LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

HP computer van ruim een jaar oud. Eigenaren: Een ouder stel met even veel verstand van computers als van quantumfysica....

Computer is gedurende de garantieperiode terug geweest naar HP, waar de harddisk is vervangen.

Nadat de computer terug is van weg geweest heeft het ding niet echt probleemloos gefunctioneerd. Uiteindelijk hebben ze mij gevraagd om eens te kijken waar het probleem zit (na ellenlange telefoongesprekken met HP: Ze moesten de processorkoeler maar eens stofvrij maken, omdat deze wel dicht zou zitten - Computer viel steeds spontaan uit)

Na de "motorkap" open gemaakt, kon ik geen duidelijk zichtbare sporen van stof in het apparaat zien; wel een tyribbon om de hd-klem op z'n plaats te houden (!?!)

Op de hd was een slechts gedeeltelijke XP installatie terug te vinden.
Wat erg opvallend was, dat de casefan constant op maximum stond te draaien (temperatuur geregeld !) en binnen 3 minuten schakelde de computer uit en was niet meer aan te zetten. (slaapstand licht knipperde), hetgeen processor-oververhitting deed vermoeden.
Alleen niet door een geblokkeerde fan en/of stof......

Processorcooler verwijderd en de reden tot oververhitting werd duidelijk:
Buiten de gebruikelijke koelpasta (in min of meer vaste vorm op de cooler aangebracht), constateerde ik de aanwezigheid van een transperante, vloeistof. (heb maar niet geproefd of het misschien water was, maar het vermoeden was sterk aanwezig)

Zowel processor als cooler grondig gereinigd. Daarna een zilverhoudende thermisch geleidende pasta aangebracht op de processor, cooler gemonteerd en...... geen problemen meer.

Waarom nu dit verhaal ? Ik zou graag willen weten of meer mensen dit hebben meegemaakt (specifiek bij een HP) en of er eventueel verhaal is gehaald bij HP en/of de leverancier van de computer.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door magel725 »

In een pc zijn geen onderdelen die water bevatten. De enige vloeistof die het kan zijn is uit een lager of uit een lekkende condensator. Beide vloeistoffen lijken totaal niet op water.

De enige conclusie is dus dat de vloeistof van buitenaf de pc is ingekomen. Glas water erover gevallen o.i.d.?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Beste magel725, zelfs al zou er een glas water (zoals gemeld, heb ik het maar niet geproefd om het te controleren) over gevallen zijn, dan is het nog steeds niet mogelijk, dat dit tussen de processor en cooler komt !
Geen lekkende C's dus en geen lekkend lager (?) - zoveel oliehoudend materiaal zit er niet in ventilatorlagertjes hoor !

De cooler zelf was er na de eerste plaatsing ook niet afgeweest (tot ik dat deed)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door magel725 »

De processor heeft een temperatuur van rond de 40-50 graden. Vloeistof wat tussen de processor en de koeler zit kan daar alleen komen nadat de koeler eraf is gehaald. Als het er tijdens fabricage zit wordt het er van tussenuit geperst wanneer de koeler gemonteerd zit, en alles waar lucht bij kan verdampt. Zeker na zoveel tijd.

In een pc zit inderdaad bijna geen vloeistof, op dat spul wat ik zei na. Dan kan je tot geen andere conclusie komen dat dat spul van buitenaf erin is gekomen.

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Water kan het niet zijn, want dat droogt op.
In de computer wordt voor de rest geen vloeistoffen gebruikt.

Ik denk dat er een ongelukje gebeurd is en nu probeert de topicstarter de fabrikant of de winkelier voor de kosten op te laten draaien.

Ik heb hier maar 1 antwoord op:

Voor mij klinkt dit als oplichting.
Oftewel: de ander voor de kosten laten opdraaien, terwijl de ander daar geen schuld of part nog deel aan heeft.

Als ik zo'n klant krijg dan verzoek ik hem om de computer mee te nemen en nooit meer terug te komen.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Jij durft wel ikbenik ! 1. Er is bij mij geen ongelukje gebeurd en 2. de fabrikant en/of winkelier draait niet voor de kosten op !

Voor de goede orde: Juist om dat soort uitspraken te voorkomen, ligt bij mij altijd een camera in mijn werkplaatsje............

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Jij durft wel ikbenik ! 1. Er is bij mij geen ongelukje gebeurd en 2. de fabrikant en/of winkelier draait niet voor de kosten op !



Tuurlijk.
Ik repareer dagelijks computers, dus ik weet wel wat wel en wat niet kan.

