LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Matrox1983
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2021 10:56

Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Matrox1983 »

Beste allemaal,

Ik zit met een probleem bij de Mediamarkt, dit is mijn situatie:

02-12-2020 heb ik een Lenovo Legion 5 laptop gekocht in de aanbieding met gespreide betaling wat via Santander loopt.
Na het uploaden van vele documenten was dit eindelijk gelukt en goedkeuring ontvangen.
17-12-2020 Laptop eindelijk verstuurd door de Mediamarkt en ontvangen binnen enkele dagen.
25-01-2021 Ging m'n laptop defect, deze wou bij alle mogelijke pogingen niet meer aan, dus heb ik online een reparatieopdracht aangemaakt bij de Mediamarkt en de laptop netjes in originele doos opgestuurd.

Vervolgens kon ik de reparatiestatus online volgen zoals je hieronder in de screenshot kunt zien:

Afbeelding

Maar na 01-02-2021 bleef het een tijdje stil, vond de melding sowieso al erg vreemd. De melding dat ik de laptop weer op kon halen bij de filiaal waar ik hem naar toe gestuurd had...Hij zou toch terug gestuurd worden? Even afwachten dan maar.

08-02-2021 Kwam er opeens een vreemde melding bij: portal:repair_default_vendor.status.101 ??
Oké dat is wel vreemd, misschien morgen dan maar even bellen als ik wat eerder thuis ben na mijn werk dacht ik bij mezelf.

09-02-2021 Kreeg ik plots een email:

"Geachte meneer xx,
Wij hebben jouw product(en) retour ontvangen. Bijgaand tref je de creditfactuur aan voor het bedrag van 1.049,00 Euro."


Neeee dacht ik bij mezelf, m'n data! Er staat zoveel privé en werk data op de laptop. Die zag ik niet aankomen....
Het enige dat ik wil is de laptop terug in gerepareerde staat.
Dus ik meteen tijd gemaakt om te bellen, nou na 30 min eindelijk iemand aan de telefoon gekregen.
Het was een vrouw die erg slecht Nederlands sprak, ze vond het erg vervelend zei ze en ze ging een mailtje sturen naar de reparatiecenter met het verzoek om zsm contact met mij op te nemen en dat ik dus niet het geld terug wil, maar de laptop.
Er zou binnen een werkdag contact met mij worden opgenomen, er gingen een aantal dagen voorbij en ik hoorde maar niks.

11-02-2021 Mail ontvangen van Santander:
"Beste meneer xx,

Uw aankoop bij de Media Markt is geannuleerd. Graag vertellen wij u wat dit betekent voor uw financiering bij Santander Consumer Finance Benelux B.V.

Geen lening

Door het annuleren van uw aankoop is ook uw lening geannuleerd. Door u betaalde bedragen storten wij binnen 14 dagen terug naar het bankrekeningnummer dat bij ons bekend is.
"

Meteen weer verschillende pogingen gedaan om Mediamarkt te bereiken, telefonisch was het na verschillende keren van meer dan 40 min wachten aan de lijn niet gelukt. Een enkele keer werd er opgenomen, maar de verbinding was zo slecht dat er door Mediamarkt weer werd opgehangen.

12-02-2021 Vervolgens via een mail gestuurd met het verzoek dat ze hun fouten recht gaan zetten en ik graag mijn laptop terug ontvang, hier heb ik nooit een mail op terug ontvangen. Daarna ook via Messenger in contact gekomen van Mediamarkt, het enige dat ze kunnen zeggen is dat ze het vervelend vinden, maar ik had telefonisch al contact gehad en ik zou terug gebeld worden, daarna werd het gesprek afgekapt. Alle daarop volgende pogingen om via Messenger in contact te komen zijn niet gelukt.

16-02-2021 Ik was ten einde raad, dus toen heb ik een nummer gebeld van een filiaal in Hoorn, ik kreeg vrij snel een vrouw aan de telefoon en ze gaf aan dat dit niet de gewoonte is om op deze manier over een garantie/reparatie kwestie te bellen. Maar voor deze keer maakte ze een uitzondering en heb ik het hele verhaal uitgelegd. Ze ging haar best doen voor me zei ze.

Dezelfde dag nog een email gekregen van dezelfde mevrouw:
"Beste xx

We hebben mekaar vandaag gesproken over de laptop,
Ik zie dat er op 09-02-21 een retour betaling is gedaan.
Dit moet je 1 dezer dagen op je rekening hebben.

Met vriendelijke groet,

xx
MediaMarkt klantenservice'

17-02-2021 Hier had ik vrij boos op gereageerd, met het verzoek om te zoeken naar een oplossing.
Helaas kreeg ik weer een email terug waaruit blijkt dat ze totaal niet meedenken.

"Beste xx,

Ik vind het heel erg vervelend, dat er overgegaan is tot een uitbetaling.

