LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ik heb een computer gekocht met 1 jaar garantie. Ik kon er tot 3 jaar bijkopen maar heb dit niet gedaan!

Nu tikt mijn harde schijf. Weet het niet zeker.
Nu belde ik de verkoper die zegt ik heb er melding van gemaakt. Ondanks het aandringen van de rechten bij consumentenkoop doen ze nu niets.
Bel maar terug als hij kapot is. Uit coulante zal waarschijnlijk de harde schijf vervangen worden maar de onderzoekskosten en servicekosten waarschijnlijk niet.
Of anders neem je maar contact op met de fabrikant van de harde schijf!

Ik zit nu dus te wachten en durf niet meer alle data op de schijf te bewaren!
Als de harde schijf crashed dan ben je het kwijt.

Wat moet ik nu doen? Wachten tot dat hij een keer kapot gaat of terug bellen en vragen dat ze het probleem direct op willen lossen? Hoe kan dat laatste het beste aanpakken?

rnpjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2009 17:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door rnpjansen »

Het eerste wat ik in deze situatie zou doen. Is een externe hardeschijf pakken en er voor zorgen, dat alle data die belangrijk is veilig op de backup schijf geplaatst is.

Als de PC niet meer in de garantie valt zou ik de hardeschijf vervangen, want de onderzoekkosten en servicekosten. Zijn soms nog meer de dan kosten van een nieuwe hardeschijf. Die zijn als er voor minder 50 euro

Anders zou ik zeker proberen de hdd kosteloos te laten vervangen

stofzuigertje

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij tikkende geluiden zal deze binnen enkele maanden tot jaar overlijden en ik denk dat de winkel hoopt dat ze niets hoeven te doen als het na 13 maanden zou gebeuren!

Eis nu een nieuwe harde schijf + Overzetten alle gegevens dus incl. Windows, en eventueel kun je gelijk tegen bijbetaling een iets grotere harde schijf vragen.

Via een lege doos kun je meestal de oude nog wel gebruiken voor Externe harde schijf want met weinig uren zal deze het nog wel jarenlang vol houden!

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Mijn computer is op dit moment 1 jaar en 9 maanden oud.
Ik heb alles backuped. Durf er ook niet meer achter te werken. Waardoor ik denk dat de harde schijf uiteindelijk langer het volg houd.

Dus ik moet gewoon terug bellen en zeggen dat ze nu het probleem moet oplossen? En niet wanneer hij kapot gaat?
Dus jullie denken dat ze hun wettelijke garantie willen ontlopen?

Hij is ook in totaal 3 vast gelopen en de ventilatoren begonnen hard te draaien.
Ik ruik ook af en toe een schroeilucht... heeft dit met hard schijf te maken?

rnpjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2009 17:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door rnpjansen »

Schroeilucht is niet per defenitie terug te leiden naar de harde schrijf er kunnen veel meer zaken aan de hand.
Dat er iets aan de hand is duidelijk en het is van belang snel duidelijk te krijgen wat er loos is.
Ik zou zeker naar computerwinkel teruggaan en om vragen om coulance. Maak hier vooraf goede afspraken over met de winkelier.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door puma73 »

heb jij je pc wel eens laten schoonmaken/zelf schoongemaakt?

dit is geen overbodige luxe, je moet je pc minimaal 1 x per jaar schoonmaken (stof verwijderen. dit kan ook de schroeilucht verklaren.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Voeding nog wel in orde (en stabiel!?)
Voedingsstekker goed vast op de HDD?

Verkopers doen vaak veel moeilijker dan de schijffabrikanten zelf :-\

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door BBCS »

Tikt de harde schijf?

Gegevens veilig stellen en vervangen dat ding!

Die verkoper kan zeggen wat hij wilt, maar wat hij zegt is zeker onverstandig.

Als een winkelier handig is, is de gehele schijf gemakkelijk over te zetten naar een andere schijf.
Hoef je ook niks opnieuw te installeren.
Verkopers doen vaak veel moeilijker dan de schijffabrikanten zelf :-\
Ligt eraan. Als de computer een zelfbouwcomputer is (dus geen merkcomputer) dan zit er 3 jaar garantie op de schijf.

Is het een merkcomputer, dan geldt de garantieperiode van de computerfabrikant.

Maar hoe dan ook.
Niet wachten totdat de schijf helemaal bezwijkt.
Hij is ook in totaal 3 vast gelopen en de ventilatoren begonnen hard te draaien.
Ik ruik ook af en toe een schroeilucht... heeft dit met hard schijf te maken?
Kan vanalles zijn.
Echter is mijn advies om die computer door een deskundige zo snel mogelijk na te laten kijken.
In ieder geval is die verkopende partij niet deskundig genoeg.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Cesar »

Tikt de harde schijf?
Kan vanalles zijn.
Mijn zelfbouw p.c. tikt ook. Ik bedoel dan dat hij telkens naar zijn parkeerstand gaat. Dit gebeurt echter alleen bij de opstartprocedure. Verder hoor ik hem de hele dag niet.