En waarom ik dat zei is simpel, je hebt zelf gezegd:
en of er eventueel verhaal is gehaald bij HP en/of de leverancier van de computer.

Waarom dat ik zo fel reageer?
Ik hoor zo vaak dat mensen uit alle macht proberen om de schade op de winkelier te verhalen.

Ik heb zelf ook van zulke klanten gehad. De klanten zelf zijn soms niet eerlijk.
Voorbeeld:
Ik had een computer in reparatie en de opdracht was om de computer schoon te maken (was van binnen nogal stoffig).
Na het schoonmaken wilde de computer niet meer opstartten en ik dacht dat ik de schade veroorzaakt had. De klant was nogal pissig en ik kreeg de wind van voren (telefonisch).
Toen ik de computer terugbracht zeiden de mensen tegen me zachtjes dat de computer inderdaad af en toe niet op wilde starten.
Dus ik had dus niet de schade veroorzaakt.

Voorbeeld 2:
Ik kreeg een computer waarbij de computer niets meer deed.
Bij controle bleek dat het moederbord kapot was.
Deze heb ik vervangen, en de computer is weer naar de klant gegaan.
De klant klaagde dat hij geen cd's meer kon branden.
Ik controleerde de computer en die zat vol spyware.
In dat geval mislukt het branden met 99% dus ik heb de spyware van de computer gehaald.
De spyware had dus dermate schade aan windows gebracht dat windows opnieuw geïnstalleerd moest worden.
Dus windows opnieuw geïnstalleerd, wordt de code niet geaccepteerd.
Had de klant de windowsversie gepakt die al op een ander computer geïnstalleerd was. Dus de klant moest voor die computer nieuwe windows kopen.
Wat zegt de klant:
Nu ben je al een paar keer geweest en nu heb ik nog niets! Al die tijd heb je er aan gewerkt en ik ben niets opgeschoten!
De reden dat het branden mislukte had verschillende oorzaken:
- Er zat spyware op de computer.
- Nadat ik de computer terug had gebracht had de klant een nieuwe brander in de computer gezet, en deze was kapot.
De klant had hem er weer uitgehaald en toen ik windows opnieuw ging installeren had hij de oude weer teruggezet.
Hierdoor kon ik niet weten dat de brander niet deugde. De klant had mij ook niets medegedeeld.

Omdat de klant zelf geen informatie gaf en buiten mij om dingen ging doen, kreeg ik wel de schuld!

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Voor de goede orde: Juist om dat soort uitspraken te voorkomen, ligt bij mij altijd een camera in mijn werkplaatsje............
Die heb ik tegenwoordig ook.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik start altijd de computer met klachten op waar de klant bij is: Dus zonder eerst ook maar een paneel van de kast te verwijderen. De klant moet daarna het systeem "demonstreren" op genoemde fouten.

Dat is ook uit noodzaak geboren: Omschreven klacht: zit virus of zo op.
Sluit je zo'n ding aan en.... zo dood als een pier. Wie krijgt daarvan de schuld ? Juist !!

Omdat sommige mensen zulk gedrag vertonen moet je jezelf daar op aanpassen.

Om nog even op mijn begin bericht terug te komen: Het verhaal is echt zoals beschreven. Omdat het mij ook zeer vreemd over kwam heb ik naar vergelijkbare ervaringen gevraagd.....

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Normaal gesproken kan er geen vocht in de computer komen.

Als ik de electronische componenten een thermische stresstest geef dan ontstaat er vaak vocht.
Dit komt alleen voor als ik de onderdelen afkoel tot -52oC.
De kou zorgt ervoor dat het vocht wat in de lucht zit condenseerd.
Dat is het enige vocht wat dan in de computer kan komen.

Tuurlijk zit er in de elco's ook vocht. Maar deze is heel stroperig en bruin van kleur.

Dat er vocht in de computer zit duidt maar op 1 ding.
Er moet iets met de computer gebeurd zijn en de gebruiker van de computer weet dit en zwijgt erover.

Persoonlijk vind ik dit zeer verdacht.
Want normaal KAN er geen doorzichtige vloeistof in de computer zitten.
Totaal uitgesloten!


Het probleem van het niet koelen van de processor kom ik ook wel eens tegen.
Als de processor constant te heet wordt dan kan de warmtegeleidende pasta hard worden (soort van uitdrogen) en dan geleidt het de warmte niet meer.
Bij koelingsproblemen vervang ik altijd het warmtegeleidende pasta.

De oude pasta kun je gemakkelijk verwijderen met behulp van contactspray en wattenstaafjes.

