LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop reparatie van 3 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Wat is de gemiddelde reparatietijd van een laptop

3 weken
11
39%
2 maanden
4
14%
3 maanden
2
7%
Weet ik niet, maar 3 maanden is schandelijk
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door Dr.O »

Juridisch ben je niet onderlegd....je denkt van wel...verder denk ik als arts..dat je bovenkamertje niet helemaal fris is :shock:

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nogmaals:

Ik heb de praktische kant van de problemen voorgelegd en de zaak niet juridisch voorgelegd.

Ik heb dus aangegeven hoe het in de praktijk werkt en ook hoe de problemen ontstaan.

Je kunt niet zomaar de problemen bij de fabrikant negeren.
Juridisch ben je niet onderlegd....je denkt van wel...verder denk ik als arts..dat je bovenkamertje niet helemaal fris is
Als arts zijnde ga je ook kijken waar de echte problemen zitten en die pak je dan aan.
Je gaat niet de symptomen verhelpen.

Dus als je buikpijn hebt, ga je niet een pijnstiller geven tegen die buikpijn, maar ga je kijken wat de oorzaak is van de buikpijn.

Dus als de fabrikanten problemen hebben met de levering van de onderdelen, ga je niet de winkelier juridisch hard aanpakken, omdat hij de reparaties niet uitvoert.
Dat is niet normaal! :evil:

Als je het juridisch wilt aanpakken, dan ga je kijken wat de oorzaak is dat de onderdelen niet leverbaar zijn.

Dus pak het probleem bij de bron aan, en niet ergens halverwege of bijna achteraan.

Dat noemt men logisch nadenken en ook logisch de problemen oplossen.

Dus als jij een notebook koopt van merk X en daar zit een moederbord in van merk X en type Z, bij problemen kan die alleen vervangen worden door merk X en type Z.
Dus als het moederbord van merk X en van type Z niet leverbaar is bij de fabrikant, kun je niet van de winkelier verlangen dat hij binnen 4 tot 6 weken het moederbord vervangt als nergens dat moederbord leverbaar is en het moederbord pas leverbaar is na 16 weken.

Wat er nu dus gebeurd is dat van de winkelier geëist wordt dat die het moederbord binnen 6 weken levert en anders wordt de winkelier juridisch vervolgt.

Compleet idioot.

En bij wie is dan het bovenkamertje dan niet helemaal fris?

Bij de degene die eist dat de onderdelen vervangen wordt, terwijl die onderdelen nergens leverbaar zijn! :evil:

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dus als de covers van de notebook nergens leverbaar zijn, kun je en mag je niet van de winkelier verwachten dat hij ze dan vervangt.

Kun je wel eisen, maar waarmee moet hij dan die covers vervangen?
Met de nog niet geleverde covers? Gaat alleen zo moeilijk.

Of je hebt 2 jaar geleden een harde schijf gekocht van 20 GB en die gaat kapot, en je eist van de winkelier gelijk een nieuwe van 20 GB.

Gaat alleen een beetje moeilijk nu dat die niet leverbaar is.

grappigzeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2007 01:56

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door grappigzeg »

@ikbenik

Jij kan wel tegen iedereen zeggen dat ze onzin praten en vragen waar ze in godsnaam de info vandaan halen maar de enige die dingen zegt die niet kloppen ben jij.

Ten eerste bestaat er WEL zo iets als een wettelijke garantie en die word NIET bepaald door de winkelier. Deze wettelijke garantie staat sind ongeveer 4-5 jaar vastgesteld.

Deze wet houdt in dat voor elk produkt een vaste garantie periode staat. Deze garantieperiode is afhankelijk van de economische levensduur van het produkt en de verwachting van deze levensduur.

In dit geval is de verwachte levensduur (een duur waarin je ervan moet uitgaan dat het produkt niet defect raakt) van een laptop of notebook 36 maanden oftewel 3 jaar.

Dat houdt in dat wanneer de laptop in deze periode defect raakt je deze garantie hebt van de partij waar je het koopcontract mee heb en dat is de winkelier. Ongeacht wat de winkelier aan garantie heeft gegeven heeft de consument recht op een probleemloos herstel.

