LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP DV9000 display probleem

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door 53o »

Geen constructiefout. Je koopt deze tweedehands, je geeft een omschrijving van een defect wat ontstaat door verkeerd gebruik (een scharnier wat ontwricht aan 1 kant, terwijl de scharnier aan de andere kant geen of weinig slijtage vertoont) Dit komt voornamelijk omdat het scherm van de notebook aan de linker bovenhoek werd vastgehouden terwijl deze geopend/gesloten werd ipv in het midden. Dit zet erg veel druk op een scharnier en deze kan na verloop van tijd, als dit de standaard is hoe deze gebruikt wordt, defect raken of zelfs het scherm beschadigen.

De notebook die je op marktplaats hebt gekocht was waarschijnlijk niet in nieuwstaat, of jij bent linkshandig.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door 53o »

Als ik bot overkom, een scharnier kan niet spontaan ontwrichten. Basis natuurkunde, een scherm open doen aan de zijkant zorgt voor het hefboomeffect. De scharnieren die gebruikt worden voor notebooks kunnen redelijk wat hebben, maar in Egypte hebben mensen pyramides gebouwd dmv het hefboomeffect.

Dit zeg ik als verkoper terwijl ik zie dat een groot deel van de gebruikers niet eens in staat zijn om een notebook op een correcte manier te openen en te sluiten. De scharnieren zijn in het algemeen sterk genoeg dat deze de fabrieksgarantie overleven naar zulks geweld, maar niet veel langer.

Bij een notebook van drie jaar oud wanneer deze altijd netjes in het midden wordt vastgehouden wanneer deze open/dicht wordt gedaan zullen de scharnieren serieus nog bijna in nieuwstaat zijn. Na een lange tijd van gemakzuchtig gebruik is het een ander verhaal.

deejee038
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2011 21:04

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door deejee038 »

---- De notebook die je op marktplaats hebt gekocht was waarschijnlijk niet in nieuwstaat, of jij bent linkshandig.

De laptop is nog steeds in nieuwstaat(op het scharnier na) en ik ben niet linkshandig! Ik ga altijd heel zuinig om met al m'n apparatuur en ik open en sluit 'm altijd in het midden...
Maar goed, ik begrijp dat ik 'm wel kan laten maken(ook via HP) maar zelf voor de kosten opdraai. Dat wilde ik weten. Bedankt voor de reactie.

Ps. Wat kost zo'n reparatie?

mektheb
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 14:23

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door mektheb »

@ alle DV9000 / DV6000 / DV5000 Gebruikers of eigenlijk gezegt mensen met een NVIDIA chip erin.

Fabrieksfout door meneer Nvidia kan verholpen worden door de chip opnieuw te bakken.
Bekend probleem en niet alleen bij HP / Acer / Apple / Toshiba etc etc etc.
Fabrikanten doen er niks aan, en reparatie heeft geen zin is A te duur. en B je krijgt het zelfde product terug en ook die gaat weer kapot.

Helaas werken veel fabrikanten er niet aan mee om het te verbeteren.
En juridisch gezien kan je waarschijnlijk weinig zonder het je een hoop geld kost.
In de USA is er wel een gigantische rechtzaak overgeweest.
http://www.nvidiasettlement.com/

Helaas alleen voor de US

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door gsm-it »

De Nvidia chip wordt slecht gekoeld door een slechte- c.q. goedkope constructie, waardoor de koelpijp enkele millimeters boven de Nvidia chip zweeft.
Bij de montage een passend vulplaatje van koper (of koperen munt) ertussen plaatsen (met natuurlijk wat koelpasta) kan de koeling verbeteren.
Op internet zijn een aantal filmpjes en een PDF Servicemanual voor de DV9000 te vinden, waaruit geleerd kan worden hoe de DV9000 gerepareerd kan worden.
Een nieuw moederbord kost ongeveer €80, afhankelijk van het benodigde juiste typenummer.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

gsm-it schreef:De Nvidia chip wordt slecht gekoeld door een slechte- c.q. goedkope constructie, waardoor de koelpijp enkele millimeters boven de Nvidia chip zweeft.
Vaak voorzien van een rubberachtige warmtegeleiding tussen de GPU en het koelblok. :shock:

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door gsm-it »

BBCS schreef:
gsm-it schreef:De Nvidia chip wordt slecht gekoeld door een slechte- c.q. goedkope constructie, waardoor de koelpijp enkele millimeters boven de Nvidia chip zweeft.
Vaak voorzien van een rubberachtige warmtegeleiding tussen de GPU en het koelblok. :shock:
Ik heb bij een DV9850ed, waarin ik een nieuw moederbord heb geplaatst, het rubber vervangen door een plaatje koper met koelpasta op beide oppervlaktes.