Ik gebruik altijd warmtegeleidende pasta van Cooler Master.
Hiermee heb ik nu eenmaal goede ervaringen mee.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Wel vreemd, dat bedoelde computer die klachten kreeg net terug van HP wegens vervangen harddisk. Voor die tijd geen probleem. Heb de bonnen gezien.......
En nogmaals: het LEEK water, maar kan zo goed iets anders zijn geweest (vloeibare siliconen b.v.)
In elk geval werd de warmte van de processor niet goed op de cooler overgedragen. (cooler zo'n 35 graden - processor 90 graden....)

Ik ben geen scheikundige en weet dus niet wat bepaalde stoffen onder bepaalde omstandigheden chemisch doen. (En dan bedoel ik dus niet water)

Gesteld er is tijdens de produktie van de halfvaste thermische laag iets fout gegaan is (stel dus he ?), wat zijn dan de effecten daarvan op korte, middellange en lange termijn ? Wie het weet mag het zeggen !! (En dan wel graag door een "wie", die een scheikundige graad heeft)

Ik denk dat dit ook niet zo van belang is. De essentie van de topic is: Wie heeft zoiets eerder meegemaakt ?
Ik denk, dat ik het antwoord al weet: Niemand van de lezers hier....

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik denk dat dit ook niet zo van belang is. De essentie van de topic is: Wie heeft zoiets eerder meegemaakt ?
Ik denk, dat ik het antwoord al weet: Niemand van de lezers hier....
- van de thermische problemen wel.
- van de vloeistof niet.

Wel vreemd, dat bedoelde computer die klachten kreeg net terug van HP wegens vervangen harddisk. Voor die tijd geen probleem. Heb de bonnen gezien.......

Is de doos waar de computer in zat niet nat?

Gesteld er is tijdens de produktie van de halfvaste thermische laag iets fout gegaan is (stel dus he ?), wat zijn dan de effecten daarvan op korte, middellange en lange termijn ?



Dan zal de pasta oftewel heel hard worden of wat vloeibaar.
Ik heb beide meegemaakt.

Ik ben geen scheikundige en weet dus niet wat bepaalde stoffen onder bepaalde omstandigheden chemisch doen.
Voor zover ik weet is er geen gevaar dat de boel aangetast wordt.
Want koelpasta is niets anders dan hele kleine metaaldeeltjes bijelkaar gehouden door een soort lijm dat de boel bij elkaar houdt.

elwintje
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 jan 2006 16:51

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door elwintje »

KIJK OP TELETEKST IK HOOR NET DAT HP STIEKUM GIF GEBRUIKT IN DE LAPTOPS EN PC
MVG

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

KIJK OP TELETEKST IK HOOR NET DAT HP STIEKUM GIF GEBRUIKT IN DE LAPTOPS EN PC
MVG
Hmmmm........
Electronica is gif.

Kom eens met iets nieuws!

elwintje
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 jan 2006 16:51

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door elwintje »

HET STAAT ER TOCH OP JOH
WAT KLETS JE NOU KOM MET WAT NIEUWS HET IS NIEUWS WAT IK BRENG
BEN JIJ NOG UIT HET TIJDPERK VAN DE COMMODORE 64

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door joopataa »

Niet nodig om te schreeuwen. ikbenik stelde gewoon iets vast.

Joopataa.... :arrow: of caps-lock stuk?

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Electronica zelf is giftig. Dat is zo lang bekend als de weg naar Rome.

Dus wat dat betreft kom je met heel oud nieuws.
Electronische producten moet je chemisch afvoeren en mag niet zomaar in de vuinisbak.

Waar het bericht over gaat is dat in de brandvertragers nog verboden giftige materialen gebruikt worden.
De markt is al een tijdje bezig om om te schakelen.
Daarnaast kan het zo zijn dat de betreffende notebooks nog uit het magazijn kunnen komen.

Over een tijdje zijn die ook verkocht en dan komen de modellen zonder die middelen op de markt. Je zit dus nu in een overgangsperiode.

Daarnaast is het zo Elwintje dat je behoorlijk schreeuwt. Zet die caps uit.
Dank u!

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om een recent nieuwsbericht. Niet alle elektronica is giftig of hoeft dat te zijn. Tegenwoordig zijn er schone alternatieven beschikbaar.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door magel725 »

Het is vast een groot complot van HP om de mensheid aan hun te onderwerpen.

Waar zit tegenwoordig géén gif in? Elke computer bevat gif.

ikbenik

Re: Iemand dit ooit meegemaakt ? (HP)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat klopt.
Ik moet ook alle printplaten verantwoord afvoeren.
Dus ik moet de printplaten als chemisch afval bij de afvaldienst aanbieden.

Gesloten