Een, gelijk ten tweede, probleemloos herstel is dus niet een herstel waarin er min een half jaar gewacht moet worden op onderdelen die de winkelier van de fabrikant moet krijgen. De consument heeft niks te maken met de fabrikant. De consument heeft een contract met de winkelier en als de winkelier problemen heeft met de fabrikant dan is dat een probleem van de winkelier.

En als een winkelier meent een product niet te kunnen repareren omdat hij geen onderdelen meer kan krijgen dan zal hij het product moeten vervangen voor een gelijkwaardig pruduct of hij zal het resterende bedrag (rekensommetje tussen de verwachte levensduur en de tijd sinds het produkt verkocht is) moet uitkeren aan de consument. Dus dan is het probleem van "wat verwacht je dan wat ik moet doen als ik geen onderdelen meer zijn" ook opgelost.

Helaas zijn zelfs heel veel winkeliers, met name meestal de kleinere, niet op de hoogte van deze wet. Vaak wanneer de winkelier is aangesloten bij een brancheorganisatie is het wat makkelijker op te lossen aangezien er een geschillencommissie is. Indien dat niet het geval is moet er, wanneer de winkelier onwetend en koppig blijft, gebruik gemaakt worden van bv rechtsbijstand maar dat komt meestal ook niet zo ver omdat deze winkelier informatie laat inwinnen en uiteindelijk zijn plicht voldoet wat in de lange termijn voor hem een stuk goedkoper zal zijn dan een rechtzaak verliezen.

Grootse probleem is de amateur "hobby" winkelier, deze kramen de grootste onzin uit en zijn vaak erg vervelend en denken en geloven dat ze gelijk hebben en zullen het wel tot een rechtzaak laten komen. Het probleem is dan niet dat je wel of niet in je recht staat want uiteraard zal deze winkelier ook aan zijn plicht moeten voldoen (en zal hij van een koude kermis thuiskomen aangezien een rechtzaak niet goedkoop is) alleen het duurt wat langer.


Wat op zich wel interessant is over het "fabrikant"-probleem en daar bij quoteer ik
En als je wilt dat Acer en alle andere fabrikanten hun zaakjes goed voor elkaar hebben en dat zij de reparaties vlot afhandelen, dan moet eerst de regelgeving worden aangepast.
Dat de fabrikanten rechtstreeks aan te pakken zijn, i.p.v. via de winkelier.
Want zolang dat dat niet gebeurd, zullen de fabrikanten steeds lakser worden.
Maar hier zijn de consumenten, consumentenorganisaties en geschillencommissies totaal doof voor.
Zeer, zeer jammer.
Ook dit klopt niet. Uiteraard zijn consumentenorganisaties daar doof voor. Nogmaals. De consument heeft niks te maken met een fabrikant maar met de partij waar hij het contract mee heeft, de winkelier. De winkelier is verantwoordelijk. Een consumentenorganisatie, opgericht door en voor consumenten tegen gezeur met winkeliers staat uiteraard.. voor de consument.

Als er idd zo een groot probleem is tussen fabrikant-winkelier dan kunnen altijd de winkeliers een winkeliersorganisatie beginnen om gezeur tussen fabrikanten en winkeliers tegen te gaan net als dat consumenten dat gedaan hebben tussen winkeliers en consumenten. Maar dat is niet het pakkie aan van of de consument of een consumentenorganistie.

Dit valt gewoon onder de verantwoordelijkheid van de winkelier en dat is gewoon logisch.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door aussienl »

Het grappige is dat ikbenik in elk forum alles afschuift :

Het is de schuld van de zeurende klant.
De klant besodemieterd de zaak
De fabriek is de schuld.
Het is de schuld van de conusmenten organisaties
Het is de schuld van de grote winkels

Als je alles doorleest wat wat hij bijgedragen heeft, worden alle kleine winkeliers uitgeknepen, verdienen ze niks, staan ze dag en nacht klaar voor een hongerloontje, worden ze door iedereen, maar dan ook iedereen verkeerd begrepen, begrijpt helemaal niemand iets van computers behalve hij, is iedereen te stom etc etc.
Ik begrijp niet dat ikbenik niet er mee ophoudt. Ik heb constant tranen in mijn ogen als ik zijn bijdrages lees

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat houdt in dat wanneer de laptop in deze periode defect raakt je deze garantie hebt van de partij waar je het koopcontract mee heb en dat is de winkelier. Ongeacht wat de winkelier aan garantie heeft gegeven heeft de consument recht op een probleemloos herstel.
De minimale wettelijke garantie is 6 maanden en voor de rest is het vrij aan de winkelier om deze te bepalen.