Kan het zijn dat tijdens het opstarten naar gegevens wordt gezocht op de, in mijn geval, D-schijf?

Dat dit mogelijk bij de p.c. van Beertje ook is.

Zoja, dan zou dit in het register ergens staan. Ik heb nog niet gezocht verder.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Mijn zelfbouw p.c. tikt ook. Ik bedoel dan dat hij telkens naar zijn parkeerstand gaat. Dit gebeurt echter alleen bij de opstartprocedure. Verder hoor ik hem de hele dag niet.

Kan het zijn dat tijdens het opstarten naar gegevens wordt gezocht op de, in mijn geval, D-schijf?

Dat dit mogelijk bij de p.c. van Beertje ook is.

Zoja, dan zou dit in het register ergens staan. Ik heb nog niet gezocht verder.
Huh? Tijdens het opstarten gaat ie naar de parkeerstand? Dat klinkt een beetje onlogisch.
Gegevens worden niet opgezocht op de D schijf tijdens het opstarten, tenzij dit de opstartschijf is. Dan nog is dit geen reden voor het tikken.
In het register zit voor zover ik weet ook geen key "tikken aan/uit".

Het tikken van de harde schijf is geen goed teken.
Een tip van een ander forum: het kan een zwakke voeding zijn. Zelf lijkt me dit sterk maar goed, misschien helpt het.
Een computerboer met een beetje verstand van pc's weet ook wel dat deze hd geen lang leven meer heeft. Als je nog garantie hebt: claimen. Open anders je pc en kijk naar het merk harde schijf.
Je kunt hem ook rechtstreeks bij de fabriek aanmelden voor een gerefurbished model. Dat is ook een normale gang van zaken als je garantie bij het verkoopadres verstreken is. Je moet dan de site van de fabrikant opzoeken en model en serienummer invoeren. Dan weet je meteen of er nog fabrieksgarantie op zit. Vaak word er ook gevraagd een testprogramma te downloaden, de harde schijf daarmee te testen en die foutcode door te geven aan de fabrikant.

beertje82
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:44

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door beertje82 »

Het is geen zelfbouw.
Het is een iMac van Apple van €1900,-.
Ik ga hem ook niet open maken dan raak ik de garantie zeker kwijt.
Ik ga weer bellen... ik ga liever niet meer afwachten.
Ik vertrouw de iMac niet meer.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D1RK »

Een computer speciaalzaak die zelf repareerde zoeken en laat een nieuwe harde schijf plaatsen en alles overzetten.

De kosten van harde schijf zullen mee vallen en ze zullen gelijk schoonmaken, en U kunt weer jarenlang vooruit.

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

Een computer speciaalzaak die zelf repareerde zoeken en laat een nieuwe harde schijf plaatsen en alles overzetten.

De kosten van harde schijf zullen mee vallen en ze zullen gelijk schoonmaken, en U kunt weer jarenlang vooruit.
Beetje jammer omdat dit natuurlijk niet realistisch is. Voor het overzetten van data zal ongeveer 1 uur in rekening worden gebracht. Het schoonmaken van een pc, ik neem aan dat hier softwarematig word bedoeld, zal ook rond 1 á 2 uur liggen, waarna een goede werking van het systeem soms niet meer gegarandeerd kan worden. Mocht de pc volstaan met virussen en spyware, dan kan het verwijderen hiervan de pc vast doen lopen. Hardwarematig schoonmaken (lees: stof verwijderen) +- 30 minuten.

Komen we uit op 3,5 uur werk, het monteren van de harde schijf kost 30 minuten. Totaal 4 uur werk a +- 50 € per uur. Lijkt mij niet de moeite waard. Bovendien ben je als klant altijd verantwoordelijk voor je eigen data. Een backup op dvd/cd branden is vele malen goedkoper (maar wel minder lang houdbaar). Ook is de al eerder genoemde externe harde schijf een prima product voor backup. Als tussenstop voor het wisselen van hd is dit natuurlijk een prima oplossing.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door djmaze »

  1. verwijder de tikkende schijf
  2. plaats een nieuwe
  3. installeer OS X opnieuw
  4. plaats de tikkende schijf in een externe behuziing
  5. kopieer je data naar de nieuwe schijf
Je kan eventueel ook een 1 op 1 kopie laten maken. Kost helemaal niet 4 uur werk.
Gewoon aansluiten en het kopieer proces starten. De dealer kan in de tijd dat het kopiëren bezig is rustig andere dingen doen, of denk je nou werkelijk dat hij 4 uur naar een beeldscherm gaat zitten staren?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door BBCS »

of denk je nou werkelijk dat hij 4 uur naar een beeldscherm gaat zitten staren?
Yep! :wink:

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik wil niet echt reageren op sommige uitspraken maar een HD heeft een parkeerstand waar hij uit komt zodra de koppen moeten gaan zoeken.
Jammer dat je de werking niet kent van een HD.
Vervolgens doet mijn HD dit al jaren en mogelijk nog een eeuwigheid.
Het is duidelijk de D-schijf al heb ik er nog één inhangen.

