LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Smeagollem
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2021 09:30

Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Smeagollem »

Heb een nieuwe pc aangeschaft en probeer hierop mijn aangekochte officiële software te installeren.
Bij een zeer bekend programma lukt dit niet.
Diverse alternatieven geprobeerd met behulp van de helpdesk van het bedrijf.
Tot slot komen zij tot de volgende slotsom en wordt mij dat ook verteld;
"Helaas gebruik je een nieuwe generatie processor en het programma is er een beetje oud voor."

Nu heb ik hier best begrip voor dus vraag ik het bedrijf mij een redelijk voorstel te doen toekomen om het programma aangekocht in 2017 voor meer dan € 600,00 te vervangen.

Komen zij terug met het voorstel dat ik 10% korting kan krijgen om een latere versie te bestellen.

Dit vind ik buiten proportie.

Wat kan ik doen om mijn duur betaalde programma alsnog op mijn PC te krijgen.

Hoor graag onderbouwde voorstellen en reacties.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja - alles wat je aangeboden krijgt, is meer dan waar je recht op hebt. Je hebt blijkbaar nieuwe apparatuurgekocht zonder de compatibiliteit met oudere software te controleren. Dat kan je oplossen met nieuwe software of andere apparatuur. Die keuze is aan jou. Dat men jaren na aanschaf je tegemoe tkomt met een korting, vind ik al heel redelijk.

Wat heb je zélf in gedachten dan?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door 16again »

Smeagollem schreef:
09 mar 2021 09:46
"Helaas gebruik je een nieuwe generatie processor en het programma is er een beetje oud voor."
Dat lijkt me nonsens. PCs hardware is nagenoeg altijd upwards compatible: Oude programmas draaien op nieuwe hardware. Indien de CPU extra features ondersteunt, dan worden die features simpelweg niet gebruikt door het oude programma. En de oude features zitten gewoon nog in de nieuwe CPU.
Overgang XP -> W7 -> W10 leverde meer issues
Welk programma gaat het om?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat is het probleem, kan me niet voorstellen dat het aan de processor ligt, besturingssysteem 64 bits en software 32 bits betekent dat software zeer waarschijnlijk niet zal werken.
Maar u kunt altijd op uw nieuwe computer een dual bootsysteem installeren, naast het besturingssysteem het besturingssysteem waarmee het oude software pakket werkt.
Bij het opstarten krijgt u de keuze welk besturingssysteem u wilt gaan gebruiken.
Als het software pakket inderdaad 32 bits is kunt u ook het besturingssysteem op uw nieuwe computer wijzigen naar een 32 bits versie.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door 16again »

Kolibrie schreef:
09 mar 2021 12:33
Wat is het probleem, kan me niet voorstellen dat het aan de processor ligt, besturingssysteem 64 bits en software 32 bits betekent dat software zeer waarschijnlijk niet zal werken.
Nieuwer 64bit windows OS heeft 32bit subsysteem, om het oude 32 bit spul te draaien.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door crazyme »

Voordat je onderbouwde reacties mag verlangen, denk ik dat je eerst eens een degelijke probleem beschrijving neer mag zetten.

Welke software op welke pc ?

En waarom helpt de verkoper of softwareleverancier niet ?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door grun »

Misschien kan TS iets met een Virtual Machine en daar dan een CPU emulator programma in draaien. Maar ik roep ook maar wat, het zou helpen als TS iets meer details geeft. Nu blijft het gokken wat hij bedoelt.
https://www.unicorn-engine.org/

Methusalah
Berichten: 1163
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
09 mar 2021 12:31
Smeagollem schreef:
09 mar 2021 09:46
"Helaas gebruik je een nieuwe generatie processor en het programma is er een beetje oud voor."
Dat lijkt me nonsens. PCs hardware is nagenoeg altijd upwards compatible: Oude programmas draaien op nieuwe hardware. Indien de CPU extra features ondersteunt, dan worden die features simpelweg niet gebruikt door het oude programma. En de oude features zitten gewoon nog in de nieuwe CPU.
Overgang XP -> W7 -> W10 leverde meer issues
Welk programma gaat het om?

Misschien lijkt het jou nonsense maar dit gebeurt wel vaker. Oude software werkt lang niet altijd op nieuwe hardware. Het is ook heel erg afhankelijk van hoe goed de software in dit verhaal is. Het zou inderdaad fijn zijn als we weten om welke software het gaat.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
09 mar 2021 23:43
Voordat je onderbouwde reacties mag verlangen, denk ik dat je eerst eens een degelijke probleem beschrijving neer mag zetten.
Dit dus. In de huidige vorm is het topic vrij kansloos.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
10 mar 2021 09:23
Misschien lijkt het jou nonsense maar dit gebeurt wel vaker. Oude software werkt lang niet altijd op nieuwe hardware.
Je trekt het nu wel veel breder. Het ging specifiek om processor, hardware omvat veel meer

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
09 mar 2021 12:31
Smeagollem schreef:
09 mar 2021 09:46
"Helaas gebruik je een nieuwe generatie processor en het programma is er een beetje oud voor."
Dat lijkt me nonsens. PCs hardware is nagenoeg altijd upwards compatible: Oude programmas draaien op nieuwe hardware. Indien de CPU extra features ondersteunt, dan worden die features simpelweg niet gebruikt door het oude programma. En de oude features zitten gewoon nog in de nieuwe CPU.
Overgang XP -> W7 -> W10 leverde meer issues
Welk programma gaat het om?
Hoeft niet, bepaalde software kan met sommige GPU's niet lekker overweg, en dat is óók hardare. Wij hebben hier op de zaak ooit 50 laptops ongebruikt retour HP gestuurd, omdat er iets in het BIOS zat, waardoor een bepaald, relatief exotisch, maar in onze branche gangbaar softwarepakket, niet werkend op te krijgen was. Ook niet na veel assistentie van HP. Dat lag vml wel aan de combinatie CPU, moederbord en bios.