De DV9850ed heeft een AMD Turion processor en de beruchte Nvidia GPU.
Met de nieuwste stuurprogramma's van Nvidia, voor Windows Vista 32-bit (en ook voor linux) worden de Nvidia GPU en het linker scharnier veel te heet.
Bij HP is gelukkig, voor Windows Vista 32-bit, nog steeds het oude Nvidia stuurprogramma (Verkrijgbare eerdere versies...) te downloaden.
Het gaat, voor de DV9850ed, om Nvidia GeForce Series Video Driver Versie: 7.15.11.5665 A, van 11-2007 (130.52 MB).
Met dit oude stuurprogramma worden de GPU chip en het scharnier veel minder warm en blijft de ventilator ook rustiger.

Ik denk nog steeds dat de schade aan de HP notebooks mede wordt veroorzaakt door toedoen van de nieuwere stuurprogramma's van Nvidia, die helaas door HP en Microsoft worden verspreid sinds begin 2009.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door BBCS »

gsm-it schreef:Ik denk nog steeds dat de schade aan de HP notebooks mede wordt veroorzaakt door toedoen van de nieuwere stuurprogramma's van Nvidia, die helaas door HP en Microsoft worden verspreid sinds begin 2009.
En niet meer worden geupdate. :cry:

nVidia heeft inderdaad foute drivers gehad.
En die worden doodleuk door de fabrikanten nog verspreid.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: HP DV9000 display probleem

Ongelezen bericht door gsm-it »

Reparatiemethode van DV6000 en DV9000 :)

De HP DV6000 en DV9000 series notebooks met Windows Vista staan er om bekend dat na een tijdje de Nvidia grafische processor (GPU) geen beeld meer produceert.
Daarbij komt nog dat de stuurprogramma's, die vrijgegeven zijn vanaf begin 2009 de chip extra heet stoken. Gebruik dus bij voorkeur een ouder stuurprogramma.

De koeling van de notebook raakt gemakkelijk verstopt door ophoping van stof en moet schoon geblazen worden om oververhitting te voorkomen.

Het probleem met de GPU is in hoofdzaak te wijten aan een zeer slechte constructie voor de koeling van de processor en de GPU, vooral bij notebooks met AMD processor. De GPU wordt gekoeld via een warmtegeleidend kussentje, dat na verloop van tijd versleten is en dus onvoldoende de warmte van de GPU kan afvoeren. Bovendien wordt de GPU veel te heet gestookt.

Wanneer de DV6000 of DV9000 notebook geen beeld meer geeft dan is dat vaak eenvoudig te repareren:

- Verwijder de batterij en de harde schijf.
- Plak alle luchtroosters aan de onderzijde en aan de zijkant dicht.
- Leg de opengevouwen notebook op de kop met het toetsenbord op een tafel en het beeldscherm over de rand van de tafel omlaag hangend.
- Sluit de stroomadapter aan en schakel de notebook in.
- Laat de notebook 10 à 20 minuten warmdraaien.

Controle beeldscherm:
Druk na 10 à 15 minuten op de Power knop om de notebook uit te zetten en druk meteen daarna weer op de powerknop om de notebook direct ook weer aan te zetten.
Kijk of er na ongeveer 5 seconden tekst op het beeldscherm verschijnt.
Zo ja dan is de soldering van de Nvidia chip weer hersteld.

Bij geen beeld de notebook hooguit nog 10 minuten langer warm laten worden en steeds even testen of er al beeld is na uit- en aanzetten.

Zet de notebook uit, verwijder de stroomadapter en laat de notebook hierna langzaam afkoelen.
Na te zijn afgekoeld, kan de harde schijf en eventueel de batterij weer teruggeplaatst worden.
Niet vergeten om de luchtroosters weer vrij te maken!

Zonder verdere ingrepen zal de fout snel terugkeren.
Voor een definitieve reparatie moet de notebook helemaal uit elkaar gehaald worden (zie filmpjes op internet). De Nvidia chip naast de processor moet worden voorzien van een passend koperen vulplaatje ter vervanging van het kussentje. Een en ander moet voorzien worden van een nieuwe dunne laag koelpasta.

Gesloten