LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 11:52
En daarna bleef het verder stil, sorry voor het lange verhaal, maar kan dit zomaar??
Wat zijn mijn rechten hierin en mag de Mediamarkt zomaar mijn lening contract beëindigen zonder met mij te overleggen?
Het was immers een reparatieopdracht en geen retourzending, ik ben echte ten einde raad.
Tevens is de laptop ook niet meer in de aanbieding, maar €100 duurder geworden.
Nee, dat mag niet zomaar. Jij hebt niet ontbonden en zij kunnen dat niet. De laptop is daarom nog steeds van jou. Ik zou beginnen met het aanschrijven en daarin je laptop op eisen. De verkoper is in beginsel aansprakelijk voor het verlies aan data. Dat kan anders uit pakken als hier afspraken over zijn gemaakt.

Deze reparateur is veroordeeld om te betalen voor de reproductie van alle data.
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ1228
sylvesterb schreef:
24 feb 2021 10:36
Erg netjes trouwens dat de Mediamarkt bij een defect wat ze niet kunnen repareren zo zonder enige problemen overgaan tot terugbetaling.
Je zo opstellen dat je klant €100,- meer kwijt is noem ik vuil.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
24 feb 2021 15:16
Ik koop niet bij de Mediamarkt :D maar heb wél ervaring met laptop- en computerreparaties. Jouw opmerking was overigens volledig generiek van aard, en beperkte zich niet tot de Mediamarkt.
Jij wint, ik heb er inderdaad niet bijgezet dat het over de MediaMarkt ging.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik denk dat een hoop leden TS niet goed begrijpen. Het gaat TS niet om de verloren data, daarvoor was een backup gemaakt. Het gaat er TS om dat de data op de harde schijf, die mogelijk wel bruikbaar is, niet in andermans handen komt.
Het simpele formatteren van de harde schijf zak de dat niet ontoegankelijk maken.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Sira »

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de gang van zaken voor de TS zeer vervelend is. Ik kan hem eigenlijk alleen adviseren om een PC, laptop o.d. bij een computerwinkel, die ook reparaties verricht, te kopen en niet bij een bedrijf dat ook koffiezetters en wasautomaten in het assortiment heeft.
Het had waarschijnlijk met de prijs te maken, maar er zijn genoeg computerwinkels die ook zakelijke gerefurbished (voormalige lease laptops) met garantie verkopen. Naar alle waarschijnlijkheid was je dan goedkoper uit geweest en je had misschien een kwalitatief betere gehad.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 23:00
Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.
Ik_weet_niet_alles schreef:
24 feb 2021 18:20
Ik denk dat een hoop leden TS niet goed begrijpen. Het gaat TS niet om de verloren data, daarvoor was een backup gemaakt. Het gaat er TS om dat de data op de harde schijf, die mogelijk wel bruikbaar is, niet in andermans handen komt.
Je hebt gelijk. TS zou de MediaMarkt nog kunnen bevragen rondom de AVG.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wees blij, een lening voor een laptop is bijna het stomste wat je kan doen, qua waardevermindering.....ben je mooi vanaf nu.
Die data is al lang gewist bij het repaircentrum, dus tel je zegeningen en koop een mooie laptop zonder ervoor te lenen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 23:00
fonsflons schreef:
23 feb 2021 22:54
En de gouden regel sinds 1980: backuppen.

Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die al hun belangrijke data niet automatisch backuppen.
Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.
Grote kans dat je laptop bij binnenkomst gelijk naar fabrieksinstellingen zijn gebracht. Als je gegevens zo gevoelig zijn, had ze voor het brengen moeten verwijderen. Want ook als ze er nu op hadden gestaan, hadden misschien mensen erin kunnen kijken.
Ik zie geen juridische mogelijkheden.

Waar ik niet mee eens bent is dat je 100 euro meer moet betalen (alfatrion zei dat ook). Een winkel is (in de garantie) verplicht om

Te repareren, indien niet mogelijk
Een vervangende product mee te geven (lees: het zelfde laptop), indien niet mogelijk,
Je het geld terug te geven.

Stap 2 wordt dus overgeslagen, omdat het product duurde is.

Hoe op te lossen, door MediaMarkt te laten weten dat je het juridisch weet hoe het in elkaar zit.

Schrijf een mail dat je niet akkoord bent gegaan met het terugbetaling van je geld. Dat precies hetzelfde laptop te koop is bij de media markt, dat je recht hebt op een vervangende product. Als hun dat niet doen, dat je een klacht in gaat dienen bij ACM (https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-m ... en-aan-acm) en een procedure gaat starten bij geschillencommissie thuiswinkel (https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... uiswinkel/).

