LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Goedenavond allen,

Vorig jaar heb ik een iMac aangeschaft na verschillende malen in de winkel te zijn geweest bij Amac. Dit is volgens Apple een betrouwbare verkoper ( premium reseller ).

Bij Amac heb ik gevraagd om advies aangezien ik nieuw was in de wereld van Apple. Meerdere keren vroegen de verkopers naar de specifieke wensen en eisen die ik aan mijn nieuwe Mac zou stellen. Ik heb dan ook duidelijk aangegeven dat ik hobbyfotograaf ben, en werk met het nabewerkings software pakket van Adobe photoshop en Adobe lightroom. Verder draai ik geen andere applicaties op mijn iMac.

Er werd mij geadviseerd om te kiezen voor het “better” model. Ze verkochten een good, better en een best model naargelang oa een meer uitgebreide videokaart en opslag alsook de aanschafprijs die met die upgrades aanzienlijk verhoogde. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het best model, dit was een uitermate goede keuze volgens Amac, de Mac zou dan zeer toekomst bestendig zijn. Ik betaalde ruim €2600,- en was trots op mijn aankoop op 9 september 2018.

Helaas kwam ik er al zeer snel achter dat de iMac de door mij gewenste applicaties niet goed kon handelen. Bewerkingen die ik aan een foto deed leverde veel vertraging op in het gehele systeem. Daarover heb ik contact gezocht met Amac om te vragen of ik iets fout deed. Ze gaven al aan dat ok het geheugen moest upgraden om die programma’s vlot te draaien, dit zou volgens hen “maar” €250,- kosten. Dit heb ik gedaan in de hoop dat de Mac soepeler zou werken. Niets was echter minder waar.

In het afgelopen jaar heb ik veelvuldig mailcontact gehad met de klantenservice van Amac, die blijven beweren dat het probleem bij Adobe ligt en niet bij de iMac zelf. Aangezien ik lid ben van meerdere fora gericht op fotografie, weet ik dat het meer dan overgrote deel van de iMac gebruikers zeer tevreden is over de werking en de snelheid van de iMac.

Op advies van amac heb ik een ultra snelle externe harde schijf gekocht, zodat de interne harde schijf niet te zwaar belast zou worden met ( grote ) fotobestanden. Enkele weken geleden heb ik wederom contact opgenomen met Amac omdat de Mac steeds trager wordt en zelfs meerdere malen compleet vastloopt terwijl ik bijvoorbeeld de prullenbak op het bureaublad wil legen.

Ik heb de Mac twee weken geleden op afspraak naar de service balie gebracht van de winkel waar ik de Mac heb gekocht. Een medewerker die erg behulpzaam was heeft met me meegekeken en constateerde al vrij snel dat de manier waarop mijn iMac werkte met de Adobe software zeker niet hoorde bij de specificaties van mijn iMac. Hij stelde voor de iMac op te sturen ter reparatie, hiermee ben ik akkoord gegaan.

Gisteren kreeg ik echter het bericht dat de iMac ongerepareerd is geretourneerd en ik hem mag ophalen. De technische dienst heeft de Mac compleet nagekeken en er is geen enkel mankement gevonden. Wel raadde ze me aan om het RAM geheugen opnieuw verder uit te breiden zodat hij wellicht “wat” sneller zou worden. Amac stelde dat ik destijds ook beter had kunnen kiezen voor een iMac met een SSD schijf en een grotere processor i.p.v. het model wat ik nu heb. Wanneer ik aangeef dat ik volledig heb vertrouwd op de deskundigheid van de verkopers destijds, en dat in meerdere bezoeken aan de Amac winkel de iMac uitermate werd aangeraden toen ik duidelijk aangaf wat ik aan software wilde gaan gebruiken, heb ik gekozen voor het model wat ik nu bezit.

Ik voel me hierdoor verkeerd geadviseerd en heb mijns inziens een product geadviseerd gekregen wat niet deugdelijk is voor de doeleinden die ik destijds kenbaar heb gemaakt. Helaas heb ik er een hoop geld aan uitgegeven en kan ik met de iMac niet doen wat ik er redelijkerwijs van zou mogen verwachten volgens mij.

Heb ik hierin nog bepaalde rechten als consument? Amac blijft namelijk zeggen dat het de software van Adobe is waar volgens hen een “bug” in zit?