Daar het bedrag volgens mijn collega reeds gecrediteerd is, kan er jammer genoeg geen wijziging gebracht worden aan het voorval en zal de terug storing plaatsvinden.

Mijn welgemeende excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

xx
Jouw MediaMarkt team"

En daarna bleef het verder stil, sorry voor het lange verhaal, maar kan dit zomaar??
Wat zijn mijn rechten hierin en mag de Mediamarkt zomaar mijn lening contract beëindigen zonder met mij te overleggen?
Het was immers een reparatieopdracht en geen retourzending, ik ben echte ten einde raad.
Tevens is de laptop ook niet meer in de aanbieding, maar €100 duurder geworden.

[Moderator: eigennamen verwijderd.]

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, vervelend.
Voortaan zoals vele de MM maar voorbij lopen.
Hoop dat je privé en zakelijke bestanden niet in verkeerde handen komen. De kans dat dit nog goedkomt lijkt me minder dan nihil.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.

Matrox1983
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2021 10:56

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Matrox1983 »

DeZevendeHenk schreef:
23 feb 2021 22:50
Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.
Is dat niet afhankelijk van wat er defect is dan?
In dit geval vermoed ik dat er iets met de accu aan de hand was, het viel namelijk op dat deze het nog geen half uur uit kon houden zonder adapter.

Ik vind het hoe dan ook bijzonder dat de laptop ineens is afgehandeld als zijnde retourzending terwijl daar geen opdracht voor was gegeven.

Matrox1983
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2021 10:56

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Matrox1983 »

fonsflons schreef:
23 feb 2021 22:54
En de gouden regel sinds 1980: backuppen.

Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die al hun belangrijke data niet automatisch backuppen.
Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 23:00
fonsflons schreef:
23 feb 2021 22:54
En de gouden regel sinds 1980: backuppen.

Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die al hun belangrijke data niet automatisch backuppen.
Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.
als je je zorgen maakt over je data, waarom laat je het dan op je laptop staan als je hem opstuurt?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kokka1 schreef:
23 feb 2021 23:11
Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 23:00
fonsflons schreef:
23 feb 2021 22:54
En de gouden regel sinds 1980: backuppen.

Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die al hun belangrijke data niet automatisch backuppen.
Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.
als je je zorgen maakt over je data, waarom laat je het dan op je laptop staan als je hem opstuurt?
Dat lijkt me simpel. De laptop deed het niet meer, dus er was geen mogelijkheid het eraf te halen.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Nijogeth schreef:
23 feb 2021 23:21
Kokka1 schreef:
23 feb 2021 23:11
Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 23:00


Natuurlijk heb ik back-ups, alleen niet van de laatste 3 dagen voordat de laptop stuk ging.
Wat ik meer zorgelijk vind, is dat mijn data nu ergens is waarover niemand mij wat kan vertellen.
als je je zorgen maakt over je data, waarom laat je het dan op je laptop staan als je hem opstuurt?
Dat lijkt me simpel. De laptop deed het niet meer, dus er was geen mogelijkheid het eraf te halen.
goed punt haha :?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Cro »

Matrox1983 schreef:
23 feb 2021 22:58
DeZevendeHenk schreef:
23 feb 2021 22:50
Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.
Is dat niet afhankelijk van wat er defect is dan?
In dit geval vermoed ik dat er iets met de accu aan de hand was, het viel namelijk op dat deze het nog geen half uur uit kon houden zonder adapter.

Ik vind het hoe dan ook bijzonder dat de laptop ineens is afgehandeld als zijnde retourzending terwijl daar geen opdracht voor was gegeven.
Normaliter wordt altijd aangeraden om machines zonder data op te sturen. Dit omdat er bij reparatie in de regel ook een fabrieksreset wordt gedaan. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit niet ergens heeft gestaan bij informatie bij het RMA traject via Mediamarkt. Normaal gesproken staat dat altijd op de RMA formulieren of vermeld bij de verzendinstructies.

Dat de laptop gecrediteerd wordt is juist helemaal niet bijzonder. Juist reparatie zie je tegenwoordig steeds minder. Men gaat meer en meer over op vervangen of crediteren aangezien dat sneller, en waarschijnlijk ook goedkope is, en de meeste klanten dat ook prefereren.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
23 feb 2021 22:50
Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.
Onjuist. Of dat het geval is, hangt uiteraard volledig af van wát er gerepareerd moet worden én wat er overeengekomen is.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door BL2 »

