanningloos gezet wordt, trekt deze veer de arm terug naar de parkeerstand. In wat zeldzame gevallen zijn er ooit wel eens 2.5" IDE laptop schijven van oa. IBM geweest die dit ook tijdens bedrijf konden doen, dat gaf inderdaad een klein tik geluidje.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door BBCS »

@MichelMD:

In een harde schijf zit geen veer.

Dit gaat nog altijd met magnetisme.

Gaat de spanning van de harde schijf, dan worden de koppen buiten de buitenste rand van de platters af bewogen, de parkeerstandaard in.

Soms zit er ook een stukje plastic in de behuizing die door de verplaatste lucht door de platters, aan de kant wordt geduwd, waardoor de koppen niet geblokkeerd worden en vrij kunnen bewegen.
Dat stukje plastic zorgt ervoor dat de koppen niet boven de platters kunnen komen als de harde schijf spanningsloos is.

Is het nog te volgen? :wink:

MichelMD
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2010 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door MichelMD »

@BBCS

Klopt, de methode die jij beschrijft wordt steeds vaker (of misschien intussen alleen nog maar) toegepast, ik wilde echter niet zo diep op deze materie ingaan, het eindresultaat is hetzelfde, koppen parkeren pas als de platters niet meer ronddraaien/disk spanningloos is.
De veerspanning aan de arm wordt echter bij een aantal disken (wellicht alleen nog SCSI?) nog steeds toegepast, heb hier nog een opengewerkte 15k Cheetah liggen, daar zit zo'n veer nog steeds ergens in bij lager van de arm verwerkt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door BBCS »

Of het bij SCSI wordt toegepast kan ik niet zeggen, omdat ik nooit met SCSI schijven werk.

De IDE en SATA schijven hebben een dergelijke veer niet.

Oftopic:
Als een harde schijf defect is en die moet worden afgevoerd: haal dan de platters uit de behuizing en vernietig deze apart.
Dan kan niemand meer de gegevens van de harde schijf halen.
Maar pas op! De platters zijn tegenwoordig van glas gemaakt en kunnen bij het vernietigen in zeer scherpe stukken uiteen spatten!

Gesloten