Dus het is niet zo dat je recht hebt op 3 jaar gratis reparatie of vervanging.

Als jij een notebook koopt en er zit maar 1 jaar garantie op en na 1½ jaar gaat die kapot, dan hoef je maar de helft van de reparatiekosten te betalen.
Een, gelijk ten tweede, probleemloos herstel is dus niet een herstel waarin er min een half jaar gewacht moet worden op onderdelen die de winkelier van de fabrikant moet krijgen.
Als in die periode gekozen wordt om het product te vervangen of geld terug en de onderdelen zijn niet leverbaar, dan kun je niet verlangen dat de winkelier het product gaat repareren.
Dus dan is het probleem van "wat verwacht je dan wat ik moet doen als ik geen onderdelen meer zijn" ook opgelost.
Dan heb je mijn betoog niet goed gelezen! :evil:

Ik heb aangegeven dat als je een defecte notebook bij de verkopende winkelier terugbrengt voor reparatie dat jouw betoog wel degelijk klopt.

Maar als je die defecte notebook bij een andere winkel ter reparatie aanbiedt, dan gaat jouw verhaal niet op.
Dan heb je als de notebook na 1½ jaar kapot gaat géén recht op reductie van de reparatiekosten.
En als er op onderdelen gewacht moet worden, dan gaat jouw betoog niet op.
En over die situaties heb ik het steeds. Omdat die ook veelvuldig voorkomen.

Dus over producten die bij de winkelier ter reparatie worden aangeboden die niet bij die winkelier gekocht zijn.

Als jij bij Mycom een notebook koopt en binnen die 3 jaar gaat er iets kapot en je biedt bij mij die notebook ter reparatie aan, dan kun je géén aanspraak maken op die regels die jij noemt.

Dus gaat dan de notebook na 1½ jaar kapot, dan dien je gewoon te wachten op de onderdelen en je hebt geen aanspraak op de garantie.

Over dat soort zaken heb ik het de hele tijd.

Dus om veel misverstanden te voorkomen: Ik had het niet over de problemen bij notebooks die bij mij gekocht waren en die terugkwamen voor garantieafwikkelingen!

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door tienepien »

ach kom toch, overdrijven is ook een vak hoor.
Er mag wel eens vaker ook naar de andere kant gekeken worden.

Daarnaast kan een consument wel wettelijk niets met de fabrikant te maken hebben, maar in de praktijk beinvloed de fabrikant natuurlijk wel het product en de klachtafhandeling. Ik denk dat het goed zou zijn als consumenten en consumentenorganisaties zich daar ook negatief tegen opzetten en zich niet alleen tegen de winkelier richten.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarnaast kan een consument wel wettelijk niets met de fabrikant te maken hebben, maar in de praktijk beinvloed de fabrikant natuurlijk wel het product en de klachtafhandeling. Ik denk dat het goed zou zijn als consumenten en consumentenorganisaties zich daar ook negatief tegen opzetten en zich niet alleen tegen de winkelier richten.
Sindsdien dat de consument zo overdreven beschermd wordt zie je duidelijk dat het een zooitje wordt.

Ook om de consument te beschermen wordt nu de verantwoordelijkheid van de consument verschoven naar de winkelier.
(kijk maar naar de discussie over internetbescherming).

Er wordt ook vaak gezegd dat de klacht van de consument altijd rechtvaardig is en dat de winkelier altijd eropuit is om de consument op te lichten. En dat de consument zielig is en hulpeloos.

Op die manier moet er ook gehandeld worden!

(KOTS).

De consument is helemaal niet zielig en de winkelier is er helemaal niet op uit om de consument te bedonderen!