Ik had eerder een reactie verwacht van BBCS. Een serieuze dan.

Voor mij is de HD niet defect, anders doet hij dit niet al enkele jaren.
In het opstartgebeuren worden mijns inziens dingen gezocht op schijf D.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door D1RK »

Montage harde schijf 5 minuten.

Copy maken via IDE of Sata kabel inprikken dus 1 minuut.

De oude in doos stoppen voor losse externe....

Dus totaal 10 minuten werk?

Schoonmaken is stofzuigen van voeding en processor ventilator...
Alleen een laptop kost meer tijd voor open schroeven en desktop hoeft niet meer dan €50,- + materiaal te kosten.

Software schoonmaken kan ik niet, Apple is meestal erg stabiel en ik heb tekort ervaring.
Wel van Windhoos en Linux.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hij is ook in totaal 3 vast gelopen en de ventilatoren begonnen hard te draaien.
Kan nog een sofware probleem zijn. Verleden jaar besloot ik een nieuwe versie van XP te installeren. Toen kwamen er ineens problemen die ik daarvoor nooit had gehad.
Soms gingen ineens de ventilatoren heel snel draaien en werd de PC zo traag als een slak! Bijvoorbeeld het ophalen van 6 e/mails duurde 1.5 uur. Bij taakbeheer gekeken en daar was CPU gebruik 100% en geheugen gebuik 1250MB te zien. Ook had ik 81 updates in de wachtrij die niet waren te installeren.
Daarna heb ik een systeemscan gestart in de avond en de gehele nacht laten lopen. De volgende middag stond hij nog op 85% en was er niet mee te werken. Scans leverden niets op, dus de helpdesk gebeld.
Daar adviseerde men mij om de PC opnieuw op te starten zonder internet en dan opnieuw te scannen.
Toen was hij in 2 uur klaar en vond een trojan en een worm.
Die waren er in gekomen tijdens het registreren van de software.
Daarna waren de updates normaal te installeren en heb ik de problemen niet meer gehad.
Nu is CPU gebruik tussen de 2 en 15% en geheugen gebruik onder de 400MB en lopen de PC en de ventilatoren normaal.
Misschien kan BBCS het een en ander verder toelichten, want met mijn kennis gaat het boven mijn pet!

Vr. Gr. Hans.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door fietsje »

GSmartControl is a graphical user interface for smartctl (from Smartmontools, which is a tool for
querying and controlling SMART (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting
Technology) data on modern hard disk drives. It allows you to inspect the
drive's SMART data to determine its health, as well as run various tests on
it.
Werk ook op Apple Zie :

http://gsmartcontrol.berlios.de/home/in ... /Downloads

Wellicht kun je dit gebruiken om aan te tonen dat die disk defect is ja / nee.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Harde schijf tikt: Verkoper zegt wacht tot dat hij kapot is.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zelf heb ik jaren een computer gehad waarvan de harde schijf al bijna 2x overleden was,

De schijf zoemde en kraakte, maar iedere keer startte de computer weer op, maar tot op een dag...,

De computer werd in geschakeld en bleef direct hangen, de harde schijf werd herkent, maar daarna bleef de boel hangen!, ik had een probleem!,

Dus de computer weer uitgeschakeld, en toen weer inschakelen, de computer deed het weer, en ik kon bij mijn data komen!, dus direct een back op maken op een CD-Rom! ( ouwe doos! ) :wink:

De schijf had zijn streken, maar toen de computer afgedankt werd, werkte deze nog goed, beschadigingen waren er niet te vinden op de schijf, alleen de betrouwbaarheid van deze schijf was natuurlijk verre van goed,

De schijf is geleegd, en de computer ( processor Pentium 1 133Mhz ) met schijf is naar de kringloopwinkel gegaan, geen idee of ze de computer nog verkocht hebben, zeer waarschijnlijk is deze goed werkend naar de stort gebracht, met een 133 Mhz. computer kun je niemand meer blij maken!,

Ik wil hiermee zeggen dat een harde schijf die kraakt en piept niet direct hoeft te crashen, wel houd het in dat er direct maatregelen getroffen moeten worden, want de schijf kán wel kapot gaan, het is vaak een voorbode van het einde van de schijf, terwijl het soms wel jaren kan duren, getuige mijn ervaringen,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Vriendelijke groeten,

Gesloten