Met vriendelijke groet,
John

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Kolibrie »

wanneer de imac ruim voldoet aan de specificaties die Adobe adviseert voor Photoshop, bent u denk ik niet verkeerd geadviseerd.
Maar neem eens (telefonisch) contact op met de Genius bar in een van de Apple Stores.
Begrijp niet dat ze u een snelle externe schijf hebben geadviseerd, zou eerder de interne HD vervangen door een SSD.
Het bewerken van foto’s gebeurt toch in photoshop op de interne harde schijf, de lees- en schrijfsnelheid van een SSD zijn t.o.v. een gewone harde schijf een stuk sneller.
Maar zoals gezegd neem eerst telefonisch contact op met de genius bar in een van de Apple winkels voor uw klacht en advies.

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Boyke123 »

fonsflons schreef:
21 jul 2019 23:42
Dit klinkt toch echt als een defect (ram module, processor) want een beetje imac moet met 2 vingers in de neus fotobewerking kunnen uitvoeren. Zelf een 7 jaar oude macbook air met maar 4gb ram die ik hier wel eens gebruik doet dat terwijl op de achtergrond illustrator, protools en tig andere programma's aan het draaien zijn.

Tenzij je extreem ingewikkelde batch bewerkingen uitvoert moet er dus iets anders aan de hand zijn. Daarbij ga ik er wel vanuit dat je software legaal en up to date is. Ook eventueel gebruikte plugins, of andere software. Want als dat illegale versies dan kan het natuurlijk een simpel conflict zijn dat de hele computer in de war zet. Mijn iMacs editen aan de lopende band 4K video dus fotobewerking is easypeasy.

Als er een 'bug' bij adobe zit met jouw specifieke iMac (vrijwel altijd ligt het dan een het besturingssyteem waar adobe nog niet geheel op aangepast is) dan moet dat bij adobe gebruikers uit den treuren bekend zijn en op ieder beetje forum tig draadjes hebben. Vaak gaat het dan alleen om hele specifieke functies die de bug vertonen.

Mocht je een specifieke situatie hebben, bijvoorbeeld bewerking x op foto y, die iedere keer opvallend traag verloopt of je computer vast laat lopen: post deze dan eens op een dergelijk forum en vraag of men dat daar eens kan uitproberen. Loopt het bij iedereen traag, dan heb je een bug te pakken. Loopt dat bij iedereen prima, dan zit het in jouw configuratie (software/hardware.) Maar dan weet je in ieder geval zeker dat het niet normaal is.
Ik gebruik het adobe creative cloud abonnement, maandelijks kost me dat €12,09 en dan heb ik de meest recente versie van PS en LR, maar dat is je vast wel bekend.

Verder heb ik de Mac 27” 5K late 2017 met 3,8ghz i5, 2 Tb fusiondrive en 24gb geheugen, videokaart van 8gb....

Klinkt alsof het allemaal soepel moet lopen, maar helaas is dat dus niet zo. Vooral bewerkingen met het aanpassingspenseel lopen niet realtime, en ik krijg de gehele tijd de bekende beachball

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik zou u een i7 processor geadviseerd hebben.
Ik heb geen idee of de imac op te waarderen is naar een i7 processor, samen met een ssd heb je een snelheidmonster.
Vraag in de Apple store naar de mogelijkheden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door sjohie »

Kolibrie schreef:
22 jul 2019 08:57
Ik zou u een i7 processor geadviseerd hebben.
Ik heb geen idee of de imac op te waarderen is naar een i7 processor, samen met een ssd heb je een snelheidmonster.
Vraag in de Apple store naar de mogelijkheden.
Volgens mij zijn iMac's zo ongeveer de minst "upgradable" computers die je kan kopen, dus dat zal vml niet zomaar kunnen gebeuren door de gebruiker. Maar goed, zoals al gezegd, de hardware is méér dan toereikend voor de genoemde processen/bewerkingen, het advies bij aankoop lijkt me in zoverre dan ook wel juist geweest. Als er zo te lezen ook een up-to-date versie van de Adobe suite gebruikt wordt, en er verder geen aparte/illegale software etc op draait, dan zou ik toch denken aan een hardware probleem.