Stap toch van die idiote gedachtegang af!

Daarbij moeten de problemen bij de bron worden aangepakt.

Door dat g e z e i k duurde het veel te lang voordat de problemen met de Xbox360 echt serieus werden of worden opgelost.

Dus in zulke gevallen dat de fabrikant heel duidelijk fout is, moet er rechtstreeks worden opgetreden tegen die fabrikant.
De consument heeft niks te maken met de fabrikant. De consument heeft een contract met de winkelier en als de winkelier problemen heeft met de fabrikant dan is dat een probleem van de winkelier.
Door deze houding heeft de consument zeker 6 maanden langer in de problemen gezeten!
Als Microsoft rechtstreeks was aan te pakken, dan had de ellende van de consumenten drastisch korter kunnen zijn.
De consument heeft niks te maken met de fabrikant. De consument heeft een contract met de winkelier en als de winkelier problemen heeft met de fabrikant dan is dat een probleem van de winkelier.
Oftewel, deze gedachtegang helpt de consument niet, maar werkt juist tegen de consument!

Vergeet niet dat de regelgeving zo aangepast moet worden dat de tijd van ongemak voor de consument zo kort mogelijk is. En dat is met de huidige regelgeving dus echt niet!

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarnaast kan een consument wel wettelijk niets met de fabrikant te maken hebben, maar in de praktijk beinvloed de fabrikant natuurlijk wel het product en de klachtafhandeling.
Als op het product ook nog de fabrieksgarantie staat, dan al helemaal!

Dan kun je wel van de winkelier eisen dat hij deze reparaties in eigen beheer moet doen, maar dat zal hij dan toch niet doen, omdat de fabrikant in de fabrieksgarantieperiode bepaald waar en door wie de reparaties wordt uitgevoerd.

Gaat de winkelier dit toch zelf repareren, dan vervalt wel de fabrieksgarantie voor de winkelier en de consument!

Maar dat wordt wel ff vergeten.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

de tekst die 'grappigzeg' heeft geschreven vind ik heel goed. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ikbenik, jij hebt het heel vaak over een laptop dat bij een andere winkelier gekocht is, en dat bij jouw wordt ingeleverd voor reparatie. Hier geef je aan dat je moet wachten op de onderdelen van de fabrikant en dat jij daar weinig aan kunt doen. Hier ben ik het met je eens.

Ik heb mijn laptop bij een winkelier gekocht en daar ook weer ingeleverd voor reparatie. Ik ben daar vaste klant en koop daar veel van mijn spullen. Bij 2,5 maand zit er nog geen vooruit gang in, en die laptop heb ik hard nodig voor werk en school. Wat zou jij in dit geval doen. Een laptop kun je net als een wasmachine, in deze tijd doodgewoon geen 2 dagen missen.
Verplaats je alsjeblieft even in de gedachtengang van de consument. Die laptop gebruik je dag en nacht voor werk en school, en opeens gaat hij stuk. Je bent (ik) er afhankelijk van, omdat er veel producten via de computer afgeleverd moet worden voor het werk en school. Dan kun je een laptop toch geen week missen? Of ben ik gek. Moet ik maar rustig op de bank wachten tot er een keer een reparatie uitgevoerd wordt in Duitsland?. En ik hier thuis zitten stressen hoe ik de producten moet afleveren voor het werk en school. Dit kan toch niet.

Ik wil graag duidelijk en een menselijk en klantvriendelijk antwoord van je hebben wat jij als winkelier zou doen.

Dus hoe kom jij een vaste klant tegemoet die bij jouw een laptop heeft gekocht en die 1,5 jaar later voor reparatie moet en bij jouw inlevert.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door aussienl »

Het vreemde is dat ikbenik zegt dat als iemand een laptop inlevert die ergens anders is gekocht en de fabrikant geen delen op voorraad heeft deze klant moet wachten.
Maar als het iemand is die bij hem een laptop heeft gekocht die persoon niet hoeft te wachten.