Mijn meestgebruikte programma, ArcGIS van Esri, is nog niet zo lang geleden af gestapt van eigen gecertificieerde nvidia drivers, die software wil(de) niet altijd lief samenspelen met GPU's van AMD bijvoorbeeld.

Dus het is niet zo zwart/wit. (iGPU's worden vaak gezien als onderdeel van de CPU door software, dus deze melding is zelfs niet 100% waterdicht)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

Het kan trouwens ook uit de security hoek komen, aangezien veel generaties intel CPU's een paar hardware security bugs kennen, bekend onder de naam "meltdown".

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

Of hebben we het hier over een iMac met die nieuwe M1 cpu, waar nog niet alle software op werkt?

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door rvjapio »

'als administrator uitvoeren' (rechter muisknop) wil nog wel eens helpen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door sjohie »

rvjapio schreef:
10 mar 2021 10:54
'als administrator uitvoeren' (rechter muisknop) wil nog wel eens helpen.
Inderdaad, maar je zou toch hopen dat de zo te lezen al inschakelde helpdesk van het bedrijf, dat soort open deuren al heeft ingetrapt? Idem flashen van bios moederbord naar nieuwste versie trouwens, of XP/7 compatibiliteit optie kiezen.

Het zou wat mij betreft wel helpen als TS even de hardware beschrijft, dus moederbord, precieze processor, en grafische kaart, en de naam van de software.

Smeagollem
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2021 09:30

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Smeagollem »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.
De naam van het software programma wil ik in dit stadium nog niet prijsgeven.
Ik zit nog in onderhandeling met de leverancier.

Wat ik wel kan vertellen is dat het een erkent grafisch programma is in Windows 10 op een HP desktop.
De helpdesk heeft geprobeerd om van afstand de installatie te doen in mijn computer maar kwamen er niet uit en kwamen met de reactie die ik letterlijk heb overgenomen.

De vraagstelling kwam eigenlijk meer om te weten te komen of hier eventueel juridisch wat tegen te doen is.
De leverancier komt elk jaar met een nieuwe versie die je dan kan komen.
Dit zou betekenen dat men elk jaar de oude versie incompatibel kan maken en dat je elk jaar minimaal € 600,00 moet uitgeven om met dat programma te werken.

Als dit het geval zou zijn moeten zij dat bij aankoop aangeven zodat je weet dat je een abonnement aanschaft.
Dit is dus niet het geval. Je kan je abonneren voor een bedrag per maand of het product kopen.

Als je het programma koop mag je ook verwachten dat je dit kan blijven gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
Wat ik wel kan vertellen is dat het een erkent grafisch programma is in Windows 10 op een HP desktop.
Een "erkend" programma? Wat is dat?
Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
De leverancier komt elk jaar met een nieuwe versie die je dan kan komen. Dit zou betekenen dat men elk jaar de oude versie incompatibel kan maken en dat je elk jaar minimaal € 600,00 moet uitgeven om met dat programma te werken.
Het is niet zo zinvol om iets gelijk in het extreme te trekken. Dat een product jaren na aanschaf niet meer gebruikt kan worden, is normaal. Als dat ieder jaar zou gebeuren, is dat echter niet normaal. Maar dat is dus ook totaal niet aan de orde.
Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
Je kan je abonneren voor een bedrag per maand of het product kopen.
Hm, van welk grafisch programma ken ik dat ook alweer... :wink:
Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
Als je het programma koop mag je ook verwachten dat je dit kan blijven gebruiken.
Klopt. Maar niet eindeloos.

En: van een gebruiker van een specifiek (duur) programma mag je ook verwachten dat die zelf checkt of een pc-upgrade voor compatibiliteitsissues zorgt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door grun »

Smeagollem schreef:
10 mar 2021 12:58
Als je het programma koop mag je ook verwachten dat je dit kan blijven gebruiken.
Dat kun je toch ook? Op je vorige computer werkt het programma prima, het probleem trad pas op toen je een andere pc kocht met een cpu die kennelijk niet compatible is. Niet dat ik het daarmee eens ben, begrijp me goed, maar dit gebeurt wel vaker.

Smeagollem
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2021 09:30

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door Smeagollem »

Niet als op de home pagina van de leverancier het installatieprogramma nog steeds te instaleren is.
Dan vervolgens niet werkt.
Waarbij ik aanmerk dat men de geregisterde gebruiker op z'n minst op de hoogte zou kunnen brengen.
Zelfs hun technische ondersteuning kwam er niet uit waar het probleem zat.
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat het installatieprogramma ook niet op een wat oudere laptop werkt.

[Deel bericht verwijderd.]

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Installeren van gekochte software lukt niet op nieuwe pc

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je het programma koop mag je ook verwachten dat je dit kan blijven gebruiken.
Maar je kan toch niet verwachten dat een maker van een softwarepakket alle toekomstige updates en innovaties alvast meegenomen heeft in een pakket? Dat een pakket werkt op huidige pc's lijkt me logisch. Maar je kan niet verwachten dat een maker van software nu al rekening houdt met een pc van over 4 jaar.
[Quote verwijderd.].
Mmmm. Ik wilde nog verder inhoudelijk reageren, maar je hebt jezelf volledige gediskwalificeerd wat mij betreft en dit topic is verder geen inhoudelijk antwoord waard.

Gesloten