En hoe wil je de data überhaupt verwijderen als deze ineens en onverwachts niet meer aan gaat. Zelf de schijf eruit halen lijkt me ook geen goed plan.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
24 feb 2021 09:56
DeZevendeHenk schreef:
23 feb 2021 22:50
Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.
Onjuist. Of dat het geval is, hangt uiteraard volledig af van wát er gerepareerd moet worden én wat er overeengekomen is.
Ik snap de opmerking van Henk wel, het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat computers, tablets, telefoons e.d. volledig gereset terug komen. Zelfs met bijvoorbeeld scherm reparaties zie je dit al gebeuren. De relatie wel wat er gerepareerd moet worden lijkt steeds minder relevant te worden. Wat er overeengekomen is, is uiteraard wel belangrijk.
BL2 schreef:
24 feb 2021 10:07
En hoe wil je de data überhaupt verwijderen als deze ineens en onverwachts niet meer aan gaat. Zelf de schijf eruit halen lijkt me ook geen goed plan.
Mits de storage niet gesoldeerd is, wat helaas steeds vaker voorkomt, is de storage vaak een van de weinige user servicable componenten die er nog zijn. Zo lastig hoeft dit dus niet te zijn in zo'n geval.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef:
24 feb 2021 10:07
En hoe wil je de data überhaupt verwijderen als deze ineens en onverwachts niet meer aan gaat. Zelf de schijf eruit halen lijkt me ook geen goed plan.
Daarom moet je ook backups maken in de periode dat hij het wel doet. Backups zijn juist bedoeld voor dit soort onverwachtse situaties en niet enkel voor wanneer het fout gaat.

Erg netjes trouwens dat de Mediamarkt bij een defect wat ze niet kunnen repareren zo zonder enige problemen overgaan tot terugbetaling. Uitgaan dat het een simpel accu probleem is bij het niet aangaan is wel erg voorbarig, dan hadden ze wel de accu vervangen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap ook wel wat hij waarschijnlijk bedoelt, maar dat maakt zijn stellige statement niet ineens waar. En omdat dat soort onjuistheden makkelijk een verkeerde indruk wekken bij de onwetende lezer, heb ik het beeld even gecorrigeerd.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door BL2 »

sylvesterb schreef:
24 feb 2021 10:36
Daarom moet je ook backups maken in de periode dat hij het wel doet. Backups zijn juist bedoeld voor dit soort onverwachtse situaties en niet enkel voor wanneer het fout gaat.
Daar gaat het natuurlijk niet om, maar om een enorme berg prive en zakelijke data welke op het apparaat staat en er niet af te krijgen is, maar wel te zin is binnen de reparatie omgeving in Tsjechië bijvoorbeeld.....

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
24 feb 2021 13:04
sylvesterb schreef:
24 feb 2021 10:36
Daarom moet je ook backups maken in de periode dat hij het wel doet. Backups zijn juist bedoeld voor dit soort onverwachtse situaties en niet enkel voor wanneer het fout gaat.
Daar gaat het natuurlijk niet om, maar om een enorme berg prive en zakelijke data welke op het apparaat staat en er niet af te krijgen is, maar wel te zin is binnen de reparatie omgeving in Tsjechië bijvoorbeeld.....
Dat is natuurlijk altijd een risico dat je neemt, daarom zie je, vooral op de zakelijke markt, ook dat sommige bedrijven geen laptops kopen met gesoldeerde storage, of een policy hebben deze niet te laten repareren door externe partijen, maar te vernietigen.

Ook zijn er laptop fabrikanten die daar op inspelen door een service te bieden waarbij bij een omruil de koper vooraf de storage mag verwijderen en houden.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
24 feb 2021 09:56
DeZevendeHenk schreef:
23 feb 2021 22:50
Na reparatie is de data van een laptop sowieso gewist.
Onjuist. Of dat het geval is, hangt uiteraard volledig af van wát er gerepareerd moet worden én wat er overeengekomen is.
Als je een laptop komt inleveren zeggen ze zelfs van tevoren dat je je data er zelf af moet halen. Nou kan dit in dit geval logisch niet maar je kunt zeker niet "overeenkomen" dat ze jouw data erop laten staan en je weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze je data wissen. Ik bedoel dit als praktijk opmerking en niet als juridisch discussiestuk.
Laatst gewijzigd door DeZevendeHenk op 24 feb 2021 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk kan dat wel. Het hangt volledig van de aard van de reparatie af. Je kunt in eider geval afspreken dat er niet bewust data onbruikbaar of onbereikbaar wordt gemaakt zonder overleg of voorafgaande toestemming. Of je laat, indien mogelijk, je data eerst backuppen of clonen. Het is maar net wat je wilt en waar je voor wilt betalen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
24 feb 2021 15:09
Natuurlijk kan dat wel. Het hangt volledig van de aard van de reparatie af. Je kunt in eider geval afspreken dat er niet bewust data onbruikbaar of onbereikbaar wordt gemaakt zonder overleg of voorafgaande toestemming.
Heb je dat al eens geprobeerd bij de Mediamarkt?

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laptop bij Mediamarkt, garantie als zijnde retour behandeld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik koop niet bij de Mediamarkt :D maar heb wél ervaring met laptop- en computerreparaties. Jouw opmerking was overigens volledig generiek van aard, en beperkte zich niet tot de Mediamarkt.

Gesloten