Dit kan ik niet rijmen. Ligt het nu aan de onderdelen voorraad van de fabrikant of waaraan?
Er wordt ook vaak gezegd dat de klacht van de consument altijd rechtvaardig is en dat de winkelier altijd eropuit is om de consument op te lichten. En dat de consument zielig is en hulpeloos.
De consument is niet altijd zielig, net als de winkelier niet altijd even bonafide bezig is. Maar de consumenten hebben een belangenorganisatie opgericht. Dus hebben een sterkere arm tegen de niet bonafide winkeliers. Live with it. Natuurlijk is het zo dat winkeliers hier een hekel aan hebben, net als werkgevers een hekel aan vakbonden hebben. Belangenorganisaties voorkomen dat bepaalde groepen maar kunnen doen wat ze willen en maken hun leden weerbaarder.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dit kan ik niet rijmen. Ligt het nu aan de onderdelen voorraad van de fabrikant of waaraan?
Zoals jij als consument van de winkelier bepaalde zaken verwacht en verlangt, zo verwacht de winkelier van zijn distributeurs hetzelfde.

Dus als ik een notebook in reparatie heb en die heb ik zelf ook geleverd, dan heb je domweg gewoon meer mogelijkheden.

Dus via hun wordt dan ook een hoop geregeld, en dat is bij een product wat niet bij mij gekocht is niet mogelijk.
Maar als het iemand is die bij hem een laptop heeft gekocht die persoon niet hoeft te wachten.
Jij verwacht wonderen, en dat is niet mogelijk.
Verplaats je alsjeblieft even in de gedachtengang van de consument. Die laptop gebruik je dag en nacht voor werk en school, en opeens gaat hij stuk. Je bent (ik) er afhankelijk van, omdat er veel producten via de computer afgeleverd moet worden voor het werk en school. Dan kun je een laptop toch geen week missen? Of ben ik gek. Moet ik maar rustig op de bank wachten tot er een keer een reparatie uitgevoerd wordt in Duitsland?.
Wat een goede oplossing zou zijn is een tijdelijke oplossing in de vorm van een teen-toestel.

Dus dat je gelijk een nieuwe notebook krijgt, kun je niet verlangen, maar wel dat je door kunt gaan met je werkzaamheden terwijl je eigen notebook in reparatie is.

Daarbij is wel van belang dat de reparatietermijn langer duurt dan verwacht.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door aussienl »

Dus als ik een notebook in reparatie heb en die heb ik zelf ook geleverd, dan heb je domweg gewoon meer mogelijkheden.
Dus Pietje koopt bij jouw een Acer, en als die terug komt heb je snel spareparts. Als ik bij winkel X een zelfde Acer koop en alstie kapot jouw vraag om hem te repareren is er ineens geen mogelijkheid cq geen voorraad bij de fabrikant? Raar, zeer raar.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dus Pietje koopt bij jouw een Acer, en als die terug komt heb je snel spareparts. Als ik bij winkel X een zelfde Acer koop en alstie kapot jouw vraag om hem te repareren is er ineens geen mogelijkheid cq geen voorraad bij de fabrikant? Raar, zeer raar.
Dat zeg ik helemaal niet en dat heb ik ook helemaal niet gezegd. :evil:

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door aussienl »

Je hebt gezegd dat Acer een probleem heeft met leveren van onderdelen. Tevens heb je aangegeven dat als er iemand bij je komt die een laptop bij jouw heeft gekocht je ineens meer mogelijkheden hebt. Dus wat zie ik verkeerd?

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Acer heeft inderdaad (en ook andere merken) een leveringsprobleem.

Waar ik op doel is dat de distributeurs dan ook de mogelijkheid hebben om een product te crediteren.

Dus als een product omgeruild moet worden, gaat dat wat gemakkelijker via de distributeurs.

Dus als een notebook niet omgeruild mag worden en dat de notebook van de klant gerepareerd moet worden, dan dient er gewoon gewacht te worden, totdat de onderdelen binnen zijn.

En ik vind het idioot dat er mensen zeggen dat als ik niet aan de onderdelen kan komen of dat ik moet wachten op de onderdelen, dat ik mijn verantwoordelijkheid afschuif.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarbij is het ook zo dat als de levering van de onderdelen wat langer duurt, dat dat absoluut géén reden is voor geld terug of vervanging van het product.

Gesloten