Echter, dan moet het wel gaan om precies hetzelfde model dan je hebt aangekocht. Indien precies hetzelfde model niet meer leverbaar is, en de laptop van 100 euro duurder een vervolg versie is dan staat media markt wel in zijn recht.

Matrox1983
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2021 10:56

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Matrox1983 »

Bedankt voor de vele reacties.

Ik merk inderdaad dat niet iedereen precies heeft begrepen waar het exact om gaat.

Het is tevens ook niet zo dat de Mediamarkt de terugbetaling heeft uitgevoerd omdat deze niet meer te repareren was.
De laptop was namelijk al gerepareerd bij de service center, dit konden ze mij nog wel vertellen over de telefoon.

De service center heeft de laptop vervolgens verstuurd naar een filiaal van MM, daar hebben ze de laptop weer terug gestuurd naar de service center, met het bericht dat de laptop niet via hun geleverd was.

Vanaf dat moment is de laptop terug het magazijn ingegaan en kreeg ik het bericht dat mijn laptop retour is genomen.


Omdat de laptop nieuw was, leek het mij geen goed idee om deze open te schroeven en de M2 ssd eruit te halen :!:
Ik ging verder ook niet van dit scenario uit, maar als je alles van te voren zou weten had ik het inderdaad allemaal anders gedaan.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Seinhuis schreef:
24 feb 2021 19:49
Grote kans dat je laptop bij binnenkomst gelijk naar fabrieksinstellingen zijn gebracht. Als je gegevens zo gevoelig zijn, had ze voor het brengen moeten verwijderen. Want ook als ze er nu op hadden gestaan, hadden misschien mensen erin kunnen kijken.
Ik zie geen juridische mogelijkheden.
De laptop is nog altijd het eigendom van TS. Een vordering tot teruggave op straffe van een dwangsom komt gewoon voor toewijzing in aanmerking.
Seinhuis schreef:
24 feb 2021 19:49
Te repareren, indien niet mogelijk
Een vervangende product mee te geven (lees: het zelfde laptop), indien niet mogelijk,
Je het geld terug te geven.
Onjuist. TS kan in beginsel kiezen uit herstel of vervanging. En later komen daar ontbinding en prijsvermindering bij daar een optie om te ontbinden en bij.
Seinhuis schreef:
24 feb 2021 19:49
Echter, dan moet het wel gaan om precies hetzelfde model dan je hebt aangekocht. Indien precies hetzelfde model niet meer leverbaar is, en de laptop van 100 euro duurder een vervolg versie is dan staat media markt wel in zijn recht.
Onjuist. TS kan dan een dekkingskoop sluiten en het meerdere verhalen op de media markt.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Seinhuis »

alfatrion schreef:
25 feb 2021 01:08
Seinhuis schreef:
24 feb 2021 19:49
Grote kans dat je laptop bij binnenkomst gelijk naar fabrieksinstellingen zijn gebracht. Als je gegevens zo gevoelig zijn, had ze voor het brengen moeten verwijderen. Want ook als ze er nu op hadden gestaan, hadden misschien mensen erin kunnen kijken.
Ik zie geen juridische mogelijkheden.
De laptop is nog altijd het eigendom van TS. Een vordering tot teruggave op straffe van een dwangsom komt gewoon voor toewijzing in aanmerking.
In dit verhaal had ik niet over de laptop zelf, maar puur over de gegevens. Ik weet niet wat er op stond (en ik hoef ook niet te weten, want of het over naakt foto's of bedrijfsgeheimen gaat maakt niet uit), maar als er iets op staat wat iemand anders niet mag zien dan probeer ik (indien mogelijk) de computer eerst naar fabrieksinstellingen te brengen voordat ik het in ga leveren.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het probleem van TS zal hem eerder zitten in de onbekende derden. TS heeft er kennelijk geen probleem mee dat de reperateur eventueel inzage krijgt.

Matrox1983
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2021 10:56

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Matrox1983 »

alfatrion schreef:
25 feb 2021 02:25
Het probleem van TS zal hem eerder zitten in de onbekende derden. TS heeft er kennelijk geen probleem mee dat de reperateur eventueel inzage krijgt.
Prettig idee vind ik dat ook niet, maar ik had weinig keuze verder.
Ik had op z'n minst verwacht dat er enig overleg vanaf de MediaMarkt zou komen.

henk.smit
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018 14:47

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door henk.smit »

Misschien staan uw gegevens (zonder dat u het misschien weet) in de cloud.
Sinds Win10 wordt er een kopie in de cloud aangemaakt, tenzij u dit hebt uitgezet
Als u geluk hebt staat er een kopie in de cloud en hebt u alles terug
succes

jjrandeweg
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2009 13:11

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door jjrandeweg »

Ga nooit meer naar MM alleen voor een cd

Gesloten