Ik zou deze door Apple genoemde hardware check even uitvoeren, en op basis van de daaruit voortkomende informatie/foutcodes, vervolgstappen nemen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door geengast »

Zo'n iMac had ik niet geadviseerd voor uw doel, eerder een sterke PC met WIndows. Maar goed, u heeft een iMac en Photoshop moet daar gewoon op kunnen draaien, tenminste...als het besturingssysteem nieuw genoeg is. Sinds dit jaar verlangt Photoshop minimaal macOS 10.13. Dat moet u dus eerst controleren.
Daarnaast kunt u erg veel zelf instellen: Bij INSTELLINGEN en daarna PRESTATIES kunt u het geheugen instellen dat Photoshop mag gebruiken. Stel dit op minimaal 85% in. Daarnaast kunt u de cache verhogen (snellere bewerking maar langzamer laden). Tenslotte HEEL belangrijk: kijk of uw videokaart OpenCL en OpenGL ondersteund en stel dat ook in Photoshop in, anders werkt het niet!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door geengast »

Sorry even overheen gelezen: je hebt een Fusiondrive. Deze is TOTAAL ONGESCHIKT voor Photoshop. Deze schijf neemt het programma dat je het meest gebruikt (Photoshop dus) en probeert die geheel op het héle kleine SSD gedeelte van de Fusiondrive uit te voeren. Echt de Fusiondrive zo snel mogelijk eruit en een lekker snelle SSD erin.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Miljoenen?

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Boyke123 »

geengast schreef:
22 jul 2019 12:07
Sorry even overheen gelezen: je hebt een Fusiondrive. Deze is TOTAAL ONGESCHIKT voor Photoshop. Deze schijf neemt het programma dat je het meest gebruikt (Photoshop dus) en probeert die geheel op het héle kleine SSD gedeelte van de Fusiondrive uit te voeren. Echt de Fusiondrive zo snel mogelijk eruit en een lekker snelle SSD erin.
In dat geval hebben ze me dus verkeerd geadviseerd. Dat probeer ik de afgelopen maanden kenbaar te maken, maar Amac klantenservice blijft beweren dat mijn Mac “uitermate” geschikt is voor deze software..... Anderszijds spreken ze ook van een bug in Adobe..... Nou een bug oké, maar die is Adobe kennende na 11 maanden wel verholpen lijkt me.....

Maar goed, ik vraag me af of ik met dit gegeven nog iets kan richting Amac? Of anders eens informeren bij Apple zelf mbt het verkeerd geadviseerde iMac model.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou starten met een complete her-installatie van je besturingssysteem, en van daar uit verder gaan zoeken.
Verder, stel deze vraag even op macfreak of onemorething, daar zitten de experts.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: iMac voldoet niet aan eisen die ik had bij aankoop

Ongelezen bericht door sjohie »

geengast schreef:
22 jul 2019 12:07
Sorry even overheen gelezen: je hebt een Fusiondrive. Deze is TOTAAL ONGESCHIKT voor Photoshop. Deze schijf neemt het programma dat je het meest gebruikt (Photoshop dus) en probeert die geheel op het héle kleine SSD gedeelte van de Fusiondrive uit te voeren. Echt de Fusiondrive zo snel mogelijk eruit en een lekker snelle SSD erin.
Een fiets is totaal ongeschikt om mee te vliegen, en een stoeptegel om je mee te scheren. Een 2TB fusiondrive, bevat 128Gb flash geheugen, en een hiermee uitgeruste iMac is prima te gebruiken voor recreatief photoshop. (ik lees tenminste nergens dat TS professioneel, dus zeg een paar duizend foto's tellende bruidsrapportage even moet be- of verwerken)

Een pure SSD zal zeker sneller zijn, maar zo'n fusiondrive is zeker een nuttige upgrade, en een vanuit het oogpunt van de prijs/kwaliteit bekeken, een van de betere bij het bestellen van een iMac.

Ts schrijft dat het systeem zelfs helemaal vastslaat als hij de prullenbak wil legen, dus er lijkt wel wat meer aan de hand.

Maar goed, misschien kan TS iets meer info geven, bijvoorbeeld om hoeveel, en hoe grootte bestanden het gaat etc. Sowieso vind ik het advies om even op een meer toegespitst forum te gaan buurten, ook wel een goede.

Gesloten